Aihe: Kielipeliä
1 2 3
Nuages
20.08.2003 18:35:16
Kuinka usein kitaraan tulisi vaihtaa kielet? Itselläni on kitarassa jo yli vuoden vanhoja kieliä. Onko tämä ongelma? Millä tavoin vanhat kielet voivat koitua ongelmiksi?

Ja toinen kysymys:
Miten erityyppiset/-paksuiset kielet eroavat toisistaan käytännössä? Soundillisesti ja soitannollisesti?
Mikä laulaen tulee, se toiselle kuoppaa kaivaa pyy pivossa.
weelie
20.08.2003 18:45:24
Intonaatiota ei saa kohdalleen ja kirkkaus katoaa ja kielet kuulostaa ihan tumpuilta. Toisaalta nauhasärinät ei kuulu.

Flatwound ja half flat wound -kielet kuulostavat tummemmilta jo uusina, eivätkä särise. Paksummat kielet kuullostavat tukevammilta. Teräskielet kirkkaammilta ja metallisemmilta (ja ovat kestävämpiä ja syövät nauhoja eniten), pure nickelit kaikista pehmeimmiltä.

Semmosta muut jotka tietävät enempi voivat korjata ja lisätä.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Nuages
20.08.2003 18:47:44
Kiitos. Avulias ansaitsee plussan.

+

Noin.
Gypsy
20.08.2003 18:49:07
Intonaatioo ei ikinä saa täysin kohdalleen vaikka olis mitkä kielet ja ite vaihdan kielet kun joku katkee. Eli siis jos yks katkee niin vaihdan koko setin. Tosin ei ne kyllä lähellekkään vuotta ikinä kestä. Ja ite en tykkää siitä miten uudet kielet alkuun soi
Hammer Of The Gods
20.08.2003 18:55:58
Itse vaihdan ykköskitaraani kielet kuukauden välein. Toiseen keppiin silloin kun siltä tuntuu. Sopiva aika vaihtaa kielet on silloin kun kieltenvaihdon jälkeen huomaa kuinka perkeleen hyvä on soittaa uusilla kielillä. Pitäis vaan olla joku kristallipallo, että aina osus oikeeseen. Anyway, itse vaihdan 4-6 viikon välein.
Mitä helpommin, sitä helpommin!
outo_O
20.08.2003 19:38:13 (muokattu 20.08.2003 19:38:55)
Ja ite en tykkää siitä miten uudet kielet alkuun soi

Mä taas rakastan sitä uuden kieli setin ala E n tomeraa ja jämäkkää soundia.
Minä: "Saan varmaan pari plektraa ottaa kaupan päälle?" Myyjät yhteen ääneen: Myyjä1: "en voi ylittää valtuuksiani.." Myyjä2 "ota pari siitä"
benny
20.08.2003 19:53:16

Tuuppa testaa mun ala-B:tä.
shitfuck inc.
askomiko
20.08.2003 20:21:07
Wanha, ruosteinen, likainen kieli ei soi. Ja semmoisella on hirveä soittaa. Ällöttävimpiä ääniä mitä kitarasta saa, on sormen liikutus ruosteisen punomattoman kielen päällä. Skvii!

Vuoden vanhat kielet on suunnilleen yhtä käyttökelposia kuin legopalikat kerrostalon perustuksena.

Minä tykkään uusien kielien kellosoundista.

Kikkoja:
kynsilakanpoistoainetta rättiin, sillä vetelemään punomattomat kielet läpi. Irtoaa hirveä määrä mönjää, ja kirkastaa hetkeksi soundia, jos kielet ei ole vielä antiikkiset. Pitää varoa ettei osu kitaraan sillä asetonirätillä vaan, lähtee maalit ja kaikki.

Kielet voi keittää, taas irtoaa röppöä.

GHS Fast fret on puikko, jolla saa kielet liukkaiksi.
Michi
20.08.2003 20:42:42
Jooo-o

Pitääkö kielet vaihtaa ennen miittiä, jos molemmissa kitaroissa on kielet ruosteessa?

:)
-Up The Irons!-
skebajaba
20.08.2003 20:49:06

mä kans pidän siitä "heleästä" soundista mikä uusista kielistä lähtee, ja vinkuvat paljon helpommin ku vanhat kielet ja muutenki kivempi soittaa....

kieliä vaihdan ite joku kuukauden välein, tosin nyt ku ostin jaku pari kuukautta sit parinkympin kielisatsin niin on ne kyllä kestäny hyvin, soundi lähes sama ku uusissa kielissä ja tulee soitettuaki aika pitkälti joka päivä pari tuntii, et on niissä hinnoissakin jotain eroa.....onhan niitä halpoja ja hyviä kieliäkin toki...
LaXu
20.08.2003 20:50:53
Eiköhän tuo ole ihan yksilökohtaista kuinka usein kielet täytyy vaihtaa. Joillain hikoaa kädet siihen malliin että kieliä saa olla vaihtamassa joka toinen viikko tai sitten hiki on sellaista sorttia josta kielet ei tykkää lainkaan.

Itselläni ei kädet juurikaan hikoa (muut paikat sitäkin enemmän) joten kielet pysyvät aika pitkään hyväsoundisina. Yleensä n. 2kk välein vaihdan kitaroihini kielet tai silloin kun joku kielistä katkeaa (joka ainakin itselläni on melkoisen harvinaista).
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Myydään Kramer Stagemaster Custom 1 (Jackson Soloistin tapainen) hevikeppi, katso Tori. Myös vaihto Marshall DSL50-nuppiin.
askomiko
20.08.2003 21:30:16 (muokattu 20.08.2003 21:30:23)
Minusta, jos kielet kestää vuoden niin soittomäärässä ja/tai -tekniikassa on vikaa. ;)
The Boss
20.08.2003 21:41:08
Jooo-o

Pitääkö kielet vaihtaa ennen miittiä, jos molemmissa kitaroissa on kielet ruosteessa?

:)

Sousittelen ettet vaihda, saat uniikin näköisen kupari-ruoste-värin ja taatusti omalaatuisen saundin!
Hallelujah Rock 'N' Rollah
Nuages
20.08.2003 22:01:50
Mun nylonkielisessä akustisessa on varmaan 8 vuotta vanhoja kieliä. Uusin on vasta vuoden vanha. Repikää siitä!!
Straton
20.08.2003 22:36:19
Minulla vaihtuu neljä ohuinta kieltä ihan itsestään viimeistään parin kuukauden soiton jälkeen, kun ne menee poikki. Ennen vaihdoin kielet kuukauden välein, nykyään en jaksa vaivautua vaan vaihtelen koko setin aika harvoin.
Ite oot!!!
Joees
20.08.2003 23:00:54
Minä vaihdan noin kahden viikon välein. Osaksi siksi että sormet hikoaa paljon, osaksi siksi että pidän uusien kielien soinnista ja soitettavuudesta. Kakkoskitaraan, jota minulla ei enää ole, vaihdoin harvemmin, kerran kuussa tai kahdessa. Plärr.
Groooove is in heart!
PuNkKi
20.08.2003 23:20:06
hmm... jo te vaihdatte niitä usein..
mä vaihdan sillo ku katkeaa tai noin kerran vuodessa
jos ei katkea... mutta mun kohdalla ei pelkoa..
saan ne katki jo parissa viikossa... varsinkin A ja D - kielet.
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
Jani The Rock
20.08.2003 23:53:51

Minusta, jos kielet kestää vuoden niin soittomäärässä ja/tai -tekniikassa on vikaa. ;)

Ai miten niin SOITTO? Meitsi kun seisoo kitaroiden kanssa vaan peilin edessä... :)
I was born in Texas and Oklahoma too...
weelie
21.08.2003 09:36:10
"Oikeat kitaristit" yleensä vaihtavat kai joka keikalle, tai siis lähes joka päivä. Uudet kielethän särisevät helposti nauhoilla. Ja eivät pysy niin hyvin vireessä.

Mulla nailonkielet kuluu puhki aika nopeasti. Ainakin D kieli. Joskus käännän sen toisin päin ettei heti kuluisi poikki. Joka tapauksessa kielet eivät ole kalliita jota vuosia vanhat kannattaa vaihtaa! esim webstrings.com on halpa jos ostaa useamman setin ($3 setti ja $7 postit). Suomen maalla tuntuu halvimmat setit olevan noin 5,5€. Esim. D'Addario ja Ernie Ball on hyvin suosittuja merkkejä (paljon muitakin on tietysti).
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)