Aihe: Magneetit kuollu..?
1 2
ganja67
21.02.2006 15:44:42
Löysin jostain laatikon pohjalta todella vanhan humpin ja kokeilin soundia kun mittari näytti sille jopa yli 12 kohmia ja ajattelin että siinäpä heavy humppi. Soundi oli erittäin terävä, kirkas ja ulostulo suht heikko. Luulisi tommosel humpilla olevan aika tuhti soundi. Mahtaisko magneettien vaihto auttaa vai oliko esi-isien aikaan humppien soundit ohmeista riippumatta "näkkileipää"? Kertokaa ja auttakaa te suuret gurut..
gasser
21.02.2006 17:01:52
Vai olisiko käämitty väärin (vaiheet poskellaan)? Onko siinä 2 vai 4 piuhaa? Kyllähän ne magneetitkin voi toki heiketä. Silloin saattaisi uudelleenmagnetointi olla paikallaan.
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
Juzzu
21.02.2006 18:47:48
Oireet viittaa kyllä siihen että mikki on kolvailtu jotenkin väärin.
ganja67
21.02.2006 20:02:07
Vaiheistus väärinpäin... Enpä tullut ajatelleex, siinä nimittäin on/oli väliotto ja enpä sit sen kummemmin kattonut miten päin ne meni vaan laitoin kelat "siitä vaan" sarjaan... Mites se taas sit menikään??? Vanhan aivot alkaa jo lahoo... Mikä on muuten magneettien osuus soundien suhteen? Merkittävä, vähemmän merkittävä, sama se... Vai miten, kun ei silloin 70-luvulla paljoo välii ollut miten ne oli kunhan jotain kuulu ; )
ganja67
22.02.2006 14:58:37
Kiitokset suuret kaikille. Siinähän se oli kun olin laittanut kuuman runkoon ja kylmät yhteen tai jotenkin... Nyt kuullostaa melkein siltä miltä pitäisikin : ) Kiinnostais vielä tietää mikä se magneettien osuus on soundien suhteen? Että kannattaisko sijoittaa se 8 egee tai jotain johonkin algnitomagneetteihin vai mitä ne nyt sit olikaan...??? Ja eikös niitä magneetteja saanu elvytettyykin jotenkin???
Aki
22.02.2006 20:19:02 (muokattu 22.02.2006 20:19:55)

Magneetit on mahdollista uudelleenmagnetoida. En yhtään tiedä miten.

Itse en missään tapauksessa lähtisi toimivaan mikkiin vaihtamaan magneetteja.
-Mikäli kyseessä on ns halpa paska, ei se "hyvillä" magneeteilla muutu laatumikiksi.
-Mikäli kyseessä on ns kallis luksusmikki, soundi muuttuu magneetit vaihtamalla luultavimmin hallitsemattomasti vain johonkin suuntaan.

Lisäksi magneettien irroitus saattaa hyvinkin repiä mukaansa palan käämiä, jolloin uudelleenkäämiminen edessä -> jälleen soundi muuttuu hallitsemattomasti. Ja aika paljon duuniakin siinä on.

Käytettynä saa laatumikkejä 50€:lla. Not worth it.

Edit: magneettien vaikutus soundiin on sama kuin auton vaikutus ajotilanteeseen. Jos toimii niin sillä pääsee perille, loput onkin makuasioita.
kulmahiomakone
23.02.2006 00:02:37 (muokattu 23.02.2006 00:03:02)
->Sillä magneettipalkin materiaalilla ei tollaisessa konstruktiossa ole juurikaan merkitystä, magneetin voimakkuudella on. Materiaalien suhteen enemmän on vaikusta niillä ruuveilla - siis millaista materiaalia ne ovat. Siinäkin on kyse viininmaistelusta.

Magneetin voi uudelleenmagnetisoida voimakkaalla magneetilla, vaikkapa sähkösellaisella. Periaatteessa kaikilla magneettimateriaaleilla on maksimikapasiteetti, johon ne "voidaan ladata". Ehkä. Vahvaa mutua.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Aki
23.02.2006 01:40:35

Humpissa säädettävät napapalat ja magneetit siis varsinaisten kelojen alla olevassa "kiinnitysraudan" alla
Todentotta, ajattelin jostain syystä yksikelaista. Vanha pää.

