Aihe: AVBasses
1 2 3 4 514 15 16 17 1837 38 39 40 41
Keny
20.12.2005 17:46:28
Juurikin tuo seiskakielinen.

heh....toivon et sulla on pitkät sormet ja ranne hyvässä kondiksessa;-) onnea juu.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Wil-J
20.12.2005 21:50:46
Juurikin tuo seiskakielinen.

Hoh! Sitä on pakko päästä testaamaan!
Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986.
Progbass
21.12.2005 10:22:40 (muokattu 21.12.2005 10:40:21)
Onkos kellään avbasson omistajalla sellasta vikaa, että kielet rämisee ylänauhoilta vaikka kaula olis säädetty sopivaksi. Ajattelin että se voi johtua liian korkeasta otelaudasta tai nauhoista. Voisko Alesille tulla tollasta virhettä?

Muutenkin tuntuu että toi kaulan säätäminen ei oikein vaikuttanu, Sitä on käännetty alle 1 kierros, ensin ammattilainen noin puoli kierrosta, sitten minä 1/4 kierrosta päivää myöhemmin ja vieläkin tuntuu että olis vähän liian käyrä.
Wil-J
21.12.2005 11:54:09
Onkos kellään avbasson omistajalla sellasta vikaa, että kielet rämisee ylänauhoilta vaikka kaula olis säädetty sopivaksi. Ajattelin että se voi johtua liian korkeasta otelaudasta tai nauhoista. Voisko Alesille tulla tollasta virhettä?

Muutenkin tuntuu että toi kaulan säätäminen ei oikein vaikuttanu, Sitä on käännetty alle 1 kierros, ensin ammattilainen noin puoli kierrosta, sitten minä 1/4 kierrosta päivää myöhemmin ja vieläkin tuntuu että olis vähän liian käyrä.

Se on varmaan se räminä juuri liian käyrästä kaulasta johtuvaa varmasti. Rauhassa kääntelet aikasi sitä kaularautaa niin kyllä se siitä oikenee.
Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986.
Pekka J.
15.01.2006 16:58:44
Noniin noniin, olen laiminlyönyt foorumia kirjoittamatta minkäänlaista fiilistä tuosta nauhattomastani. Sain sen siinä lokakuun pintaan kotia ja siitä lähtien se on ollut aktiivisessa käytössä jo useamman kuukauden.

Rakastuin siihen jo heti ensikosketuksella ja odotukseni palkittiin. Soundista voisin sanoa senverran että se on juuri semmoinen kun halusin. Kirkas, selkeä ja jotenkin "puinen" (tuli itellä kontrakin mieleen) soundi mun korvaan, joka tekee erittäin lämpimän tunnelman soittaessa. Lisäksi neckthruna sustainia löytyy todella paljon ja tallavaihtoehtokin oli sitä lisäävä.

Mikeistä joka valinnalla on löytynyt jotain mukavaa. Nyt reeneissä pari viikkoa sitten ampegilla soittaessani huomasin kovemmalla voluumilla mukavammankuuloiseksi passiivikytkennän. Aktiivipuolelta sitten löytää lisää säätövaraa ja ainoaksi ongelmaksi tulee etten pysty päättämään missä asennossa namiskoita pitäisi :) Voin suositella lämpimästi näitä kent armstrongin soapbareja.

Jotenkin tässä on rakastunut tähän nauhattomaan niin syvästi että olen vieraantunut nauhallisista bassoista täysin pois, en ole yhtään tykännyt soittaa nauhallisilla AV:n rantautumisen jälkeen. Uskon tämän kullan jäävän pysyvästi perheeseen. Onhan se semmoinen soitin että ei tule kysymykseenkään siitä luopuminen.

Ainoana haittana nauhattomassa olen huomannut sen otelaudan kulumisen. Onkos kenelläkään minkäänlaisia vihjeitä suojaamiskeinoiksi? Olen miettinyt vahaa, mutta se tuskin hirveästi auttaa kun sen kovettumiseen menisi kauan aikaa (vaha kuivuu nopeasti mutta kovettuminen vie aikaa). Epoksikerroskin tietty vois olla mutta syökö se soundia sitten pois? En halua missään nimessä bassoni soundien kärsivän otelaudan suojaamisen takia.

Kaikenkaikkiaan on kyllä hintansa väärti ollut. Ulkonäkökin miellyttää silmää ja innoittaa soittamaan lisää ja lisää. Jos jokin juttu jäi mun innokkaasta puhetulvasta hieman avoimeksi ja jos olisi muuta lisättävää niin sanokaa vaan.

kuvamateriaalia:
http://www.avbasses.cz/4PJNTB.htm
Johannes_t
15.01.2006 17:28:13

Ainoana haittana nauhattomassa olen huomannut sen otelaudan kulumisen. Onkos kenelläkään minkäänlaisia vihjeitä suojaamiskeinoiksi?

