Aihe: Levymyynti
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Velko
17.08.2003 17:19:44
Muutamia epämääräisiä ja jäsentelemättömiä ajatuksia... Kyllä minusta valtion pitäisi tässä tulla vastaan artistia. Valtion olisi perustettava jonkinsortin erillinen elin hoitamaan ja tukemaan nimenomaan populaarimusiikin kehitystä. Nykyisessä tilanteessa artisti on aivan liikaa kulloisenkin buumin tai suuntauksen varassa; valtion tuki antaisi järjestelmälle sitä vakautta, joka siltä nyt puuttuu ja josta syystä tässä maassa ei muusikolla ole kovinkaan suuria mahdollisuuksia mihinkään.
Ihminen on vain värisokea pallokala elämän tiskialtaassa.
Jabbe
17.08.2003 20:36:34 (muokattu 17.08.2003 21:09:23)
Mites tälle jutulle sit kävi:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=33235

Hyvä varmaan palauttaa mieleen myös tämä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=13183&o=0

Asioistahan on siis ennenkin keskusteltu, vaan mihin tuloksiin ollaan päästy? Vähän hiljaiselta vaikuttaa.. kannattaisikohan oikeasti jopa yrittää vaikuttaa vai onko mitään mahdollisuuksia?
Jusstus
17.08.2003 21:09:41
Noin ohimennen vielä. Jenkkilässä oli ihan tosissaan tutkittu tota piratismin ja nettilevityksen vaikutusta musiikkiin ja todettu, että ne olivat itse asiassa lisänneet levymyyntiä sen sijaan, että olisivat syöneet sitä.

Joku jo kirjoittelikin tuossa, että levy-yhtiöt voisivat lakata oman jalkansa sahaamisen taistelemalla noitten kopiointisuojausten ja muiden kanssa ja yrittämällä pohtia sitä, miten nettiä voitaisiin käyttää paremmin hyväksi musiikin jakelussa ja markkinoinnissa. Koska aina tulee olemaan se asiakaskunta, joka haluaa joka tapauksessa ostaa originaalilevyn. Myöskin suuri osa niistä, jotka piraatteja hankkivat muodossa tai toisessa, eivät olisi valmiita ostamaan levyä, vaikka se olisi ainoa tapa saada ko. musiikkia käsiin.

Tää koko juttu on kyllä kerrassaan hankala asia.

Mutta koko levyteollisuuskin on muuttunut aika paljon siihen suuntaan, että levy-yhtiöt haluavat ja tarvitsevat oman siivunsa tuosta kakusta. Markkinointi ja bändien tuotteistus syövät yhä enemmän rahaa, ja niiden tuotteiden, jotka breikkaavat, myynnistä on saatava tarpeeksi fyffeä, jotta voidaan kattaa niitten breikkaamattomienkin bändien kehittelyyn kuluvat rahat.

Myös omakustanteiden teko on yhä enemmän ja enemmän houkuttelevaa. Laitteet sekä saundipuolella että tuotteen visuaalisen ilmeen duunaamiseksi ovat parempia kuin ikinä. Keskivertojamppakin voi hankkia esim. softan tms, jolla tekee jo ihan kelpo jälkeä. Ja netti on loistava ja ennenkaikkea ilmainen markkinointikanava, jota kannattaa tässä tapauksessa sumeilematta hyödyntää.

Panee vähän miettimään tämä kaikki...
"These go to eleven.."
Jabbe
17.08.2003 21:34:20
Noin ohimennen vielä. Jenkkilässä oli ihan tosissaan tutkittu tota piratismin ja nettilevityksen vaikutusta musiikkiin ja todettu, että ne olivat itse asiassa lisänneet levymyyntiä sen sijaan, että olisivat syöneet sitä.

Joku jo kirjoittelikin tuossa, että levy-yhtiöt voisivat lakata oman jalkansa sahaamisen taistelemalla noitten kopiointisuojausten ja muiden kanssa ja yrittämällä pohtia sitä, miten nettiä voitaisiin käyttää paremmin hyväksi musiikin jakelussa ja markkinoinnissa. Koska aina tulee olemaan se asiakaskunta, joka haluaa joka tapauksessa ostaa originaalilevyn. Myöskin suuri osa niistä, jotka piraatteja hankkivat muodossa tai toisessa, eivät olisi valmiita ostamaan levyä, vaikka se olisi ainoa tapa saada ko. musiikkia käsiin.

