Aihe: Cerwin-vega
1
Bassshaker
03.04.2005 17:36:56
Yllätyin kun en löytänyt täältä juuri mitään juttua Cerwareista.
Käsittääkseni kyseessä on kuitenkin aika maineikas merkki vai onko tuo "legendaarisuus" valmistajan omaa propagandaa. Onko asema vahvempi kotimantereella. Meriitit enemmän hifi osastolla vai mikä maksaa?

Itselläni on PS 15 SII pöntöt sekä vanha B-36-MF torvibasso.

Kirjoitelkaa jos on kokemuksia.
Eniten kiinnostaisi kuulla tarinaa tuosta B-36:sta.
SF3YLO
03.04.2005 19:09:45 (muokattu 14.02.2006 19:08:09)

Yllätyin kun en löytänyt täältä juuri mitään juttua Cerwareista.
Käsittääkseni kyseessä on kuitenkin aika maineikas merkki vai onko tuo "legendaarisuus" valmistajan omaa propagandaa. Onko asema vahvempi kotimantereella. Meriitit enemmän hifi osastolla vai mikä maksaa?

Itselläni on PS 15 SII pöntöt sekä vanha B-36-MF torvibasso.

Kirjoitelkaa jos on kokemuksia.
Eniten kiinnostaisi kuulla tarinaa tuosta B-36:sta.

Siis karvisen veijot!!! Aah, nuo iki ihanat torvisubbarit... :P
musamies
03.04.2005 22:29:12
Yllätyin kun en löytänyt täältä juuri mitään juttua Cerwareista

Mulla 1 kpl Cerwin Vega SL-36B subbaria.

Suotimena modattu HIFI 100/1:nen ja vahvistimena siltakytkettynä QSC USA 1300 tai Yamaha P4500.

Hommasin sen kun sain sopuhintaan musiikkikaupasta. Oli ilmeisesti keskivertomuusikolle turhan kookas kuljetettavaksi ja ei se itselläkään ole kaikissa tilanteissa kätevin mahdollinen.

Ihan asialliseltahan se muuten vaikuttaa, mutta en tiedä onko se käytännössä ylivoimaisesti parempi tai huonompi esim. samankokoiseen refleksiviritettyyn koteloon verrattuna. Kaiken järjen mukaan pieni suljettu kotelo, jossa elementti on, voi osaltaan suojella elementtiä holtittomalta liikkeeltä.

On koteloratkaisussa sellainenkin hyvä puoli, että eipä ainakaan kaljat kaadu keneltäkään siten, että elementti vahingoittuu ja muutenkin se on hyvin suojassa.
mello
04.04.2005 15:32:35
mulla on vanha torvikabiini mallia x-153 vuosimallia -82 tai jotakin,takana tri amp, bi amp kytkennät ja keski torven säätö potikka,kaiutin on tosi hyvässä kunnossa.pitäisi saada jostakin toinen.soittaa niin perkeleellisesti vanhaa discoa.
pitk
05.04.2005 14:42:03 (muokattu 05.04.2005 14:43:10)

Joskus nuorena kuvittelin, että CV:n hyvä ominaisuus on kestävyys ;-)
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja
pitk
05.04.2005 14:43:41

PS, on mulla himassa Cerviset. Aika botnekkaathan nuo ovat.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja
DJ Pasi
14.02.2006 15:24:23

Mulla on kaks vanhaa 18" Karvisen-Veijoo, mallista ei täyttä varmuutta, mutta PE36 tai joku vastaava.. Kuitenkin pisimmällä torvella. Oli mulla discokäytössä aikas pitkään kunnes toinen tuli määränsä päähän ja siitä repes kalvo.. Uutta kalvosarjaa ei kyseiseen elementtiin enään mistään saanu, niin tuli sitten tilattua uudet tuliterät AB36:set!.. :) Niille tulee ohjattua 1300W/kpl JBL:llän sillatuilla helekutin painavilla päätteillä..
Kyllä noissa Cerwinin torviränneissä on se nostalginen vanhandiscon potku. Ja tosiaan niin kun jo mainittiin elementtit on hyvin suojassa ja kyllä siitä torvesta apua on.. Suuntaavuutta niissä on aika paljon. Myös kaks 15" torvilodjoo tuli joskus ite rakennettua ja kyllä se ainakin vaikutti mukavasti potkuun kun ennen oli refleksi koteloissa.. Nykyään ne 15" pöntöt on tyhjillään.. Samoin kun ne vanhat 18"set, mut ne olis tarkotus laittaa viä iskuun kun löytäis sinne hyvät riittävän järeet ja tietenkin Cerwinin elementit.
Uusista Cerwineistä on kuva nähtävillä osoitteessa www.djpasi.cjb.net
sieltä kohta laitteisto..
Uusia kuvia tulee jossain vaiheessa..
musamies
14.02.2006 17:45:10
Mitenkä mahtaa vaikuttaa jos noita ämyreitä on kaksin kappalein?

