Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tahtoo tuottajaksi
1 2 3 4
milcoin
16.02.2006 23:34:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sheryl Crow, red hot chili peppers - sm58
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
pkhlo
16.02.2006 23:50:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Ihan tavallisia laatumikkejä, tosin. ;)
 
Listan jatkeeksi Bono- SM58.

 
Kerkesit. Piti laittaa tohon toi "Peace on earth". Eikä o muuten yritetty peitellä. Läheltä ja kuivana.
 
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
teroyk
17.02.2006 15:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis pakko sanoa että ei tuo selittely nyt anna ihan sellaista kuvaa että puhuisit kovin vahvalla kokemuspohjalla, sori. Mut offtopicciahan se olikin.
 
Siis kaipaankin enemmän kokemuspohjaa, kun itse omistan vain SM57 ja SM58 sekä parit Bayerdynamicit ja aina kun on päässyt konkkien pariin, niin jotenkin alkanut ihmettelemään, että mitä studio käytössä ihmiset oikein tuossa SM57:ssa kuulee. Ja ehkä se sen takia onkin pysynyt tässä offtopiccina rinnalla.
 
teroyk
17.02.2006 15:52:47 (muokattu 17.02.2006 15:55:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sheryl Crow, red hot chili peppers - sm58
 
Muistaakseni Sheryl Crow käyttää vain live hommissa, kuten Sade:kin.
Tosin Sherylin kohdalla tietoni perustuvat ensimmäiseen levyyn, kun
jossakin oli juttua, kuinka se laulusoundi on saatu aikaiseksi...soundi
josta tosin en itse tykkää, mutta jota arvostan.
 
milcoin
17.02.2006 17:45:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni Sheryl Crow käyttää vain live hommissa, kuten Sade:kin.
Tosin Sherylin kohdalla tietoni perustuvat ensimmäiseen levyyn, kun
jossakin oli juttua, kuinka se laulusoundi on saatu aikaiseksi...soundi
josta tosin en itse tykkää, mutta jota arvostan.

 
Eikun se Sherylin tuesdaynightmusicclubmikäolikaan on ainakin 58:lla. Ja Californicationin laulu (myös suurin osa muista soittimista).
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
17.02.2006 23:18:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis kaipaankin enemmän kokemuspohjaa, kun itse omistan vain SM57 ja SM58 sekä parit Bayerdynamicit ja aina kun on päässyt konkkien pariin, niin jotenkin alkanut ihmettelemään, että mitä studio käytössä ihmiset oikein tuossa SM57:ssa kuulee. Ja ehkä se sen takia onkin pysynyt tässä offtopiccina rinnalla.
 
Ja sit saarnaat että miltä näsäkympin eri versiot saundaa ja mitä niistä "saa" käyttää? Hohoho.
 
Blah.
kivi
18.02.2006 12:21:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sit saarnaat että miltä näsäkympin eri versiot saundaa ja mitä niistä "saa" käyttää? Hohoho.
 
Jep, ei tullut nyt Teroykille pisteitä kotiin.
 
Suosittelen lukemaan sellaisen kirjan kuin "The art of record production", vaikka siinä ei puhuta laitteista yhtään mitään.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
teroyk
18.02.2006 13:41:38 (muokattu 18.02.2006 13:48:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sit saarnaat että miltä näsäkympin eri versiot saundaa ja mitä niistä "saa" käyttää? Hohoho.
 
Kaikkia saa käyttää...kyse oli siitä mikä mun mielestä noista soundaa selkeimmälle jos soundia pitää säätää...hommahan lähti liikkeelle, kun joku kerto Hifi lehdessä arvostelusta, jossa oli totaalisen erit kaiuttimet NS-10:t, joissa on erit elementit, kuin NS-10M Studiossa.
 
Itse omistan NS-10M Studiot sen takia, että jos väsään syntikkasoundia, niin noilla tehty soundi soundaa muillakin kajareilla hyvältä. Tosin nyt vasta olen huomannut käteväksi myös mikki äänityksissäkin, vaikka eihän ne missään mielessä ole Genelecin tasoa. Toisaalta käteväksi huomaaminen voi johtua siitäkin, että kuuntelen levyjä noilla.
 
