Aihe: Pedaalit bassolle
1 2 3 4 5
Hullu basisti
20.02.2006 09:54:06
No niimpä tietty.Voihan vittu taas.

Mulla kompura sopivasti käytössä siten että dynamiikka sekä tatsi säilyy hyvänä ja tää siis nupista.Solo-spottiin käytän viellä multi-comp spedua lisäks jotta saa ärjyä ja boostia lisää.Tubemode on EBS spedussa hyvä siihen.
Käytän siis kahta kompuraa eli oon varmaan aika huono soittaja sitte.

Tossa oli niin paljon hyviä pointteja että annoin plussaa sille. Itsekin käytän kompuraa (silti maltti on valttia tässäkin hommassa). Harmittaa kun itellä ei oo nupissa kompuraa lain, on vaan spedu.

Kyllä kompura on hyvä vehjes, kunhan vaan opettelee käyttämään sitä. Ettei pistä sitä nuppia kaakkoon siitä ja ihmettele sitten kun soundi pumppaa ja kuulostaa liian lytätyltä scheisselta.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
chief
20.02.2006 10:12:46
Kyllä kompura on hyvä vehjes, kunhan vaan opettelee käyttämään sitä. Ettei pistä sitä nuppia kaakkoon siitä ja ihmettele sitten kun soundi pumppaa ja kuulostaa liian lytätyltä scheisselta.

Tuollekin soundille on paikkansa, se pitää vain löytää.
"It's the ear, not the gear. "
Karlsson
20.02.2006 10:17:29
Kompuran käytöllä ei nyt soittotaitoon ole kyllä mitään yhteyttä. Aletaan liikkumaan taas "vaahterakaulassa on hyvä headroom" -osastolla.

Mutta juu, mulla on kompuran kanssa soittamisessa joku ongelma, lievilläkin asetuksella tulee olo, että mikä tässä nyt taas mättää. Toisaalta mulla on lytätty putkipierusoundi yleensä, että pistetään skitsofrenian piikkiin!
Niskamies
20.02.2006 10:43:38
Mulla kompura sopivasti käytössä siten että dynamiikka sekä tatsi säilyy hyvänä ja tää siis nupista.Solo-spottiin käytän viellä multi-comp spedua lisäks jotta saa ärjyä ja boostia lisää.Tubemode on EBS spedussa hyvä siihen.
Käytän siis kahta kompuraa eli oon varmaan aika huono soittaja sitte.

Kompuraa voi käyttää ja silti soittaa dynaamisesti. Ei sitä ole pakko täysillä pitää. Enkä myöskään yrittänyt sanoa että kaikki soittajat käyttäisit sitä huonon dynaamikanhallinnan piilottamiseen - useat tekevät niin.

Emmä yritä kompressoria parjata alimpaan helvettiin - se on hyvä kaveri oikein käytettynä.
More is more.
J.Hollström
20.02.2006 10:52:48
se on hyvä kaveri oikein käytettynä.

Mullei oo yhtään hyvää kaverii. Nyyh.
Karlsson
20.02.2006 10:56:11
Mullei oo yhtään hyvää kaverii. Nyyh.

Mitäs tilasit.
chief
20.02.2006 11:48:35
Kompuraa voi käyttää ja silti soittaa dynaamisesti.

Miten soitetaan dynaamisesti? Mäkin haluan oppia! ;)
"It's the ear, not the gear. "
Karlsson
20.02.2006 11:52:28

Välillä kato tunteellista tilutusta ja sitte välillä jotai muuta.
hemmo
20.02.2006 12:15:19

Välillä kato tunteellista tilutusta ja sitte välillä jotai muuta.

Ei, vaan kompura välillä päälle ja välillä pois.
FenderGibsonMarshallMonster
Karlsson
20.02.2006 12:21:55
Ei, vaan kompura välillä päälle ja välillä pois.

Eli kokoajan tunteellista tilua ja kompuralla säädellään dynamiikkaa?
hemmo
20.02.2006 12:23:13

Eli kokoajan tunteellista tilua ja kompuralla säädellään dynamiikkaa?

Kyllä se mulle sopii.
Värinä
20.02.2006 12:28:29 (muokattu 20.02.2006 12:28:58)

Asteittain lisäten särön määrää...