Mutta ajaako sillä -71 Corollalla vai -06 Corollalla mieluummin???
Minä ainakin ajaisin paljon mieluummin Corollalla, jos itse joutuisin bensat ja hupsistat maksamaan. Corvetessa on Suomen teillä, keleillä ja kateudella aika paljon huonoja puolia, joten ymmärrän kovasti vintagemiehiä jotka ajavat Corollalla vaikka Corvetteenkin olisi varaa. Ts, makuasioita edelleen. Ja magneettien väliset erot eivät taida olla lähimainkaan esimerkin suuruisia... :oP

25 vuotta vanhan ja uuden magneetin eroista
Autot huononee kuluessaan, monet soitinkamat paranee vanhetessaan. Suurimmilla mikkivalmistajilla on useita yrityksiä jäljitellä 50-luvulla ostetun mikrofonin ikääntyneiden magneettien tuomaa pehmeyttä. Kuka tahansa vaihtaisi upouudet käyttämättömät Texas Specialsinsa päittäin ikivanhoihin orkkiksiin! :oD

Veikkaisin että tuohon käyttöön erityisen hyvin soveltuvan magneetin löytäminenkään ei ole ihan jokapäiväinen homma. Ja en ole kenenkään kuullut koskaan vaihtavan magneetteja mikrofoneihin soundinhaun yhteydessä. Jos siitä olisi merkittävä apu, uskoisin Eric Johnsonin ensimmäisten riveissä metsästäneen Vesuviuksen juurella magnetoituja alnifeconeo-magneetteja. Tai jotain.

Kummalla sitä lähtisi euroopan turneelle...?
Corollalla tietty! Corvette olisi varastettu tai vanteet pöllitty viimeistään Tartossa... Jos sitä kautta menee.
Juzzu
23.02.2006 07:40:15
Ja en ole kenenkään kuullut koskaan vaihtavan magneetteja mikrofoneihin soundinhaun yhteydessä.

Itse asiassa, kyllä tätä tehdään. Monet Duncanin mikit ovat magneetteja lukuun ottamatta ymmärtääkseni lähes identtisiä keskenään, ainakin amerikan poikien olen lukenut vaihtaneen Dunkkaneihin AlNiCo V:sta ja II:sta keskenään. En nyt kyllä tähän hätään muista mihin malleihin näitä modeja on tehty, mutta jos asia alkaa enemmänkin kiinnnostamaan niin SD:n foorumilta kannattanee lukea/kysyä enemmän tietoa.
fox
23.02.2006 10:24:41

Itse asiassa, kyllä tätä tehdään. Monet Duncanin mikit ovat magneetteja lukuun ottamatta ymmärtääkseni lähes identtisiä keskenään, ainakin amerikan poikien olen lukenut vaihtaneen Dunkkaneihin AlNiCo V:sta ja II:sta keskenään.

Toisaalta taas tavallinen kitaristi tuskin koskaan lähtee moiseen hommaan.. Magneettien vaihtamisella (vaikka juur AlNiCo (alumiini-nikkeli-koboltti) VIII-V-II (eli magnetismin määrät) haetaan vaan ja ainoastaan sen mikin magneettikenttään muutoksia, sillä, kielen liikkuessa magneettikentässähän se "höty" sinne kelaan saapuu, noin yksinkertaisesti sanottuna. Sillä saadaan sitte psykoakustiikkaan niitä "pehmeyksiä" tai keraamisen magneetin "kirkasta riipivyyttä"
80-luvulla suosittua oli lisätä tankomagneettien (siellä humpparin kelojen alla) magneettisuutta, sähkömoottorikorjaamot esim. magnetisoivat vaikka niitä magneetteja uusiksi, tai lisää oerstadteja (muistaaksein magneettivuon mittayksikkö)

Toinen suosittu vaihtoehto oli lyödä sinne mikin alle vaan lisempää magneetteja. Tehot tosin ei moisilla systeemeillä nouse, pikemminkin päinvastoin, koska mikkiä joutuu pitämään kauempana kielistä. Magneettikenttä pyrkii demppaamaan soivaa kieltä joten sustaini kärsii ja pahimmassa tapauksessa tulee epävireisiä soittoja..

Ja edelleen toteaisin, että tuo ohmimäärä ei oo ihan suoraan verrattavissa siihen mikin "tehoon".. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Juzzu
23.02.2006 11:07:42
Sillä saadaan sitte psykoakustiikkaan niitä "pehmeyksiä" tai keraamisen magneetin "kirkasta riipivyyttä"

Don't underestimate the power of psychoacoustics! ;o)
fox
23.02.2006 11:41:26

No niinpä.. 8) Ei ollu ihan yks eikä kaks kertaa, kun vaihdoin jollekulle kitaraan mikit, ja itseltä jäi (puu-korvaisuutta??) huomaamatta dramaattisesti parantuneet soundit.. ;)

Toki, kivahan se on, jos on pistäny kasan rahaa uusiin mikkeihin, että edes ite huomaa parantuneen soundin.. ;)
p130
23.02.2006 13:30:28

Itse asiassa, kyllä tätä tehdään. Monet Duncanin mikit ovat magneetteja lukuun ottamatta ymmärtääkseni lähes identtisiä keskenään, ainakin amerikan poikien olen lukenut vaihtaneen Dunkkaneihin AlNiCo V:sta ja II:sta keskenään.