Nettihän tosiaan on mitä loistavin levityskanava. Itsekin tulee haettua paljon mp3sia Kazaalla tms. koska ei ole varaa ostaa suoraan niitä oikeita levyjä. Joskus aina löytyy sitten jotain hyvää musaa ja yleensä käyn myös levykaupasta hakemasta. Pääasiassa kuuntelen kuitenkin CD-soittimella musaa, koneella pääasiassa haen juuri tällaisia "promobiisejä" ja tietenkin joidenkin pikkubändien biisejä esim. mikseri.netistä tai heidän kotisivuiltaan.

Ja tämä nimenomaan vaan lisää sitä levyjen ostamista, kun tietää vähän mitä on saamassa, on myös helpompi mennä ostamaan kaupasta levy kun taas jos ostaisi vaan ihan tuntemattomia levyjä tai sellaisia, mistä on kuullut jotain mutta ei ole ihan varma siitä musiikista.

Mielestäni olisi hienoa, jos "oikeidenkin" bändien (siis ei demo-) kotisivuilta voisi käydä lataamassa vaikka pätkiä bändin levyistä. Ei kokonaisia biisejä, vaan esim. 30sek näytteitä. Onneksi tämäkin on yleistymään päin, enkä näe tässä mitään huonoa. Tähän kannattaisi useampienkin artistien ja varsinkin levy-yhtiöiden panostaa.

Mutta koko levyteollisuuskin on muuttunut aika paljon siihen suuntaan, että levy-yhtiöt haluavat ja tarvitsevat oman siivunsa tuosta kakusta. Markkinointi ja bändien tuotteistus syövät yhä enemmän rahaa, ja niiden tuotteiden, jotka breikkaavat, myynnistä on saatava tarpeeksi fyffeä, jotta voidaan kattaa niitten breikkaamattomienkin bändien kehittelyyn kuluvat rahat.

Levy-yhtiöidenkin kannattaisi muuten pitää mielessä se, että ehkä se valtava markkinointi ei ole kaikkein tärkein asia. Hyvä levy nimittäin myy itse itsensä. Jos julkaistaisiin vähän "tasokkaampaa" musiikkia, eli ei sijoitettaisi niin paljoa rahaa joihinkin yhden hitin ihmeisiin jotka myyvät viikon aikana kasan levyjä ja katoavat unohduksiin. Minkähän takia jotain 70-luvun klassikkolevyjä ostetaan edelleen, toisin kuin vaikkapa vuoden takaisia tusinapoppilevyjä?

Myös omakustanteiden teko on yhä enemmän ja enemmän houkuttelevaa. Laitteet sekä saundipuolella että tuotteen visuaalisen ilmeen duunaamiseksi ovat parempia kuin ikinä. Keskivertojamppakin voi hankkia esim. softan tms, jolla tekee jo ihan kelpo jälkeä. Ja netti on loistava ja ennenkaikkea ilmainen markkinointikanava, jota kannattaa tässä tapauksessa sumeilematta hyödyntää.

Tämä on ehkä yksi parhammista puolista tekniikan kehittymisessä ja edullistumisessa. Mutta huono puoli on se, että kun kaikilla on nykyään mahdollisuus tehdä ja julkaista omaa tuotantoaan, niin musiikkia on saatavilla niin paljon että on enää vaikea löytää niitä helmiä sieltä järjettömän suuren tarjonnan joukosta. Otetaan nyt vaikka esim. mikseri.net, johon tulee joka viikko kymmeniä hiphop/tekno-biisejä, jotka ovat toinen toistaan tylsempiä ja tasapaksumpia. Koita nyt sieltä sitten löytää jotain mielenkiintoista musaa..

Jätänpä nyt tilityksen tähän tällä kertaa, vaikka sanottavaa olisi vielä paljonkin. Hyvä sentään että tästäkin syntyy keskustelua, ei jaksa aina vaan sitä p*skanjauhantaa.. ;)
flimtrick
18.08.2003 10:39:10
. Itse en ymmärrä levyjen polttoa (varsinkaan muusikoiden kohdalla), enkä hyväksy piratismia. .

