Aihe: Halutuimmat mikit.
1 2 3
Werde
19.02.2006 01:03:40 (muokattu 19.02.2006 01:14:07)
suosittelen dimarzio tonezone.
ps:niin ja evoluutio aika heikko mikki verrattuna emg81 ja niikseen aika huono vertailla varsinkin samoilla säädöillä.

Evolution ei todellakaan ole mikään heikko mikki, vaan passiivien kuuminta osastoa. Jos tuolta pohjalta aletaan aktiiveita ja passiiveita vertailemaan, niin kyllä Evolution on juuri yksi niistä mikeistä joita voi kasiykkösen kanssa laittaa viivalle.

Enkä tarkoita että soundi olisi tuossa vertailussani muuttunut särön määrän osalta, jota ulostuloteho käytännössä lisää. Erottelukyky, hiljaisuus ja "mureus" olivat suurimmat muuttujat.

EDIT:

Juu, onhan se noinkin mutta ehkä se että kiertäminen vähenee ni vois tarkottaa kanssa sitäkin että ns."dolby" olis päällä ja silloin vois kuvitella että jotain siitä saundistakin samalla häviää ja siitä vois johtua tuo aktiivien Kliinisyys.
vrt.noise reduction.

Vaikka nuo EMG:n aktiivit melkoisilta taikalaatikoilta saattavat äkkiseltään vaikuttaa, on erona perushumppariin vain pienenpieni esivahvistin. Toki mikäli tuo esivahvistin on differentiaalinen, vaimenee kohina yhteismuotoisena signaalina luonnolisesti murto-osaan alkuperäisestä.
"Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen"
Metal90
19.02.2006 10:48:42 (muokattu 19.02.2006 10:50:16)
Jospa vaan vahvistelee omia valintojaan tai käsityksiään. ;-) Mutta karu totuus on, että 'sama' millä mikeillä pelität, soitto tulee sormista

Joo tosiaan, itselläni on kyllä oma tarkka maku minkä laista saundia haluan ja tiedän millä mikeillä,kitaroilla ja vahvistimilla teen.En oo kysynykkää että mikkä mikit on parhaat.Vaan lähinnä näitä vastakkain asetteluja, tyyliin emg 81 vs. jb.

Ja sitä että mikit on kitaran myynnin kannalta ns.neutraaleimmat.
Itse ajattelisin että hevipuolella vois olla dimebucker & jb/59'
Häjy, notta RISTUS !
Metal90
19.02.2006 10:49:26 (muokattu 19.02.2006 10:49:47)
Jospa vaan vahvistelee omia valintojaan tai käsityksiään. ;-) Mutta karu totuus on, että 'sama' millä mikeillä pelität, soitto tulee sormista.

Ja ääni tulee kielistä.
Häjy, notta RISTUS !
Metal90
19.02.2006 10:51:31
Niin, pian kannattais alkaa mikittää sormet.

Tämäkin kommentti edistää keskustelua mikeistä erittäin paljon.
Häjy, notta RISTUS !
oiva tumpeloinen
19.02.2006 11:01:51
Jännää... mutta sen mikin voi tappaa muillakin tavoilla kuin pelkän ulostulon perusteella. Esim. Dimebucker pistää jauhot suuhun kliiniselle ja dynamiikkaköyhälle EMG81:lle ollessaan todella rankka, rouhea ja sellainen takuuvarma tallamikki mikä pistää teräskärkistä maiharia kasseille. Ehkä jää volttimäärässä, mutta eipä sillä merkitystä. Soundi ratkaisee ja volumea saa vahvistimesta :)

Taas kerran.....kaikki ei halua sellaista soundia, mitä Dimebucker tarjoaa. Toisille vaan se kliinisyys on parempi. Ja siinä 81:stä parempaa mikkiä saat hakea.
Lego
19.02.2006 11:12:36
Taas kerran.....kaikki ei halua sellaista soundia, mitä Dimebucker tarjoaa. Toisille vaan se kliinisyys on parempi. Ja siinä 81:stä parempaa mikkiä saat hakea.

Niinpä, jos se middlescoop on se mitä haetaan niin Dime ehdottomasti. Mutta jos haluaa jotain muutakin kuin sen surinan niin EMG. Itse vaihdoin Tokaihin juurikin Dimestä EMG-settiin ja onhan noissa nyt mieletön ero ja etu on EMG:den puolella.
Spike
19.02.2006 11:32:39
Niinpä, jos se middlescoop on se mitä haetaan niin Dime ehdottomasti.

