Aihe: Alas soittolistat
1 2 3 4
kivi
21.02.2006 16:31:48
Mä en oo ottanu aikasemmin kantaa tähän hommaan, mutta täytyy myöntää että mielipide kallistuu kyllä Rumpalipojan ja Noten suuntaan.

Eri asia olisi, jos se musa olis jotain muuta kuin sitä Yliveteläistä kurtun huohotusta, jota se todennäkösesti aika suurelta osin vois kuvitella olevan (suurkärjistysvaara).

Jos se on hyvää ja laadukasta, niin se löytää kyllä tiensä tyylinsä erikoisohjelmiin, joita kaikesta huolimatta, ja toivottavasti tulevaisuudessakin, Ylellä vielä on.

Jep, en tosiaan suosittele tuon addressin allekirjoittamista kenellekään ihan noinvain, vaikka itse sen allekirjoitinkin luettuani ja harkittuani.

On nimittäin melkoisen suuri vaara, että addressi koetaan paikallisen musiikin vaatimisena Ylen alueradiolähetyksiin, mikä luonnollisesti on järjetöntä tai ainakin melkoisen lahjonta-altista hommaa, jossa joko Payola virtaa, tai ainakin jeesataan kaverin levyä radioon.

Kuitenkaan mä en tuosta addressista itsestään nähnyt esimerkiksi sanaa Radio Suomi, enkä muuta maakunnallisuuteen viittaavaa, mun mielestäni siinä luki vain toivomus siitä, että Yle luopuisi soittolistoista ohjelmien oletusarvoisena musiikkirunkona, ja sehän ei mua haittaisi. Mun makuani on muutenkin lähinnä Josper Knutasin vanhan musiikin katsaukset.

Mutta jos vähänkään arveluttaa, älkää allekirjoittako.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Pieni rumpalipoika
21.02.2006 16:33:48

Lisään vielä, et ikävää ois, jos esim. Ylex soittas vaan jotain tusinapurkkapoppia, kuten isot kaupalliset kanavat. MUTTA ne nyt soittolistankin puitteissa pistää eetteriin genremielessä tosi laajalla skaalalla...
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Pieni rumpalipoika
21.02.2006 16:38:19

Minun mielestä näyttää siltä, että kansa tykkää niistä biiseistä joita pidetään power-soittolistalla riittävän pitkään. Ei ne biisit valkkaudu sillä, että ne olisi massan parhaimistoa, kyllä ne syyt löytyvät aivan muualta.

Saattaisit olla eri mieltä, jos sattusit tekeen tehosoittobiisejä. En mäkään välttis kovin korkeena kansan syvien rivien musamakua pidä,mut vitut siitä.Radio onki kansalle.
Johnny Buzz
21.02.2006 16:43:54 (muokattu 21.02.2006 16:45:11)

Kuitenkaan mä en tuosta addressista itsestään nähnyt esimerkiksi sanaa Radio Suomi, enkä muuta maakunnallisuuteen viittaavaa, mun mielestäni siinä luki vain toivomus siitä, että Yle luopuisi soittolistoista ohjelmien oletusarvoisena musiikkirunkona, ja sehän ei mua haittaisi. Mun makuani on muutenkin lähinnä Josper Knutasin vanhan musiikin katsaukset.

Täytyy kyllä kritisoida tuota mainintaasi soittolistojen käyttämisestä ohjelmarunkona. YLE:n puolella tämä ei suinkaan ole mikään ongelma, sillä siellä ohjelma rakentuu enemmänkin puheen ympärille. Kanavan ohjelmavirrasta ainakin 50 % on puhetta (pois lukien yöaika). Tämä toteutuu myös YleX:n puolella. Suurempi tämä ongelma (jos sitä ongelmaksi haluaa kutsua) on kaupallisella puolella. Kaupallisella puolellakin tämä on pääasiassa kustannuskysymys.

Kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin, soittolista on vain väline musiikinhallintaan. Se ei kuitenkaan missään nimessä pois sulje käsin valittujen biisien käyttöä.
www.soulstab.com
Soulstab live 25.2.2006 @ Club Volume (entinen Premiere Nights), Helsinki w/ Longshot, Electric Monk
Malakias
21.02.2006 16:45:23
Soittolistat on hyvä keksintö. Niiden ansiosta teostotulot ovat aivan mahtavia.
It's allways too Loud
Sertzo S
21.02.2006 16:45:28 (muokattu 21.02.2006 16:46:02)

On nimittäin melkoisen suuri vaara, että addressi koetaan paikallisen musiikin vaatimisena Ylen alueradiolähetyksiin, mikä luonnollisesti on järjetöntä tai ainakin melkoisen lahjonta-altista hommaa, jossa joko Payola virtaa, tai ainakin jeesataan kaverin levyä radioon.

Tulee väkisinkin mieleen, että olisiko lahjontaa jossain muodossa harjoitettu Yle:ssä kansainvälisissä omistuksissa olevien isojen levy-yhtiöiden toimesta. En toki väitä näin, mutta saahan sitä epäillä.
Edelleenkin toivon ohjelmaformaattia nimeltään 'Musiikkia maakunnista', jossa paikalliset tekijät pääsisivät esiin, oli se musiikki sitten esim. sellonsoittoa haitarisäestyksellä, iskelmää, big band-musaa ja jne.
Teijo K.
21.02.2006 17:00:24

Niin, erikoisohjelmia. Kuten Kantrispagetti, Ulvovat Sudet. Ei soittolistojen yksioikoinen tuhoaminen auta asiaa juurikaan. Tarvitaan toimitettuja alan erikoisohjelmia. Siitäkö tässä on kysymys? Siinä olen samaa mieltä.

Erikoisohjelmat ja asiantuntevat musiikkitoimittajat on mukavia.

Allekirjoitin tuon adressinkin, ei Ylen tarvitse tuottaa lisää sitä samaa. Vaihtelua peliin.
”Työsuhteiden lyhytaikaisuus ja epävakaisuus” taas oli sosiaalihuollolle oire kuntoutuksen tarpeesta. (1968: B 86 liite 2, 9). Työttömyys siis koettiin edelleen epäluonnollisena tilana, joka indikoi työttömässä yksilössä olevia vikoja tai puutteita, joita
kivi
21.02.2006 17:42:17
Kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin, soittolista on vain väline musiikinhallintaan. Se ei kuitenkaan missään nimessä pois sulje käsin valittujen biisien käyttöä.

Näin toivon. Mutta sehän edellyttää myös soittolistan ulkopuolisen matskun käyttöä.

Myöskään sitä logiikkaa, että ohjelmarungosta 50% on puhetta en allekirjoita tässä yhteydessä - saahan sitä olla puhetta vaikka kolme neljännestä, mutta jos kyse on siitä, millaisin perustein m u s i i k k i määrittyy, on puheen määrään vetoaminen aivan kuin sanoisi kolmanneksen TV:n ohjelmasta olevan virityskuvaa.

Ettei tuu väärinkäsitystä, niin mä en todellakaan koe itseäni sorretuksi YLEn taholta. Mä olen saanut paljon soittoaikaa musiikilleni, ja pitkiä ohjelmaspesiaaleja, haastatteluja ja muutaman dokkarinkin itsestäni Ylen kautta ulos.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Epämuusikko
21.02.2006 18:15:59
Katsotteko TV:stä joka päivä samat uutiset?
I like my women like i like my coffee: quiet !
Pieni rumpalipoika
21.02.2006 18:40:00

Katsotteko TV:stä joka päivä samat uutiset?

Aika samat uutiset sieltä tulee aina vähintään viikon kerrallaan! Hoho.
Zammy
21.02.2006 18:57:40
Voisko tolla olla mitään tekemistä sen kans mitä ihmiset haluu kuulla, voisko? Ei se radio oo musantekijöitä varten.

Ei tässä ollu mulle minkäänlaista uutista. Mut jokseenkin turhaa mun mielestä tunkea lupamaksuja sellaiseen kohtaan, minkä isorahaiset mainosmiehet haluavat muutenkin maksaa. Ylexin musavalikoima on kieltämättä hieman laajempi, kuin muutaman kaupallisen aseman, mutta ei niin paljoa laajempi kuitenkaan, että se kanava olisi mun mielestä perusteltu.

