Aihe: Informaation kulku bändin sisällä
1 2
faith
09.12.2005 15:56:10
Toimiiko bändinne sisäinen kommunikointi mielestäsi hyvin? Onko epäselvyyksiä/konflikteja syntynyt? ..ja jos on, niin minkälaisista syistä ja miten niistä on selvitty?

Kysymys nousi ajankohtaiseksi tänään, kun kuulin ensimmäisestä esiintymisestämme uudella porukalla (en tiiä sanoisinko bändiksi.. kokoonpano on vähän erilainen. kaverien kans soitellaan jne..) eilen, vahingossa. Kävi ilmi, että kaikki muut kyseisessä kokoonpanossa olivat tienneet tästä esiintymistilaisuudesta jo monta päivää, mutta mulle oli vain unohtunu ilmottaa. Asian tekee ironiseksi se, että näemme toisiamme päivittäin.. Ja että esitys olisi ensi viikon alussa, eikä meillä ole mitään valmiita (esityskuntosia) kappaleita.

Tämä kyllä nosti verenpainetta aika lailla. Minä olen ollu se joka on tuon porukan saanu kokoon, koittanu ettiä kokoonpanolle sopivia biisejä+nuotit niihin ja toiminu vastuuhenkilönä tähän asti, ja olen huolehtinu että kaikki tietää reeniajoista (jotka vaihtelee melko usein) ja kaikesta muustaki bändin asioista. Nyt, kerrankin kun jotaki on tapahtunu jonku muun kautta (eli mien ole ollu organisoimassa sitä), mie kuulin siitä vasta kun ite sivusin aihetta.

Mun käsitys toimivasta kommunikaatiosta ei kyllä ole tämmönen.. Toki ymmärrän, että tilaisuus on pieni eikä soitettavaa ole kuin pari kappaletta, mutta minä ne kappaleet sinne joudun valitsemaan joka tapauksessa, ja luultavasti ettiin/muokkaan nuotit. Eikö siis olis ollu ihan oikeudenmukaista oottaa että mulle kerrotaan asiasta samaan aikaan ku kaikille muillekki? ..vai valitanko turhaan?
Panettone, toppolino, pepperoni.
cr4b
09.12.2005 16:59:25
No meillä saattaa esim. bändin pomo vaa sanoo et meil on keikka, mut sit paljastuukin että se oli vaan läppä. Jospa bänditoverisi vain mokasivat, ja tämä ei tapahdu toiste?
omarklah
09.12.2005 17:52:00

Meillä kommunikaatio toimii kyllä (koputetaan maalaamatonta puuta kuiteskin).
Weppisivuilla on ajantasainen keikkakalenteri ja privaattipuolella bändin oma ilmoitustaulu, missä ilmoitellaan reeniajat yms. yhteiset asiat.
Ja loput huolehtii Kerkkomme tekstiviestein ja sähköpostilla.
Tää sit sanois tälleen...
janik
09.12.2005 21:08:49
Äm-irk!
-------------------------Fahrenheit
Mysli
09.12.2005 21:24:02 (muokattu 10.12.2005 21:48:28)
No joo tota... Me jutellaan kyl ihan hyvin kaikesta eikä oo mitään ongelmia bändin kanssa... PAITSI, joskus noi keikka ajat on vähän epä selviä. Nyt just meillä oli torstaina keikka ja minä ja kitaristi ei tiedetty asiasta mitään ennenkun rumpali soittaa keskiviikkona yhdentoista aikaan yöllä, et "Joo meil on huomenna keikka, tulkaa aamusti seittemältä bändikämpälle ni lähetään sieltä sitte."

Noi ei siin mitää, ihan hyvin se meni ja tommoset yllätykset on aika hauskoja mun mielestä, ei tuu ainakaa turhia jänniteltyä. :)
Pula-Aho
09.12.2005 22:58:29 (muokattu 09.12.2005 23:05:13)
Meillä kommunikaatio toimii kyllä (koputetaan maalaamatonta puuta kuiteskin).
Weppisivuilla on ajantasainen keikkakalenteri ja privaattipuolella bändin oma ilmoitustaulu, missä ilmoitellaan reeniajat yms. yhteiset asiat.
Ja loput huolehtii Kerkkomme tekstiviestein ja sähköpostilla.

Ei ole ongelmaa meilläkään. Itse vastaan keikkamyynnistä ja aina kun tulee uusi keikka, lähtee muille saman tien päivitetty keikkalista sähköpostilla. Siinä mainitaan päivä, keikan luonne ja paikka. Myös yhdessä sovitut treeni- ja lomapäivät näkyvät samassa listassa (noita ei tosin ole montaa vuodessa.)

Tarkemmat ohjeet keikoista kuten kellonajat ja ajo-ohjeet keikkapaikoille lähtee pojille myös sähköpostilla viimeistään viikkoa ennen tilaisuutta.

Jo joku on jonain päivänä estynyt bänditoimintaan osallistumasta, hän ilmoittaa asiasta heti, kun tulee esteestä tietoiseksi. Tällöin jo keikkaa myydessä tiedetään mahdolliset tuurajatarpeet. Hyvin on poijaat muistaneet nuokin ilmoitukset tehdä.

Yhteisen informaation jakaminen on tyypillinen bändin liiderille kuuluva tehtävä. Ongelma syntyy jos bändissä ei ole liideriä tai tämä ei ole tehtäviensä tasalla.
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
Pula-Aho
09.12.2005 23:02:39 (muokattu 09.12.2005 23:03:40)
moka
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
faith
09.12.2005 23:19:31
Tarkemmat ohjeet keikoista kuten kellonajat ja ajo-ohjeet keikkapaikoille lähtee pojille myös sähköpostilla viimeistään viikkoa ennen tilaisuutta.

Tähän oon mieki pyrkiny, että mahollisista esiintymisistä keskustellaan yhessä ja ajoissa (tosin tähän mennessä ne ei oo toteutunu aikatauluongelmien vuoksi), ja reeniajoistaki sovitaan viimeistään edellisenä päivänä. Oon pitäny siitä kiinni vaikka välillä tuleeki semmosta "no katotaan sitä sitte huomenna että monelta mennään"-kommenttia. Homma toimii paremmin jos on selkeät aikataulut.

No joo. Nyt on tunteet vähän viilentyny (ton verenpaineen oikein aistii tosta tekstistä =D) ja keskusteluja käyty kyseisten kollegojen kanssa. Uskoisin että tästä eteenpäin toimii vähän paremmin. =)
Panettone, toppolino, pepperoni.
poppamies
10.12.2005 09:13:34

No me ollaan sikäli onnellisessa asemassa että toisessa bändissä neljä kuudesta on samassa työpaikassa joten tiedottaminen on aika suoraviivaista. Tietenkin soitetaan ja varmistetaan aina asiat kaikkien kanssa ennen kuin löydään mitään lukkoon. Jos ei ole mahdollista sopia keikoista tai harkoista naamatusten niin ryhmätekstiviesi on mainio. Siihen yleensä vastataan välittömästi. Ei bändin sisäisen kommunikaation pitäisi olla sen vaikeampaa kuin oikeassa elämässäkään. Jos ihmissuhteet on kunnossa luulisi olevan helppo puhua ja sopia kaikki asiat. Jos ei välit ole oikeesti täysin kunnossa ei bändistäkään tule mitään. Sano minun sanoneeni...
Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! M Y Y T Y !
Teijo K.
10.12.2005 13:42:06

Toimiiko bändinne sisäinen kommunikointi mielestäsi hyvin? Onko epäselvyyksiä/konflikteja syntynyt? ..ja jos on, niin minkälaisista syistä ja miten niistä on selvitty?

Edellisessä bändissä johtajakaksikko juoni keskenään omia kuvioitaan, ei selvitty vaan mie ja kiipparisti ei enää soiteta siinä porukassa.

No jonkunnäköinen puhekulttuurien yhteentörmäys siinä taisi oikeasti tapahtua. En ole suulaana karjalaispoikana tottunut siihen että ainoat sanat vaikkapa koko treenien aikana saattoivat kitaristilla olla jotain ynähdyksiä tai murahduksia.
Munsta.
Lennu
10.12.2005 14:55:41

Tässäkin kohtaa on menty perse edellä puuhun ja kantapään kautta ;)

Muistakaa ja muistuttakaa itseänne, että kaikista, ihan kaikista, vaikeistakin asioista pitää pystyä keskustelemaan. Ja se vaatii hieman omaa aktiivisuutta. Jos on huonoja uutisia tai ikäviä asioita, niin ei ihmiset mene rikki jos niistä jutellaan. Salailu on se joka loukkaa.

Vaikka jokin asia tuntuisi pieneltä ja vähäpätöiseltä itselleen, niin pitää muistaa ettei se välttämättä ole näin kaikille. Eikä tieto ole valtaa jota pitää pantata näissä asioissa.

Tästä pitää aina välillä bänditovereiden toisilleen kollektiivisesti muistuttaa. Ei ole ihan itsestäänselvä asia nimittäin.
"kun kitara soi, ei itkeä saa, ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa"
rijnswand
12.12.2005 12:30:11 (muokattu 12.12.2005 12:32:30)

informaation kulku paranee koko ajan. treenitpäivät sovitaan yleensä emaililla tai sitten treeneissä. arkisin mennään aina samaan aikaan, jollei muuten sovita ja viikonloppuisin sovitaan tarkat ajat puhelimitse siten että yksi soittaa toiselle, joka soittaa kolmannelle joka soittaa neljännelle.

keikat lyödään lukkoon sillä varauksella että jos jollekkin ei käy niin ilmoitetaan keikkamastaan seuraavana päivänä. jos joku tietää että on tietty ajankohta jolloin ei pääse keikoille tai treeneihin yms tavallisuudesta poikkeavaa niin siitä yleensä kerrotaan ajoissa.

informaatio ei ole aina kulkenut näin mallikaasti, mutta kun panostaa vähän tohon tiedottamiseen ja kalentereiden käyttöön säästyy paljolta hampaiden kiristelyltä ja tappelulta, tästäkin on tullut tapeltua.

ajoissa ilmoittelu toimii, omat aikataulut kun ei ihan aina käy yksi yhteen muiden jäsenten kanssa. ainakin kun me ruvettiin sopimaan treenejä noin viikoksi eteenpäin tietää aina mitkä päivät on varattuja ja mitkä vapaita (helpompi sopia muita menoja eikä tarvii siirrellä niin paljon asioita) myös se että viikonloppuisin treenit alkaa nykyään ennen puolta päivää on jees, silloin jää paljon enemmän aikaa tehdä treenien jälkeen kaikkea muuta -> tyttö-ystävät on mielissään...
mikko
omarklah
12.12.2005 14:17:34

Jo joku on jonain päivänä estynyt bänditoimintaan osallistumasta, hän ilmoittaa asiasta heti, kun tulee esteestä tietoiseksi. Tällöin jo keikkaa myydessä tiedetään mahdolliset tuurajatarpeet. Hyvin on poijaat muistaneet nuokin ilmoitukset tehdä.

Unohdin mainita - etää meidän privaattiwepissä on myös kalenteri, missä näkyy kaikkien soittajien omat menot ja tulevat keikat - ei oo tullut päällekkäisyyksiä....
Tää sit sanois tälleen...
Henko
12.12.2005 16:36:00

Välillä sattuu jotain, mutta mitään peruuttamatonta ei onneks oo sattunu.
Meidän rumpali sano, että sillä oli välillä semmonen bändi, että kaikki muut ties aina keikasta, ja se kuuli yleensä keikkapäivänä. ja soli päivätöissäkin. Sitten ihmeteltiin, että miten niin et pääse keikalle.
Mustikoiden.netin jäsen nro 22944
Jonte
18.02.2006 11:20:23
Toimiiko bändinne sisäinen kommunikointi mielestäsi hyvin?

Kiitettävästi, kaikissa bändeissämme. Juuri sen verran sitä lajia kuin musiikilliset tasot edellyttävät.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Ronsto
18.02.2006 12:59:15

Kysymys nousi ajankohtaiseksi tänään, kun kuulin ensimmäisestä esiintymisestämme uudella porukalla (en tiiä sanoisinko bändiksi.. kokoonpano on vähän erilainen. kaverien kans soitellaan jne..) eilen, vahingossa. Kävi ilmi, että kaikki muut kyseisessä kokoonpanossa olivat tienneet tästä esiintymistilaisuudesta jo monta päivää, mutta mulle oli vain unohtunu ilmottaa. Asian tekee ironiseksi se, että näemme toisiamme päivittäin.. Ja että esitys olisi ensi viikon alussa, eikä meillä ole mitään valmiita (esityskuntosia) kappaleita.

Tämä kyllä nosti verenpainetta aika lailla. Minä olen ollu se joka on tuon porukan saanu kokoon, koittanu ettiä kokoonpanolle sopivia biisejä+nuotit niihin ja toiminu vastuuhenkilönä tähän asti, ja olen huolehtinu että kaikki tietää reeniajoista (jotka vaihtelee melko usein) ja kaikesta muustaki bändin asioista. Nyt, kerrankin kun jotaki on tapahtunu jonku muun kautta (eli mien ole ollu organisoimassa sitä), mie kuulin siitä vasta kun ite sivusin aihetta.

Mun käsitys toimivasta kommunikaatiosta ei kyllä ole tämmönen.. Toki ymmärrän, että tilaisuus on pieni eikä soitettavaa ole kuin pari kappaletta, mutta minä ne kappaleet sinne joudun valitsemaan joka tapauksessa, ja luultavasti ettiin/muokkaan nuotit. Eikö siis olis ollu ihan oikeudenmukaista oottaa että mulle kerrotaan asiasta samaan aikaan ku kaikille muillekki? ..vai valitanko turhaan?

Mulla on myös verenpaine kohonnut huomattavasti. Hommasin itse reeni kämpän, joudun aina soittelemaan bändiläisten perään, vuokran maksu on myöhässä aina jonkun osalta, porukat lähtee keitolle kesken treenien (ei sinäänsä kyllä mullekkin soppa maistuu reeneissä) ja kaikenlaista muuta sontaa..täytyy vissiin valaista poikia hieman. kerpeles..jumalavita ku ostin viellä uudet lukotkin kämpän oveen!! kylläpä tekee hyvää avautua..olo keveni huomattavasti. :)
Råckkenrålli
Skebaristi
18.02.2006 17:37:36

Täytyy myöntää että välillä on kulkenut aika huonosta. Asiasta ollaan porukalla joskus juteltu ja päätetty, että jatkossa kommunikoidaan tehokkaammin. Nyt ei ole ollut ongelmia.
"Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo."
Jzci
18.02.2006 18:25:08

äm-irkillä ja puhelimella on hyvin onnistunut, ja todennäköisesti onnistuu jatkossakin.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Ryyskytin
22.02.2006 00:56:40 (muokattu 22.02.2006 00:58:19)
Välillä tuntuu, että omassa bändissämme tietoa ei kulje tarpeeksi, vaikka se kerrotaankin.

Bändimme laulajaa pyydettiin hommaamaan bändinsä keikalle siskonsa häihin. Yleensä minulla on tapana hoitaa kaikenlainen järjestely, mutta kun laulajaan oli otettu yhteyttä, luonnollisesti laulaja myös toimii yhteyshenkilönä.

Bändin jäsenille informoitiin ajoissa, että meillä on keikka silloin ja silloin. Kappaleet ja nuotit laulaja oli jo koonnut. Pidin huolen omasta hommastani. Keikkapaikalla ja sen jälkeenkin oli kyllä ihmettelemistä.

Minun mielestäni kun informoidaan bändiä keikasta, pitäisi ottaa selville jo seuraavat asiat:

- Missä soitetaan
- Milloin soitetaan (myös kellonaika!)
- Mitä soitetaan
- Kuinka kauan soitetaan
- Keille soitetaan (hautajaiset vai uuden vuoden pippalot)
- Mitä saadaan palkaksi
- Kyytipuoli
- Ruokapuoli paikan päällä

Ilmeeni oli kuulemma näkemisen arvoinen, kun keikan jälkeen laulaja kysäisi lavalla: "Millä olitte ajatelleet mennä kotiin?"

Informoimisen tulisi olla selkeää, täsmällistä, ytimekästä ja kaiken kattavaa. Jos yhteyshenkilö ei jotain hoida, hänen tehtävänsä on mielestäni ilmoittaa siitä muulle bändille eikä säästää sitä loppuhuipennukseksi keikkayön tiimoille.

EDIT: Kirjoitusvirheen korjasin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)