Aihe: Aloittelijan äänityslaitteet?
1
Deepdelver
18.02.2006 11:35:51

Eli olis tarkotus äänittää ekoja biisejä, millä laiteilla? Mitä suosittelette? tarvittais mikit ja äänitysvehkeet.. -Suoraan CD:lle-
"Dont Kill Rock`n`Roll."
-septimisti-
18.02.2006 11:44:53 (muokattu 18.02.2006 11:45:15)
Näihin olis tosi hyvä saada aina mahdollisimman pitkät sepustukset siitä mitä, missä ja millä tyylillä olisi tarkoitus äänittää. Niin ja tietenkin mitä kamoja on jo valmiina.

Ekana joudut päättämään haluatko tietokonepohjaisen systeemin vai perinteisemmän ratkaisun. Treenikämpälle jälkimmäinen on ehkäpä helpompi ratkaisu, mutta tietokonepohjainen antaa sitten jo enemmän säätövaraa - toisaalta ei se säätövara aina ole vain hyvästä.
Ukko
18.02.2006 12:58:09

mutta tietokonepohjainen antaa sitten jo enemmän säätövaraa - toisaalta ei se säätövara aina ole vain hyvästä.

Näinnon. Kun mahdollisuuksia löytyy kasapäin, menee homma turhaksi säätämiseksi.
Deepdelver
19.02.2006 21:38:40

Kiitos. Tarkoitus olisi käyttää perinteistä, aloittelijoille sopivia äänitysvehkeitä. ei siis tietokonepohjaisella.. Treenikämpällä on aika vaikee ruvet sellasen kans työstää musiikkii. mut siis halpoja ja yksinkertaisia laitteita? Ja mikkejä ehkä 1-4
"Dont Kill Rock`n`Roll."
Deepdelver
19.02.2006 21:42:48

Mitäs sanotte tälläsestä? Ku mä en tajuu näist paljoo mitään... ???
http://www.thomann.de/thoiw3_pioneer_cdj100s_prodinfo.html#fpix
"Dont Kill Rock`n`Roll."
Risk
19.02.2006 21:45:38
Mitäs sanotte tälläsestä? Ku mä en tajuu näist paljoo mitään... ???
http://www.thomann.de/thoiw3_pioneer_cdj100s_prodinfo.html#fpix

Eikös tuo ole DJ-käyttöön tarkoitettu cd-soitin? Eli ei sitä mitä haet.
"Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!"
Risk
19.02.2006 22:00:50 (muokattu 20.02.2006 00:57:44)
Tarvitsette siis jonkun tämän tyyppisen laitteen?
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-185515.html
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-170333.html
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177605.html

Mikrofoneiksi alkuun vaikka Røde NT3 (tai NT1-A) ja Shure SM57. Lisäksi tarvitsette muun muassa jotkut monitorit (esim. Behringer, ESI tai Fostex) ja kuulokkeet.
"Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!"
aguile
21.02.2006 12:47:16
Olis tietämättömän ongelma...
Laitteet:
Tietokone
softa cubase sx 1.x.5 jotakin
mikseri Alto140 fx
äänikortti M-Audio 2496
Ongelma kiteytyy laulun nauhoitukseen ja sen dynamiikan puutteeseen, mikkinä Shuren 58 kopio eli mikitys on surkee mikserissä on "etuset". Esim. nauhoituksessa
kaikki namikat kaakossa on tietenkin raidalla kaikki kohina ja hurina mukana ja jälki on törkeetä, jos pienennät asetuksia ja laulat "huulikontaktilla" on kyllä dynamiikkaa. mutta ei edes "kompuralla" saa korjattua tuota jälkeä.
Mitä kondensaattori mikkiä isokalvoinen jne... pitäisi käyttää, vai olisiko jokin muu mikki parempi, kävisi ehkä myös muuhun käyttöön keikoilla tms.
aguile
21.02.2006 20:59:19
tietämätön kuittaa, ongelma on lähinnä huonossa äänenlaadussa.
Ääni kuullostaa lähinnä ilman miksausta niinkuin se olisi taltioitu laulamalla vessanpöntössä. Tarkistan säädöt ja hommaan jonkin toisen mikin tuon lisäksi.
Olisinkin kysynyt kokeneimmilta, mikä olisi se mikrofoni jolla ajaisi tuon homman ja se soveltuisi myös lavalle. Kysymyksessä on lähinnä esiintyessä toisten laulattaminen eri kokoonpanoilla akustisilla soittimilla, mutta äänentoistoa käyttäen myös soittimissa.
-kiitos-
kivi
21.02.2006 21:15:35
Ongelma kiteytyy laulun nauhoitukseen ja sen dynamiikan puutteeseen, mikkinä Shuren 58 kopio eli mikitys on surkee mikserissä on "etuset". Esim. nauhoituksessa
kaikki namikat kaakossa on tietenkin raidalla kaikki kohina ja hurina mukana ja jälki on törkeetä, jos pienennät asetuksia ja laulat "huulikontaktilla" on kyllä dynamiikkaa. mutta ei edes "kompuralla" saa korjattua tuota jälkeä.
Mitä kondensaattori mikkiä isokalvoinen jne... pitäisi käyttää, vai olisiko jokin muu mikki parempi, kävisi ehkä myös muuhun käyttöön keikoilla tms.