Ihan sama juttu kuin tv:n puolella. Kyllähän Ylen kanavilta tulee kaikennäköistä FST:ta ja ties mistä maan matosista dokumenttia. Eikä ne varmaan oo just sitä mitä suurin osa ihmisistä haluaa katsoa. Jos Ylexillä ja muilla radio- tai tv-kanavilla ei ole tarjota mitään todellista vaihtoehtoa kaupallisiin verrattuna, niin pistetään kiinni koko kanavat ja pistetään ne luparahat johonkin muualle tai jätetään kokonaan keräämättä. Silloinhan ne "syvät rivit" olisivat varmaan kaikkein tyytyväisimpiä.
Susikoira Roi Orbison
BigPapa
21.02.2006 19:10:16

Voisko tolla olla mitään tekemistä sen kans mitä ihmiset haluu kuulla, voisko? Ei se radio oo musantekijöitä varten.Tarpeeks hyvän biisin kun tekee, soi se joka paikassa etniseen taustaan katsomatta. Jos ei osaa tehä hyvää biisiä, miks sitä paskaa pitäs soittaa kansalle?

En minä ainakaan halua kuulla sitä mitä radiosta nykyisin musiikkina ulostetaan.En siis ole ihminen.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Tapani L
21.02.2006 20:05:48
Minua ärsyttää soittolistoissa eniten se, että kun tässä jokin aika sitten kuuntelin radiota paljon, lähinnä Yle X:ää, niin sieltä tuli toki mun mielestäni hyviä ja huonoja kappaleita pitkin päivää. Tässä nyt ei sinänsä ole mitään ongelmaa, mutta siinä, että ne samat biisit tulee sieltä kanavalta monia viikkoja monia kertoja päivässä, siinä vaiheessa ei ole enää väliä onko se kappale alunperin hyvä vai huono, sillä sitä ei vain yksinkertaisesti jaksa enää kuunnella.

Nyt kun on tullut kuunneltua jonkin verran radio helsinkiä, niin pakko sanoa, että se soittolistattomuus on aivan helvetin hieno juttu. Ei siitä kaikesta musiikista välttämättä pidä, mutta niitä kappaleita ei ala inhoamaan sillä tavoin kuten esimerkiksi kävi U2:n jollekkin uudelle biisille. En vain enää yksinkertaisesti siedä koko kappaletta vaikka aluksi se oli mielestäni oikein hyvä.

Kirjoitin muuten niin huonosti, että pakko laittaa tämä tällaisena.
Marlowe
21.02.2006 20:47:54 (muokattu 21.02.2006 20:50:16)
John Peelilla oli tapana soittaa BBC:n ohjelmassaan kaikenlaista vaihtoehtoista, jota sinne ei olisi muuten koskaan (välttämättä) päässyt. Mukana oli niin tuota ugandalaista läpsyttelyä kuin the Smithsiakin. Mojon lukijapalstalla oli taannoin kirjoitus, jossa haluttiin poistaa sädekehää legendaarisen DJ:n ympäriltä, ja todettiin melkoisen osan ohjelmassa soitetusta erikoisemmasta musiikista olleen silkkaa roskaa.

Eipä sillä, kyllä radiosta saisi tulla jotakin erikoisempaakin. Lennun kanssa olen samaa mieltä siitä, että radiosta voisi tulla enemmän hyvin toimitettuja erikoisohjelmia, joissa voisi olla seassa vähän informaatiotakin (vrt. Jake Nyman), eikä pelkästään sitä juusopeltsi-osaston mukahauskaa läppää. Nykylinja tahtoo olla sellainen, että kuulemme radion, mutta emme kuuntele sitä.

Kyllähän Ylen kanavilta tulee kaikennäköistä FST:ta ja ties mistä maan matosista dokumenttia. Eikä ne varmaan oo just sitä mitä suurin osa ihmisistä haluaa katsoa.

Itse asiassa FST:lta tulee osa tämänhetkisen televisiotarjonnan tasoikkaimmista ohjelmista. Etenkin elokuvapuolen ajankohtaisohjelmissa ruotsinkieliset ovat päteneet.

Minun mielestä näyttää siltä, että kansa tykkää niistä biiseistä joita pidetään power-soittolistalla riittävän pitkään. Ei ne biisit valkkaudu sillä, että ne olisi massan parhaimistoa, kyllä ne syyt löytyvät aivan muualta.

Kyllähän se noinkin menee. "And the public wants what the public gets / But I don’t get what this society wants / I’m going underground".
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
Listen
21.02.2006 21:53:54
John Peelilla oli tapana soittaa BBC:n ohjelmassaan kaikenlaista vaihtoehtoista, jota sinne ei olisi muuten koskaan (välttämättä) päässyt. Mukana oli niin tuota ugandalaista läpsyttelyä kuin the Smithsiakin. Mojon lukijapalstalla oli taannoin kirjoitus, jossa haluttiin poistaa sädekehää legendaarisen DJ:n ympäriltä, ja todettiin melkoisen osan ohjelmassa soitetusta erikoisemmasta musiikista olleen silkkaa roskaa.

Heh. Justiinsa tänään aamupäivällä kuuntelin John Peelin Suomeen tehtyjä lähetyksiä vuosilta 1987-89, muuten en ollut vuosiin kuunnellut maestron ohjelmia.

Luonnollisesti moni indiepoppis ja death metal-biisi kuulosti enemmän tai vähemmän aikansa lapselta, rapista puhumattakaan, mutta ei noissa ainakaan omasta mielestäni kummempia karmeuksia tullut vastaan. Olipa näissä neljässä lähetyksessä suomalaisiakin jo tähän aikaan mukana: ainakin Radiopuhelimet, Pistepirkot ja CMX.

Afrikkalainen musa ja reggae Peelin ohjelmissa taas kuulosti nyt oikein hyvältä ja ajattomalta musiikilta - silloin aikoinaan nuorena poikana lähinnä manasin, miten tuonkin zimbabwelaisen renkutuksen takia jää jonkun täysin tuntemattoman skottibändin biisi soittamatta...

Lennun kanssa olen samaa mieltä siitä, että radiosta voisi tulla enemmän hyvin toimitettuja erikoisohjelmia, joissa voisi olla seassa vähän informaatiotakin (vrt. Jake Nyman), eikä pelkästään sitä juusopeltsi-osaston mukahauskaa läppää.

YLE Q:ssa on ihan kivasti hyviä erikoisohjelmia, mutta se ei taas ilman digiboxia kuulu kuin etelässä. Radio Suomessa taas populaarimusiikin erikoisohjelmat tuntuvat koko ajan vähenevän tai saavan vähemmän lähetysaikaa, ainakin jos ei ole 60/70-lukujen rockista kyse. No, jääpähän enemmän lähetysaikaa lätkälle.
Zammy
21.02.2006 22:22:17
Itse asiassa FST:lta tulee osa tämänhetkisen televisiotarjonnan tasoikkaimmista ohjelmista. Etenkin elokuvapuolen ajankohtaisohjelmissa ruotsinkieliset ovat päteneet.

Niin ei mulla ollu tarkoitus mitenkään kritisoida FST:n tuotantoa, tai yhtään minkään median sisältöä. Kaikkihan mitä televisiosta ja radiosta tulee, on hyvää jonkun mielestä. Mutta kun täällä joku esitti, että ainoa hyvyyden mittari voi olla tuo kansansuosio, eli television kohdalla katsojaluvut. Jos niillä perusteilla mentäisiin, niin FST:n puoleltakin varmaan karsittaisiin kovalla kädellä.
Susikoira Roi Orbison
J.Ahonen
21.02.2006 22:27:19
Mukana.

Tota noin, mihin tämä adressi muka vaikuttaa? Voinhan käydä kirjoittamassa vaikka kaikkien ihmisten nimet tonne ketä tunnen? Noooohh....Olisi hyvä jos nämä adressit menisi ihan sossu meiningillä, olisi painavempaa paskaa.

Kyllä varmasti 99% suomen kovimmista muusikoista on jossain muualla, kuin radioiden soittolistoilla.
kojones
22.02.2006 08:49:16
Mukana.

Soittolista:

6-7 tehosoittobiisiä, jotka toistuu kahdeksan tunnin työpäivänä vähintään 4 kertaa. Sitten on niitä enemmän, jotka soi 3 kertaa. Ja niitä vähemmän, jotka soi 2 kertaa. Yhteensä ehkä 25 kipaletta. ENERGY! Saatana, ei voi vaihtaakaan. Tehosoitossa yksi biisi, josta oli alussa jotain hyvääkin sanottavaa. Tätäkin kanavaa ilmeisesti kuunnellaan, en käsitä miksi.
Musiikkia korville
22.02.2006 10:19:49

Juuri näin.
Olen hidas mutta tyhmä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)