Eihän siinä mitään middlescooppia oo? Eikös siinä oo lähinnä jonkun verran vaan korostettu bass ja treble-osastoa, muttei kuitenkaan nyt mitää oikeaa scooppia?
Middleä saa marsusta.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Jackie
19.02.2006 11:44:50
Eihän siinä mitään middlescooppia oo? Eikös siinä oo lähinnä jonkun verran vaan korostettu bass ja treble-osastoa, muttei kuitenkaan nyt mitää oikeaa scooppia?
Middleä saa marsusta.

Hyvää huomenta vaan sullekki :)
When I woke up, mom and dad are rolling on the couch. Rolling numbers, rock and rolling, got my Kiss records out.
McNulty
19.02.2006 17:56:49
Niinpä, jos se middlescoop on se mitä haetaan niin Dime ehdottomasti. Mutta jos haluaa jotain muutakin kuin sen surinan niin EMG. Itse vaihdoin Tokaihin juurikin Dimestä EMG-settiin ja onhan noissa nyt mieletön ero ja etu on EMG:den puolella.

On hyvä perustella väitteensä, mutta ilmeisesti sellaisia perusteluita ei ole olemassakaan millä väittämästäsi tulee totta :) Olisi hauska kuulla mitä ylivoimaisia etuja sait EMG:n setistä ulos, muutakin kuin patterin sovittelemista elektroniikan sekaan.

Dimebucker ei ole scoopattu, vaan siinä on alapäätä korostettu.
Muistaakseni Duncanin ToneChartissa speksit ovat suunnilleen tätä luokkaa:
Bass: 8
Middle: 5
Treble: 6

Jos jotain hurinaa ajattelet, niin vika on varmasti ollut muussa elektroniikassa (potikat? maadoitus? piuhat? kytkimet?), sillä ei minulla laadukkaat potikat ja kytkimet aiheuta mitään hurinoita Dimebuckerin kanssa. Myös instrumenttikaapeleissa on eroja. Ja tosiaan kuten joku jo mainitsikin DiMarzion Tone Zonen, on se soundiltaan hyvin lähellä EMG81:n soundia ja sen lisäksi Tone Zonessa on dynamiikkaa eri tavalla. Jos jotain kliinisyyttä haluaa, niin voihan sen kitarasoundin kompressoida ja ajaa vaikkapa EQ:n läpi...

Onhan se EMG81 tietysti hyvä mikki kun on tarkoitus saada kitara kuin kitara kuulostamaan "samalta". Helpottaa huomattavasti valintaa ottaa sellainen mikki skebaansa mikä kuulostaa samalta lehmusrunkoisessa kuin mahonkirunkoisessa. Passiivien kanssa joutuu metsästämään ja kokeilemaan että onko esim. JB hyvä vaahterarunkoisessa vai ei.

Jos aktiivimikkien valintaa perustelee edelleen vuonna 2006 sillä, että ne on hurinattomat ja niissä on paljon ulostuloa, on mielestäni valintakriteerit aivan vääriä. Hurjaan ulostuloon ja hurinattomuuteen pääsee passiivimikeilläkin. Itselläni on aktiivielektroniikka tuossa Charvelissa enkä koe sitä millään tavalla "ylivoimaisena" passiivielektroniikkaan verrattuna.
Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime
Metal90
19.02.2006 18:13:06
Onhan se EMG81 tietysti hyvä mikki kun on tarkoitus saada kitara kuin kitara kuulostamaan "samalta". Helpottaa huomattavasti valintaa ottaa sellainen mikki skebaansa mikä kuulostaa samalta lehmusrunkoisessa kuin mahonkirunkoisessa. Passiivien kanssa joutuu metsästämään ja kokeilemaan että onko esim. JB hyvä vaahterarunkoisessa vai ei.

Kyllä puun oma sointi mun mielestä pääsee 81:seenkin vaikuttamaan.Eilen koin tämän ilmenevän.Pääsin vihdoin ja viimeinen tykittämään itsetehdyllä kokopuu mahonki runkoisella explorerilla ja sen saundi oli huomattavasti tummempi ja ts.murhaavampi kun vertasin sitä leppärunkoiseen ESP:n V-malliseen kitaraani.