No, tästä selvästikin selvittäisiin vaihtamalla mikki sellaiseen, joka ei ole rikki. Mitään isokalvoista konkkaa tuskin lienee tarpeellista hakea, joku SM57 tai SM58 olisi mun nähdäkseni aivan toimiva valinta.

Mikrofonille kunnollinen tukeva teline adaptereineen myös. Ja pop-filtteri vaikkapa äidin / tyttöystävän / omista sukkahousuista ja rautalankahenkarista. Ja kunnollinen tukeva mikkipiuha.

Aivan turha lähteä himiöimään kondensaattoriosastoa, jos edes tällaiset perusasiat eivät ole kunnossa.

Muista myös, ettei EQ:n säätäminen, kompressointi tai muu efektointi ole mitenkään "itsestäänselvää", usein pärjää ilman paremmin. Muistan omasta kokemuksestani, kuinka demoäänitysteni taso huononi radikaalisti, kun aloin väkisin käyttää efektilaitteita mukana, pelkällä kasettidekillä ja SM57-parilla olin saanut jo koko lailla hyvää jälkeä aikaan lähinnä sijoittelemalla kulloinkin äänitettävän bändin kamat aina kokonaan uusiksi, luovasti ja tarkasti.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
ganesha
23.02.2006 22:45:36
Soundata mainostaa Roden S1 mikkiä Shuren SM-58:n haastajaksi: hyvä laulumikki sekä studioon että keikalle. Onhan se kaksin verroin kalliimpi kuin viiskasi mut...itse ajattelin kokeilla.

ja sit ihan offtopic:

tyhmä kysymys: Vocoderiin tökättävän mikrofoonin ei liene tarpeellista olla kovinkaan laadukas? sori ku oon tyhymä...:DD
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
Peffi
25.02.2006 01:03:42
Tietämätön kun olen niin nyt voisin kysäistä...

Eli alkeellinen PC-kotistudio olis kiikarissa. Tarkoitus olisi nauhoittaa rumpusettiä, sähkökitaa, sähköbassoa, laulua ja mahdollisesti myös akustisia soittimia ja synttiä. Rankka rokki on musatyyli (jos sillä nyt on väliä).

Mikseri näyttäis nyt olevan seuraava hankinta. Unelmoin halvasta mikserivahvistimesta jonka läpi voisi keikallakin vetää laulun ja syntin (ääritapauksissa EHKÄ rummutkin). Kanavia pitäis kai olla vähintään 8.

Unelmoinko mahdottomia? Onko mikserivahvistinta ylipäätään mahdollista käyttää nauhoituksessa =) ? Tarvitaanko mikserivahvistimen lisäksi (äänittäessä) muuta vahvistusta esim. laululle tai rummille?

Rahaa ja tietoa on aika vähän.
Lennu
25.02.2006 11:26:04

Eli alkeellinen PC-kotistudio olis kiikarissa. Tarkoitus olisi nauhoittaa rumpusettiä, sähkökitaa, sähköbassoa, laulua ja mahdollisesti myös akustisia soittimia ja synttiä. Rankka rokki on musatyyli (jos sillä nyt on väliä).

Mikseri näyttäis nyt olevan seuraava hankinta.

Onko PC-pohjainen ainoa ratkaisu? Koska Rahaa ja tietoa on aika vähän, niin sen kombinaation ja palikoiden ja säätämisen, optimoimisen ym opiskelun kanssa menee aikaa ns. hukkaan siitä itse äänittämisestä.

Jos haluaa päästä heti asiaan, suht pienellä opiskelulla, niin kannattaa ostaa esimerkiksi Fostexin VF160. Ja vielä polttavalla asemalla.
Wickerman
31.03.2006 16:24:58
No joo, tuota äänittelyn aloittelua olen tässä itsekin jo pidemmän aikaa pohdiskellut.

Tarkoituksena on äänitellä kitaralla biisejä siten että vetelen esim. rytmiosat erikseen ja melodian erikseen ja sitten miksaan ne päällekkäin ja katotaan mitä tulee... Ei siis ole lainkaan tarpeen että samanaikaisesti vedettäisiin useampi kitararaita sisään, vaan kaikki raidat teen itse erikseen ja liitän/miksaan sitten yhteen.

En halua äänittää tietokoneella, olen v...t niihin freeware softiin ihan täysin. Tiedän kyllä että homma voisi onnistua PC:lläkin ihan hyvin, mutta toisaalta haluan käyttää äänitykseen erillistä laitetta. On oleellista että äänitetty raita voidaan siirtää PC:lle esim. USB:n kautta tai jotenkin muuten ja polttaa sitten vaikka CD:lle.

Laitteet on:
Kitara Peavey EVH
Mesa V-Twin räkkietuaste
15 W WEM putkicombo
Boss GT-6 efektipedaali (ei tarvii siis built-in efektejä recorderissa välttämättä olla, vaikka ei taida semmoisia löytyä ollenkaan...)

En halua välttämättä käyttää mikkiä vaan mieluummin vedän kaapelilla suoraan GT-6:sta tai Mesasta recorderiin. Tavoite on, että saisi sen soiton "narulle" mahdollisimman "as it is". Ei se mikitetty vahvarikaan tietysti ihan poissuljettu ole.

Jos olisi jonkinlainen rytmikone mukana niin se on plussaa mutta ei välttämätön. Miksaamisesta en tiedä hittojakaan, mutta siis erikseen soitetut max 3-4 kitararaitaa pitäisi pystyä miksailemaan yhdeksi kitarabiisiksi.

Kysymys kuuluukin sitten lopuksi, että mikä digitaalitallennin olisi tuohon tarkoitukseen sopiva? Äänen laatu pitää olla tietysti hyvä, se on korkea prioriteetti (tietokoneen avulla olen saanut komeasti sihinää aikaiseksi ja paljon...)

Itse olen esim. ajatellu näitä:
http://www.thomann.de/thoiw3_tonewo … pxr4_digital_recorder_prodinfo.html
http://www.thomann.de/thoiw3_korg_d4_prodinfo.html

Mitäs olette mieltä? Mielipiteitä, kokemuksia, suosituksia ym. kommenttia otetaan mieluusti vastaan...kiitos!
Lennu
31.03.2006 16:33:00 (muokattu 31.03.2006 16:40:58)

Mitäs olette mieltä? Mielipiteitä, kokemuksia, suosituksia ym. kommenttia otetaan mieluusti vastaan...kiitos!

Serkku osti tämän, ja se on ollut ihan hyvä. Testailin sitä aika pintapuolisesti, mutta plussaa tulee neljästä phantom-virroitetusta XLR-liittimestä. Ja USB:lla saa siirrettyä koneelle.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-184396.html

edit: vertaa myös reeperpaanin hintoihin:
http://www.stpaulssound.fi/aanitys.html
himassa.net :: "Sun mutsis on niin läski, et ku se laittaa korkkarit jalkaan ni se löytää öljyy!" -Captain Planet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)