Aihe: Vinkkejä uusien kielten viritykseen
1 2
cr4b
19.02.2006 22:39:06
Olen vaihtanut useita kertoja kielet floikalliseen kitaraani. Siinä menee vieläkin useita tunteja, ennen kuin saan uudet kielet pysymään vireessä. Se on varsin turhauttavaa. Onko kellään tiedossa mitään oikoteitä siihen, että miten uudet kielet saisi pysymään mahdollisimman nopeasti vireessä?

Olen toiminut seuraavasti:
1. Kielten vaihto
2. Kielten viritys vireeseen
3. Bendailua kaikilla kielillä
4. Toistetaan kohtia 2 ja 3, kunnes kielet eivät enää mene paljoa epävireeseen
5. Kielilukot kiinni
6. Bendailua, kunnes kielet ovat jälleen epävireessä ja hienovirittimien säätövara loppunut
7. Avataan kielilukot ja aletaan kohdasta 3 uudestaan
Lancelot
19.02.2006 22:42:12
Olen vaihtanut useita kertoja kielet floikalliseen kitaraani. Siinä menee vieläkin useita tunteja, ennen kuin saan uudet kielet pysymään vireessä. Se on varsin turhauttavaa. Onko kellään tiedossa mitään oikoteitä siihen, että miten uudet kielet saisi pysymään mahdollisimman nopeasti vireessä?

Olen toiminut seuraavasti:
1. Kielten vaihto
2. Kielten viritys vireeseen
3. Bendailua kaikilla kielillä
4. Toistetaan kohtia 2 ja 3, kunnes kielet eivät enää mene paljoa epävireeseen
5. Kielilukot kiinni
6. Bendailua, kunnes kielet ovat jälleen epävireessä ja hienovirittimien säätövara loppunut
7. Avataan kielilukot ja aletaan kohdasta 3 uudestaan

Saman kokenut ja tulen kokemaan uudestaan ellei joku tosiaan kerro hyviä vinkkejä.
Carpenter
19.02.2006 22:46:11
Venyttele niitä kieliä kun olet saanut vireeseen. Sitten laitan uudelleen vireeseen ja lisää venyttelyä jne.
32788
19.02.2006 23:21:28
Hähää, hajotkaa floikkiinne, kyllä on helppoa kun on Tune-O-Matic!
Kirka Saatana!
-K-
19.02.2006 23:25:35
Venytän samalla kun vaihdan, eli kun kiristän kieltä niin oikeastaan roikotan kitaraa asennettavasta kielistä. Oli sitten floikka tai ei. Tai no floikalla kiskon tallan ääritaaksen kerran ja viritän uusiksi.
Suus kii tai paan sut pesähän !!!
LaXu
19.02.2006 23:25:51
Vedä kieliä ylös otelaudasta ja anna niiden napsahtaa takaisin. Pitäisi muutaman uudelleen virittämisen jälkeen pysyä kielet melko hyvin vireessä. Sitten vaan intonaatio kohdalleen, kielilukot kiinni ja soittamaan.
McNulty
19.02.2006 23:45:11
Jep, venytä jo silloin kun vaihdat kieli kerrallaan. Yksi vaihtoehto on tietysti vetästä kieli ylävireeseen ja antaa sen olla siinä venytyksessä jonkun aikaa. Kielet venyvät aina tietyn verran. Siihen ei auta muu kuin niiden bendailu ja uudelleenviritys. Klasaria soittavat tietävät kyllä että soitinta tulee viritellä useampaan otteeseen kieltenvaihdon jälkeen.

Ei se Tune-O-Matic pysy vireessä kieltenvaihdon jälkeen ihan heti. Venyttelyä ja virittelyä sekin kaipaa. Älä laita lukkoja lukkosatulasta kiinni ennenkö vire pysyy. Bendaa kieliä hurjasti, eikä pelkkiä 1/2 tai 1 sävelaskeleen bendejä. Kolmella sormella reinforced-bendejä varoen ettei kieli katkea. Kyllä sen vireen saa pysyväksi nopeastikin.
Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime
Da Make
19.02.2006 23:54:39
Käytä DR Hi-Voltage kieliä, ne ovat kunnon tavaraa ja virittyvät reilusti kivemmin kuin muut merkit. Minusta näin.

Itse venyttelen kieliä sisään tarttumalla 12. nauhan kohdalta ja hellästi nostamalla kieltä otelaudasta ulos päin, sama pariin kertaan kaikilla kielillä --> virtys --> uusiksi
päänahka
19.02.2006 23:56:38
Kyllä mulla on ihan vireessä pysynyt, kun on vaan kunnolla venyttänyt. Eli niin paljon repimistä kuin vain uskaltaa, ja moneen kertaan.
superfly
19.02.2006 23:59:34
Vedä kieliä ylös otelaudasta ja anna niiden napsahtaa takaisin.

Onko tuossa napsahtamisesssa joku pointti?
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Barska
19.02.2006 23:59:42 (muokattu 20.02.2006 00:05:55)

Joo. Santanan muinaisessa guitar playerissä antama kikka: Venyttelet uusia kieliä siten, että vedät suunnilleen etumikin (jos on, jos ei ni siitä missä se olisi..) kohdalta kieltä ylospäin siten, kuin kitarassa olisi noin 5cm action... Sitten, painat parilla sormella ekalta nauhalta ja liutat sormia nauhoja ylöspäin... Brutaalia mut toimii. Muutama kerta riittää.

