Aihe: Pedaalit bassolle
1 2 3 4 5
Värinä
18.02.2006 18:15:00
Menkee studioon ja sanokaa äänittäjälle/miksaajalle, että ei kompressointia, basso erottuvaksi ilman, että muut soittimet jäävät alle, niin mitäköhän luulette hänen sanovan?

No, en ole minäkään tarvinnut kompuraa (koti)studiossa. Ja ihan hyvin ollaas saatu kaikki kulumaan. Niin, enkä ole ruvennut itseni kanssa vielä kinaamaan. ;)

Niin ja tarviiko sun koko ajan väittää, että kaikilla tunnetuilla basisteilla on huonot soundit ja huono tekniikka?
Rock and/or Roll
Värinä
18.02.2006 18:16:40
Ja sitä paitsi särö on kompura. Lisää säröä, beibi!

Aamen. öö. eiku siis Amen.
Rock and/or Roll
Niskamies
18.02.2006 18:48:20
Höpsistäkeikkaa.

Tuo on aivan totta. Se ei tosin tarkota etteikö sitä käyttäisi hyvätkin soittajat.

Mutta toisaalta tässä keskustelussa on jo todettu, että MENESTYVILLÄ basisteillä on:

Tässä topikissa on puhuttu livekäytöstä vahvarin kanssa, eikä äänityksestä/miksauksesta tai pa-miksaajista.
More is more.
Nieby
18.02.2006 20:09:09
selittäkeepä mitä chorus-pedaali fyysisesti tekee?
J.Hollström
18.02.2006 20:28:05
selittäkeepä mitä chorus-pedaali fyysisesti tekee?

En tunne sähköteknillistä teoriaa, mutta taitaa sotkea originaaliin ääneen erivireistä signaalia, jonka syvyyttä ja taajuutta voi muuttaa. Eli jos alkuperäinen ääni olisi suora viiva, niin chorus on aaltokäyrää tämän viivan molemmin puolin. Samaa efektiä syntyy ihan vaikka soittamalla tai laulamalla kaksi samaa ääntä päällekäin, olettaen ettet osu absoluuttisesti samaan ääneen.
hollstro
19.02.2006 09:05:33

Höpsistäkeikkaa.Mutta toisaalta tässä keskustelussa on jo todettu, että MENESTYVILLÄ basisteillä on:

-huono saundi (syy:kompressori)

-huono tekniikka

-transistorivahvistimet

-kompressori (eli tuhma laite).

Menkee studioon ja sanokaa äänittäjälle/miksaajalle, että ei kompressointia, basso erottuvaksi ilman, että muut soittimet jäävät alle, niin mitäköhän luulette hänen sanovan?

En tunne todella menestyviä basisteja joten heidän kompuran käyttö on minulle tuntematonta. Ehkä tuntemieni basistien, joita on kymmeniä, menestymättömyys johtuu siitä etteivät he käytä kompressoria?

Studiossa pidän erikseen huolen siitä että bassoa ei kompressoida, tai jos niin välttämättä halutaan tehdä käytetään korkealatuisia putkikompuroita ja todella snadisti (niin kuin Remukin Dolbyä). Ainakin minun korvalle kompressoitu bassosaundi on huonompi kuin kompressoimaton. Kompura tappaa äänestä dynamiikan, mikä on loogista koska se on sen värkin tehtävä.

Kun basson kieltä soitetaan niin sen äänen syttymishetken dynamiikka on saundille tärkeää. Kompura reagoi siihen lyttäämällä iskuääntä ja sitten vastaavasti nostamalla äänen jälkisointia. Äänestä tulee luonnoton. Kaikilla kompuroilla syntyy pumpausta joka kuuluu esim. kohinatason vaihteluna jos siinä äänessä on muutakin kuin vain se puhdas basson ääni. Esim. vahvistimen kautta soitettaessa siinä aina on. Minua tuo ilmiö häiritsee.
J.Hollström
19.02.2006 09:57:59
Studiossa pidän erikseen huolen siitä että bassoa ei kompressoida

Käsittääkseni myös muutamat asialliset äänittäjät pitävät tästä huolta. Joillekin kompressori = kirosana. Huonolla kompressoinnilla pilataan yleensä koko äänite.
Aki
19.02.2006 10:47:23

Huonolla kompressoinnilla pilataan yleensä koko äänite.

