Nieby 18.02.2006 00:24:03 | |
---|
elikkäs.. mitä pedaaleja löytyy ja mitä hyötyä niistä on? onko maiden-tyyppiseen musaan mitään iloa pedaaleista? |
HC-Audio 18.02.2006 01:00:17 (muokattu 18.02.2006 01:00:52) | |
---|
Särö ja koorus löytyy, ei oo hyötyä, mut on iloa joskus, sä et tee niillä mitää ja Steve Harris vetää sormilla ja kovaa. Vedä säki, sillei oo speduja Edit: on bassolle kuulemma bassopallitki Käytiin kattoon Troija ja just ku posset tuli ulos hevosesta, takaa kuuluu naisääni: "Mää arvasin".
Kalamies #18 >-)))> |
stenel 18.02.2006 10:59:32 | |
---|
Jos siulla ei ole kompressoria, niin hanki semmoinen; maiden-tyyliseen musaan tuo paljon iloa.Ja lyttää signaalia reilusti, vaikka jotkut selittävätkin, miten hirveitä laitteita ne tuhmat kompressorit ovat ja niitä pitää välttää. "Vaikka meille annettaisiin kookoo..." |
Nieby 18.02.2006 11:48:38 | |
---|
mun omassa vahvistimessa on kompura mut en oikee tajuu mitä hyötyy siitä on.. mun mielestä se vaa tasottaa äänien volumea.. vai? |
mun omassa vahvistimessa on kompura mut en oikee tajuu mitä hyötyy siitä on.. mun mielestä se vaa tasottaa äänien volumea.. vai? Se onkin juuri se sen hyöty. Eli tasoittaa hiljaisten ja kovien äänien välistä volume-eroa. Mutta jos et siitä mitään hyötyä löydä itelles ni älä sit suotta osta irrallistakaan semmosta. Toisaalta, joidenkin vahvarien kompurat on sen verran paskjoa ettei ne sano oikeastaan mitään sitten noista paremmista kompuroista. Särö on kans yks mikä kannattaa olla. Sekin tosin jakaa porukkaa kahtia aika paljon. Jotku pitää koko ajan päällä, jotku karttaa ku lintua. |
hollstro 18.02.2006 12:08:05 | |
---|
Jos siulla ei ole kompressoria, niin hanki semmoinen; maiden-tyyliseen musaan tuo paljon iloa.Ja lyttää signaalia reilusti, vaikka jotkut selittävätkin, miten hirveitä laitteita ne tuhmat kompressorit ovat ja niitä pitää välttää. Mun mielestä kompura pilaa saundin. On toki poikkeuksia jolloin siitä voi olla hyötyä: - isotehoisessa trankkuvehkeessä siitä voi olla hyötyä rajoittamaan piikkejä (limitterikin riittää tähän) - basso ei soi taisaisesti eli samalla äänenvoimakkuudella eri sävelissä - soittotkeniikka ei ole kunnossa - pienitehoisella trankkuvahvistimella saa maksimit ulos ilman että saundi säröytyy Putkivahvistin kompressoi itsestään, erityisesti kovaa soitettaessa |
stenel 18.02.2006 12:18:23 | |
---|
Mun mielestä kompura pilaa saundin. On toki poikkeuksia jolloin siitä voi olla hyötyä: - isotehoisessa trankkuvehkeessä siitä voi olla hyötyä rajoittamaan piikkejä (limitterikin riittää tähän) - basso ei soi taisaisesti eli samalla äänenvoimakkuudella eri sävelissä - soittotkeniikka ei ole kunnossa - pienitehoisella trankkuvahvistimella saa maksimit ulos ilman että saundi säröytyy Putkivahvistin kompressoi itsestään, erityisesti kovaa soitettaessa Voisi siis sanoa, että kaikilla menestyneillä basisteilla on saundi pilalla. "Vaikka meille annettaisiin kookoo..." |
pardy 18.02.2006 12:32:12 | |
---|
Voisi siis sanoa, että kaikilla menestyneillä basisteilla on saundi pilalla. Ja huono tekniikka. |
stenel 18.02.2006 12:40:54 | |
---|
Ja huono tekniikka. Sekin vielä! Liian miedosti kompressoitu bassosignaali kuulostaa(mikäli edes kuuluu) useimmissa tapauksissa bändisoitossa aika hassulta. Nim:"Mitä nää sheemanitkään tietää bassottelusta?" "Vaikka meille annettaisiin kookoo..." |
Tympee Huttunen 18.02.2006 13:09:52 | |
---|
Kompuroissakin suuria eroja. Hartken nupeissa olevat kompurat ovat kyllä aikamoinen vitsi. Ainakin kaverini nuppi käyttäytyi todella hassusti tätä kompuraa käytettäessä. Minä Vaihdan Shure Vocal Master-kaapit toimivaan ja hyväkuntoiseen PodXT:n. |
pardy 18.02.2006 14:04:43 | |
---|