Anyway koko laite hommahan on offtopic, kukahan tähän yllytti :)
 
teroyk
18.02.2006 13:42:38 (muokattu 18.02.2006 13:49:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, ei tullut nyt Teroykille pisteitä kotiin.
Suosittelen lukemaan sellaisen kirjan kuin "The art of record production", vaikka siinä ei puhuta laitteista yhtään mitään.

 
Tai pitäisiköhän mulla lukea se juuri siksi, että siinä ei puhuta laitteista.
 
kivi
18.02.2006 18:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai pitäisiköhän mulla lukea se juuri siksi, että siinä ei puhuta laitteista.
 
Tähän suuntaan vihjasin
;-)
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Notefix
18.02.2006 22:07:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän suuntaan vihjasin
;-)


Jep, juuri noin! :)
 
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
sormunen
19.02.2006 17:48:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai pitäisiköhän mulla lukea se juuri siksi, että siinä ei puhuta laitteista.
 
Mä tavasin koko ketjun läpi ja mulle jäi ainakin totaalisen epäselväksi se, mitä Tero tahtoo. Jos sä voisit selventää, että mikä olisi sun pointtisi, panoksesi koko ketjussa? Jotenkin jäi sellainen vaikutelma, että sä jostain syystä haluaisit vain hengailla messissä ja tavallaan vähän toimitella managerin asioita, vähän miksaajan ja vähän sitä ja tätä, mutta miksi? Ja miksi bändi haluaisi palkata jonkun tekeen sellaisia asioita, mitä jo joku tekee?
 
Mohla
20.02.2006 14:30:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tavasin koko ketjun läpi ja mulle jäi ainakin totaalisen epäselväksi se, mitä Tero tahtoo. Jos sä voisit selventää, että mikä olisi sun pointtisi, panoksesi koko ketjussa? Jotenkin jäi sellainen vaikutelma, että sä jostain syystä haluaisit vain hengailla messissä ja tavallaan vähän toimitella managerin asioita, vähän miksaajan ja vähän sitä ja tätä, mutta miksi? Ja miksi bändi haluaisi palkata jonkun tekeen sellaisia asioita, mitä jo joku tekee?
 
Joo. Mulle jäi vähän sama fiilis. Joku yksinkertainen rautalangasta väännetty selvitys siitä, mitä tässä nyt ollaan loppujenlopuksi tekemässä helpottaisi kovasti.
 
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
teroyk
20.02.2006 14:37:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tavasin koko ketjun läpi ja mulle jäi ainakin totaalisen epäselväksi se, mitä Tero tahtoo. Jos sä voisit selventää, että mikä olisi sun pointtisi, panoksesi koko ketjussa? Jotenkin jäi sellainen vaikutelma, että sä jostain syystä haluaisit vain hengailla messissä ja tavallaan vähän toimitella managerin asioita, vähän miksaajan ja vähän sitä ja tätä, mutta miksi? Ja miksi bändi haluaisi palkata jonkun tekeen sellaisia asioita, mitä jo joku tekee?
 
Eli tarkoitukseni yksinkertiasesti olisi pitää huolta, että studioon ylipäätänsä bändi menee levynteon merkeissä ja pitää huolta, että hommat soundaa hyvältä. Että voisin kuunnella paria hyvää biisiä joskus kotonani. Toisaalta hirveesti on alkanut tehdä mieli saada jalka ovenrakoon tuottamiseen. Kaikista homman huonoista puolista huolimatta, se vois olla mun juttu.
 
kivi
20.02.2006 15:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tarkoitukseni yksinkertiasesti olisi pitää huolta, että studioon ylipäätänsä bändi menee levynteon merkeissä ja pitää huolta, että hommat soundaa hyvältä. Että voisin kuunnella paria hyvää biisiä joskus kotonani. Toisaalta hirveesti on alkanut tehdä mieli saada jalka ovenrakoon tuottamiseen. Kaikista homman huonoista puolista huolimatta, se vois olla mun juttu.
 
Kerros vielä uudestaan? Tuossa ei sanota mitään, sori vaan. M i t ä haluat tehdä?
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
teroyk
20.02.2006 15:43:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerros vielä uudestaan? Tuossa ei sanota mitään, sori vaan. M i t ä haluat tehdä?
 