Voisin sanoa että ostan niin paljon levyjä kuin vain rahaa riittää. Mulla on koko ajan monta levyä mielessä mitä pitäisi ostaa. Miksi myös poltan osan levyistä itselleni?

A) Ei ole rahaa ostaa kaikkia levyjä mitä haluaisi
B) Monia levyjä ei saa edes suomesta esim: Lainaat kirjastosta jonkun hyvän levyn mutta sitä ei löydy levykaupasta joten poltan levyn itselleni
C) On paljon paljon levyjä joilla on ehkä kolmasosa levyn biiseistä hyviä ja loput ei niin hyviä, tai vaikka puolet levystä on hyvä ja puolet ei. En jaksa maksaa 20 euroa neljästä hyvästä biisistä joten poltan levyn itselleni.
D) Nuorempana kun cd:t ei ollut vielä niin yleisiä kopioin levyjä c-kasetille (niinkuin varmaan kaikki muutkin) ja nyt kopioin niitä cd:lle. Sama juttu.

Tottakai silloin ei ollut vielä nettiä mistä pystyi imuroimaan musiikkia mutta mielestäni piratismia välilllä vähän liioitellaan. Levy-yhtiöt itkee et levyt ei mene kaupaksi vaikka tarjonta vain lisääntyy(mutta laatu ei) ja levyjen hinnat ovat koko ajan tasaisesti nousseet. Kyllä ihmiset silti ostavat edelleen levyjä. Itselläni on monta poltettua levyä hyllyssäni jotka olen sitten myöhemmin ostanut joko cd:nä tai vinyylinä.
Poltan kyllä levyjä mutta itse en esim. imuroi netistä musaa minkään kazaan kautta. Lataan kyllä mp3 joiltain sivuilta missä niitä on tarjolla mutta koneellani ei ole mitään kazaan tyylistä ohjelmaa.

Ainut hyvä puoli noissa on se(millä monet kyllä myös puolustelee imuroimista) että sieltä saa myös paljon semmoista musiikkia mitä ei välttämättä kaupoista löydä ollenkaan. Jos levyä ei joka tapauksessa voi ostaa niin mitä se haittaa jos joku sen saa netistä ja voi nauttia sen kuuntelusta.

Mun kaveri esim. latailee mp3:sia netistä läjäpäin ja hän ei edes ehdi kuuntelee mitä se lataa. Kysyn jostain levystä ja se sanoo et joo mulla on se koneella. Onks se hyvä? En tiedä en mä oo ehtinyt kuuntelee sitä.
Mulla tunttu et nytkin on levyhyllyssä paljon levyjä joita ei ole ehtinyt kuuntelee tarpeeksi. Sit sulla on koneella monta tuhatta mp3:sta ja yli puolet on kuuntelematta. No joo tämä nyt on vain yks näkökulma.

Että näin.....
kimmo
18.08.2003 10:50:27
Voisin sanoa että ostan niin paljon levyjä kuin vain rahaa riittää. Mulla on koko ajan monta levyä mielessä mitä pitäisi ostaa. Miksi myös poltan osan levyistä itselleni?

A) Ei ole rahaa ostaa kaikkia levyjä mitä haluaisi
B) Monia levyjä ei saa edes suomesta esim: Lainaat kirjastosta jonkun hyvän levyn mutta sitä ei löydy levykaupasta joten poltan levyn itselleni
C) On paljon paljon levyjä joilla on ehkä kolmasosa levyn biiseistä hyviä ja loput ei niin hyviä, tai vaikka puolet levystä on hyvä ja puolet ei. En jaksa maksaa 20 euroa neljästä hyvästä biisistä joten poltan levyn itselleni.
D) Nuorempana kun cd:t ei ollut vielä niin yleisiä kopioin levyjä c-kasetille (niinkuin varmaan kaikki muutkin) ja nyt kopioin niitä cd:lle. Sama juttu.

Tottakai silloin ei ollut vielä nettiä mistä pystyi imuroimaan musiikkia mutta mielestäni piratismia välilllä vähän liioitellaan. Levy-yhtiöt itkee et levyt ei mene kaupaksi vaikka tarjonta vain lisääntyy(mutta laatu ei) ja levyjen hinnat ovat koko ajan tasaisesti nousseet. Kyllä ihmiset silti ostavat edelleen levyjä. Itselläni on monta poltettua levyä hyllyssäni jotka olen sitten myöhemmin ostanut joko cd:nä tai vinyylinä.
Poltan kyllä levyjä mutta itse en esim. imuroi netistä musaa minkään kazaan kautta. Lataan kyllä mp3 joiltain sivuilta missä niitä on tarjolla mutta koneellani ei ole mitään kazaan tyylistä ohjelmaa.

