Aihe: Sormenpäät totaalisen paskana, ensi-ilta edessä, mitä tehdä?
1 2
mz
20.02.2006 00:41:23
Heipähei hyvät basistit ja basistinmieliset,

olen soitellut bassoa vähemmän aktiivisesti muutaman vuoden, ja nyt enemmän aktiivisesti pari kuukautta, kun vihdoin sain hankittua omat kamat. Olen treenannut viime ajat ylioppilaskuntamme speksimusikaalia varten erittäin hektisesti, tunteja päivittäin. Tämä on kostautunut minulle niin, että kaikki oikean käteni sormenpäät pikkurilliä lukuunottamatta ovat joko rakoilla tai muuten aivan paskana, mikä taas tekee soittamisesta melko ikävää. Varsinkin nopeampien kuvioiden soitto kärsii kun kivun takia soittaminen puhumattakaan keskittymisestä on hankalaa.

Kenraaliharjoitus on huomenna ja ensi-ilta keskiviikkona ja nyt oikeasti, rakkojen ilmennyttyä tuossa parin viimeisen päivän aikana, on ruvennut huolettamaan että mitä tehdä. Kyselisinkin teiltä, olisiko jotain ajatuksia, kokemuksia tai lääkitystä tiedossa mitä kannattaisi minun tilanteessani hyödyntää?
Shit is shit. Nothing more, nothing less.
MrHands
20.02.2006 00:44:45
Virtsaat johonki kuppiin ja uitat niitä sormia siellä. En tiedä auttaako.
1976
20.02.2006 00:57:08
stigcarpelan
20.02.2006 01:37:35
No plekua nyt ei voi suositella kenellekkään mutta tuttu tilanne tosiaan. Kannattaa kokeilla jotain kosteusvoiteita tai pahimmassa tapauksessa tavan ruokaöljykin on toiminut (minulle jopa paremmin). Ja laitat lisää sitä mukaa kun sormet imee...
okabass
20.02.2006 07:47:40

olen soitellut bassoa vähemmän aktiivisesti muutaman vuoden, ja nyt enemmän aktiivisesti pari kuukautta, kun vihdoin sain hankittua omat kamat. Olen treenannut viime ajat ylioppilaskuntamme speksimusikaalia varten erittäin hektisesti, tunteja päivittäin. Tämä on kostautunut minulle niin, että kaikki oikean käteni sormenpäät pikkurilliä lukuunottamatta ovat joko rakoilla tai muuten aivan paskana, mikä taas tekee soittamisesta melko ikävää. Varsinkin nopeampien kuvioiden soitto kärsii kun kivun takia soittaminen puhumattakaan keskittymisestä on hankalaa.

Kenraaliharjoitus on huomenna ja ensi-ilta keskiviikkona ja nyt oikeasti, rakkojen ilmennyttyä tuossa parin viimeisen päivän aikana, on ruvennut huolettamaan että mitä tehdä. Kyselisinkin teiltä, olisiko jotain ajatuksia, kokemuksia tai lääkitystä tiedossa mitä kannattaisi minun tilanteessani hyödyntää?

Mulla on helpottanut rakkojen puhkaisu ja tyhjentäminen. Sen oon huomannut, että jos näpit pääsee hikoamaan (esim. kesällä tai lavavaloissa) niin nahka pehmenee sormen päistä, ja rakkoja syntyy helposti. Eli silloin on hyvä kuivata nakit vaikka paperiin. Tohon ei oikein minusta auta kuin lepo ja aika.

Mä oon opetellu myös soittamaan lepralla. Tollaisissa tilanteissa voi yrittää soittaa osan piiseistä vaikka peukalolla ja osan lepralla. Ja vain "pakolliset" sormilla. Tai sitten vaan vetää suomalaisella sisulla...

Saattaa olla, että muistan ihan väärin, mutta minusta J. Pattitucci olisi joskus haastattelussa maininnut jonkun "keinotekoinen iho" -tökötin. Oisko ollut jotain liiman kaltaista lutaa. Löytyisköhän apteekista?
hollstro
20.02.2006 08:43:58

Sellainen rasva kuin Bepanthen (liekö oikein kirjotettu) auttaa ihon paranemiseen parhaiten. Toinen kikka on laastaroida sormenpäät soiton ajaksi jos ei ehdi paranemaan. Tuo keinoiho kulkee ainakin jalkoihin käytettävien lappujen osalta nimellä compeed. Kyl ne apteekissa tietää kun kerrot vaivan.
Tatuo
20.02.2006 09:15:02

mää teippaan sormet ku soitan... se vaan on sit kiva ottaa ne pois

ja se puhkasu ja tyhjennys toimii
don't worry i wont hurt you
Karlsson
20.02.2006 09:17:20
Sellainen rasva kuin Bepanthen (liekö oikein kirjotettu) auttaa ihon paranemiseen parhaiten. Toinen kikka on laastaroida sormenpäät soiton ajaksi jos ei ehdi paranemaan. Tuo keinoiho kulkee ainakin jalkoihin käytettävien lappujen osalta nimellä compeed. Kyl ne apteekissa tietää kun kerrot vaivan.