Kompuroissakin suuria eroja. Hartken nupeissa olevat kompurat ovat kyllä aikamoinen vitsi. Ainakin kaverini nuppi käyttäytyi todella hassusti tätä kompuraa käytettäessä. Joo, tähän vähän viittasin itekki tuolla aiemmin. Että esimerkiks siitä tahi vastaavanlaisista ei kyllä kannata vetää johtopäätöksiä että paremmat irtokompurat toimis samalla lailla. Parhaitahan tolla saralla taitaa olla EBS:n MultiComp ja Aphexin Punch Factory, joten jos harkitsee kompuran ostoa niin niitä suosittelin että kannattaa testata. |
Värinä 18.02.2006 15:41:58 | |
---|
Liian miedosti kompressoitu bassosignaali kuulostaa(mikäli edes kuuluu) useimmissa tapauksissa bändisoitossa aika hassulta. Mulla ei ole ikinä tällaista ongelmaa ollut. Enkä ole ikinä kompuraa tarvinnut. Vanhassa bassossa (Iba) oli tosin dead-spotit pieni ongelma. Siihen olis voinut kompura auttaa, mutta tuokaan ei kyllä koskaan häirinnyt bändisoittoa. Rock and/or Roll |
stenel 18.02.2006 16:44:42 | |
---|
Mulla ei ole ikinä tällaista ongelmaa ollut. Enkä ole ikinä kompuraa tarvinnut. Vanhassa bassossa (Iba) oli tosin dead-spotit pieni ongelma. Siihen olis voinut kompura auttaa, mutta tuokaan ei kyllä koskaan häirinnyt bändisoittoa. Ehket ole huomannut ongelmaa; volumen lisääminen ei ole hyvä ratkaisu. "Vaikka meille annettaisiin kookoo..." |
Värinä 18.02.2006 16:54:03 | |
---|
Ehket ole huomannut ongelmaa; volumen lisääminen ei ole hyvä ratkaisu. Volyymen lisääminen sille tasolle, että basso kuuluu on hyvä ratkaisu... Ihan oikeesti, ei sitä kompuraa tarvi soundin parantamiseen. Joku saatta titysti pitää kompurasoundista, mutta ei se sen parempi ole kun muutkaan soundit. Rock and/or Roll |
Niskamies 18.02.2006 16:58:37 | |
---|
Ehket ole huomannut ongelmaa; volumen lisääminen ei ole hyvä ratkaisu. Kompuran käyttäminen vähentää/poistaa dynamiikkaa. Mitäs jos haluaa soittaa dynaamisesti? Sillon ei kompuran käyttäminen ole hirveän hyvä vaihtoehto. Jos on hyvä soittaja ja tasaisesti soiva basso, niin kompressorin käyttämiselle ei ole mitään pakottavaa tarvetta. Usein soittajat vaan käyttävät kompuraa huonon dynamiikanhallin piilottamiselle. More is more. |
stenel 18.02.2006 17:48:59 | |
---|
Usein soittajat vaan käyttävät kompuraa huonon dynamiikanhallin piilottamiselle. Höpsistäkeikkaa.Mutta toisaalta tässä keskustelussa on jo todettu, että MENESTYVILLÄ basisteillä on: -huono saundi (syy:kompressori) -huono tekniikka -transistorivahvistimet -kompressori (eli tuhma laite). Menkee studioon ja sanokaa äänittäjälle/miksaajalle, että ei kompressointia, basso erottuvaksi ilman, että muut soittimet jäävät alle, niin mitäköhän luulette hänen sanovan? Poikkeustapauksiin voidaan lukea kontra klassisessa musiikissa yms. Tältä erää kuulemiin ja näkemiin. "Vaikka meille annettaisiin kookoo..." |
J.Hollström 18.02.2006 17:59:07 | |
---|
Menkee studioon ja sanokaa äänittäjälle/miksaajalle, että ei kompressointia, basso erottuvaksi ilman, että muut soittimet jäävät alle, niin mitäköhän luulette hänen sanovan? Nyt löit kyllä kivet suuhun joka jannulle. Enpä ole vielä tähän mennessä kompuraa henk. koht. tarvinnut, enkä tarvitse. |
hemmo 18.02.2006 18:09:26 | |
---|
Menkee studioon ja sanokaa äänittäjälle/miksaajalle, että ei kompressointia, basso erottuvaksi ilman, että muut soittimet jäävät alle, niin mitäköhän luulette hänen sanovan? Nykyään ihan kaikki soittimet kompressoidaan äänitettäessä/mixatessa, koska niin kuuluu tehdä tietynlaisen saundin saavuttamiseksi. Livenä soittaessa basisti ei minusta tarvitse välttämättä kompuraa lava-arsenaaliinsa. On eri asia jos livemiksaaja ehkä hieman tasoittaa PA:han menevää bassoa. FenderGibsonMarshallMonster |
hemmo 18.02.2006 18:10:08 | |
---|
Ja sitä paitsi särö on kompura. Lisää säröä, beibi! FenderGibsonMarshallMonster |
poppamies 18.02.2006 18:12:34 | |
---|
...Enpä ole vielä tähän mennessä kompuraa henk. koht. tarvinnut, enkä tarvitse. En tiedä tarvitsenko minäkään mutta jos vintiltä sattuisi löytymään tällainen niin kyllä minä sen räkkiin laiitaisin http://www.cathedralstone.net/Pages/LA2A.htm tai sitten joku paska Fairchild jos ei muuta. G-strings are for strippers |