(molemmissa siis tallassa tuo kyseinen EMG 81 )

Explorerissa kaulallakin 81 ja totesin sen toimivan kaulassa jopa paremmin kuin 85:sen.Makuasiotahan nämä tietysti on,mutta mahonkirunkoisessa kitarassa tuo 85 kaulassa tekee saundista hieman nuupahtaneen ja liiankin monotonisen.Mielestäni 81 on kaulassa sopivan kirkas, mutta kliinilläkäin kuitenki irtoaa pehmeät ja hennot sävelet.
Häjy, notta RISTUS !
oiva tumpeloinen
19.02.2006 18:14:37
Jos aktiivimikkien valintaa perustelee edelleen vuonna 2006 sillä, että ne on hurinattomat ja niissä on paljon ulostuloa, on mielestäni valintakriteerit aivan vääriä. Hurjaan ulostuloon ja hurinattomuuteen pääsee passiivimikeilläkin. Itselläni on aktiivielektroniikka tuossa Charvelissa enkä koe sitä millään tavalla "ylivoimaisena" passiivielektroniikkaan verrattuna.

Mä en ainakaan mielestäni ole mitenkään puhunut aktiivimikeistä "ylivoimaisina" valintoina, jos ne olisi sellaisia, mä ehdottomasti käyttäisin niitä.

Mutta kuitenkin molemmille mikeille on paikkansa, mitä ei toisella mikillä pysty korvaamaan. Ei Tone Zonesta saa millään 81:stä.

Hurinattomuudesta viis, passiivimikeillä saa ihan tarpeeksi hurinattoman soundin, mutta ihmettelen tuota ulostulotehon vähättelemistä valintakriteerinä. Kovempi ulostulo kuitenkin muuttaa varsinkni putkivahvareilla soittaessa soundia aika rajusti. Ja samaan aikaan passiivimikkejä miettivät laittavat "kuumat" Dimebuckerit vai vähemmän kuumat Paf Pro:t. Näiden mikkien ulostuloero on kuitenkin jotain muutaman kymmenen prosentin luokkaa aktiivimikkien tehdessä eron useaan sataan prosenttiin. Nyt voidaan tietenkin taas alkaa miettimään niitä EQ:n vaikutuksia, mutta usea kuitenkin ottaa siihen mieluummin kompromissin kuin ulostulotehoon...IMO.

Ja tuosta scuuppaamisesta pikkaisen.....en ole tuota Dimeä kokeillut yhdessäkään kitarassa, joten en luonnollisesti ole paras sanomaan siitä mitään, mutta kyllähän tuo speksikartta vaikuttaa pikkaisen scuupatulta. Vaikka mikistä löytyisikin jonkin verran keskiääniä, ei se sano että se ei olisi scuupattu, jos ylä- ja alapäätä löytyy reilusti enemmän. Sama scuuppaus siellä silloin on, tosin vähän lievempänä kuin middlet täysin poistettuna.
Metal90
19.02.2006 18:17:27
By the way: Tästähän alkaa muodostua Dimebucker vs. EMG81 :)
Häjy, notta RISTUS !
Metal90
19.02.2006 18:22:01
By the way: Tästähän alkaa muodostua Dimebucker vs. EMG81 :)

Itsellänikin oli ennen tossa ESP:n lento-V:ssä tallassa Dimebucker ja puol vuotta sitte vaihdoin EMGeihin ja kyllä se jo ero oli nimenomaan se "kivestenlaskeutuminen".
Häjy, notta RISTUS !
Lego
19.02.2006 18:27:14 (muokattu 19.02.2006 18:27:25)
Perus m.nettiä, ymmärretään tahallaan väärin jotta päästään valittamaan. Tulee mieleen eräs pilakuvaselkkaus tässä taannoin..

Dime itsessään vain oli pörinä, one trick pony, etten sanoisi. Kyllä sillä heavya veteli tuosta vain mutta ei se mitään mullistavaa tuonut. Tässä taas porukka vetelee herneitä kun oma palvonnankohde on mighty-dime. No, eipä ole mun ongelma.
Metal90
19.02.2006 18:40:02
Perus m.nettiä, ymmärretään tahallaan väärin jotta päästään valittamaan. Tulee mieleen eräs pilakuvaselkkaus tässä taannoin..

