Aihe: mikki asiaa..
1
ministeri
21.02.2006 22:04:25

Mulla on ongelma. Ostin telecaster mexico standardin jokin aika sitten. Nyt olen ajatellut vaihtaa siihen mikrofonit. Mulle on tärkeintä kaulamikin soundi ja molemmat yhdistettynä. Tallamikkiä käytän pelkästään äärimmäisen harvoin. Tämä on tuttua jo stratosta. Nyt sitten en oikein tiedä miten paljon mun kannattaa satsata tohon tallamikkiin kun se tulee oikeastaan vain yhteiskäyttöön kaulamikin kanssa. Kysymys kuuluukin että: miten suuri vaikutus on molempien mikkien yhteissoundiin tallamikin laadulla?? Perhana kun ei noita mikkejä voi oikein kaupassa kokeilla..
tomukka
21.02.2006 23:32:20
...Kysymys kuuluukin että: miten suuri vaikutus on molempien mikkien yhteissoundiin tallamikin laadulla??...

Maalaisjärjellä yksinkertaistaen luulisimpa, että vaikutus on 50-50. Koskaan en ole mikkejä vaihdellut yksitellen, vaan aina sarjana, joten en osaa varmaksi sanoa. Onko siinä tallamikin soundissa jotain mätää???? Jos ei ole nii turhaan sä sen vaihdat. Ongelma voi tulla jos vaihdat kaulaan paljon tehokkaamman mikin niin vaihto keskialuelle ei juuri muuta soundia ja tallalle heitossa tapahtuu ikävä volyymitason lasku.
jarkko.ruponen
22.02.2006 00:29:32 (muokattu 22.02.2006 00:31:58)
Moi !

Mulla on Custom Shopin 52 Tele. Originaalien mikkien soundi on niin hyvä, etten voi parenpaa edes uneksia. Niin se näkyy olevan muillakin vastaavilla skittoilla. Hyvästä soundistahan olen uneksinut koko pitkän ikäni ja aina iskenyt käteni vääriin vehkeisiin, paitsi nyt. Riippuuhan se soundi toki myös styrkkarista, joka himassa on pieni 12W Kustom. Alkupään soundi lienee kuitenkin tärkein. Paskoista halpismikeistä ei saa kunnon soundia hyvälläkään styrkkarilla.

Namikat voivat kunnon vehkeissä olla lähes miten vain, jolloin äänen väri muuttuu, mutta soundi pysyy hyvänä.

Kyllä mä kokemuksesta sanoisin, että ketju on juuri niin huono kuin sen heikoin lenkki. Osta kunnon mikki ei mitään halpista tai ylivoimakasta, koska diskantit niissä leikkaantuvat. Niitähän sä saat sitten säädettyä sillä keskiasennolla. Kyllä sä sitä keskiasentoa säätöön tarvitset.
pekurides
22.02.2006 01:05:13

ite olen joka peliin yleensä tallamikin vaihtanu ja se on aina vaikuttanu positiivisesti myös "yhteis-saundiin"
mutta empä muuten etumikkiä yksinään juuri edes käytäkään enimmäkseen kombinaatioita missä takamikki hallitsevampi ja haen edestä vain hieman lämpöä ja pyöreätäpehmeyttä:)
McNulty
22.02.2006 02:24:06 (muokattu 22.02.2006 02:26:23)
Telen keskiasennossa hiemankin voimakkaampi tallamikki on jokseenkin dominoiva ja jos haluat siihen kaulamikin ohessa laatua ja parannusta, niin suosittelen että vaihdat kummatkin mikit. Tietysti jos uusi kaulamikki soundaa hyvältä vanhan tallamikin kanssa niin sittenhän ongelmaa ei ole. Mutta sanotaanko perussääntönä tällaiseen että soundi on tasan niin hyvä kuin sen heikoin jäsen/lenkki. Eli jos tallamikki on surkea, niin täydellisesti sitä ei keskiasennossa soiteltuna korjailla hyvällä kaulamikillä... ei ainakaan kokonaan.

En tiedä millaista soundia tarkalleen etsit, mutta uskaltaisin suositella seuraavia mikkejä teikäläisen Tele-rientoihin (ei missään paremmuusjärjestyksessä):

1. Tallaan DiMarzio Vintage T Bridge ja kaulamikiksi S.Duncan STR-1 Vintage Rhythm
- Tällä yhdistelmällä saat tallassa säilytettyä Telen omaa "klangia" ja "Zingiä", kaulalta irtoaa pehmeät bassovoittoisemmat telesoundit. Yhdistäen nämä kaksi soundi voisi olla mukavan lämmin pienen Tele-twangin kera.