Eikös tuo ole ebeniä? Tuskinpa se siitä "oikeasti" noin nopeasti kuluu, kunhan vähän uuden karheus lähtee. Bendejä kannattaa välttää, ja sullahan ei ole teräs- vaan nikkekielet siinä kiinni? Epoksit yms. toimii hyvin eikä ainakaan oma nauhaton soundaa yhtään huonolle, tosin se "puumaisuus" kuten kuvailit, saattaa vähentyä.
balzary
15.01.2006 17:43:45

Noniin noniin, olen laiminlyönyt foorumia kirjoittamatta minkäänlaista fiilistä tuosta nauhattomastani. Sain sen siinä lokakuun pintaan kotia ja siitä lähtien se on ollut aktiivisessa käytössä jo useamman kuukauden.

Hienoa lukea kommentteja :) Tuskin siitä ebenin kulumisesta tarvitsee olla huolissaan, onhan se kovaa puuta.
Pekka J.
15.01.2006 17:48:00
Eikös tuo ole ebeniä? Tuskinpa se siitä "oikeasti" noin nopeasti kuluu, kunhan vähän uuden karheus lähtee. Bendejä kannattaa välttää, ja sullahan ei ole teräs- vaan nikkekielet siinä kiinni? Epoksit yms. toimii hyvin eikä ainakaan oma nauhaton soundaa yhtään huonolle, tosin se "puumaisuus" kuten kuvailit, saattaa vähentyä.

Onhan se ebeniä, mutta mulla on ollut tähän mennessä käytössä ihan standardi Ernie Ball-setti, minkä Ales oli lyönyt kiinni siihen. En oikeestaan noista nauhattomaan soveltuvista kielistä hirmuista tietoa omaa joten ehdotukset on tervetulleita. Pitäis varmaan valita joko hiotut kielet ja otelauta semmosenaan tai sitten jotkut teräs-nikkelikielet ja epoksisella otelaudalla. Valinta on vaikea. Syynä kielien vaihtamattomuuteen on ihan puhtaasti se että rahatilanne on niin tiukalla että ei ole hirveesti ylimääräsiä rahoja ollut kieliin.

Eihän se otelauta nyt ole päässyt kulumaan paljon yhtään mutta kyllä ne naarmut raastaa sydäntä joka kerta niitä katellessa :/

Kieliehdotuksia? Ite oon harkinnut dr:n sunbeameja (http://www.drstrings.com/sunbeams.htm), mutta olis kiva tietää muistakin jopa ehkä pätevimmistä kielistä.
balzary
15.01.2006 17:51:04

Ite pidän Pyramidin hiotuista, jos haluat roundwoundeista siirtyä pois. Oikein kiva soundi, tykkäsin nauhattomassa enemmän kuin Fenderin ja Thomastikin flatwoundeista. Oman setin paksuus ei tosin ole paras mahdollinen, varsinkin A-kieli tuntuu vähän lötköltä. Paksukaulaisen basson kanssa sekin on tosin mulle ihan suht ok juttu.
pardy
15.01.2006 18:08:53

Kieliehdotuksia? Ite oon harkinnut dr:n sunbeameja (http://www.drstrings.com/sunbeams.htm), mutta olis kiva tietää muistakin jopa ehkä pätevimmistä kielistä.

Luulisin että noi ois just erinomaiset. Ainakaa Hi-beamit, jotka on noiden rosteriversiot, ei oo liian karheita ja koska noissa on nikkelipinta ni syö otelautaa vielä vähemmän.

Ite oon kans meinannu nauhattomaa hommata seuraavaks noi. Tuskinpa löytyy enää merkittävästi pätevämpiä kieliä roundipuolelta ellei mennä makuasioihin.
Pekka J.
15.01.2006 18:34:58
Ite pidän Pyramidin hiotuista, jos haluat roundwoundeista siirtyä pois. Oikein kiva soundi, tykkäsin nauhattomassa enemmän kuin Fenderin ja Thomastikin flatwoundeista. Oman setin paksuus ei tosin ole paras mahdollinen, varsinkin A-kieli tuntuu vähän lötköltä. Paksukaulaisen basson kanssa sekin on tosin mulle ihan suht ok juttu.

