Aihe: Nauhamikrofonin käyttö. Kokemuksia?
1 2 3
efunkelist
18.02.2006 22:44:28

Houkuttaisi hommata nauhamikrofoni. Sen verran nettiä olen kolannut että thomannilta löytyisi halvalla ettei ihan hlökoht konkkaa (siis konkurssia eikä kondensaattorimikkiä ;) tekisi ja että sellainen tarttisi kirkkaan ja tehokkaan eturauhasen ja että jonkin verran tarvii etäisyyttä olla äänekkääseen äänitettävään kohteeseen sillä noissa ois herkkää se "proximity effect" mitä se ny suomeksi olikaan?

-Etusiksi multa löytyy phonic-mikserin vahvistus ja lisäksi behringerin mic-100. Varmaan riittänee? Hönkä ainakin ja mikseristähän saa vähän trebleä avattua jos tuntuu liian tunkkaiselta?

-Miten tuon etäisyyden kanssa? Saako nauhamikillä tehtyä lähimikityksiä tai tuleeko tuossa "pahasti" huonetta mukaan? Suuntakuviohan on kasi joten väistämättä sen peräpeilin verran mutta jonkin verran sitä saa paikkailtua sermin/tyynyjen tms. avulla, eikö?

MUTU: voisi saada sähkökitaran särösoundeihin mukavasti eloisaa bottnea nauhamikillä ja kirkkautta konkkamikillä? Tahi dynaamisen kaveriksi? Ilmeisesti nauhamikeissä on hyvä dynamiikkaa ja sekös kuulostaa houkuttavalta! Jos ei muuten niin tämä kompressointifriikki saa vettä myllyyn :P

Mitä kokemuksia laulun äänittämisestä nauhamikillä?

Ja lopuksi, nauhamikithän on herkkiä särkymään. No? KUINKA herkkiä? Uskaltaako noita kotistudiosta ulos viedäkään?

kiittäen,
nimim. analogivintageallthewaywannabe
Risk
18.02.2006 22:50:40
Ja lopuksi, nauhamikithän on herkkiä särkymään. No? KUINKA herkkiä? Uskaltaako noita kotistudiosta ulos viedäkään?

Voivat hajota puhalluksestakin, mutta rikkinäisen voi toki korjauttaa.
"Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!"
JPQ
18.02.2006 23:19:36

Uteliaisuuttani kysyn asian vierestä millainen se on ?
Ja mitä hyvää siinä on ?
varakeef
18.02.2006 23:36:07
tarttisi kirkkaan ja tehokkaan eturauhasen ja että jonkin verran tarvii etäisyyttä olla äänekkääseen äänitettävään kohteeseen sillä noissa ois herkkää se "proximity effect" mitä se ny suomeksi olikaan?

Se, kuinka voimakas proximiteettiefekti on, on merkki- ja mallikohtaista. Olisi suotavaa, että etusaste olisi suht koht kliini, koska nauhamikkien ulostuloteho tapaa olla pienehkö. Jos etunen on suhiseva, korostuu suhiseminen silloin kun gainia joutuu erityisen kovalle kääntämään.

-Etusiksi multa löytyy phonic-mikserin vahvistus ja lisäksi behringerin mic-100. Varmaan riittänee? Hönkä ainakin ja mikseristähän saa vähän trebleä avattua jos tuntuu liian tunkkaiselta?

Jos mikin proksimiteettiefekti on valtaisa ja koet tapeelliseksi siitä huolimatta äänittää lähietäisyydeltä ei treblen lisääminen poista bassokorostusta. Ennemminkin käyttäisin bassoleikkuria.

-Miten tuon etäisyyden kanssa? Saako nauhamikillä tehtyä lähimikityksiä tai tuleeko tuossa "pahasti" huonetta mukaan? Suuntakuviohan on kasi joten väistämättä sen peräpeilin verran mutta jonkin verran sitä saa paikkailtua sermin/tyynyjen tms. avulla, eikö?