Tarkoituksena on ollut vaihtaa '57 Classiciin ja Classic plussaan Alnico V:t. Raportoinpa tänne jos ikinä saan vaihdon toteutettua...

Pitänee tehdä ennen-jälkeen ääninäytteet.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
kulmahiomakone
23.02.2006 14:34:38
Pitänee tehdä ennen-jälkeen ääninäytteet.

Pistäisi olla muut muuttujat (magneetin itsensä lisäksi) aika hyvin hanskassa. Itsellä on sellainen perstuntuma, että millin ero mikin etäisyydessä suhteessa kieliin vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin esim. magneettien keinotekoinen heikentäminen tai väsähtäneen magneetin uudelleen magnetisointi.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
fox
23.02.2006 14:48:27

Pistäisi olla muut muuttujat (magneetin itsensä lisäksi) aika hyvin hanskassa. Itsellä on sellainen perstuntuma, että millin ero mikin etäisyydessä suhteessa kieliin vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin esim. magneettien keinotekoinen heikentäminen tai väsähtäneen magneetin uudelleen magnetisointi.

Samoilla linjoilla, tosin ehken ei oo "ihan millistä kiinni".. Jos magneetti pysyy samana, niinkuin just AlNiCo, en usko että vaihto kakkosesta vitoseen kovin suuria merkitsee..
Jotain eroa saattaa kyllä kuulla, vallankin jos on herkkä!.. Siis korva..
Cujo
23.02.2006 15:38:16
Minä ainakin ajaisin paljon mieluummin Corollalla, jos itse joutuisin bensat ja hupsistat maksamaan. Corvetessa on Suomen teillä, keleillä ja kateudella aika paljon huonoja puolia, joten ymmärrän kovasti vintagemiehiä jotka ajavat Corollalla vaikka Corvetteenkin olisi varaa. Ts, makuasioita edelleen. Ja magneettien väliset erot eivät taida olla lähimainkaan esimerkin suuruisia... :oP

Corollalla tietty! Corvette olisi varastettu tai vanteet pöllitty viimeistään Tartossa... Jos sitä kautta menee.

Mistäs se Corvette mukaan tuli :) Kysymyshän oli, että:

Mutta ajaako sillä -71 Corollalla vai -06 Corollalla mieluummin???
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
Juzzu
23.02.2006 15:41:03
Nuo erot saattavat tuntua myös soittodynamiikassa enemmän kuin varsinaisessa absoluuttisessa soundissa, jolloin eroa ei huomaa taatusti kuin wanhoilla mikeillä kitaran kanssa kauan soittanut heppu.
p130
23.02.2006 17:59:21

Pistäisi olla muut muuttujat (magneetin itsensä lisäksi) aika hyvin hanskassa.

Sehän ei ole ongelma. Antaa äänityssetupin olla niinkuin on vaihdon ajan ja mikin etäisyyden e-kieliin kyllä pystyy mittaamaan riittävän tarkasti.

Itsellä on sellainen perstuntuma, että millin ero mikin etäisyydessä suhteessa kieliin vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin esim. magneettien keinotekoinen heikentäminen tai väsähtäneen magneetin uudelleen magnetisointi.

Tuskin mitään määrättömän suurta eroa syntyy kun vain magneetti vaihdetaan. Mutta sitähän tässä nimenomaan halutaankin testata. Kyllä minä uskon että alnico II - alnicoV -erot millin eron korkeudessa voittavat. Luultavasti suurempi ero löytyisi jos vaihtaisi keraamiset magneetit. Pitää harkita mitä kaikkea viitsii kokeilla...

Kent Armstrongilla on (oli, en kentarmstrong.comista enää löytänyt...) PAF:sta kaksi versiota jotka sivujen mukaan olivat identtiset lukuunottamatta magneetteja, toisessa alnico (varmaankin V) ja toisessa keraaminen.

Magneeteista Seymour Duncanin sivuilta:
http://www.seymourduncan.com/support/faqdescr.shtml#magnets

"Adding punch to a warm guitar" on siis se mitä haen magneetin vaihdolla.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Aki
24.02.2006 02:07:06

Mistäs se Corvette mukaan tuli :) Kysymyshän oli, että:

Ehhehe... daydreaming... got off guard... eegh... i'll get me coat. :oP

Mikä lukiriähiö?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)