Mulla on vaan yksi. Jako modatusta 100/1:sen suotimesta useimmiten niin alhaalla, ettei juuri kuule mistä suunnasta ääni tulee. Viimeksi liikuntahallilla laitoin alipäästön subbarille varsin alas, että katoaa ylimääräinen kumina ja bassokorostuneisuus ja äänestä tulee "hifimpi".

Vissiin kunnolla oikeuksiinsa tuo torvirakenne pääsisi vasta ylimmillä bassoilla. Kuulemma alapään toisto paranee jos noita pinoaa suurempaan kokonaisuuteen. Empä ole päässyt kokeilee kun ei ole kuin yksi. Ei kovin montaa huvita hankkiakaan kun ovat kuiteskin aika suuria ja tuppaa tulemaan kalliiksikin.
Sir Attila
14.02.2006 18:07:38
Toi näkymättömyys täällä on varmaan maahantuonnin puuttumisesta johtuvaa. Joskus 80-luvulla noita tuotiin suomeen ja sitä settiä liikkuu käytettynä edelleenkin jonkun verran, tosin ei noi torvisubbarit olleet pienemmästä päästä edes silloisen mittapuun mukaan saatikka tämän päivän vertailussa.

Mutta onhan maailma täynnä merkkejä (asiallisia ja asiattomia) joita ei tuoda tänne pohjolan perukoille, lähes-tyhjien isojen vanerilaatikoiden rahtailu toiselle puolelle maapalloa kun ei ole mikään loistobisnes. Maahantuontikuvion puuttuminen tarkoittaa yleensä myös huollon ja varaosien saatavuuden puuttumista. Eli älä tän merkin perään itke, vedetään niillä mitä täällä on.
aimotuska
15.02.2006 01:29:12
Meillä oli joskus 2x D32B yläpäät ja 2x L36PE-alapäitä. Kauhean kuuloiset vehkeet nykymittapuun mukaan. Yläpäiden sirkkeliä ei saanut pois millään kikkailulla ja alapää lähinnä möhisi, eikä niistä saanut tiukkaa pasaria irti. Kyllähän noista meteliä lähtee kuin pienestä kylästä, mutta ei sitä kauhean mielellään silti kuuntele. Taisin ajella joskus yläpäitä QSC USA 1300:lla ja alapäille oli 2x USA 900.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
DJ Pasi
15.02.2006 19:02:44

Joo kyllä jakotaajuudella on suuri merkitys kun ajaa noita torvibassoja..

Jos on liian korkea jako, niin tulee helposti kuminoita, kun taas liian matalalla jaolla ei torvesta ole niin paljon hyötyä.
Tosiaan torven hyötyä saadaan paremmin matalimmille taajuuksille kun käytetään useampaa pönttöä vierekkäin..
Kyllä noissa uudemmissa tuntuu ainakin olevan ihan hyvä soundi, eikä vanhemmissakaan ollu paljoa valittamista.. Uudemmat tuntuu olevan hieman hifistyneempiä..

Ehkä kaikista paras tapa olis laittaa kyljelleen pohjat vastakkain jolloin torven pinta-ala kaksin kertaistuis.. Ainakin valtaosa isommista "festari PA:sta" kasataan vastaavalla tavalla, esim MartinAudio...

Maahantuojia PA-Cerwineille on tosi heikosti... Tällä hetkellä taitaa ainut olla Ljudia jonka kautta saa uutta Cerwiniä PA-käyttöön, tai ainakaan itse en tiedä muita.. Joskus vissiin Casmitech toi myös Cerwineitä..
musamies
15.02.2006 19:32:45
Mulla menee pääkaiuttimet aika alas kun niissä on itsessään vähän kuin passiivijakosuotimella oleva subbari ja toinen 15" elementeistä on kelaa hyödyntäen laitettu toistaa bassoja.

Tuos on saman näköiset kuin mun pääkaiuttimet:
http://www.jpleisure.co.uk/item1827.htm

Mä olen haaveillut niiden diskanttidraiverien vaihtamiseen vimpan päälle moderneihin, vaikka johonkin BMS 4540ND:seen tms. Voi olla, että joutuu haaveilee aika pitkään.

Jos on liian korkea jako, niin tulee helposti kuminoita, kun taas liian matalalla jaolla ei torvesta ole niin paljon hyötyä.