Mitä lähemmäs menee, sitä vähemmän huonetta, eikö niin?

MUTU: voisi saada sähkökitaran särösoundeihin mukavasti eloisaa bottnea nauhamikillä ja kirkkautta konkkamikillä? Tahi dynaamisen kaveriksi? Ilmeisesti nauhamikeissä on hyvä dynamiikkaa ja sekös kuulostaa houkuttavalta! Jos ei muuten niin tämä kompressointifriikki saa vettä myllyyn :P

Noin voisi ajatella olevan. Sähkiksessä nauhamikki kyllä toimii aika mukavasti yksinkin. Vahvistimesta ei erityisen korkeita taajuuksia edes tule, toisaalta nauhamikin korostamat taajuudet saattavat imarrella muutenkin sähkökitraralle ominaisia taajuuksia.

Stemmoja olen äänitellyt. Vähän kauempaa, metristä suunnilleen, toinen äijä toiselle puolelle, toinen toiselle.

Plosiiveja on syytä karttaa, laululle pop-filtteri. Pudottamista ei suositella, tosin omani olen metristä pudottanut eikä se siihen taintunut.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Roberto
19.02.2006 09:39:57 (muokattu 19.02.2006 09:40:22)

Paras mihin lompakko taipuu.. noi sun nykyiset suhisee kyllä aikalailla kun tosiaan mikin ulostulo on aika pientä.

Kaseilla voi hyvin väistellä huonoja huoneita, ja useimmiten ei edes kuulosta siltä että sitä peräpeiliä on siellä. Riippuu tietty signaalin lujuudestakin.

Mä käytän just noita t-kaupan mikkejä jonkun kirkkaamman/flatimman kanssa yhtaikaa.

Ei tarvi leikata sitä kihisevää yläpäätä eq:lla :)

Säilytys mieluiten pystysuorassa ettei nauha löysty, ja kolhuistahan nuo hajoaa aika herkästi. T-boneissa ei ole huoltomahdollisuutta, mutta joissain hintavammissa on.

edit: kirjasoiutwekfasdfsd
kivi
19.02.2006 12:01:24
T-boneissa ei ole huoltomahdollisuutta, mutta joissain hintavammissa on.

Tarkoitatko, ettei niitä saa auki, vai että ribbon on kiinni jotenkin "pysyvästi"?

Kyllähän ribbonia on saatavilla, ja sitten pitää vain tehdä haitarimuotti, jota vasten sen vaikkapa siveltimellä töpöttäen taittelee. Ei helppo homma, mutta mahdollinen.

Tiedä sitten, toimisiko Fazerin pähkinäsuklaalevyn paperiton ja ohut folio, josta legendan mukaan joidenkin Genelecien huulikartio-yläpäät on tehty. (Uskoo ken tahtoo.)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
efunkelist
19.02.2006 12:42:32

Hintaisekseen kohtuuttoman hyvä mikki.
http://www.goldenagemusic.se/gaproject/mics_gaproject/R1.htm

Sori etten heti googleta kun kiireestä vastaan ;) Mistäs ja mihin hintaan? Jos ei ihan hävyttömiä maksa niin t.bonelle nätti kilpailija.
Mikael
19.02.2006 12:52:45 (muokattu 19.02.2006 12:55:03)

Sori etten heti googleta kun kiireestä vastaan ;) Mistäs ja mihin hintaan? Jos ei ihan hävyttömiä maksa niin t.bonelle nätti kilpailija.

Lähipostiin kuljetettuna jotain snadisti yli 200€ (listahinta 184€). Epäilen tosin että toi tulee samasta tehtaasta kun se t.bone. Näyttää kivemmalta ja käsittääkseni ruotsin pojat ovat sitä snadisti modanneet.

www.goldenagemusic.se
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Roberto
19.02.2006 14:03:47

Tarkoitatko, ettei niitä saa auki, vai että ribbon on kiinni jotenkin "pysyvästi"?