No eipä ainakaan ole hinnalla pilattu setin hinta, vois melkein mun kukkarolle olla kohtuullisen hintasia ja jos vielä ovat hyviä niin mikäs siinä. Pyramideja en ole vielä koskaan aikaisemmin pistänyt kiinni bassoon, joten ei ole minkäänlaista yleiskuvaa merkistä. Kyllähän sitä vois kokeilla. Löytyyköhän Helsingin alueelta liikettä mikä myisi noita?

Luulisin että noi ois just erinomaiset. Ainakaa Hi-beamit, jotka on noiden rosteriversiot, ei oo liian karheita ja koska noissa on nikkelipinta ni syö otelautaa vielä vähemmän.

Ite oon kans meinannu nauhattomaa hommata seuraavaks noi. Tuskinpa löytyy enää merkittävästi pätevämpiä kieliä roundipuolelta ellei mennä makuasioihin.

Joo noi vaikutti mun korviin lupaavimmilta, kun pläräsin eri kielivalmistajien sivustoja läpi ja dr:n laatu ei ole vielä mua kertaakaan pettänyt niin tuntuu turvallisimmalle valinnalle nämä, paitsi aina kaiken hyvän pitää maksaa aivan liikaa.

Tuntuu vaikealta luopua roundeista pois kun muilla ei ole soittanut, mutta täytyy sitä alkaa tekemään kokeiluja. Ohan toi basso senverran mukava että täytyy alkaa etsimään sille optimaalisinta kielisettiä.
balzary
15.01.2006 18:39:57

No eipä ainakaan ole hinnalla pilattu setin hinta, vois melkein mun kukkarolle olla kohtuullisen hintasia ja jos vielä ovat hyviä niin mikäs siinä. Pyramideja en ole vielä koskaan aikaisemmin pistänyt kiinni bassoon, joten ei ole minkäänlaista yleiskuvaa merkistä. Kyllähän sitä vois kokeilla. Löytyyköhän Helsingin alueelta liikettä mikä myisi noita?

En tiedä, oman setin ostin käytettynä :) Kannattaa ihmeessä kokeilla paria eri kielityyppiä, muuttuu soittimen luonne aika paljon eri suuntaan. Tarkennuksena: Nuo mun on Pyramid Gold, en tiedä onko niissä mitään eroja ...
Pekka J.
15.01.2006 18:51:38
En tiedä, oman setin ostin käytettynä :) Kannattaa ihmeessä kokeilla paria eri kielityyppiä, muuttuu soittimen luonne aika paljon eri suuntaan. Tarkennuksena: Nuo mun on Pyramid Gold, en tiedä onko niissä mitään eroja ...

No thomannilta viimeistään saa noita, täytyy joskus kokeilla viimeistään sitten kun jotain isompaa sieltä tilailee. Noi goldit maksaa jo jonkun kympinverran enemmän, että oiskohan jotain suurempaakin eroa olemassa sitten. Goldit tulee suunnilleen samanhintaisiksi jo noiden dr:n kielien kanssa, mutta pistänpä korvan taakse tuon pyramid goldin/normi-pyramidin ja jos törmään kyseiseen kielisatsiin niin voi testata. Kiitoksia vaan vinkistä :)

Täytyy joo tosiaan alkaa testailemaan eri kieliä kunhan finanssitilanne paranee.
No pain, no gain
Teijo K.
15.01.2006 19:28:05

Onhan se ebeniä, mutta mulla on ollut tähän mennessä käytössä ihan standardi Ernie Ball-setti, minkä Ales oli lyönyt kiinni siihen. En oikeestaan noista nauhattomaan soveltuvista kielistä hirmuista tietoa omaa joten ehdotukset on tervetulleita. Pitäis varmaan valita joko hiotut kielet ja otelauta semmosenaan tai sitten jotkut teräs-nikkelikielet ja epoksisella otelaudalla. Valinta on vaikea. Syynä kielien vaihtamattomuuteen on ihan puhtaasti se että rahatilanne on niin tiukalla että ei ole hirveesti ylimääräsiä rahoja ollut kieliin.

Eihän se otelauta nyt ole päässyt kulumaan paljon yhtään mutta kyllä ne naarmut raastaa sydäntä joka kerta niitä katellessa :/

Mites siihen nyt mitään sen kummempia naarmuja on voinut noin nopeasti tulla? Nauhattomilla olen kanssa soitellut on/of -tyyppisesti reilu kymmenen vuotta, ja ei ebenisten kanssa ole koskaan ollut mitään ongelmia. Ei muuta kuin kovaa soittoa, ja kun se otelauta sitten 10-15v kuluttua alkaa olla kulunut, niin kevyt hionta päälle ja taas soitto soi.