Tota kuulee usein, ja tosta on muodostunut vähän trendikäs taikasana. Tekee minkä vaiheen miksauksessa tahansa huonosti, sillä voi pilata koko äänitteen. Eikä kompressorin käyttö ole ihan niin yksioikoista, sillä voi halutessaan myös vahvistaa niitä transientteja.

Itse en käytä livenä kompressoria. Se toimisi mulla ainoastaan jos koko muukin bändi käyttäisi.
paskisti
19.02.2006 11:24:46 (muokattu 19.02.2006 21:44:55)
Ainakin jos heviä soitatte (tai muuten vaan rankkaa kasia) niin miksaaja käyttää kompuraa, jotta se kuulostaa tasaisemmalta. Tämä koskee myös hyviä soittajia. Vaikka basso on dynaaminen soitin niin levyn kokonaissoundia ajatellen se kompura on kyllä aika käytännöllinen.

Edit kirjoitusvirheitä
Soittamalla siitä selviää
J.Hollström
19.02.2006 11:26:51
Ainakin jos heviä soitatte (tai muuten vaan rankkaa kasia) niin miksaaja käyttää kompuraa, jotta se kuulostaa tasaisemmalta. Tämä koskee myös hyviä soittajia. Vaikka basso on dynaaminen soitin niin levyn kokonaissaudia ajatellen se kompura on kyllä aika käytännöllinen.

Siksipä toi hevi ja nykymusa kuulostaakin NIIN PASKALTA, yhtä hemmetin jöötiä koko musa ilman nyanssin nyanssia. Tunti turpaan ja onnea.

Anteeksi avautuminen, mut oli pakko.
Tatuo
19.02.2006 12:15:07
ei pedaaleista ole paljoa iloa paitsi kompressoija on kätevä kapistus
ommul kuitenki särjin pedaali (jota ei paljoa käytetä)
don't worry i wont hurt you
Niskamies
19.02.2006 12:53:59
Siksipä toi hevi ja nykymusa kuulostaakin NIIN PASKALTA, yhtä hemmetin jöötiä koko musa ilman nyanssin nyanssia. Tunti turpaan ja onnea.

Anteeksi avautuminen, mut oli pakko.

Näinhän se on. Emmä tollasta musaa jaksa kuunnella ihan pelkästään sen dynamiikan puutteen takia. Korvathan siinä puutuu.

Klasari on jees. Siinä on vielä dynamiikkaa.
More is more.
Pirkka
19.02.2006 17:57:01
Nonnii... Täällähän tulee taas m.nettiä parhaimmillaan. Hauskoja väitteitä on kyllä jo tullut. Juki, enpä ole kuullut huonolla kompressoinnilla pilatuista levyistä. Eikös useimmiten tuhoa saa aikaan huono masterointi? Kerro jos tiedät, mä en tiedä studiotyöskentelystä oikeastaan mitään.

Pieni kompressointi saattaa helpottaa yksittäisen soittimen istuttamista äänikuvaan, mutta ei sillä pidä peitellä huonoa dynamiikan hallintaa. Ei särökään saa ketään soittamaan nopeammin.

Kannattaa varoa sitä hirveätä nykymusiikkia, siellä ne kompurat jyllää. Kuitenkin ns. nykymusiikissa joutuu käyttämään paljon esim. plektraa soittaessa. Siihen kun vielä pistetään pari efektiä perään niin ei se kompura ainakaan huononna sitä soundia. Ja ennenkuin joku huutaa että se kuuluukin siihen kamalaan nykyscheisseen jossa basso ei edes kuulosta bassolta niin totean vielä oman kantani; bassossa on saatavilla monia eri soundeja. Ei ole syytä väheksyä niistä mitään eikä nostaa yhtä toista korkeammalle. Eri soundeilla palvellaan erilaista musiikkia. Joskus se tarvitsee kompuran, joskus ei.

Tämä oli hajanainen ja nopeasti kirjoitettu teksti, toivottavasti edes joku ymmärsi mun pointin.
chief
19.02.2006 18:53:29 (muokattu 19.02.2006 19:03:17)
Ja ennenkuin joku huutaa että se kuuluukin siihen kamalaan nykyscheisseen jossa basso ei edes kuulosta bassolta niin totean vielä oman kantani; bassossa on saatavilla monia eri soundeja. Ei ole syytä väheksyä niistä mitään eikä nostaa yhtä toista korkeammalle. Eri soundeilla palvellaan erilaista musiikkia. Joskus se tarvitsee kompuran, joskus ei.