Dime itsessään vain oli pörinä, one trick pony, etten sanoisi. Kyllä sillä heavya veteli tuosta vain mutta ei se mitään mullistavaa tuonut. Tässä taas porukka vetelee herneitä kun oma palvonnankohde on mighty-dime. No, eipä ole mun ongelma.

By the way: tästähän alkaa muodostua Dimebucker vs. EMG 81 :)

Tuotako tarkoitit ??

Jos näin on, en todellakaan tarkoittanut tuolla valittaa :) On vain hauskaa seurata keskusteluissa kuinka keskustelu etenee asiasta toiseen.Ei kummempaa.Ei oo mitää tarvetta valittaa ;)

Mutta sen verran voisin sanoa että tuo sun edustama "No, eipä ole mun ongelma" on vähän rasittava ajattelutapa.
Häjy, notta RISTUS !
Lego
19.02.2006 18:42:48
Tuotako tarkoitit ??

E.

Mutta sen verran voisin sanoa että tuo sun edustama "No, eipä ole mun ongelma" on vähän rasittava ajattelutapa.

No, eipä ole mun ongelma
McNulty
19.02.2006 20:59:59

Hah... kyllä minä tiedän ettei Dimebucker ole kaikkien mikki. Sen toteaminen "one trick"-mikiksi vain antaa selvän kuvan siitä ettet ole koskaan sellaista soittanutkaan. Tuo mikki on paljon muutakin kuin "hevimikki" kun osaa hommansa. Kevyet crunchit lähtee varsin tyylikkäästi tuolla mikillä.

Kyse ei ole siitä etteikö voisi olla erimieltä. Kyse on siitä ettet ole pystynyt perustelemaan olettamuksia ja tuulesta tempaistuja väitteitä millään tavalla.

Siispä kysynkin vielä kerran, että mikäli Dimebucker ei sinulle tuonut soundiin mitään mullistavaa, niin mitä EMG sitten toi? Kysyin tätä jo aikaisemmin etkä ole vielä kyennyt siihen vastaamaan.
Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime
Metal90
19.02.2006 21:08:58
Hah... kyllä minä tiedän ettei Dimebucker ole kaikkien mikki. Sen toteaminen "one trick"-mikiksi vain antaa selvän kuvan siitä ettet ole koskaan sellaista soittanutkaan. Tuo mikki on paljon muutakin kuin "hevimikki" kun osaa hommansa. Kevyet crunchit lähtee varsin tyylikkäästi tuolla mikillä.

Kyse ei ole siitä etteikö voisi olla erimieltä. Kyse on siitä ettet ole pystynyt perustelemaan olettamuksia ja tuulesta tempaistuja väitteitä millään tavalla.

Siispä kysynkin vielä kerran, että mikäli Dimebucker ei sinulle tuonut soundiin mitään mullistavaa, niin mitä EMG sitten toi? Kysyin tätä jo aikaisemmin etkä ole vielä kyennyt siihen vastaamaan.

Mulle soi toi nimenomaan se sille ominaisen "murinan". Vähän vaikeetaselittää. Tuntuu että tuli myös syvyyttä saundiin.Ja 81:stä olen saanut erittäin erilaistakin saundia irti. Mun mielestä se on vähä monipuolisempi ku Dime. Makuasioita nämäkin.
Häjy, notta RISTUS !
McNulty
19.02.2006 21:13:02
Mulle soi toi nimenomaan se sille ominaisen "murinan". Vähän vaikeetaselittää.

Kenties vahvistimella on tässä myös suuren suuri merkitys. En ole vielä tavannut etteikö passiivimikeillä saisi murinaa aikaiseksi.

Tuntuu että tuli myös syvyyttä saundiin.Ja 81:stä olen saanut erittäin erilaistakin saundia irti. Mun mielestä se on vähä monipuolisempi ku Dime. Makuasioita nämäkin.

Minulla on Gibson LP Standardissa Dimebucker puolituksen kera tallassa. Soundivaihtoehtoja on riittävästi ja olen sillä vedellyt kaikkea bluesista kasarihevin kautta übermättöön :) Ei se mikään funk/jazz ole mutta riittävän monipuolinen. Mielestäni monipuolisempi kuin EMG81 joka jää armotta puhtaiden soundien kera dynamiikkaköyhäksi ja "hampaattomaksi".

Makuasioita todentotta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)