Voi muuten hämätä tuossa sellainen grooven kasautuminen otelautaan. Ihosta irtoaa kaikkea möhnää ja tähän möhnään tulee sitten muka naarmuja. Putsaamalla laudan se taas näyttää kuin uudelta.
Munsta.
Pekka J.
15.01.2006 19:36:29
Mites siihen nyt mitään sen kummempia naarmuja on voinut noin nopeasti tulla? Nauhattomilla olen kanssa soitellut on/of -tyyppisesti reilu kymmenen vuotta, ja ei ebenisten kanssa ole koskaan ollut mitään ongelmia. Ei muuta kuin kovaa soittoa, ja kun se otelauta sitten 10-15v kuluttua alkaa olla kulunut, niin kevyt hionta päälle ja taas soitto soi.

Voi muuten hämätä tuossa sellainen grooven kasautuminen otelautaan. Ihosta irtoaa kaikkea möhnää ja tähän möhnään tulee sitten muka naarmuja. Putsaamalla laudan se taas näyttää kuin uudelta.

Hmm, voihan se tosiaan olla jotain möhnää vaan. Sitä sattuu olemaan vainoharhainen aina uusien soitinten kanssa :) Putsailen otelautaa vaikka kieltenvaihdon ohessa ja katon uudelleen.
No pain, no gain
Samu S.
23.02.2006 15:41:38
No niin.

http://samun.1g.fi/kuvat/av/

Aamulla tuotiin ovelleni tuollainen.
Kakki on ihan paskaa
Funkie
23.02.2006 17:06:06 (muokattu 23.02.2006 17:06:34)

No niin.

http://samun.1g.fi/kuvat/av/

Aamulla tuotiin ovelleni tuollainen.

Uskomattoman kaunis basso. Onnea vaan minunkin puolesta uuden basson johdosta.
Samu S.
23.02.2006 17:49:32 (muokattu 23.02.2006 17:51:32)
Uskomattoman kaunis basso. Onnea vaan minunkin puolesta uuden basson johdosta.

Kiitos kiitos. Tota on nyt tässä tullut muutama tunti soiteltua, joten mitään erityisen analyyttistä en osaa siitä soittimena sanoa - palaan astialle muutaman kuukauden kuluttua. Jotain kuitenkin: mulle eka läpikaulabasso, soi tasaisesti koko kaulalta ihan ylänauhoille asti. On myös tähän mennessä tasapainoisin basso, mitä on sylissä tai hihnassa ollut. Etenkin sylissä tuo istuu kuin nakutettu ja pysyy tukematta vaakatasossa.

Toi bassohan on siis Alesin vanha soitin, jonka se lakkautti uusiksi tossa viikko sitten uusiksi ilman eri korvausta. Samaan rahaan asentuivat myös sarjaan/rinnan -kytkimet mikeille (svitsit näkyy noissa mun ottamissa kuvissa). Hinta oli käytetystä soittimesta 850 euroa.

Toimituksesta sen verran, että se maksoi 60 euroa ja kesti 4 päivää. Maanantaina lähti basso Alesilta ja torstaiaamuna oli mulla kädessä.
Kakki on ihan paskaa
Funkie
23.02.2006 17:55:56 (muokattu 23.02.2006 17:56:54)

Kiitos kiitos. Tota on nyt tässä tullut muutama tunti soiteltua, joten mitään erityisen analyyttistä en osaa siitä soittimena sanoa - palaan astialle muutaman kuukauden kuluttua. Jotain kuitenkin: mulle eka läpikaulabasso, soi tasaisesti koko kaulalta ihan ylänauhoille asti. On myös tähän mennessä tasapainoisin basso, mitä on sylissä tai hihnassa ollut. Etenkin sylissä tuo istuu kuin nakutettu ja pysyy tukematta vaakatasossa.

Toi bassohan on siis Alesin vanha soitin, jonka se lakkautti uusiksi tossa viikko sitten uusiksi ilman eri korvausta. Samaan rahaan asentuivat myös sarjaan/rinnan -kytkimet mikeille (svitsit näkyy noissa mun ottamissa kuvissa). Hinta oli käytetystä soittimesta 850 euroa.

Toimituksesta sen verran, että se maksoi 60 euroa ja kesti 4 päivää. Maanantaina lähti basso Alesilta ja torstaiaamuna oli mulla kädessä.

Ilmeisestikkin aika mainio palvelu(kin) Alesilla. Hintakaan ei ole ollut kovin paha, kun tuollainen basso kyseessä. Luulisin ainakin että hyvä on!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)