Bonus: Yhdellä sormella tehtynä toi hyvää voimatreeniä vasurin nakeille...

Edit: Sit ihan reilusti vaan, tää ei o hellämielisten kikka.
"Hai sie rumpali, siun rummuis o jotain vikaa, ku ei kuulu ku pient suhinaa..."
Lancelot
20.02.2006 00:06:38
Joo. Santanan muinaisessa guitar playerissä antama kikka: Venyttelet uusia kieliä siten, että vedät suunnilleen etumikin (jos on, jos ei ni siitä missä se olisi..) kohdalta kieltä ylospäin siten, kuin kitarassa olisi noin 5cm action... Sitten, painat parilla sormella ekalta nauhalta ja liutat sormia nauhoja ylöspäin... Brutaalia mut toimii. Muutama kerta riittää.

Bonus: Yhdellä sormella tehtynä toi hyvää voimatreeniä vasurin nakeille...

Edit: Sit ihan reilusti vaan, tää ei o hellämielisten kikka.

Nii joo eli kieli venyy koko matkalta vissiinki juu..
Barska
20.02.2006 00:14:11

Nii joo eli kieli venyy koko matkalta vissiinki juu..

Jep. Ja voimalla. Mä ton joskus -87 tai jotain ton luin. Siitä lähtien noin tehnyt. Etenkin kun floikan (jos sellainen on) blokkaa jollakin kiilalla ton venyttelyn ajaks niin elo helpottuu. Mut tosiaan, tuossa sääli on sairautta. Toi aluksi tuntuu tosiaan brutaalilta. Vaan kun tottuu, huomaa et kielet kestää aika venyttelyä.
McNulty
20.02.2006 00:17:15
Käytä DR Hi-Voltage kieliä, ne ovat kunnon tavaraa ja virittyvät reilusti kivemmin kuin muut merkit. Minusta näin.

Tässä on pieni totuuden siemen... Hi-voltage, samoin kuin Hi-Beam ja Elixirin kielet sisältävät hexa-muotoisen ydinlangan. Se on jämäkämpi kuin tavallinen pyöreä ydinlanka. Se ei siis veny samoin kuin punos pyöreän ydinlangan päällä. Itse kuulun myös DR Hi-Voltage kielien käyttäjiin. DR Hi-Voltage 10-52 on meikäläisen valinta D-vireeseen jolla tulee paljon vedeltyä. E-vireessä on yleensä 9-46 Hi-Voltaget.
Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime
Les Fender
20.02.2006 00:35:21
Noiden lisäksi laitan aina lyijjäriä satulaan ja ruiskaisen aseöljyä topsypuikkoon ja öljyän tallapalat kieltenurista.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Barska
20.02.2006 00:55:09 (muokattu 20.02.2006 00:56:19)

Noiden lisäksi laitan aina lyijjäriä satulaan ja ruiskaisen aseöljyä topsypuikkoon ja öljyän tallapalat kieltenurista.

Juu, noin sai straton kammenkin (melkein)kestämään dive bombit vireessä... Siis kultaisella 80-luvulla. Mistä mieleen tulikin kielten keittäminen... Kas, nuoruuden suosikki, EVH, ton ylläolevan kertoi kuuluneen tapoihinsa ennen floikkaa... VAAN, kertoi senkin, että tapasi keittää (siis niiq perunoita...) uudet kielet, ennen asennusta, kun kuulemma venyivät sit vähemmän... No, tuota sit tehtiin joo... Kai se vähän auttoi. Muistelen.

Basistithan kai vieläkin keittelee kieliään, siis bassonsa, kun siten jää enemmän rahaa kaljaan...

e: +n
Barska
20.02.2006 14:02:59

Vaikuttaa hyvältä tavalta saada iholla ja muulla ömmöllä kieli heti uutena tukkoon. Vintagee.

Saa käyttää slideakin, jos tuota pelkää... Tosiaan ihan tollanen venyttelykin varmaan ohkasemmille seteille riittää. Riippuu kai setistä ja soittotatsistakin, luulen.

Toiset, esim. mä, tykkää enemmän viikon vanhojen, kuin ihan uusien kielten soundista... Jees. Mäkin sit vintage miehii. Tai sit löytänyt sisäisen basistini, nehän pitää vuosipäiviä kielillekin.
Barska
20.02.2006 14:04:44 (muokattu 20.02.2006 14:05:22)

Joo, tosiaan, tuo miten sen kielen virittimeen laittaa vaikuttaa kanssa, totta on.
skebajaba
20.02.2006 14:56:08
ite oon käyttänyt tät monien käyttämää tapaa, eli kieli virittimeen kiinni ja laittaa sen vireeseen, kiskoo "olan takaa" ihan reilusti irti otelaudasta. sit taas viritys ja sama uusiksi niinkauan kuin tarvis.
- WWW.CRANIUMBAND.COM -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)