Aihe: Sointuanalyysiä..
1 2 3 4 5 612 13 14 15 16
Janus
21.02.2006 13:42:01
A11 ja A9sus4 soinnun ero on siinä, että sus soinnussa ei oo terssiä eli kunnon dissonanssi puuttuu.

Avainsana on "käytäntö". Kun poppinuotissa lukee V7-I -tilanteessa | A11 | Dmaj9 |, niin satavarmasti kyseessä on sama sointu kuin A9sus4.

Jos haluaa laittaa samaan sointuun sekä suuren terssin että kvartin/11:n, "add"-merkintä on selkein ja suositeltavin.
baron
21.02.2006 13:52:29

Avainsana on "käytäntö

Mut tää onkin teoriapalsta:-)
My name is Baron, Sir Baron.
mr.muzak
21.02.2006 14:13:49
Hyväääääää. Juuri näin. Toi aikaisemmassa replyssä ollut Am11omit3 whatever on oikeassa elämässä ihan turha, tossa se oli vain teoreettisen esimerkin vuoksi. Em7/A on erittäin selkeä.

Älähän nyt, voin näyttää esimerkkejä vaikkapa Yellowjackets nuottikirjasta; yks hienoimmista siellä on Fmaj7(omit3)/A. Tossa jos jossain on jo yritystä!:)
baron
21.02.2006 14:16:58

Älähän nyt, voin näyttää esimerkkejä vaikkapa Yellowjackets nuottikirjasta; yks hienoimmista siellä on Fmaj7(omit3)/A. Tossa jos jossain on jo yritystä!:)

Mä olisin merkinnyt sen paljon yksinkertaisemmin:

AmaddF
mr.muzak
21.02.2006 14:25:25
Mä olisin merkinnyt sen paljon yksinkertaisemmin:

AmaddF

No noissahan haetaan sitä tarkkaa voicingia ja siksi nuo merkit ovat kovin hankalia luettavia. Ja tuossa mainitsemassasi sointumerkinnässä ois tietty samat äänet mutta käännös eri..
Sertzo S
21.02.2006 19:25:10
Soinnutukseen liittyvistä asioista merkintöineen ja esimerkkeineen on kyllä hyvää ja kattavaa tietoa mm. kirjassa Vapaa säestys 2 kirjoittajana Seppo Hovi.
baron
21.02.2006 21:54:48

Soinnutukseen liittyvistä asioista merkintöineen ja esimerkkeineen on kyllä hyvää ja kattavaa tietoa mm. kirjassa Vapaa säestys 2 kirjoittajana Seppo Hovi.

Mä taas luotan Erkki Salmenhaaran kirjaan "Sointuanalyysi", joka on kattava esitys aiheesta.
BigPapa
22.02.2006 11:09:59

Mä taas luotan Erkki Salmenhaaran kirjaan "Sointuanalyysi", joka on kattava esitys aiheesta.

Minä taas luotan itseeni.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
mr.muzak
22.02.2006 11:43:08
Minä taas luotan itseeni.

No silloin ei ainakaan voi mennä pieleen!
J.Ahonen
22.02.2006 12:07:36
Olen tässä nyt yrittänyt lukea soinnutus nimistä kirjaa, en tiedä onko korvissani vikaa kun noi säännöt ei toimi. Yleensäkkin ihan perseestä kun taiteiden piirissä käytetään lauseessa sanoja "ei saa". En ymmärrä. Miksi helvetissä en voisi purkaa no vaikka sitä dominanttia mihin lystää? Jne..

Tulee mieleen Kuvaamataidon tunnit, piirrän lyyjykynällä paksulla sellaisella, ja opettaja, sanoo että "ei saa" sotata kuvaa sormella. Mitä helvettiä? Onko oikeassa elämässä sitten jotain ääriviivoja. Näköjään monien opettajien, niin musan kun taiteen on.
mr.muzak
22.02.2006 12:15:04
Olen tässä nyt yrittänyt lukea soinnutus nimistä kirjaa, en tiedä onko korvissani vikaa kun noi säännöt ei toimi. Yleensäkkin ihan perseestä kun taiteiden piirissä käytetään lauseessa sanoja "ei saa". En ymmärrä. Miksi helvetissä en voisi purkaa no vaikka sitä dominanttia mihin lystää? Jne..

Tulee mieleen Kuvaamataidon tunnit, piirrän lyyjykynällä paksulla sellaisella, ja opettaja, sanoo että "ei saa" sotata kuvaa sormella. Mitä helvettiä? Onko oikeassa elämässä sitten jotain ääriviivoja. Näköjään monien opettajien, niin musan kun taiteen on.

Ei niitä "kieltoja" pidä ottaa tuolla asenteella. Kysymys on siitä että jos teet eri tavalla kuin "säännöissä" niin lopputulos menee kauemmas aiheesta mitä käsitellään. Eli saat sä säveltää esimerkiksi humpan jossa on A13#11b9 sointu mutta ei se kovin perinteiseltä humpalta tule kuulostamaan.
baron
22.02.2006 12:15:19

Olen tässä nyt yrittänyt lukea soinnutus nimistä kirjaa, en tiedä onko korvissani vikaa kun noi säännöt ei toimi.

Eiks' oo hyvä opetella säännöt, niin sitten on jotain rikottavaa?
baron
22.02.2006 12:20:49 (muokattu 22.02.2006 12:21:01)

A13#11b9 sointu

A - Bb - C# - D# - E - F# - G

Mikä, ettei tosta saisi makeeta humppaa?
mr.muzak
22.02.2006 12:22:57
A - Bb - C# - D# - E - F# - G

Mikä, ettei tosta saisi makeeta humppaa?

A-C#-E-G-Bb-D#-F#

Oikeeseen järjestykseen ne äänet.
BigPapa
22.02.2006 12:24:02

A-C#-E-G-Bb-D#-F#

Mutta mitä sanois tähän Salmenhaara.....; /
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Sertzo S
22.02.2006 12:24:35
A-C#-E-G-Bb-D#-F#

Kuulosti heti paremmalta! :)
J.Ahonen
22.02.2006 12:25:12
On hyvä opetella säännöt, mut en tiedä alkaa viduttamaan. Tai siis, näissä kirjoissa ei tarpeeksi korosteta sitä, että säännöistä voi poiketa (ja pitääkin poiketa, mikäli kuulostaa hyvältä).

Häiritsee ajatus nuoresta soittajasta joka omaksuu nämä hommat, ja säveltää aina oppikirjoista verenkiertoon jäänyttä kamaa. No kai se on itku silmässä opeteltava nämä säännöt, on siellä toki hyvin toimivia sääntöjä.

Noh, soinnutus toki on vähän vaikea opettaa ilman sääntöjä. Jotenkin pelottaa vain toi em. asia. Sääntöjä rikotaan yleensäkkin melko vähän suhteessa musiikin määrään, sillä kyllä niitä sääntöjä voi rikkoa niin että kuulostaa ihan yhtä järkevältä (järkevämmältä) kuin säännön mukaisuuskin. + voisi kuulostaa edes vähän omaperäisemmältä.

Silti, älkää ymmärtäkö väärin, ei minulla ole pakkomiele hengailla raamejen ulkopuolella, olen siellä vain enemmän kotonani.
mr.muzak
22.02.2006 12:29:58
On hyvä opetella säännöt, mut en tiedä alkaa viduttamaan. Tai siis, näissä kirjoissa ei tarpeeksi korosteta sitä, että säännöistä voi poiketa (ja pitääkin poiketa, mikäli kuulostaa hyvältä).

Häiritsee ajatus nuoresta soittajasta joka omaksuu nämä hommat, ja säveltää aina oppikirjoista verenkiertoon jäänyttä kamaa. No kai se on itku silmässä opeteltava nämä säännöt, on siellä toki hyvin toimivia sääntöjä.

Noh, soinnutus toki on vähän vaikea opettaa ilman sääntöjä. Jotenkin pelottaa vain toi em. asia. Sääntöjä rikotaan yleensäkkin melko vähän suhteessa musiikin määrään, sillä kyllä niitä sääntöjä voi rikkoa niin että kuulostaa ihan yhtä järkevältä (järkevämmältä) kuin säännön mukaisuuskin. + voisi kuulostaa edes vähän omaperäisemmältä.

Silti, älkää ymmärtäkö väärin, ei minulla ole pakkomiele hengailla raamejen ulkopuolella, olen siellä vain enemmän kotonani.

No kaikki "suunnannäyttäjät" musiikinalalla ovat toimineet juuri noin, rikkoneet sääntöjä. Tämän seuraksena "säännöt" ovat muuttuneet jolloin näistä "sääntöjen vastaisista" asioista on tullutkin uusia "sääntöjä". Eli pointti on lähinnä siinä että vanhat jutut pitää tietää/osata jotta niitä voi rikkoa. Muuten keksii pyörää uudestaan.
mr.muzak
22.02.2006 12:32:44
Ei mun sormet ylety tollaiseen voicingiin, mulla oli voicing valmiina.

Mikä asteikko tolle? Domdim?

Jep. Soita kahdella kädellä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)