2. Bareknuckle Yardbird singlecoil set for Telecaster
- Hieman enempi potkua kuin "tavan Telecastereissa". Soundiltaan hyvin tyypillistä bluesrock-osastoa, joka kyllä siistiytyy nätisti kun kääntää volumea pienemmälle. Hyvä setti jos haluaa pienen piristyksen siihen "vakiosoundiin" ja pistää hieman lisää rouhetta vahvistimelle. Tsekkaa myös Brown Sugar ja The Boss-setit Bareknucklelta, etenkin jos haluat lisää middleä ja "punchia" soundiisi.

3. Tallaan Rio Grande Halfbreed Tele Bridge ja kaulalle Rio Grande Vintage Tallboy Classic
- Kaulalta irtoaa perinteiset, 50-luvun puristeille kelpaavat vintage-soundit. Halfbreed on sitten hieman vintage-osastoa kuumempi tallamikki. Lisää murinaa ja hieman enempi alapäätä kuin esim. monessa Fenderin Telecasterissa. Varmasti toimiva yhdistelmä keskiasennossa kun tallamikki potkii itsensä läpi kovemmassakin mekkalassa ja kaulamikki hoitaa jälleen kerran pehmeyden.

4. Kinman AVn-60's Custom setti
- Middlejä leikattu, hurinattomat ja toisiaan täydentävät mikit. Sovitettuna keskenään jo valmistaessa. Hyvä setti jos hakee hieman "kompressoidun" kuuloista soundia Telestään.

5. Lindy Fralin Blues Special setti
- Eiköhän nimi kerro jo paljon. Blues specialit ovat hiukan ylikäämittyjä, soundiltaan kirkkaita ja saa kyllä Telelle ominaisen twangin ja klangin kuulumaan selkeästi. Erittäin hyvät mikit nimensä mukaisesti blues-luritteluun ja komppailuun. Miksei myös rock-osastolle jos hieman leikkii tone-potikan ja vaffarin EQun kanssa.

www.dimarzio.com
www.seymourduncan.com
www.bareknucklepickups.co.uk
www.riograndepickups.com
www.kinman.com
www.fralinpickups.com
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
ministeri
22.02.2006 13:39:16

Kiitoksia vinkeistä...Tossa torilla oli muutama tele mikki käytettynä testausmahdollisuuden kera. Tsekkaampa ne nyt alkuun. Se miksi alunperin olen ajatellut myös jokatapauksessa myös tallamikin vaihtaa, on se että haluan vähän perinteistä voimakkaammat mikit. eli toi vanha olis silloin luultavasti liian heikko..Haluan että etu ja taka asennot (...) toimii tasapainossa vaikka takamikkiä vain harvoin käytänkin.
ministeri
22.02.2006 21:55:13

Ajatus: Vaihda tallapaikalle joku single coilin kokoinen humppari, esim. Duncan 'Lil '59. Johdota niin, että keskiasennossa on mukana humpparista vain toinen kela. Näin sulla säilyy haluamasi perussoundit, mutta talla-asennosta löytyy sitten murea humpparisoundi, ehkäpä sille on enemmän käyttöä kuin perus-telen näkkärille?

Joo. Tossa onkin vinkeä idea. Pidän mielessä. Mutta nyt päädyin vähän halvempiin mikkeihin tällä erää. Ajattelin kent armstrongin vintaget huomenna hakea millbrookista. Ihan perushyvät pitäis olla vaikka vähän halvemmat kuin duncanin vastaavat. jos ei soundi löydy niin sitten kikkaillaan lisää.
N33m0
22.02.2006 22:10:02 (muokattu 22.02.2006 22:10:29)

Bare Knuckle Pickups

+1
slow music for slow people
tomukka
23.02.2006 00:34:02
... päädyin vähän halvempiin mikkeihin tällä erää. Ajattelin kent armstrongin vintaget huomenna hakea millbrookista. Ihan perushyvät pitäis olla vaikka vähän halvemmat kuin duncanin vastaavat...

Minä vaihdoin WD:n Kent Armstrongit (TCHR-1 ja TCHF-1R) Fenix -merkkiseen teleen. Ihan ookoo perus telesoundi löytyi niiden avulla.
JuSu
23.02.2006 08:24:50
Mutta nyt päädyin vähän halvempiin mikkeihin tällä erää. Ajattelin kent armstrongin vintaget huomenna hakea millbrookista

http://www.wdmusic.com/tele_pickup_hum_canceling_hot_29872_prd1.htm ?

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
ministeri
23.02.2006 12:09:43 (muokattu 23.02.2006 12:10:24)

http://www.wdmusic.com/tele_pickup_hum_canceling_hot_29872_prd1.htm ?

Ihan noita yksikelaisia vintageja...Kaulaan ehkä hot. Jos se vaan käy ton "coolin" tallamikin kanssa balanssiin. Toivon että myyjä osaa opastaa..Hot tallaversiota ei ole nähtävästi. Voin tietty kysyä et saako tilattua ja kauan kestää..

http://www.millbrook.fi/mikrofonit%20elektric.htm
ministeri
23.02.2006 12:17:17

Minä vaihdoin WD:n Kent Armstrongit (TCHR-1 ja TCHF-1R) Fenix -merkkiseen teleen. Ihan ookoo perus telesoundi löytyi niiden avulla.

Just noita kyseisiä mikkejä vähän ajatellut. Eilen kun kämpillä soittelin vahvistimen läpi niin tulin siihen tulokseen ettei ehkä sittenkään mitään korkeempaa outputtia..
Luulen että auttaa kyllä soundia verrattuna keraamisiin standardi mikkeihin jotka nyt kiinni. Vähän kolkot mutta ei nyt kuitenkaan ihan kamalat nekään. Noin ylipäätään olen nyt noin viikon kitaraa soittaneena ilolla havainnut että ihan ok toimii vaikka halpa malli. Pitää ihan ok virettä jne. Vaikka täytyy silti myöntää ettei se mikään HERKKU silleen ole kun kävi kuitenkin testaamassa etsiessään myös vähän parempia jenkki ja japsi telejä. Onhan tossa eroa tuntumassa.
JuSu
23.02.2006 12:40:42
Ihan noita yksikelaisia vintageja...Kaulaan ehkä hot. Jos se vaan käy ton "coolin" tallamikin kanssa balanssiin.

Niin, mä meinasin että KA:lta löytyy myös tuollainen singlen kokoinen humppari, jonka kera pääsisi puolituksilla leikkimään...

Ensivaikutelma kyllä olisi, että "cool" tallamikki kyllä jää jalkoihin "hot" kaulamikille... Mutta eihän nuo ole kirkossa kuulutettuja asioita. Ja voihan korkeuksia säätelemällä vaikuttaa paljonkin.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
ministeri
24.02.2006 20:25:07

.2. Bareknuckle Yardbird singlecoil set for Telecaster
- Hieman enempi potkua kuin "tavan Telecastereissa". Soundiltaan hyvin tyypillistä bluesrock-osastoa, joka kyllä siistiytyy nätisti kun kääntää volumea pienemmälle. Hyvä setti jos haluaa pienen piristyksen siihen "vakiosoundiin" ja pistää hieman lisää rouhetta vahvistimelle. Tsekkaa myös Brown Sugar ja The Boss-setit Bareknucklelta, etenkin jos haluat lisää middleä ja "punchia" soundiisi.

Noi kuulostaa kyllä kiinnostavilta. Mistä saa suomessa(hki) ja maksaako maltaita?
Mun mikkien ostaminen vähän venähti ensi kuun puolelle...mut sitten onkin vähän enempi rahaa käytettävissä.
ministeri
24.02.2006 20:29:06

Niin, mä meinasin että KA:lta löytyy myös tuollainen singlen kokoinen humppari, jonka kera pääsisi puolituksilla leikkimään...

Vähän on sellainen pelko tota juttua kohtaan vaikka teoriassa kuulostaa tosi hyvältä...Et toimiiko mikit balanssissa sitten. Löytyykö tohon hommaan jostain ohjeita et kuinka toi kytkentä menis? Joutuisin ehkä teettämään sen jossain maksua vastaan muuten.
N33m0
24.02.2006 20:51:02

Noi kuulostaa kyllä kiinnostavilta. Mistä saa suomessa(hki) ja maksaako maltaita?
Mun mikkien ostaminen vähän venähti ensi kuun puolelle...mut sitten onkin vähän enempi rahaa käytettävissä.

Ne tehdään customina ni pitää tilata englannista.
slow music for slow people
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)