- Sovittaisin (tässä tapauksessa bändi haluaa tehdä sen ehdottomasti)
- Treenauttaisin bändiä treenikämpällä.
- Valita studion ja vuokrata sen, koska itse en omista varsinaisia äänitystiloja.
- Äänittää/miksata/säätää soundit(Eli kaikki bändin soittamisen levypainatukseen väliin jäävä)
- Tehdä levynkannet (tosin luulempa, että bändi haluaa olla matkassa)
- Lähteä tarjoamaan levy-yhtiölle valmista tuotetta (koska omakustanteet ei kannata)
 
lisäksi olisin valmis:
- Kantaa taloudellista vastuuta, olettaen että saisin oikeuksia mahdolliseen plussaan
vaikka todennäköisyys on jäädä vähän miinukselle.
 
pkhlo
20.02.2006 16:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- Sovittaisin (tässä tapauksessa bändi haluaa tehdä sen ehdottomasti)
- Treenauttaisin bändiä treenikämpällä.
- Valita studion ja vuokrata sen, koska itse en omista varsinaisia äänitystiloja.
- Äänittää/miksata/säätää soundit(Eli kaikki bändin soittamisen levypainatukseen väliin jäävä)
- Tehdä levynkannet (tosin luulempa, että bändi haluaa olla matkassa)
- Lähteä tarjoamaan levy-yhtiölle valmista tuotetta (koska omakustanteet ei kannata)
 
lisäksi olisin valmis:
- Kantaa taloudellista vastuuta, olettaen että saisin oikeuksia mahdolliseen plussaan
vaikka todennäköisyys on jäädä vähän miinukselle.

 
Jätkässä on kyllä kunnon despootti/manageri/miksaaja/tuottaja/levy-yhtiö ainesta! Totta puhuen, jos sä haluat yksin olla vastaamassa noin suuresta osasta orkesterin taiteellista ja tuotannollista puolta, niin kuvittelisin toiveitasi aika epärealistisiksi. Olis ehkä eri asia tarjota NEUVOJA noitten asioiden suhteen jollekin aloittelevalle bändille, mutta jotta voisit realistisesti kantaa tuollaisen tuotantovastuun joillakin järkevillä onnistumisen mahdollisuuksilla, pitäisi sun olla yleisesti tunnustettu guru, vuosia eri äänitetuotannon alueilla keikkunut paavo ja projektiin osallistuvan bändin täysiä heittopusseja.
 
On hienoa, että olet innokas asian suhteen. Suuntaa intosi oikein ja opiskele alaa oikein kunnolla ja tee töitä ja töitä ja vielä kerran töitä. Sit sun pitäis viä olla saatanan supliikki ja hyvä jätkä koko ajan. Tälleen sun toiveet alkaa ainakin pikkuhiljaa lähestymään realiteetteja, kun kumpikin näistä tulee toistaan vastaan. Onnea.
 
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
teroyk
20.02.2006 17:35:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta puhuen, jos sä haluat yksin olla vastaamassa noin suuresta osasta orkesterin taiteellista ja tuotannollista puolta, niin kuvittelisin toiveitasi aika epärealistisiksi. Olis ehkä eri asia tarjota NEUVOJA noitten asioiden suhteen jollekin aloittelevalle bändille, mutta jotta voisit realistisesti kantaa tuollaisen tuotantovastuun joillakin järkevillä onnistumisen mahdollisuuksilla
 
Siis noita haluaisin tehdä, mutta totta on, että realistisemman siivun siitä vain lopulta saisin, oikeastaan yksikin kohta riittäisi.
 
Ja onnistumisen mahdollisuudesta sen verran, että tässä en haekkaan palkkaa ensimmäisille jutuille, vaan että ei nyt täysin tulisi persnetto.
 
Siis jalat maassa meininki mulla, koska tiedän että tuntemattoman artistin keskinkertainen levy on nykyään noin tyhjän kotelon hinnan arvoinen.
 
teroyk
20.02.2006 17:42:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

opiskele alaa oikein kunnolla ja tee töitä ja töitä ja vielä kerran töitä.
 
Alaa on tullut opiskeltua monella tapaa yli 10 vuotta, mutta nyt tuntuu ettei enää pääse opiskelussa eteenpäin muuten, kuin pitäis tehdä käytännön töitä muiden kanssa. Ja niitä tekisin, kun pääsis alkuun...ja sen takia tämän keskustelun pistinkin alkuun.
 
kivi
21.02.2006 11:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alaa on tullut opiskeltua monella tapaa yli 10 vuotta, mutta nyt tuntuu ettei enää pääse opiskelussa eteenpäin muuten, kuin pitäis tehdä käytännön töitä muiden kanssa. Ja niitä tekisin, kun pääsis alkuun...ja sen takia tämän keskustelun pistinkin alkuun.
 