Nimenomaan näin. Kompressori on hyvä työkalu sellaiselle joka sitä tarvitsee ja osaa sitä käyttää. Sama koskee melkeinpä kaikkia muitakin efektejä. Joka niitä tarvitsee, ja osaa niitä käyttää, käyttäköön. Muut voi nillittää mitä haluavat.

Lopputulos ratkaisee.

Itse käytän tarpeen mukaan kompuraa, säröä, oktaaveria, viritintä, envelopefiltteriä, synapedaalia ja hartsia.

En tunne sähköteknillistä teoriaa, mutta taitaa sotkea originaaliin ääneen erivireistä signaalia, jonka syvyyttä ja taajuutta voi muuttaa.

Chorus sotkee keskenään originaalia signaalia sekä viivytettyä signaalia jonka viive muuttuu, joiden summana muodostuu em. efekti.

Ps. Google on kaveri
http://www.harmony-central.com/Effects/Articles/Chorus/
"It's the ear, not the gear. "
J.Hollström
19.02.2006 21:33:48
Juki, enpä ole kuullut huonolla kompressoinnilla pilatuista levyistä. Eikös useimmiten tuhoa saa aikaan huono masterointi? Kerro jos tiedät, mä en tiedä studiotyöskentelystä oikeastaan mitään.

No, itsekään en tunne studio- ja miksaustekniikkaa niin paljoa, että voisin tässä paukutella henkseleitä ja luetella levyjä jotka on pilattu kompressoinnilla. Lähinnä sitä tässä protestoin, kun musasta on tullut sitä armotonta tasapaksua jöötiä, jota ei vaan yksikertaisesti jaksa kuunnella. Onko syy sitten liiallisen kompressoinin, en osaa sanoa. Jotenkin vaan semmonen käsitys maallikkona syntyy, että taajuusalue pitää tunkea täyteen kamaa ja dynamiikkaa ei juurikaan tarvita.

Niin, ja käsittääkseni masterointivaiheessa koko paska ajetaan kompressorin läpi kun tasot nostetaan tappiin.
Niskamies
19.02.2006 21:39:57
Nonnii... Täällähän tulee taas m.nettiä parhaimmillaan. Hauskoja väitteitä on kyllä jo tullut. Juki, enpä ole kuullut huonolla kompressoinnilla pilatuista levyistä. Eikös useimmiten tuhoa saa aikaan huono masterointi? Kerro jos tiedät, mä en tiedä studiotyöskentelystä oikeastaan mitään.

Masteroinnissa koko paska kompressoidaan ja limitoidaan. Kuuntele Rushin albumia "Vapour Trails". Se on kompuroitu niin tappiin ettei sitä jaksa kuunnella ollenkaan. Se on ns. pilattu kompuralla.
More is more.
pasikaikkonen
20.02.2006 07:41:01

Masteroinnissa koko paska kompressoidaan ja limitoidaan. Kuuntele Rushin albumia "Vapour Trails". Se on kompuroitu niin tappiin ettei sitä jaksa kuunnella ollenkaan. Se on ns. pilattu kompuralla.

Tzäp !

jep tuon levyn ääni särkee... tai siltä se ainakin kuulostaa :(
kuulokkeilla sen huomaa hyvin.
...mutta itse kompura on ihan hyvä kaveri, kun sitä käyttää maltilla.
SPINAL TZÄP !!! Kyllä, Olen osa ongelmaa !!! oulunseudulla asuvat kosketinsoittajat, jos kuvauksessani olevat musatyylit kiinnostavat niin otappa yhteyttä !!!
J.Hollström
20.02.2006 09:38:52
Käytän siis kahta kompuraa eli oon varmaan aika huono soittaja sitte.

Olen ymmärtänyt että harrastat runsasta peukuttelua(?). Tässä hommassa kompressointi on tarpeen jotta saa tasoitettua normalin ja peukkusaundin balanssiin.
Keny
20.02.2006 09:50:01
Olen ymmärtänyt että harrastat runsasta peukuttelua(?). Tässä hommassa kompressointi on tarpeen jotta saa tasoitettua normalin ja peukkusaundin balanssiin.

Juu kyllä se perustyökalu mulla on.On noita muitakin speduja laudassa mut hyvin vähän niitä muita käytän.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)