Ainut hyvä puoli noissa on se(millä monet kyllä myös puolustelee imuroimista) että sieltä saa myös paljon semmoista musiikkia mitä ei välttämättä kaupoista löydä ollenkaan. Jos levyä ei joka tapauksessa voi ostaa niin mitä se haittaa jos joku sen saa netistä ja voi nauttia sen kuuntelusta.

Mun kaveri esim. latailee mp3:sia netistä läjäpäin ja hän ei edes ehdi kuuntelee mitä se lataa. Kysyn jostain levystä ja se sanoo et joo mulla on se koneella. Onks se hyvä? En tiedä en mä oo ehtinyt kuuntelee sitä.
Mulla tunttu et nytkin on levyhyllyssä paljon levyjä joita ei ole ehtinyt kuuntelee tarpeeksi. Sit sulla on koneella monta tuhatta mp3:sta ja yli puolet on kuuntelematta. No joo tämä nyt on vain yks näkökulma.

Että näin.....

Toki viitasin tällä sanomallani siihen seikkaan, että muusikot saavat leivänmuruja myös levyjen myynnistä, joten...

Onhan se aivan selvää, että jos jonkun äänitteen ainoa hankintamahdollisuus on polttaminen/imurointi/yms., niin parempi sekin kuin ilman jäänti. Eikä tarkoitukseni ollut muutenkaan syytellä ketään.
porcupine
18.08.2003 12:33:23
No mitä täällä on jauhettu siitä kertakäyttömusiikista? Tää on just sitä. Lisäksi pitää muistaa, että muualla maailmassa single-levyjen myynti on aivan toista kaliiperia kuin Suomessa. Hyvällä singlellä saadaan onnettomat kuluttajat ostamaan myös se huono pitkäsoitto, ja massia tulee.

Eikös tähän liity oleellisesti tuo vallalla oleva ihana soittolista-ajattelu? Vitujakos sitä levyä sen yhden hittibiisin takia lähteä kaupasta ostamaan, kun sen kuulee joka tapauksessa radiosta x potenssiin 4 kertaa päivässä? Laajennetaan vähän tarjontaa ja tehdään niistä suurimmistakin hiteistä hieman "harvinaisempia", niin eiköhän kuulemis- ja levyn hankkimishalut nousisi ihan toiselle tasolle?

Vai olenko täysin hakoteillä?
flimtrick
18.08.2003 13:35:31
Toki viitasin tällä sanomallani siihen seikkaan, että muusikot saavat leivänmuruja myös levyjen myynnistä, joten...

Onhan se aivan selvää, että jos jonkun äänitteen ainoa hankintamahdollisuus on polttaminen/imurointi/yms., niin parempi sekin kuin ilman jäänti. Eikä tarkoitukseni ollut muutenkaan syytellä ketään.

Juu ymmärsin pointtisi. Tottakai muusikoiden pitää saada rahansa mutta toi koskee lähinnä pienempiä artisteja. Niille se on huono juttu koska jokainen myyty levy on tärkeä. Isoilla nimillä se ei juurikaan tunnu. Siksi jollain Robbie Williamsilla on helppo puolustaa piratismia ja sen mielestä on hyvä jos jengi vaan kuuntelee sen musaa koska sen levyt myy miljoonia. Isokin määrä imuroijia ei tunnu missään.
Jabbe
18.08.2003 16:22:06
Eikös tähän liity oleellisesti tuo vallalla oleva ihana soittolista-ajattelu? Vitujakos sitä levyä sen yhden hittibiisin takia lähteä kaupasta ostamaan, kun sen kuulee joka tapauksessa radiosta x potenssiin 4 kertaa päivässä? Laajennetaan vähän tarjontaa ja tehdään niistä suurimmistakin hiteistä hieman "harvinaisempia", niin eiköhän kuulemis- ja levyn hankkimishalut nousisi ihan toiselle tasolle?