Teippaus ja muut laput on vähän huonoja, sillä soittaessa tuppaa (ainakin minulla) sormet hikoilemaan, mikä johtaa loppujenlopuksi teipin irtoamiseen. Bonuksena vielä se liima jää kuitenkin tahmaamaan sormia ja kieliä. No good.

Itse en ole löytänyt muuta ratkaisua tuohon sormiongelmaan kuin kärsiminen. Tulee sitä paitsi uskottavuutta bluesbiiseihin ku basisti itkee soittaessaan.
Progbass
20.02.2006 09:22:37
Entäs jos vaihtaisit vasurin puolelle, tai no kyllähän se varmaan sattuu otelautaakin painaessa, heh.

Se on muuten mukavaa kokeilla soittaa vasenkätisesti, tulee ihan aloittelijan olo.
Teijo K.
20.02.2006 09:27:03

No plekua nyt ei voi suositella kenellekkään mutta tuttu tilanne tosiaan. Kannattaa kokeilla jotain kosteusvoiteita tai pahimmassa tapauksessa tavan ruokaöljykin on toiminut (minulle jopa paremmin). Ja laitat lisää sitä mukaa kun sormet imee...

Plekua nimenomaan voi suositella kenelle vain. Vähän vääntää bassosta tai vahvarista diskanttia pois jos se kolina häiritsee. Huomattavasti parempi vaihtoehto kuin antaa soiton kärsiä siitä että sormia tulee vaistomaisesti varottua, tai saa jonkin tulehduksen sormiin niisät haavoista.

Tässä tietysti oletan, että se plekutekniikka on opeteltuna valmiiksi, sitäkään ei päivässä tai parissa saa hallintaan.
”Työsuhteiden lyhytaikaisuus ja epävakaisuus” taas oli sosiaalihuollolle oire kuntoutuksen tarpeesta. (1968: B 86 liite 2, 9). Työttömyys siis koettiin edelleen epäluonnollisena tilana, joka indikoi työttömässä yksilössä olevia vikoja tai puutteita, joita
Jorbagha
20.02.2006 09:55:32
Tässäpä extremekeino, jota olen itse käyttänyt äärimmäisessä hätätilanteessa:

Pikaliima.

Aivan. Eli puhkaiset rakot ja valutat niistä veden pois. Sitten levität HYVIN VAROVASTI sormiesi päihin pienen kerroksen pikaliimaa (yksi sormi kerrallaan) ja annat kuivua. Se vie liimasta riippuen n. 5-10 minuuttia. Äläkä missään tapuksessa kajoa sormillasi mihinkään esim. hiuksiisi ennen kuin liima on kuivanut. Liima muodostaa kovan pinnan sormenpäihisi ja estää nahan repeilyn rakkuloista. Älä säikähdä kummallista tunnetta sormissasi alkuun.

Liiman kuivuttua voit hioa pinnan varovaisesti tasaiseksi hienolla hiekkapaperilla tai vaikkapa kynsiviilalla. Sitten soittamaan. Joudut todennäköisesti soittelemaan jonkun aikaa ennen kuin sopiva tatsi liimaisilla sormilla löytyy ja soitto alkaa kuulostamaan suht normaalilta.

Liima kuluu pois muutaman päivän kuluessa, riippuen siitä miten paljon tuona aikana soitat. "Kuluma-aikana" pese käsiäsi usein. Et halua kuivunutta liimaa voileipääsi tai tyttöystäväsi hiuksiin.

Itselleni prosessi on ollut kaiken kaikkiaan vaivaton ja kivuton, kunhan vain on huolellinen.

Ja lopuksi pari varoituksen sanaa:

Käytä liimaa vain jos olet melko varma että tulet soittamaan bassoa aina ja haluat paksunahkaiset ja suhteellisen tunnottomat sormenpäät. Liima kuivattaa sormet ja sormenpäiden ihoa saattaa karista pois hilseenä vielä viikkojenkin päästä.

Lisäksi varmistu siitä että käyttämäsi liima on hyvälaatuista ja kuivuu oikeasti nopeasti. Itselläni huono espanjalainen liima alkoi kerran sulaa keikan aikana ja tuloksena oli jokseenkin jähmeä soittotuntuma.

Kontrabasistit joutuvat tähän niksin turvautuessaan levittämään liimaa suuremmalle osalle sormea ja tällöin on varottava liiman pääsemistä ensimmäisen nivelen taitoskohtaan. Liiman joutuminen sinne jäykistää niveltä ja vaikuttaa ikävällä tavalla soittotuntumaan.
Oonpa aika körny.
Hullu basisti
20.02.2006 10:06:37
Lievästi antiseptiset rasvat kuten em. pepantteeni (en kans muista miten se kirj.) ja helosan auttavat paranemisprosessissa. Mutta jos kenraaliharkat ja itse esiintyminen on piakkoin edessä niin niistä rasvoista voi olla haittaakin, sillä ne pehmittää ihoa entisestään. Mutta paranemisprosessissa ne on kyllä oiva apu. Ja jos rasvaa käyttää niin kannattaa soitella sitten plekulla ettei mee kielet tukkoon tms.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
ötzi
20.02.2006 10:16:30
joskus tuli turattua pikaliimalla jotain ja kyllähän sitä sormelle sitten tulija kovettu, sitten vähän ajan päästä soittelin bassoa ja oli hyvä soittaa, mulla tais olla sillon just joku vastaava onkelma sormien kanssa. en voi suositella kellekkään mutta kokeilkaa jos kiinnostaa
Otteet on kitaristeille, Kovat otteet on basisteille!
TommiW.
20.02.2006 12:45:35
Kannattaisin myös tuota pikaliimakikkaa ynnä kosteusvoiteidein käyttöä.
"Joo, kyllä se on poop-hammer aina tarkkana että B on tarpeeks tiukka." -Pardy
Beksi
20.02.2006 13:35:37 (muokattu 20.02.2006 13:37:28)
Mä oon kanssa kuullut tuosta pikaliima konstista ja kuulemma toimii. En sitten tiedä mitä kaikkea myrkkyä liimasta elimistöön imeytyy, mutta ei se viinaa pahempaa/parempaa voi olla.. ;)

Mutta kyllä mulla nahka kestää, kun ei pidä liian pitkiä taukoja soittelussa. Alussa tulee väkisinkin rakot, mutta niiden tullessa antaa sitten parantua päivän tai kaksi ja jatkaa taas soittamista. Tuon kun toistaa muutaman kerran niin sormenpäihin muodostuu paksu ja kova nahka, eikä herkkää tuntoa enää juurikaan ole. Sitten pystyy ihan hyvin soittamaan 3 - 4 h treenit/keikan läpi ilman kipuja.

Niin ja noita kosteusvoiteita ei minun mielestäni kannattaisi liikaa käyttää, koska se pehmentää ihoa, eikä pehmeä iho kestä niin kuin kuollut ja kova iho..
Rumpali on bändin moottori ja basisti sen munat..
Maisteri
20.02.2006 13:56:07

Plekulla vetämistähän nimenomaan voi suositella. Ja varmasti onkin paras vaihtoehto näistä kaikista ehdotetuista poppakonsteista. Tokihan se vaatii kohtalaisen perusplekutekniikan. Jos ei ole bassoa tai edes kitaraakaan oikeastaan ikinä plekulla soittanut, niin parempi toki sitten yrittää jotenki saada sormenpäät soittokondikseen. Compeed-rakkolaastarit auttaa ainakin hiertyneiden jalkojen pelikuntoon saamisessa mainiosti. Tiedäpä sitten miten soveltuu tuo varaiho soittamiseen. Voi olla että tatsi on vähän mitä on...
Aki
20.02.2006 19:01:41

Luulisin että compeed rapistuu soittaessa pois hyvinkin nopeasti. Plekulla soundimaailma muuttuu kovastikin, sellaiseksi josta itse en pidä, mutta mikäli sormet on rikki, ei siinä oikein muu auta.

Tota pikaliimaa oon kuullut useammankin ihmisen käyttävän, mutta omiin sormiini en kokeilisi ikinä, on se sellaista myrkkyä kuitenkin. Itse vastaavassa tilanteessa rullaisin basson tonea reilusti hiljemmalle, ja soittaisin plekulla.

Nykyään kun on keikoissa tullut välillä pitkiäkin taukoja, on täytynyt ihoa alkaa vahvistamaan hyvissä ajoin ennen keikkaa / treenirupeamia. Ennakointia vaan.
Aki
20.02.2006 23:52:39

Anna rakkojen olla n. vuorokauden verran, sitten puhkaise varovasti ja anna litkun/möhnän tulla itsekseen ulos. Siitä muutama tunti ja taas voi lasettaa menemään kohtuullisen huoletta. Toimii ainakin mulla.

Oon huomannu hyväksi puhkaista neulalla ihan rakkulan reunasta, ja kynnen puolelta, jottei kielten raapiminen revi rakkulaa auki neulanreiästä. Silti, oma rakkulaiho ei vielä samana päivänä kestä soittamista.
Värinä
21.02.2006 03:24:49
Tähän, niinkuin moneen muuhunkin on ainoa oikea ratkaisu ennaltaehkäisevä hoito...

Tietty tää on tähän kysymkseen mitä näsäviisain ja turhamaisin vastaus. Heittäkää ny joku varoitusta?
Rock and/or Roll
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)