Boomer 23.02.2006 10:36:22 | |
---|
Morientes vaan! Sorry, Eka tulee pitkä taustatarina: . . Ostin hiljattain jenkkilästä kaupasta uutena musarin Stingrayn (ruusupuuotelauta, 3xEQ). Halusin sieltä hyvin resonoivan jenkkisoittimen (sikäläisittäin halvimpia), mulla on jo entuudestaan hiton hyvä jasso, joten kattelin muita kuin Fenderejä. Kiertelin useita kauppoja ja ihastuin tuohon musariin. Koitin kaupan kaikki vastaavat läpi, ja tuossa oli mielestäni paras sointi (sustainia, bodyssa paljon resonanssia, lämpöä jne.), loppuloman ajan soittelinkin sitä aivan kybäfiiliksillä ilman vaffaria. Kotona oli kuitenkin pakko todeta, että saan tuosta 10 v. vanhasta jassostani kyllä enemmän sitä puun sointia, josta niin pidän, siihen soundiin. Vaihdoin sitten musariin saman kielisetin, ja löystin vähän kaularautaa. Pidän kuolleista kielistä ja olen nyt soittanut musarin kielistä pahimman särmän pois. Edelleen pidän jassostani enemmän. Nuo ovat tietenkin erillaisia soittimia, mikä on tarkoituskin, mutta mietin, että paljonko jassoni soundiin vaikuttaa sen 10 v. soittohistoria (itse olen omistanut sen 3 v.). Musari soi toisinaan käsissäni hyvin, mutta helpolla en siitä saa soundia irti, kun vertaan tuohon tuttuun jassoon, jonka luulen sopivasti jo löystyneen tai jotain. . . Kysymys kuuluu siis, mahtaako uuden hyvän basson soundi jalostua sisäänsoittamalla? Jos, niin miten tulisi soittaa, räimien vai hissutellen? Miten kauan menee? Muuttuuko soittaja vai soitin? Muita kokemuksia / kommentteja? Auttakee! |
Karlsson 23.02.2006 10:39:20 | |
---|
Ei muuta ku ***keleesti soittoa. Sitä ne soittimet kaipaa. |
absqua 23.02.2006 10:45:19 | |
---|
Ei muuta ku ***keleesti soittoa. Sitä ne soittimet kaipaa. Juuri näin. Muutokset soinnissa tapahtuvat vähitellen eikä sitä muutosta itse ehkä huomaa, joten kannattaa äänittää sen musarin soundia nyt ja verrata esim puolen vuoden kuluttua samalla tavalla äänitettyyn pätkään. Soundi paranee ihan taatusti kun vaan jaksat soittaa sitä bassoa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
J.Hollström 23.02.2006 11:25:07 | |
---|
Soundi paranee ihan taatusti kun vaan jaksat soittaa sitä bassoa. Teoriassa tämä johtuu siitä, että puun solurakenteessa tapahtuu muutoksia kun se on värähtelyn alaisena. Eli puun ominaisuudet (jäykkyys, solurakenteen joustavuus etc.) muuttuvat kun siihen kohdistuu värähtelyä. |
Keny 23.02.2006 11:51:47 | |
---|
Teoriassa tämä johtuu siitä, että puun solurakenteessa tapahtuu muutoksia kun se on värähtelyn alaisena. Eli puun ominaisuudet (jäykkyys, solurakenteen joustavuus etc.) muuttuvat kun siihen kohdistuu värähtelyä. Juuri noin.Tosin oon jotenki sitä mieltä et siinä samalla oppii sen soittimen tavoille kun esim 5 vuotta sillä soittelee.Vaikee selittää mutta soon semmonen symbioosi tai jotain soittaja ja soittimen välillä. Mulla kaks fenkun milleriä eli ihan samanlaiset ovat paitsi väri.Eri tavalla soivat ja eri painoset ovat.Yksilöitä nää kaikki on loppupeleissä.Toisen ostin uutena ja oon sill 5 vuotta soittanu.Toisen käytettynä jenkeistä (tää painavempi) ja sen soitto historiaa en tiedä muutakun omistajan nimen. No nyt soittelen molemmilla ja katon muutaman vuoden päästä et missä mennään mut toistaseks toinen niistä on selkee ykkös soitn mulle. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Boomer 23.02.2006 12:55:12 | |
---|
