Jucciz 21.02.2006 11:55:33 | |
---|
Ammattilaispyöräilijä ei välttämättä ymmärrä mitään kitaransoitosta. #7: Jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa älä turhaan vastaa toisten kirjoituksiin. |
BigPapa 21.02.2006 11:56:58 | |
---|
#7: Jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa älä turhaan vastaa toisten kirjoituksiin. Onko jotain vikaa jos korvalla treenailee jutut ja sitten tabulatuurejakin joskus jopa nuottien ohella vilkuilee? Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
NeonKnight 21.02.2006 11:56:59 (muokattu 21.02.2006 11:58:32) | |
---|
Nykyään halutaan aloittaa suoraan kaiken maailman bodomeista, mastodoneista, lamb of godeista, chimairoista, opetheista sun muista, ja kuitenkin vedellään niitä päin persettä vaikka olisi tabit ja kaikki. Totta, mutta älä silti yleistä. Kyllä vielä varmaan löytyy näitäkin, ketkä aloittavat jollain yksinkertaisemmalla. Itse ainakin aloitin aikanaan soittamisen rautalangalla=Agents. On ainakin tähän mennessä antanut hyvän pohjan, kun on lähtenyt rokkia bändin kanssa soittelemaan. EDIT: ja aluksihan tuota Agentsia tuli soiteltua tabulatuureista. Se oli siinä vaiheessa tarpeellinen "apu". |
risto 21.02.2006 11:58:09 (muokattu 21.02.2006 12:00:05) | |
---|
Jos pelkästään kuuntelee ja matkii, oppii pian simpanssin tavoille, ja ainoa mitä osaa on matkia. Kuuntelu ja matkiminen on hyvä silloin kun opettelee jotakin tiettyä asiaa, genreä tms. (tätä teen itse paljon ja oon transkriptointifriikki), mutta jossain vaiheessa siitäkin pitää päästä eroon. Mikään juttu ei yksinään ole hyvä ja yksipuolinen tabulatuurien panettelu on sekin hölmöä. Nuotitkin voivat olla jollekin sama kuin tabulatuuri esim. klasari. Ei nää ole niin yksipiippuisia juttuja... Näin: Nuotit + tabulatuuri + kuuntelu + improvisointi Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
Ronsto 21.02.2006 11:58:34 | |
---|
Onko jotain vikaa jos korvalla treenailee jutut ja sitten tabulatuurejakin joskus jopa nuottien ohella vilkuilee? Opettelen ihan samalla tavalla. Kuuntelen piisiä, katselen tabeja samalla..nuotteja en hallitse ihan mestarillisesti, mutta kyllä niistäkin jotain ymmärrän. aika vähän kuitenkin. Råckkenrålli |
Ronsto 21.02.2006 11:59:30 | |
---|
Mielestäni vertaus on oiva. Ammattilaispyöräilijä ei käytä apupyöriä. Ammattilaiskitaristi ei soita tabeista. Mistä tää pieru nyt tuli? Råckkenrålli |
Techno-Allah 21.02.2006 11:59:51 (muokattu 21.02.2006 12:36:49) | |
---|
Itsellä oli soittamista aloittaessa niin pahat puukorvat, että ilman tabeja soittoharrastus olisi varmasti jäänyt melko lyhyeen...ihan hyvä apuväline minunlaiselle epämuusikolle. Ja käytän tabeja edelleen... Experto credite, sole et sale nihil utilius! |
BigPapa 21.02.2006 12:01:00 (muokattu 21.02.2006 12:01:09) | |
---|
Opettelen ihan samalla tavalla. Kuuntelen piisiä, katselen tabeja samalla..nuotteja en hallitse ihan mestarillisesti, mutta kyllä niistäkin jotain ymmärrän. aika vähän kuitenkin. Biisien soinnut ja rakenteet ihan korvalla ja soolotkin jos tarvii yksyhteen vetää, muuten improvisoimalla.Ja biisivalikoima nykyään on jo niin kattava jotta ei keikkaa varten aina tarvitse edes treenata ellei sitten tule uusia biisejä mukaan.... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Ronsto 21.02.2006 12:01:04 | |
---|
Itsellä oli soittamista aloittaessa niin pahat puukorvat, että ilman tabeja soittoharrastus olisi varmasti jäänyt melko lyhyeen...ihan hyvä apuväline epämuusikoille. Nykyään olet tr00 muusikko? Råckkenrålli |
Techno-Allah 21.02.2006 12:01:58 | |
---|
Nykyään olet tr00 muusikko? Epämuusikko edelleen, ja huono sellanen. Experto credite, sole et sale nihil utilius! |
poppamies 21.02.2006 12:02:16 | |
---|
Tabulatuuri on vanha tapa kirjoittaa musiikkia, ainakin 1400-luvulta. Sillä on aina ollut oma paikkansa ja tulee varmasti aina olemaan. Kiitollisia käyttäjiä on paljon. Tiedän sen hyvin. Olen itse tehnyt about 1000 bassotabua ja olen saanut pelkästään positiivista palutetta kiitollisilta käyttäjiltä ympäri maapalloa. En sano etteikö kannattaisi oppi soittamaan nuoteista. Teen tokin itse kaikki bassolinjat ensin nuotille mutta tabulatuuri ASCII muodossa on helposti luettava ja jaettava formaatti. Eräs toinen tabulatuurin etu tulee esille jos käyttää monia eri virityksiä kitarassa. On hirvittävän työlästä (ja turhaa) oppia äänien pikat otelaudalla viidelle eri viritykselle. G-strings are for strippers |
...Eräs toinen tabulatuurin etu tulee esille jos käyttää monia eri virityksiä kitarassa. On hirvittävän työlästä (ja turhaa) oppia äänien pikat otelaudalla viidelle eri viritykselle. Komppia... lisäyksenä... ja muita erivireisiä kielisoittimia... Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
Mouth For War 21.02.2006 12:04:49 | |
---|
Siinä vaiheessa kun Vain, Gilbertin ja Beckerin 6-7-minuuttiset biisit ylipäätään taittuvat puhtaasti ja virheettömästi, osaaminen on sillä tasolla, että tuskinpa tabit tarjoavat soittamiseen enää mitään lisäarvoa. Itse miellän tabulatuurit "apupyöriksi": niiden avulla pääsee alkuun silloin kun ei vielä osaa ajaa. Niistä kannattaa kuitenkin hankkiutua eroon mahdollisimman pian. Kun kotipiha vaihtuu maantieksi, apupyöristä on enemmän haittaa kuin hyötyä - ja pelkästään apupyörien varaan laskeminen rajoittaa kokonaissuoritusta ja liikkumavapautta huomattavasti. Olen kyllä itsekin huolissani siitä, miten vähän jengiltä löytyy oma-aloitteista intoa opiskella biisejä korvillaan ja minkä verran tuudittaudutaan siihen, että kyllä netistä "tablat" löytyy. Entä jos joudun yhtäkkiä bändiin ja pitäisi soittaa tuntemattomassa biisissä mukana? Missä tabit? Ai ei ole vai? No ei sit. For The Love Of Godia opetellessa alku tuli opeteltua korvakuulolta, ja soolossa oli pakko käyttää apuna tabeja. Jos sitä olisi alkanut opetella korvakuulolta niin siinähän olisi mennyt ikä ja terveys. Periaatteessa, olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä tuossa "apupyörä" jutussa. |
Pande 21.02.2006 12:05:17 (muokattu 21.02.2006 12:07:57) | |
---|
Mä käytän tabeja enimmäkseen oman "sävellystyöni" muistiinkirjoittamiseen. Siihen parempaa työkalua ei ole, pelkkä äänittäminen ja nuotitkin jäävät helposti kakkoseksi. (esim. ptb editorillahan nuotit näkyvät myös, jos tarvii niistä jotain harmonia-asioita vaikkapa tutkia.. Ja tietysti nuottien kestojen pitääkin näkyä, muuten tabi on täysin torso.) En ole kuitenkaan koskaan löytänyt kuin pienen osan niistä jutuista joita haluan soittaa tabeina joten hommia on pitänyt selvittää myös korvakuulolta. Molempi parempi. "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." |
freefall 21.02.2006 12:09:39 | |
---|
Itse käytän tabeja oikeastaan vain kun opettelen tekniikkaharjoituksia. Ja siten, että ensin luen nuoteista ja vasta sen jälkeen katson miten tabin tekijä on ajatellut sormitusten menevän. Jos sormitukset eivät vaikuta hyviltä, saatan soittaa kyseisen harjoituksen eri kohdasta kuin tabissa näytetään. Biisit opettelen nuoteista. |
BigPapa 21.02.2006 12:10:52 | |
---|
Kaikki keinot lienevät sallittuja kunhan ei vahingoiteta muita. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
randy 21.02.2006 12:31:05 (muokattu 21.02.2006 12:32:22) | |
---|
Eikö se nyt ole aivan sama, opetteleeko joku biisin korvakuulolta, nuoteista vai tabulatuureista? Soittakaa vaikka riimukivistä tai luolamaalauksista, ei sen pitäisi olla keneltäkään pois. Jos ette huomannu, niin kaikki oleellinen on jo sanottu yläpuolella. E: Tarkotan että atimoc sano jo kaiken oleellisen. Älä lue kirjoituksiani! |
sartanen 21.02.2006 12:57:12 | |
---|
Haha, hirvee flaidis taas käynnissä. Nojoo, jatkakaa ihmeessä. "The faster you play, the further ahead you have to look." (M. Goodrick) |
Krice 21.02.2006 13:03:30 | |
---|
Tabulatuurihan on musiikin merkintätapa (kuten mm. nuotit), joten ihmettelen miksi sellaista ei saisi olla/käyttää. |
Ronsto 21.02.2006 13:04:48 | |
---|
Tabulatuurihan on musiikin merkintätapa (kuten mm. nuotit), joten ihmettelen miksi sellaista ei saisi olla/käyttää. Koska näiden tr00 muusikoiden mielestä se ei ole oikea tapa opetella musiikkia/piisiä. huoh... Råckkenrålli |