E: eli siis ns. ALSM-metodi
Rock and/or Roll
Anarkiapurilainen
20.02.2006 17:41:49

Mä otin bassostani volapotikatkin pois koska nekin on vaan huonoille soittajille, jotka haluavat peittää huonon tatsin ja dynamiikanpuutteensa.
Aki
20.02.2006 19:16:04

enpä ole kuullut huonolla kompressoinnilla pilatuista levyistä. Eikös useimmiten tuhoa saa aikaan huono masterointi?

Kuten aiemminkin vastattua, kompressointi on (nykyään) monesti jopa masteroinnin päätarkoitus. RHCP:n Californication on limitoitu ihan lyttyyn ja sen lisäksi ajettu levylle hieman liian lujaa. On tapissa, sekä omassa CD-soittimessa muodostuvaa säröä.

Olen ymmärtänyt että harrastat runsasta peukuttelua(?). Tässä hommassa kompressointi on tarpeen jotta saa tasoitettua normalin ja peukkusaundin balanssiin.

Tai sitten opettelee sen balanssin sormilla. Tosin, eri bassot ja etenkin eri mikit käyttäytyy peukutellessa hyvin eri tavoin. Pulttikaulainen vaahteraotelautainen passiivibassoni ei ollenkaan edes kaipaa kompressoria peukuttelun ja sormittelun välillä. Ja tuo EMG neck-thru tarttisi kompressoria jotta peukuttelu edes kuuluisi.

Kompuran käytöllä ei nyt soittotaitoon ole kyllä mitään yhteyttä.

Mielestäni on. Itse olin nuorempana kovastikin käyttämässä kompressoria kokoajan, mutta olen erittäin tyytyväinen etten jatkanut, meinasi jäädä moni perustavaa laatua oleva soittotekninen asia opettelematta.

Miten soitetaan dynaamisesti?

Volumepedaalilla.

Ei vais. Soittaa välillä sormilla hivellen kuin illan ensimmäinen hellä kosketus tytsyn vatsaan, ja välillä rankaisee kuin panisi viimeistä päivää.
Johannes_t
20.02.2006 20:35:09

On taas kovin kokemusperäistä lässytystä ilmassa.

Jos sitä kompressoria ei osaa käyttää, niin on sitten käyttämättä. Jos soittaa vain ja ainoastaan jazzia, tai muuta musiikkia jota ei kuulu kompuroida, niin sitten soittaa.

Mutta älkää nyt hyvät ihmiset tulko selittämään sähköbasson soittoon liittyvästä dynamiikasta paikoissa, joissa sitä ilmenee yhtä paljon kuin näkemystä musaopiston fuusio-bändin treeneissä.
Keny
20.02.2006 20:46:56
On taas kovin kokemusperäistä lässytystä ilmassa.

Jos sitä kompressoria ei osaa käyttää, niin on sitten käyttämättä. Jos soittaa vain ja ainoastaan jazzia, tai muuta musiikkia jota ei kuulu kompuroida, niin sitten soittaa.

Mutta älkää nyt hyvät ihmiset tulko selittämään sähköbasson soittoon liittyvästä dynamiikasta paikoissa, joissa sitä ilmenee yhtä paljon kuin näkemystä musaopiston fuusio-bändin treeneissä.

Kiits avusta;-)
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
poppamies
20.02.2006 21:16:03

...toi volume-potikka on ainakin melko turha. Voisi sen vaikka on-off kytkimeksi vaihtaa. Se on mulla aina kuitenkin täysillä. ;)

Mulla ne on kyllä aina varttiavailletäysillä. Jää pikkasen varaa nostaa kesken kaiken jos tulee tavetta.
G-strings are for strippers
hemmo
20.02.2006 22:13:17

Mulla ne on kyllä aina varttiavailletäysillä. Jää pikkasen varaa nostaa kesken kaiken jos tulee tavetta.

Mulla on kyllä tota varten aina joku salainen boosteri lattialla. *kazoom*
Teijo K.
20.02.2006 22:16:10

Mulla on kyllä tota varten aina joku salainen boosteri lattialla. *kazoom*

Mie vaan röydän isommalla vimmalla.
”Työsuhteiden lyhytaikaisuus ja epävakaisuus” taas oli sosiaalihuollolle oire kuntoutuksen tarpeesta. (1968: B 86 liite 2, 9). Työttömyys siis koettiin edelleen epäluonnollisena tilana, joka indikoi työttömässä yksilössä olevia vikoja tai puutteita, joita
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)