Kiitokset kaikille tähän asti vastanneille. Olen taipuvainen uskomaan, että noi puut mukautuvat soittaessa. Se on selvää, että myös kielet tumppuuntuvat ja soittajan tatsi paranee treenin myötä. Keny, kumpi noista Millereistäsi on se tämän hetkinen lempparisi? Mielellään lukisin vielä lisääkin aiheesta, etenkin arvon basistien omakohtaisia kokemuksia. |
Keny 23.02.2006 13:04:02 | |
---|
Kiitokset kaikille tähän asti vastanneille. Olen taipuvainen uskomaan, että noi puut mukautuvat soittaessa. Se on selvää, että myös kielet tumppuuntuvat ja soittajan tatsi paranee treenin myötä. Keny, kumpi noista Millereistäsi on se tämän hetkinen lempparisi? Mielellään lukisin vielä lisääkin aiheesta, etenkin arvon basistien omakohtaisia kokemuksia. Ykkösenä on toi natural jonka ostin uutena 2000 vuonna ja on kevyempi kun toi sunburst joka taas on painavempi ja soitto tunneista ei oo tietoo sen kohdalla.Koht pari vuotta oollu se mulla vähän niinku back-uppina eli jäänny vähemmälle soitolle se.Nyt täytyy vaan tosiaan soitella enempi sillä ja katella miten käy.Huono se ei oo ollenkaan....erillainen vaan. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
on kevyempi kun toi sunburst joka taas on painavempi Logiikka on hieno laji. ;) off-topic, mutta en voinut vastustaa... Rock and/or Roll |
oodee1 23.02.2006 13:16:27 | |
---|
Tottakai soitin muuttuu soitettassa, sähkövehkeissä ei ehkä niin itsestäänselvää kuin esim. akustisissa jousisoittimissa, esimerkiksi minkä takia älyttömän vanhat ja raihnaiset viulut on niin arvostettuja? "You'd hold up much more beauty with your fingers cut off" -vaimoni viisaita sanoja- |
hemmo 23.02.2006 14:00:28 | |
---|
Tottakai soitin muuttuu soitettassa, sähkövehkeissä ei ehkä niin itsestäänselvää Sähkösoitinkin on pohjimmiltaan akustinen. kuin esim. akustisissa jousisoittimissa, esimerkiksi minkä takia älyttömän vanhat ja raihnaiset viulut on niin arvostettuja? Hyvälaatuiset, huolletut ja hyvinpidetyt vanhat soittimet ovat. FenderGibsonMarshallMonster |
hemmo 23.02.2006 14:01:27 | |
---|
Logiikka on hieno laji. ;) off-topic, mutta en voinut vastustaa... Munsta kaikki sunburstit on vähän painavampia kuin muun väriset. 8-) FenderGibsonMarshallMonster |
Keny 23.02.2006 14:23:14 | |
---|
Logiikka on hieno laji. ;) off-topic, mutta en voinut vastustaa... Eks ookki.No mä en oo oikeen hyvä näissä ja ulosanti on kehno ja logiikka:) Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
A.l 03.03.2006 21:18:15 | |
---|
Tottakai soitin muuttuu soitettassa, sähkövehkeissä ei ehkä niin itsestäänselvää kuin esim. akustisissa jousisoittimissa, esimerkiksi minkä takia älyttömän vanhat ja raihnaiset viulut on niin arvostettuja? Tuo johtuu myös satoja vuosia vanhan puun paremmasta laadusta. Kyseiset puulajit alkavat olla jo kaadettuja ja ilmansaasteet sun muut ovat pilanneen loputkin. Jotain hyötyä triviaalotiedosta:p |
rattledad 03.03.2006 21:44:39 | |
---|
Kyseiset puulajit alkavat olla jo kaadettuja Kuusia näkee nykyäään kyllä tosi harvoin :p While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |
Teijo K. 03.03.2006 22:34:51 | |
---|
Kuusia näkee nykyäään kyllä tosi harvoin On kuusia ja kuusia... Tehometsätalouden höttökuuset on vähän eri laatua. Ja ilmastolliset muutoksetkin vaikuttavat. Euroopassa oli pikkujääkausi noin 1300-1800, eli tuona aikana kasvaneet kuuset kasvoivat hitaammin, eli tiheämmiksi. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 |
rattledad 03.03.2006 22:45:49 | |
---|
On kuusia ja kuusia... On on, kunhan 5ºlin - höttökuusi on samaa lajia kuin tiheäsyinen. While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |