Aihe: Sinä vs. metronomi
1 2
sähkö
22.02.2006 14:31:32 (muokattu 23.02.2006 14:14:48)

Viime viikolla kävin NY:ssa Fourplayn keikalla (Larry Carlton, Harvey Mason, Nathan East ja Bob James) ja voi kyllä sanoa, että niillä äijillä oli rytmi, time ja groove hallussa.

Tästä innostuneena päätin kehittää omaa rytmitajua lisää ja kehitinkin pienen testin jolla jokainen voi testata oman rytmitajunsa ja havaita kehityksen kunhan vain harjoittelee. Testin idea ei ole soittaa nopeasti, vaan todistaa, että hyvässä "taimissa" soittaminen on hankalaa. Harjoitellaan siis sitä :)

1) (aloittelijat) Testaa kuinka nopealla tempolla pystyt soittamaan 1/4 nuotteja metronomin kanssa. Eli soitat vaikka yhtä kieltä tai esim. yhtä femma sointua tai vaikka kaikkia kieliä X:nä samaan aikaan kun metronomi sanoo klik. Jos pystyt soittamaan näin mielestäni riittämän tarkasti tempolla 200bpm, siirry vaiheeseen 2.

2) Laske metronomin tempoa ja testaa kuinka nopealla tempolla pystyt soittamaan, kun soitat edelleen 1/4 nuotteja mutta sijoitat iskut nyt metronomin iskujen väliin. Eli yk-SI kak-SI kol-ME nel-JÄ (toisin sanoen klik - isku - klik - isku - klik - isku - jne..)
Ole tarkka, että et muuta rytmiä siten, että alat soittamaan samaan aikaan metronomin iskulle. Tässä vaiheessa jo tempo 150bpm on ihan riittävä, että voi siirtyä 3. vaiheeseen.

3) Nyt tiputa metronomin puoleen edellisestä eli tempoon 75bpm. Nyt laske neljään aina metronomin iskujen välissä (klik - kaks - kol- nel, klik - kaks - kol- nel, jne..) ja soita iskut kakkoselle ja neloselle. (klik-isku-kol-isku-klik-isku-kol-isku) jos pystyt soittamaan näin tempolla 100bpm soitat käytännössä yhtä nopeasti kuin tehtävässä yksi tempolla 200bpm, mutta eipä olekkaan enää yhtä helppoa. Ole edelleenkin tarkkana, että et soita yhtään iskua samaan aikaan metronomin kanssa.

4) (PRO) Jos tehtävä 3 tuntui liian helpolta, kokeile tiputtaa metronomi esim. tempoon 50bpm ja soita synkopoituja 1/16 nuotteja. Eli 1/16 nuotteja jotka "nokittavat" 1/32 verran ja testaa millä tempolla vielä onnistuu.

EDIT: Lisätään tämä nuottilinkki vielä tähänkin www.saunalahti.fi/pelindem/harjoitus.PNG
Eli 1. tahti on eka harjoitus, 2. tahti toinen harjoitus jne...
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
J.Hollström
22.02.2006 14:34:50 (muokattu 22.02.2006 15:02:56)
Joo, olkoon...
Jumina5/6
22.02.2006 21:15:45
Mielestäni taimissa soittamista voisi testata paremmin siten, että soittaa kuviota/likkiä/riffiä/whatever tempolla 200, sitten tiputtaa tempoon 100, jonka jälkeen 50, ilman muita muutoksia. Jos vieläkin menee puhtaasti niin hyvä.

Nopeaa nyt on helppoa soittaa, mutta kummasti alkaa kiilaamaan kun pitää hidastaa.

("Hipit soittaa taimissa." - Kuivaa huumoria osa 14.)
Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska?
Skebaristi
22.02.2006 21:28:10

Jos minä tuon oikein ymmärsin, niin ei minulla ainakaan ollut mitään vaikeuksia pysyä taimissa. Minäkin olen kyllä sitä mieltä, että hitaampia on vaikeampi soittaa taimissa. Niitä kannattaisi ennemmin treenata.
"Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo."
Jumina5/6
22.02.2006 21:48:05 (muokattu 22.02.2006 21:49:08)
Onhan tuo mielenkiintoinen idea, vaikka toisaalta ajattelen asiaa tietyllä lailla samanlaisena kuin jos rumpali kääntää kompin ja bändikämpällä ei kuule kunnolla, eli on pakko kuunnella pelkästään esim. virveliä. Pakko automaattisesti laskea vaikkapa "yks-KAKS-kol-NEL".

Toisaalta se varmaan kyllä vaikuttaa iskujen 'painotuksiin'. Kuuluuko se käytännössä vaiko ei, riippuu tietty soundista.
Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska?
northern
22.02.2006 23:07:29

Tai sitten tekee vaikka sillätavalla että laittaa klikin minuutin välein ja ottaa mielessään jonkun sattumanvaraisen temmon ja laskee montako iskua siihen minuuttiin menee ja sitten yrität päässäsi pitää temmon tasaisena siten että seuraavalla kerrallakin saat saman lukumäärän iskuja.
sähkö
22.02.2006 23:33:18

Tuo on tietenkin yksi tapa treenata, että laittaa metronomin mahdollisimman hitaalle. Minulla metronomin menee minimissään tempoon 40bpm ja "perinteinen" treenaaminen sillä tempolla ei ei tuota mitään vaikeuksia, joten oli pakko kehitellä jotain muuta.

Jos joku suoriutuu tuosta 4. "tasosta" esim. tempolla 60bpm voi kyllä onnitella itseään. On se kyllä jo sen verran kovanluokan suoritus.

Itse pystyn soittamaan 3. vaihetta hikiseen tempolla 80bpm.
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
Apricot
22.02.2006 23:36:26
4) (PRO) Jos tehtävä 3 tuntui liian helpolta, kokeile tiputtaa metronomi esim. tempoon 50bpm ja soita synkopoituja 1/16 nuotteja.

Joo, kyllähän se niin päin menee, että hitaalla klikillä on kaikkein vaikeinta, mutta se myös kehittää tehokkaimmin. Kaikkein karaisevin harjoitus on laittaa tempoksi niin hidas kuin metronomista löytyy, ja opetella soittamaan vain se yksi isku siihen päälle. Ei mitään ulkoisia apuja, kuten itse soitetut tiheämmät jaot; siinä se sisäinen time -käsitys kehittyy.
No problemo!
Niskamies
22.02.2006 23:42:24
Mielestäni taimissa soittamista voisi testata paremmin siten, että soittaa kuviota/likkiä/riffiä/whatever tempolla 200, sitten tiputtaa tempoon 100, jonka jälkeen 50, ilman muita muutoksia. Jos vieläkin menee puhtaasti niin hyvä.

Nopeaa nyt on helppoa soittaa, mutta kummasti alkaa kiilaamaan kun pitää hidastaa.

("Hipit soittaa taimissa." - Kuivaa huumoria osa 14.)

Toinen hyvä tapa on soittaa se eri tempoilla, jonka jälkeen hidastaa ne samaan tempoon (vaikka Transcribellä, niin ei säverkokeus muutu). Pitäis kuulotaa ihan samalta, mutta kuulostaako?
More is more.
J.Ahonen
23.02.2006 02:27:16
Tää on muuten helvetin kehittävää, ja hauskaa. Laita Delay niin hitaalle kuin pystyy ja ikuinen toisto, lyö peukalolla basso rumpu. Laske "tahti", ja vedä koko komppi kitaralla. Eli yksi toisto on "rumpu" komppi.
kuriken
23.02.2006 13:18:20
Jos tarkoitit tehtävä 4:llä tätä niin onnistuu..

1-4 on 1/4 eli metronomin isku. Jokainen numero on siis 1/16. Ensimmäinen | on 1/32 ja loput 1/6. Eli - on 1/64. Oliko tarkoitus soittaa | mukaisesti?

1---2---3---4---1---2---3---4---
|-|---|---|---|---|---|---|---|-

Mitä tarkoitatte sillä että riffiä on vaikeampi soittaa hitaasti kuin nopeasti? Klasari viulu taustan ja säveltapailukurssien opetuksen alaisena en oikein käsitä. Nopeasti on vaikeaa soittaa tarkasti. Hitaasti soittaessa on enemmän aikaa tehdä kaikki tarkat jutut. Jos on opetellu jonkun todella nopean riffin, eikä osaa soittaa sitä hitaasti, on mielestäni jotain pahasti pielessä opettelutavassa. Ensin opetellaan todella hitaasti, ja sitä mukaa kun kykenee, nostetaan tempoa. Perus juttuja käsittääkseni. Toki kun menee äärettömän hitaaseen tempoon, on vaikeampaa pitää tempoa, mutta mitä hyötyä on opetella metronominkanssa ääri tempoissa? Hitaita juttuja opetellessa laitetaan metronomi lyömään 1/8 tai 1/16 nuotteja.

Olenkohan tehnyt jonkun väärinkäsityksen?

Mutta todellakin teoria- ja säveltapailukursseilla oppiii hyvin rytmitajua. Ainakin itse olen sieltä taitoni kerännyt.
Olet hullu - Eikä kukaan huomaa sitä
sähkö
23.02.2006 14:12:24

www.saunalahti.fi/pelindem/harjoitus.PNG

Tuosas nuotteina ko. harjoitus. Toivottavasti selvittää asiaa.
1. harjoitus on siis ensimäinen tahti, 2. harjoitus on toinen tahti jne....
Idea on tietenkin soittaa aina ko. tahtia looppina, eikä vain soittaa yhden tahdin pätkänä.

Ei tuo 4. harjoitus mikään mahdottomuus ole. Jos joku siihen pystyy niin se on hyvä. Minä en siihen pysty (vielä :)
J.Ahonen
23.02.2006 20:01:45 (muokattu 23.02.2006 20:16:57)
Mää en hiffannut tota nelosta.

Laita metronomi 150 ja testaa vetästä aina kolmeen metronomin iskuun tasan seittemän iskua. Eli käytännössä isoa septolia 3/4 tahtiin. Ei ole minulle hankala, mutta veikkaan, et kaikille ketkä eivät ole kiinnostunut/treenannut "omituisia" rytmejä on hankala.

EDIT: Guitar pro ei sit ymmärrä näitä.

EDIT2: Joo, kokeilin tota nelosta, ei kovin helppo, mutta toisaalta ei kovin hyödyllinen.
KaRa
23.02.2006 20:34:11
Kolmonen meni ihan kohtuu helposti, mutta nelosta en edes tajunnu :D
Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta.
northern
24.02.2006 00:26:51

Ja yks hyvä harjotus on että soitat ja jalalla kaks iskua yhden tahdin aikana ja kolme iskua kädellä.

Tossa kuva jos helppottaisi ton ymmärtämistä.

1---2---3---
1-----2-----
askomiko
24.02.2006 01:06:20 (muokattu 24.02.2006 01:06:33)
Yksi hupaisa homma on laittaa metronomi napsuttelemaan hitaasti, vaikkapa joka neljännen tahdin ykköselle ja soitella sen mukaan normaalivauhtisia kuvioita.
Canada! (:ž
Joees
24.02.2006 01:26:31
Ja yks hyvä harjotus on että soitat ja jalalla kaks iskua yhden tahdin aikana ja kolme iskua kädellä.

Tossa kuva jos helppottaisi ton ymmärtämistä.

1---2---3---
1-----2-----

Sama myös käsillä.

Oikealla vaikkapa triolia ja vasurilla 1/8-osia. Sitten kun sujuu niin toisinpäin. Vasurilla triolia ja oikealla 1/8-osia. Ja sit kun homma menee, niin ensin yksi tahti ensin mainitulla tavalla ja toinen toisella. Ja kun se sujuu niin joka iskulle vaihdat. Ei välttämättä hankalaa, mutta kyllä se kehittää.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
32788
24.02.2006 14:46:36
Tuossa varmaan tarkoitettiin sitä, että on helpompaa soittaa samalla nopeudella kun metronomi hakkaa vaikkapa neljäsosia, kuin että se hakkaisi vain kerran tahdissa...
Kirka Saatana!
sähkö
24.02.2006 16:05:24

Tuossa varmaan tarkoitettiin sitä, että on helpompaa soittaa samalla nopeudella kun metronomi hakkaa vaikkapa neljäsosia, kuin että se hakkaisi vain kerran tahdissa...

Kyllä, tämä oli minulla pointtina.
Lisäksi hommaa hankaloittaa kummasti se, että tässä "harjoituksessa" ei soiteta mitään itse iskulle, vaan koko ajan soitetaan ns. takapotkulle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)