Vai olenko täysin hakoteillä?

Olisi tosiaan paljon parempi, jos radioiden soittolistoilla olisi enemmän biisejä ja niitä soitettaisiin harvemmin. Silloinhan ihmisten olisi pakko hankkia musiikkia jostain kun niitä hittejä ei kuule radiosta 5 kertaa minuutissa. Osa tietenkin hakisi netistä, mutta varmasti monet myös ostaisivat levyjä.
Deep Shadow
21.08.2003 19:49:48
Joko kiinnostus lopahti vai? Täähän on iso aihe, eikö ketään tosiaan kiinnosta?

Ei varmaankaan lopahtanut... Jostain syystä nämä vaan välillä meinaavat hautautua, kunnes joku kaivaa ne taas esiin...

Olisi tosiaan paljon parempi, jos radioiden soittolistoilla olisi enemmän biisejä ja niitä soitettaisiin harvemmin. Silloinhan ihmisten olisi pakko hankkia musiikkia jostain kun niitä hittejä ei kuule radiosta 5 kertaa minuutissa. Osa tietenkin hakisi netistä, mutta varmasti monet myös ostaisivat levyjä.

Eilen juuri tuota mietittiin, että sehän alkaisi olla jo jollekin uudelle radioasemalle kilpailuvaltti, jos pitäisi huomattavasti laajempaa ja harvempaa soittolistaa kuin muut kanavat.. Kaupallisten kanavien soittolista ei paljon kahta tai kolmea tuntia pidempää taida yhtä kierrosta kiertää...

Mutta miten se vaikuttaa levymyyntiin; sitä ei olekaan enää niin helppo sanoa. Koska kyllähän tämä nykysysteemikin saa varmaan osan ihmisistä ostamaan levyjä. Kun se sama hittibiisi soi jatkuvasti niin sitten tulee sellainen fiilis, että hankinpa koko levyn niin kuulen ne muutkin kipaleet... Toisaalta on myön niitä ihmisiä, jotka sanovat juuri, että heille riittää hyvin se, että kuuntelee radiota, koska siellä soi kaikki hitit. Siinä tapauksessa vaikutus olisi varmasti levymyyntiin tuollainen kun kuvailit...
~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~
The Boss
21.08.2003 20:00:34
Korjakaas jos olen väärässä mutta eikös Rolling Stonens pistänyt koko tuotantonsa nettiin ladattavaksi jollain n. 0.60€-suuruisella summalla per kappale.

No ihan hyvä idea, mutta on se mielestäni vähän eri juttu kuunnella levyä (siis aitoa) levysoittimesta ja samalla ihailla kansia, kuin tietokoneelta huonojen kajareiden läpi.

No mielipidehän vain sekin, mutta luulen että minulla on veljiä tässä ajattelusuunnassa.
Hallelujah Rock 'N' Rollah
Sahanpurija
21.08.2003 20:02:54
Eilen juuri tuota mietittiin, että sehän alkaisi olla jo jollekin uudelle radioasemalle kilpailuvaltti, jos pitäisi huomattavasti laajempaa ja harvempaa soittolistaa kuin muut kanavat.. Kaupallisten kanavien soittolista ei paljon kahta tai kolmea tuntia pidempää taida yhtä kierrosta kiertää...

Itse olen toivonut tuollaista radiokanavaa jo pitkään. Mutta olisko sillä sitten tarpeeksi potentiaalisia kuuntelijoita?

Onneksi kumminkin on nettiradioita, joiden avulla voi löytää uusia mielenkiinnon kohteita.
Perhana! Kuka vei mun kalajan? Kyllä, olen kitaristi
Deep Shadow
21.08.2003 20:09:03
Korjakaas jos olen väärässä mutta eikös Rolling Stonens pistänyt koko tuotantonsa nettiin ladattavaksi jollain n. 0.60€-suuruisella summalla per kappale.

No ihan hyvä idea, mutta on se mielestäni vähän eri juttu kuunnella levyä (siis aitoa) levysoittimesta ja samalla ihailla kansia, kuin tietokoneelta huonojen kajareiden läpi.

No mielipidehän vain sekin, mutta luulen että minulla on veljiä tässä ajattelusuunnassa.