Mun ymmärtääkseni muillakin ämyreillä tuppaa ylemmät bassot aiheuttaa ikävää kuminaa. Harmillista tietenkin on, että torvesta ei vissiin hyötyä ihan alimmilla bassoilla. Toisaalta olen miettinyt, että pieni suljettu kotelo ja torvi siinä mielessä hyvä, että voisi kuvitella sen suojelevan elementtiä ja rajottavan holtitonta liikettä.

Mä annan subbarille ylempiä taajuuksia jos on tarvista, vaikka tarvii diskohenkistä saundia tai tila esim. ulkoilmassa saa kaipaamaan terästystä myös ylempiin bassotaajuuksiin.

Täällä meillä päin ei ole niin isoja konserttityyppisiä festareja, jossa välttämättä tarvisi ämyreitä vaikka neljä kappaletta per puoli. Kiinnostaisi kyllä kokeilla minkä verran vaikuttaa.

Olisihan se kuitenkin komean näköistä!
DJ Pasi
16.02.2006 00:37:05

Torvibasso toistaakin aikas ilosesti niitä ylempiä bassotaajuuksia, esim hyvä just discomusiikilla, varsinkin hieman vanhemmalla. :) Siinä on sitä potkua.

Mitä isompi torvi, sitä matalemmalle sen korostus yltää.. Joku 30Hz korostava torvi olis järkyttävän kokonen.. ;)

Aika jännät muuten noi sun pääkaiuttimet Musamies. Ihan fiksu systeemi.
DJ Pasi
16.02.2006 00:42:58

Nii ja tosiaan, kyllähän toi torvirakenne pitää just elementin liikkeet hyvin hallinnassa. Tosin kalvo on kyllä tosi kovassa paineessa kun se on etupuoleltaan tosi lähellä seinämää (Cerwineissä kotelon kattoa) hieman viistottain..
Mutta eiköhän ne elementit siihen oo suunniteltukkin ja pitäis kestää se.
Tosin mulla toinen niistä vanhemmista sillon joskus repes... Saatto tietty olla kalvossa jotain jo etukäteen... On tullu ajettua aikas suurella teholla, mut eipä oo ainakaan säröö joka polttais kelan...
musamies
16.02.2006 00:59:12
Mä kiristelin siitä niitä ruuveja vai oliko muttereja, joilla kaiutin on kiinni. Ne oli vähän löystynyt. Taisin laittaa lukitettakin.

Kun on kerran mahdollisuus keskustella DJ:n kanssa, niin sivuhuomiona, että tykkään muutes sellasesta musasta, joka kuulostaa tosissaan vanhalta discolta. Nuorempana tuli tarkkaavaisesti kuunneltua Tapani Ripatin pitämät Ocsid ohjelmat ja seurattua myös vanhemmasta discomusasta kertovat osuudet. Lainasin joskus kloppina Brothers Johnson:ien levyn kirjastosta ja siitä vieläkin tulee jotkut biisit mieleen.
DJ Pasi
16.02.2006 08:53:02

Kyllähän se vanha kunnon discomusiikki on ihan omaa luokkaansa...
Nykyään ei juurikaan tehdä enää mitään täysin vastaavaa.. Ite oon sen verran nuori ettei paljon kunnon discomusiikkiajalta oo kokemusta, mutta mielummin sillon olis jo ollu DJ.. :) Tykkään vetää keikoilla mahdollisimman paljon vanhempaa discoo.. Siinä on sitä jotain meininkiä ja kyllä se porukkaan uppookin, kuhan vaan muistaa soittaa niitä nyky päivän pläjäytyksiäkin..

Juu kyl ruuveja kannattaa aina välillä vähän kiristellä, ni ei ala rämiseen. Ittellä ne vanhat torvilootat plotkas aika mukavasti, oli vissiin vähä kotelot päässy löystyyn. :)

Sulla oli aika tuuri jos löysit jostain musiikkiliikkeestä hyvään hintaan sen sun Cerwinin. Se on kuitenkin sen verran harvinaisempi tääläpäin, mutta kuitenkin kaikkien tuntema merkki. ;) Onhan se todellakin vanha ja kokenu kaiutinvalmistaja.

Harmitti kun ei siihen omaan vanhaan saanu enää kalvoo mistään...
Ois hieno pistää ne vanhemmatkin 18"set torvet iskuun kun löytäis jostain hyvät Cerwinin elementit niihin.. Sit olis tarvittaessa 4kpl 18" torvia käytettävissä, tosin toiset uudempaa ja toiset vanhempaa mallia.. Mitat kyllä ovat aika tarkkaan samat uusissa kun niissä vanhoissakin.
mello
18.02.2006 14:39:29
mulla ois sulle niihin torviin elementit,toinen 189 eli järein,toinen 188eb,kummatkin kunnossa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)