Aihe: Kielipeliä
1 2 3
Insane Kane
21.08.2003 09:46:45
Kielet vaihan kk välein, riippuu soitto määrästä
Vitusti säröä Perkele!!
Jäsen X
21.08.2003 10:13:32
Miten saatte kielet katki? Soitan joskus aikas rajusti ja kieliä ei oo katkennu moneen vuoteen.
Drink up, shoot in, let the beatings begin!
jogo3000
21.08.2003 10:17:45

Miten saatte kielet katki? Soitan joskus aikas rajusti ja kieliä ei oo katkennu moneen vuoteen.

No niitä nyt vain menee, useimmiten keikalla juuri ennen sooloa.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Insane Kane
21.08.2003 10:52:11
ei katkea kielet koskaan
ne vaan väsyy ja mennee huono soundiseksi
Vitusti säröä Perkele!!
Fortune
21.08.2003 11:28:58

Riippuu ihan soittajasta. Kaveri pätkii koko ajan kieliä, itse en ole soittamalla saanut yhtään poikki, ikinä.
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Uforomeo
21.08.2003 11:57:30
Riippuu ihan soittajasta. Kaveri pätkii koko ajan kieliä, itse en ole soittamalla saanut yhtään poikki, ikinä.

Kyllä, mutta riippuu myös paljon kitarasta. Tallasta tarkemmin sanottuna. Itsellä pätki les pauli kieliä jatkuvasti kunnes vaihdoin tallapalat. Viimeeksi sain kielen poikki lavan päästä - olin tyytyväinen.

Ilmeisesti olen myös kehittynyt soittajana koska aikoinaan pätkin kieliä jatkuvasti, nykyään erittäin vähän. Se huomaa kyllä kun tekniikka kehittyy sellaiseksi että osaa hakea sellasta svengaavaa tatsia siihe hommaan eikä tähtää niihin kieliin "kuhan vaan osuu" - periaatteella.
jogo3000
21.08.2003 11:59:39

Kuinka usein kitaraan tulisi vaihtaa kielet? Itselläni on kitarassa jo yli vuoden vanhoja kieliä. Onko tämä ongelma? Millä tavoin vanhat kielet voivat koitua ongelmiksi?

Jos saundi tai vireen pysyminen ei ole mielestäsi kunnossa, on aihetta vaihtaa kieliä.

Ja toinen kysymys:
Miten erityyppiset/-paksuiset kielet eroavat toisistaan käytännössä? Soundillisesti ja soitannollisesti?

Noh, tätä tulikin jo, mutta nikkeli on pehmeämpi saundiltaan ja tuntumaltaan, ja teräs kirkkaampi ja kovempi. Paksuudesta en tiedä, miten se vaikuttaa, kyllä kai paksummat kielet soi pitempään.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Fortune
21.08.2003 11:59:40
Kyllä, mutta riippuu myös paljon kitarasta. Tallasta tarkemmin sanottuna. Itsellä pätki les pauli kieliä jatkuvasti kunnes vaihdoin tallapalat. Viimeeksi sain kielen poikki lavan päästä - olin tyytyväinen.

Juu, vialliset tallat jne. ovat oma juttunsa.

Hyvänä esimerkkinä viime juhannusaatto: vaihdoin aamulla kitaraan kielet, venyttelin ne ja soitin sen aikaa että rupesivat pysymään vireessä. Sitten pohjoisen kollit tulevat illalla ja eiköhän yksi sankari saanut ylä-e:n katki. Näppäillessään "Catch the rainbow":ta. Uskomaton tyyppi :)
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
shcircus
21.08.2003 17:55:08
n.4-6vkon välein vaihdan. ja kieliä putsailen fast fretillä. puhtailla/uusilla kielillä on mukava soittaa.
MYYDÄÄN! Big Muff Deluxe 70-luvulta.. True bypass, muuntaja mukaan. /vaihto??
Kitarasankari
21.08.2003 18:07:55
kyllä kielet rupee siinä kolmen kuukauden kohdalla pamahtelemaan jo poikki. yleensä vaihdan kielet puolentoista tai kahden kuukauden välein ykköskeppiin, toisiin kitaroihin vähän harvemmin, mutta ei niissäkään samat kielet yli kolmea kuukautta oo. Kyllä uudet kielet on aina hyvä soittaa ja soundi on hyvä, toisin ku vanhat soundaa paskalta, sustaini on nollassa ja p.h:t ei lähde niin hyvin.
Nyt meni kesä, mutta onneks on vakiopesä!!
Minushuman
21.08.2003 18:29:03
Mä vaihdan kielisatsin sitä mukaa kun menee poikki. 2-3 kertaa vuodessa. En tykkää ihan uusien kielien saundista. Kun niillä soittelee n. 1 - 2 viikkoa niin silloin alkaa kuulostaa hyvältä. Sama plegujen kanssa. Ihan tuore ei hyvä mutta hieman kulunut excellent!
Touch me so I think I'm here
Spiralmind
21.08.2003 22:53:15

Emmä tajua miten jotku saa soittamalla kieliä katki. Itse en ole koko kitaristin urallani katkaissut kieliä kuin yhden muinoin kääntämällä väärää viritystappia ja ihmetellen miksei vire muutu ja boinggg.. :p

Ja tosta särisemisestä mulla on päinvastasia kokemuksia: mulla on yleensä särinä vähentynyt kun on vaihtanut uudet kielet ...

Hmm... mitenköhän muuten käsien hikoilua vois vähentää kun mulla kädet hikoilee aika paljon soittaessa ja sitten kielistä häviää soivuus... Antiperspiranttia tassuihin..?
Mathee
10.02.2008 10:23:44
Hmm... mitenköhän muuten käsien hikoilua vois vähentää kun mulla kädet hikoilee aika paljon soittaessa ja sitten kielistä häviää soivuus... Antiperspiranttia tassuihin..?

Ei kai siitä mitään haittaa ole, ja kaikillahan kädet hikoilee. Kannattaa aina pyyhkäistä se hiki tuoreeltaan pois kielistä, ettei hiki pääse pinnoittumaan kieliin ja näin hapettamaan kieliä. Tummiminen johtuu nimittäin juuri tästä.
Point
10.02.2008 11:31:29
No niitä nyt vain menee, useimmiten keikalla juuri ennen sooloa.

hehheh, mulla meni n. 10min. ennen keikkaa ylä-E poikki=) ei tietenkään varakieliä mukana. no, löysin sitten jostain kaapista jonkun kielisetin, ja ei muuta kun homma kuntoon ja soittamaan.
nannne
10.02.2008 11:34:14

Emmä tajua miten jotku saa soittamalla kieliä katki. Itse en ole koko kitaristin urallani katkaissut kieliä kuin yhden muinoin kääntämällä väärää viritystappia ja ihmetellen miksei vire muutu ja boinggg.. :p

Ja tosta särisemisestä mulla on päinvastasia kokemuksia: mulla on yleensä särinä vähentynyt kun on vaihtanut uudet kielet ...

Semoosen konstin kuulin jotta huuhtelet käsiä kylmässä vedessä tovin ennenkuin tartut kitaraan.
Klapp
10.02.2008 11:47:32
Semoosen konstin kuulin jotta huuhtelet käsiä kylmässä vedessä tovin ennenkuin tartut kitaraan.

Min' oon tän suhteen aika neuroottinen: kitaraan en koske ilman perusteellista käsien huuhtelua. Kylmempi vesi jotenkin vetristää ainakin omia sormiani, vaikka toisin voisi kuvitella. Pidempien rupeamien aikana pyyhin kieliä fleecehuovalla (usein lähin rätti) useastikin ja käyn tämän tästä keittiössä huuhtelulla. Mut mä soitanki elixireillä enkä usko rokkiin.
"Tulevat sanomaan minulle/millainen runon pitää olla/minulle joka osaan tehdä/vaikka lehmänsorkkaan sopivan/hevosenkengän. -Pentti Saarikoski
Umas
10.02.2008 12:24:14

Jotkut hivelee sitä kitaraa ku naista ja jotkut vaan raiskaa, sinä ilmeisesti hivelet ;)
Niin minäkin mutta silti kieliä katkee, varsinkin jos innostuu leikkiin hendrixiä ja tempoo kampea ku viimosta päivää.
"TOI ON SEN VIHOLLIS BÄNDIN LAULAJA!" -rumpali 1.2.2008
WinterMad
10.02.2008 12:47:55
Mulla ei mene kielet poikki, vaikka tatsini onkin aika raju. Tosin käytän myös kohtuullisen paksuja kieliä, E vireessä 11-52 on suosikkini.
Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
PappaSF
10.02.2008 14:06:11 (muokattu 10.02.2008 14:10:14)
Mä vaihdan kielet kun siltä tuntuu.

Jos kielet rupee menettämään soundiansa ja esim. eivät pidä virettä kunnolla niin vaihtoon lähtee nopeesti.

Itellä kyllä suht hyvin kielet kestää ja joka soittamisen jälkeen kitarasta pyyhin kielet ja otelautaa, jotta pysyy paremmin kunnossa.

Sormistahan soitettaessa tarttuu kieliin ihoa ja tietysti vähän hikeäkin ym. mitä nyt sormissa sattuu olemaan, joten tuo pyyhkiminen auttaa kieliä/kitaraa pysymään kauemmin kunnossa.

Muutaman kerran vuodessa teen vähän enempi putsaustyötä kitaran kanssa siivouksen suhteen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)