Tarkoitin siis sitä ettet voi lähettää mikkiä valmistajalle uudelleennauhoitettavaksi. Puuhamieshän korjaa tietty muunmuassa kaiken :)
omeiko
20.02.2006 23:16:03
Kyllä nuo taitaa tosiaan tulla samasta tehtaasta. Tuon mallisia ribboneita pölähti markkinoille monelta lafkalta samaan aikaan.
efunkelist
21.02.2006 08:40:20

Jepulis. Thomannilta sitten vaan seuraavan tilauskasaan nauhamikkiä. Siellä on näköjään kaksi mallia, mahtaakohan noilla olla juurikaan eroa?

Tämän mukana olisi shockmount ja herkkyys olisi aavistuksen parempi:
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-180190.html

Tämä on ilmeisesti se laajemmin myyty mikki-aihio
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-172090.html
ja tässä jälkimmäisessä piuha on kiinteä joka ei kyllä houkuta pätkääkään.

Hinta on kuitenkin sama joten se ei helpota valintaa :)

Mitä vahvistukseen tulee niin kytken behrun ja phonicin sarjaan kunnes on varoja hommata ihan oikea etunen. Tuskin sieltä niin paljoa kohinaa pääsee kovalevylle tulemaan että se ylittäisi muutenkaan mun "hifi"-rajoituksia. Kotidemojahan mä vain puuhailen. Sitten kun pääsen kerrostaloelämästä omaan taloon ja rakennan johonkin huoneeseen pientä kotistudiota niin silloin viimeistään budjetoin oikeaan etuseen. Ja tietenkin kouralliseen lisää mikkejä ;)
Mikael
21.02.2006 08:47:04

Mitä vahvistukseen tulee niin kytken behrun ja phonicin sarjaan kunnes on varoja hommata ihan oikea etunen. Tuskin sieltä niin paljoa kohinaa pääsee kovalevylle tulemaan että se ylittäisi muutenkaan mun "hifi"-rajoituksia. Kotidemojahan mä vain puuhailen. Sitten kun pääsen kerrostaloelämästä omaan taloon ja rakennan johonkin huoneeseen pientä kotistudiota niin silloin viimeistään budjetoin oikeaan etuseen. Ja tietenkin kouralliseen lisää mikkejä ;)

Sitä kohinaa tulee aika helpolla noilla. Esim M-Boxin "focusrite"-etusilla ei toivoakaan äänittää vaikkapa akustista kitaraa tollasella ilman merkittävää kohinaa. Tietty jos vaan rumpuja ja sähkökitaraa äänittelet niin ehkä sit...
varakeef
21.02.2006 09:48:29
Mitä vahvistukseen tulee niin kytken behrun ja phonicin sarjaan

Äläpä kytkekään. Miksi ihmeessä kytkisit molemmat signaalitiehesi? Eivät ne nauhamikit niin hiljaisia ole, ettei tasoja saisi nostettua linjatasolle yhdelläkin etusella.

Kytket jompaan kumpaan, sen perusteella kumpi kuulostaa paremmalta.
efunkelist
21.02.2006 18:20:45

Sitä kohinaa tulee aika helpolla noilla. Esim M-Boxin "focusrite"-etusilla ei toivoakaan äänittää vaikkapa akustista kitaraa tollasella ilman merkittävää kohinaa. Tietty jos vaan rumpuja ja sähkökitaraa äänittelet niin ehkä sit...

Pystyisitkö demonstroimaan ääninäytteellä kuinka paljon sitä kohinaa tulee? Jälkikäsittelemättömällä clipillä? Alkaa tässä nimittäin huolestuttamaan jos tuota kohinaa todella niin helposti tulee niin joutuu passaamaan investoinnin tällä kertaa ja ostamaan vasta sitten kun on varaa ostaa "kunnollinen" etuaste (ja mistähän hintaluokasta "kunnolliset" lähtee tähän tarkoitukseen, tai "riittävät" ;)

Sarjakytkennällä aattelin jos saisi paremmalla n/r:llä vahvistettua signaalia. En o kokeillut hypoteesiani toimivaksi.
Mikael
21.02.2006 23:50:27 (muokattu 21.02.2006 23:51:16)

Pystyisitkö demonstroimaan ääninäytteellä kuinka paljon sitä kohinaa tulee?

Mikit on studiolla ja M-Box kotona, eikä mulla oo edes mitään paikkaa mihin näytteitä laittaisin... Testejä en oo säästellyt. Sorry.

Studiolla oon käyttänyt dbx 586 -etusta hyvällä menestyksellä.
efunkelist
22.02.2006 11:46:05 (muokattu 22.02.2006 11:47:32)

Studiolla oon käyttänyt dbx 586 -etusta hyvällä menestyksellä.

Niin... no... ton kaliiperin laitteet on jo muutaman kerran mikin hintaisia. Ei tod. meikäläisen kotistudioon varaa/järkeä investoida tuollaisiin. Täytyy nyt miettiä josko hommaan jonku konkkamikin vai luotanko halpoihin etusiini nauhamikin vahvistuksessa. Pääasiassa mikillä äänittäisin kitaroita (sähkö, akustinen) ja vaihtoehtoisesti voksuja.

EDIT: Huolimatta t-kaupan edullisesta hinnasta, nauhamikkiä ei ilmeisesti kannata kotiin hommata jos ei ole kunnon etusta sille? Sillä enhän rumpuja tai luukutettua putkivahvaria voi kotona äänittää.
kivi
22.02.2006 12:01:48
EDIT: Huolimatta t-kaupan edullisesta hinnasta, nauhamikkiä ei ilmeisesti kannata kotiin hommata jos ei ole kunnon etusta sille? Sillä enhän rumpuja tai luukutettua putkivahvaria voi kotona äänittää.

Ei kannata, ei.

Ennemmin esim (sellainen Blue-kopio) T-Bone Retrotube saattaisi olla kaipaamasi salainen ase.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
varakeef
22.02.2006 12:02:52
Niin... no... ton kaliiperin laitteet on jo muutaman kerran mikin hintaisia. Ei tod. meikäläisen kotistudioon varaa/järkeä investoida tuollaisiin. Täytyy nyt miettiä josko hommaan jonku konkkamikin vai luotanko halpoihin etusiini nauhamikin vahvistuksessa. Pääasiassa mikillä äänittäisin kitaroita (sähkö, akustinen) ja vaihtoehtoisesti voksuja.

No jos tosiaan on niin, että M-boxia ei voi käyttää jonkun tietyn nauhamikin kanssa liiallisen suhinan vuoksi voi johtua kahdesta seikasta:

1. Tuon kyseisen nauhamikin ulostuloteho on käsittämättömän alhainen
2. M-boxin etuset ovat kohtuuttoman suhisevat

Minulla on käytössäni venäläinen Oktava, jonka ulosanti on tasoltaan jotakuinkin shuren 58:n luokkaa. Se ei aiheuta ongelmia esimerkiksi Mackien vanhan pöydän kanssa tai M-audion fw1814:n etuseen tyrkättynä.

Jotenkin minun on vaikea uskoa, että mbox olisi noinkin kuraa.

Muuten olet ehkä oikeilla jäljillä sen suhteen, että mikkilaatikossasi nauhamikki ei ehkä ole ensimmäinen tarvittava hankinta.
Mikael
22.02.2006 12:04:46

Täytyy nyt miettiä josko hommaan jonku konkkamikin vai luotanko halpoihin etusiini nauhamikin vahvistuksessa.

Mä kyl suosittelen hankkimaan ensin jonkun perushyvän konkkamikin, joka on kuitenkin aika paljon monikäyttöisempi kun noi nauhamikit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)