Tuohonhan se saattaa tulevaisuudessa enemmänkin mennä ja se on sääli.. Itse ainakin arvostan sitä aitoa levyä ja levynkantta, joskin kuuntelen kyllä musiikkia tietokoneeltakin.. Ja tuota kaiutinongelmaahan ei tule kun laittaa koneen stereoihin kiinni...

Itse olen toivonut tuollaista radiokanavaa jo pitkään. Mutta olisko sillä sitten tarpeeksi potentiaalisia kuuntelijoita?

Niin se kai siinä sitten.. Tosin kyllä minä uskon, että tuollainenkin kanava suosiota saisi melko laajasti, sillä näihin soittolistoihin kyllästyneitä on varmasti paljon. Mutta ongelma voi tulla siinäkin miten saat mainostajille selitettyä, että kyllä tätä kuunnellaan vaikka me ei niitä kaikki hittejä jatkuvasti soitetakaan... Mutta kaikkihan on kiinni markkinoinnista..
Sahanpurija
21.08.2003 20:12:49
Niin se kai siinä sitten.. Tosin kyllä minä uskon, että tuollainenkin kanava suosiota saisi melko laajasti, sillä näihin soittolistoihin kyllästyneitä on varmasti paljon. Mutta ongelma voi tulla siinäkin miten saat mainostajille selitettyä, että kyllä tätä kuunnellaan vaikka me ei niitä kaikki hittejä jatkuvasti soitetakaan... Mutta kaikkihan on kiinni markkinoinnista..

Keksin!

Koko Suomen kattava M-net-radio. Ja sillee :D
Perhana! Kuka vei mun kalajan? Kyllä, olen kitaristi
Jabbe
21.08.2003 20:19:13
Tuohonhan se saattaa tulevaisuudessa enemmänkin mennä ja se on sääli.. Itse ainakin arvostan sitä aitoa levyä ja levynkantta, joskin kuuntelen kyllä musiikkia tietokoneeltakin.. Ja tuota kaiutinongelmaahan ei tule kun laittaa koneen stereoihin kiinni...

Vaan kun niitä mp3 ei voi ottaa mukaan minnekään. Annapa vaikka kaverille lainaan tms.? Tai mene pyytämään nimmari bändiltä siihen mp3:een..? Kyllä niillä fyysisillä levyillä on oikeasti arvoa. Ja se mikä niissä ainakin on, että tulee oikeasti myös kuunneltua kun on oikeaa rahaa maksanut.

No mutta tässähän on ollut paljonkin hyviä perusteluja. Jos joku radiokanava ymmärtäisi asian, niin kyllä varmaan saataisiin ne mainostajatkin ymmärtämään. Sitä paitsi YleX:llähän tätä ongelmaa ei olisi, kun eivät ole kaupallinen kanava..?
Deep Shadow
21.08.2003 20:25:37
No mutta tässähän on ollut paljonkin hyviä perusteluja. Jos joku radiokanava ymmärtäisi asian, niin kyllä varmaan saataisiin ne mainostajatkin ymmärtämään. Sitä paitsi YleX:llähän tätä ongelmaa ei olisi, kun eivät ole kaupallinen kanava..?

Yle on vaan tainnut jo valintansa tehdä ja tuskin tulee kovin radikaalisti linjojaan muuttamaan lähiaikoina...
Jabbe
21.08.2003 20:26:32
Yle on vaan tainnut jo valintansa tehdä ja tuskin tulee kovin radikaalisti linjojaan muuttamaan lähiaikoina...

Ainahan heille voi lähettää palautetta hyvien perustelujen kanssa?
Teijo K.
21.08.2003 20:49:32

Ainahan heille voi lähettää palautetta hyvien perustelujen kanssa?

Yksi pääsky ei vielä kesää tee, mutta jokohan yksi M-netillinen saisi aikaan jotain? Eli adressia vain keräämään.

Suomessa on vain perinteisesti hieman heikohkosti reagoitu näihin adresseihin, mutta kokeilematta ei voi tietää.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Jabbe
21.08.2003 20:53:23
Yksi pääsky ei vielä kesää tee, mutta jokohan yksi M-netillinen saisi aikaan jotain? Eli adressia vain keräämään.

Suomessa on vain perinteisesti hieman heikohkosti reagoitu näihin adresseihin, mutta kokeilematta ei voi tietää.

Vaan kukapa rupeaa tekemään?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)