Aihe: unohtakaa tabit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
jarkk0-
21.02.2006 15:32:33
muttaku ei vaa osaa soittaa korvakuulolta pitäs opetella ja taidankin tästä aloittaa opettelun
Rock'n Roll
JS
21.02.2006 15:41:47
Siis topicin ideana ei ollut se, että wannabe-ynkät puolustelee tiluttamisen vaikeutta ja käyttävät siksi tabeja.

Miten Ynkkä liittyy tabeihin? Tai wannabeynkät? Enemmän taitaa wannabekirkhammettien aluetta olla. Mun havaintojen perusteella Ynkkä ei ole in teinitiluräpeltäjien keskuudessa.

Kyseessä ei ole pelkkä kitaransoitto, sillä onhan tabeja muillekin soittimille. Ja se mistä tabit on pois, on ymmärrys. Aina pitäisi kysyä, että miksi joku tekee jotain jossain biisissä, siis jos puhutaan ESIM. kitaroinnista.

Ja miksi tabit olisivat pois ymmärryksestä? Miksi tabeja käyttävä henkilö ei pyrkisi ymmärtämään ja voisikin ymmärtää jotakin kappaletta? Tietysti tabit voivat edesauttaa, mutta varsinainen ongelma ei johdu tabeista.

Sitä paitsi tilukitaristeille ja muillekin salamaa nopeammille soittajille tiedoksi, että helvetin nopeasti soittaminen on sama asia, kuin ottaisi tuhat maailman parasta kirjaa, jokaisesta yhden lauseen ja tekisi näistä lauseista kirjan.

Sulle ja muillekin tuon ehkä allekirjoittaville riemuidiooteille tiedoksi, että toi oli ehkä yksi maailmanhistorian paskimmista vertauksista. Mut sitä sattuu, kun yrittää todistaa _mielipiteidensä_ olevan tosiasioita.

Eli ei mitään järkeä.....=)
Niinpä. Täysin samaa mieltä.

EDIT: Ja for the record, jos topicin nimi olisi ollut "Taivaalliset tabit" tms. mä olisin halunnut tänne kaikki metallitiluttajat puolustelee tabeja....mutta sehän EI ollut...

Toisin sanoen, koska sun perustelut ei kestä vastaväitteitä.
Ostetaan Charvel Journeyman >-)))> #20
zaahrock
21.02.2006 15:58:01 (muokattu 21.02.2006 15:59:43)
Ja miksi tabit olisivat pois ymmärryksestä? Miksi tabeja käyttävä henkilö ei pyrkisi ymmärtämään ja voisikin ymmärtää jotakin kappaletta? Tietysti tabit voivat edesauttaa, mutta varsinainen ongelma ei johdu tabeista.

Sulle ja muillekin tuon ehkä allekirjoittaville riemuidiooteille tiedoksi, että toi oli ehkä yksi maailmanhistorian paskimmista vertauksista. Mut sitä sattuu, kun yrittää todistaa _mielipiteidensä_ olevan tosiasioita.

no vaikka sitte wannabe kirk hammettien mutta kerroppas miten tabulatuurit auttaa ymmärtämään soitinta ja mikä se varsinainen ongelma sitten on?

ja sitä paitsi vertaus oli musta hyvä: kitara on melodinen soitin ja se että soittaa tilua on järjetöntä, koska tilussa melodia vaihtuu koko ajan, kyse on vaan brassailusta, kuinka kovaa voi soittaa ja miten äärirajoille sen soittamisen voi viedä...ja se ei kuulu musiikin piirteisiin, niitä juttuja voi mun puolesta nysvätä keskenään himassa....
JS
21.02.2006 17:28:03
kerroppas miten tabulatuurit auttaa ymmärtämään soitinta ja mikä se varsinainen ongelma sitten on?

Miten tabulatuurit estävät ymmärtämästä soitinta? Ongelma taas on se, ettei edes yritetä, ja/tai fakkiinnutaan suuntaan tai toiseen. Niinkuin sä. Tai mä. Se ongelma on _ihan_jokaisella_ ihmisellä. Ei pelkästään muusikoilla.

ja sitä paitsi vertaus oli musta hyvä: kitara on melodinen soitin ja se että soittaa tilua on järjetöntä

Just. Kerrohan mulle miksi mikään musiikki on järjellistä. Tai mikään ylipäätään. Jos alotat vaikka siitä, miten voi tietää, mikä on järjellistä.

koska tilussa melodia vaihtuu koko ajan

Tai sitten ei. Riippuu tilusta.

kyse on vaan brassailusta, kuinka kovaa voi soittaa ja miten äärirajoille sen soittamisen voi viedä...

Mistäs sinä sen muka tiedät? Esimerkiksi Yngwie luulee pyrkivänsä tekemään musiikkia, mutta hyvä kun sinä tiedät paremmin...

ja se ei kuulu musiikin piirteisiin

Ei kuulu musiikin piirteisiin? Älä naurata.

niitä juttuja voi mun puolesta nysvätä keskenään himassa....

Jos se on sulle niin yhdentekevää, niin miksi se ei sitten ole juuri sitä?
Epämuusikko
21.02.2006 17:28:42
En nimittäin tiedä onko siitä mitään hyötyä lähteä opettelemaan 6-7 minuuttisia biisejä a la Steve Vai, Paul Gilbert, Jason Becker
En osaa soittaa kunnolla ihmesävelajeissa, esm. 6/8, 12/8. Kuuntele räkäpnukia http://www.mikseri.net/artists/?id=52448
Mouth For War
21.02.2006 17:52:08
tilussa melodia vaihtuu koko ajan, kyse on vaan brassailusta, kuinka kovaa voi soittaa ja miten äärirajoille sen soittamisen voi viedä...ja se ei kuulu musiikin piirteisiin, niitä juttuja voi mun puolesta nysvätä keskenään himassa....

Miten niin melodia "vaihtuu" koko ajan? Jos sinulla olisi edes pientä ymmärrystä musiikista tajuaisit, että nuo tiuhaan vaihtuvat nuotit muodastavat sen yhtenäisen melodian tiluttamisessa. Ei se melodia siinä vaihdu.

Eikä kyse ole todellakaan pelkästä brassailusta. Tuo kuulostaa lähinnä kateellisen rämpyttelijän panettelulta.
Minushuman
21.02.2006 18:01:45
Mä vieläkin opettelen biisit mielellään nuotti/tabbi kirjoista. Osaan nuottien aika-arvot joten voin opetella tuntemattoman biisinkin tabeista, kunhan tabin kumppanina on nuotit. Ja jos tabit kuulostaa väärältä, osaan hitaanpuoleisesti lukea nuotteja, että pystyn tarkistamaan, onko tabit yleensäkään oikein. En mä nuotteja lue (siis a, g vai f#) samalla nopeudella kuin tavallista tekstiä, mutta pystyn opettelemaan biisin kuin biisin nuoteista. Miksikö käytän tabeja? Käytän oikeastaan molempia 50/50. Nuoteista katson aika-arvot ja tabeista mistä kohtaa painan. Jos ei kuulosta oikealta, tarkistan nuoteista ja/tai levyltä. Tabeista näen suoraan mistä, nuoteista kestää sekunti/kolme katsoa mistä kohtaa otelautaa näprätään. Eli syy on laiskuus. Monet ihmiset tuppaa tekemään jutut helpoimman kautta, ilman, että tekee asiat itselleen turhan vaikeaksi.
"You name it, I done it." - William Guarnere
Strings
21.02.2006 18:08:02
Mutta eikös nuotit pitäisi unohtaa myös?
High velocity bullet at close range can damage the mind.
McNulty
21.02.2006 18:08:23
unohtakaa te äitinne... tabulatuurit ovat varsin näppärä tapa merkitä ylös esim. omia riffejä. GuitarProlla tabeja tehdessä oppii vielä nuottien ajalliset kestot yms. ja vähitellen myös sävelien sijainnit nuottiviivastolla.

En pidä millään tavalla tabeja sen parempana tai huonompana kuin nuottejakaan, etenkään kun nämät kaksi voi yhdistää toisiinsa varsin luontevasti.

Kuuntelemalla voi toki opetella, mutta miksi siihen täytyisi pelkästään tukeutua? Ei sitä lukemistakaan aloiteta siten että eteen lyödään Waltarin "Sinuhe Egyptiläinen" ja sanotaan kakaralle että "tuosta vaan lähdet poimiin kirjaimia ja opettelet kirjoittamaan ja lukemaan sen pohjalta". Kaikki apu soittamisen tueksi on pelkästään positiivista. Niin nuotit, tabit kuin korvakuulolta opettelu. Kannattaa suosia näitä kaikkia tasapuolisesti, niin hyvä tulee.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
magnetman 004
21.02.2006 19:05:18

Kuuntelu tekee paljon rikkaammaksi soittajaksi

Kuka sitä nyt enää muita kuuntelee, kohta tulee mallintavat soittajatkin.
Hiihtävä kitaristi Espoon perslävestä.
zaahrock
21.02.2006 19:07:55
Just. Kerrohan mulle miksi mikään musiikki on järjellistä. Tai mikään ylipäätään. Jos alotat vaikka siitä, miten voi tietää, mikä on järjellistä.

hei haloo vitun filosofi....onko tullu syötyä tavallista enemmän uhopullaa?
zaahrock
21.02.2006 19:11:18 (muokattu 21.02.2006 19:11:59)
...jooo........
zaahrock
21.02.2006 19:11:18
Miten niin melodia "vaihtuu" koko ajan? Jos sinulla olisi edes pientä ymmärrystä musiikista tajuaisit, että nuo tiuhaan vaihtuvat nuotit muodastavat sen yhtenäisen melodian tiluttamisessa. Ei se melodia siinä vaihdu.

Eikä kyse ole todellakaan pelkästä brassailusta. Tuo kuulostaa lähinnä kateellisen rämpyttelijän panettelulta.

hahhahhahaa!! voi kyynel....tiuhaan vaihtuvat nuotit muodastavat sen yhtenäisen melodian...asiasta voidaan olla montaa mieltä...
karikko
21.02.2006 19:18:06
Mun tapa on tehdä cover biisit niin,et ensin sanat ylös,sit teen soinnut ja tai bassot/soinnut.Sen jälkeen reenaan kuulolta soolot ja siin on biisi valmis vietäväx bänditreeneihin. En edes osaa käytää tabeja,mikä on toisaalta heikkouteni.
samsonov
21.02.2006 19:28:14
Tabulatuureja käytän ja tulen käyttämään. Eikai tuo mua kamalasti oo hävettäny.

Joskus korvalla jotai soittelen jos ei oo nettiä just käytettävissä. Vähä sinnepäin menee
"It's not baaaad, It's getting smoooother now"
JS
21.02.2006 20:01:57

Ei. Söin kalapuikkoja. Eivät olleet täysin kypsiä. Peitin sen ketsupilla.
Schnowotski
21.02.2006 20:07:32

Eheh, vai että filosofeja ja uhopullaa. Kyllä hän oli ihan oikeassa, ei kukaan voi sanoa, mikä musiikki on järjellistä ja mikä ei. Tai jos mennään pitkälle, niin mikä edes on musiikkia. Eikä edes olla missään pseudofilosofoinnissa. :)

Itse aiheen kanssa olen kyllä vähän samoilla linjoilla. Olisi pitänyt irtautua tabeista aiemmin ja alkaa plokkailla korvalla. Nyt jälkijunassa yritän tuota taitoa opetella ja vähän hankalaahan se on. Vaikeammat ja joskus helpommatkin harmoniat menee ohi, ja vähänkin nopeampia juttuja on hankala kuulla.

Mutta sinänsä minulle on kyllä ihan sama jos joku ei halua soittaa kuin tabeista, eli en sano olevani mitään vastaan. Mutta se, että soittoa aloitellessa se kuulon varainen soittaminen pelottaa ja on hyvä muistuttaa, että ei se nyt niin hankalaa ole, samaa pitkäjänteisyyttä kuin muussakin opettelussa. Muistanpa, kun isoveljeni uhosi "opettelevansa soittamaan korvakuulolta" niin naureskelin, että "no, senkus koitat, et tule oppimaan koskaan."

Ja ne nuotit. Myönnän käyttäväni nuotinnoksessa tuota surullisenkuuluisaa "kromaattista matriisia", elikä numeerein sotkettua viivataulukkoa. Olisi voinut herätä vähän aikaisemmin tuonkin suhteen.
-Kirjoittaja on skribentti
Ekomiehellä on mielipide sinusta
Jucciz
21.02.2006 20:15:04
kitara on melodinen soitin

Kunpa jengi tajuais, että kitara on ensisijaisesti komppisoitin. Mitä muuten tarkoittaa melodinen soitin? Samaa kuin "melodiset soittoäänet" eli että saa usean äänen yhtä aikaa? :D

ja se että soittaa tilua on järjetöntä

Se, että soittaa edes kitaraaa, on monesti järjetöntä kun voisi yhtä hyvin pelastaa Afrikan lapsia nälkäkuolemalta laittamalla kitararahat nälkäpäiväkeräykseen.

koska tilussa melodia vaihtuu koko ajan

Excusez-moi?
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
magnetman 004
21.02.2006 20:15:09

Itse aiheen kanssa olen kyllä vähän samoilla linjoilla. Olisi pitänyt irtautua tabeista aiemmin ja alkaa plokkailla korvalla. Nyt jälkijunassa yritän tuota taitoa opetella ja vähän hankalaahan se on.

Tämä Guitarpro-kaikki-iron-maidenin-soolot-mulle-heti -sukupolvi soittaa kuin ompelukone, mutta sitten kun sähkö on poikki, vanha kunnon räätäli paikkaa neulalla ja langalla. ;)
Hiihtävä kitaristi Espoon perslävestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)