Niin, siis, oletko sä LLAKY:ssä? Kaverini Adolfsenin Matti on hieno mies, ja tietää monta sellaista juttua joita ei kukaan muu tiedä, mutta hänen teorioidensa soveltaminen reaalimaailmaan ei välttämättä ole oikea tapa lähteä liikkeelle.
 
Sallitko, jos käyn sun listasi läpi kohta kohdalta?
 
- Sovittaisin (tässä tapauksessa bändi haluaa tehdä sen ehdottomasti)
 
Tietysti. Ei sun asiasi ole tuoda nuotteja bändille, vaan istua hiljaa treeniksen nurkassa ja kirjata biiseissä ilmeneviä puutteita (ja vahvuuksia) ylös, ja keskustella bändin jäsenten kanssa miten niistä selvitään.
 
- Treenauttaisin bändiä treenikämpällä.
 
Niin, muista harjoituttaa myös basso+rummut, kitara+kitara ja kaikki laulut.
 
- Valita studion ja vuokrata sen, koska itse en omista varsinaisia äänitystiloja.
 
Miksi? Eikö ole bändin asia vuokrata studio, sun täytyy vain tulla mukaan kertomaan bändille, mitkä ominaisuudet studiossa ovat turhia ja mitä nyt tarvitaan.
 
- Äänittää/miksata/säätää soundit(Eli kaikki bändin soittamisen levypainatukseen väliin jäävä)
 
Oletko nyt aivan varma tästä? Mikään mitä tähän mennessä olet (missään ketjussa) sanonut, ei viittaa siihen että sulla olisi vielä taipumuksia tai kokemusta äänittäjäksi.
 
Suosittelen, että keskityt pitämään sen näkemyksen kasassa. Kun mä lähden tuottamaan bändiä, en mä istu siellä mikserin takana painamassa rec-nappia, vaan sen voi tehdä joku muu; mä olen siellä soittajien luona tai mittaamassa jo seuraavaa mikinpaikkaa.
 
Studiossa saa ja voi olla erilliset äänittäjä ja tuottaja. Hakeudu aina itseäsi ammattitaitoisempaan seuraan, sillä tavalla oppii.
 
- Tehdä levynkannet (tosin luulempa, että bändi haluaa olla matkassa)
 
Tässä on homma, jossa mä olen oikeasti ammattilainen ammattilainen. Ja sanon, että tehkää vaan, ja ideoikaa vaan, mutta jättäkää se lopullinen koostamistyö kuvankäsittelyineen, asemointeineen ja typografioineen koulutetulle graafikolle.
 
- Lähteä tarjoamaan levy-yhtiölle valmista tuotetta (koska omakustanteet ei kannata)
 
Eikö? Niistä muutamastakymmenestä levystä joilla mä olen ollut mukana, eivät omakustanteet erottuneet mitenkään vähemmän tuottavina, pikemmin päinvastoin.
 
Lisäksi mun täytyy nyt kysyä, onko sulla jonkinlainen tukeva "käsi käden pesee" -kiristysote levy-yhtiöihin? Ja huom, en nyt tarkoita sitä, että tunnetko sä levy-yhtiöiden pomot - kaikkihan ne tuntee, se on sääntö numero yksi että suomessa on ne 25 musiikkialan ammattilaista, joiden kanssa ollaan etunimiväleissä ja käydään syömässä - vaan onko sulla tarjota jotain niin vastustamatonta että yhtiö ottaisi sun artistisi, edes joku mikä tahansa yhtiö?
 
lisäksi olisin valmis:
- Kantaa taloudellista vastuuta, olettaen että saisin oikeuksia mahdolliseen plussaan
vaikka todennäköisyys on jäädä vähän miinukselle.

 
Niin, yhden kerran. Hieno homma, mutta entäs kun tulee viidennen kerran takkiin?
 
Toivottavasti sulla on jokin rahasampo, joka ei ole just sun musahommiesi menestyksestä kiinni, se on ainoa tapa saada taloudellinen tuotanto kannattamaan.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «