Kun itsellä taitaa sivari koittaa tuossa tammikuun alussa, niin kertokaahan, että maksaako valtio mun vuokrani jos muutan pois kotoa omaan kotiin? Kun vieläkin kotona asustelen ja eikä tuo ukkokaan varmaan pidä sitä että tällainen pitkätukkasivarihomomuusikko asuu nurkissa :). No kyllä kotona saan asua, mutta jos valtio kustantaa mun vuokrat, niin tokihan pois kotoa haluan muuttaa. Toki armeijamuusikotkin voivat kertoa kokemuksistaan. |
Gypsy 19.08.2003 22:05:29 (muokattu 19.08.2003 22:09:59) | |
---|
No, ite olen armeijasta vapautettu ja työtön. Mä saan vuokratukee mutta omavastuu vuokrasta on, olikohan se nyt 7 prosenttia. Ja sossusta saan toimeentulotukee. En mä tiiä miten hommat sitten menee jos on sivarissa, mutta veikkaisin, että muuta vaan pois sieltä himasta niin kyllä joku sulle kämpän kustantaa |
Deep Shadow 19.08.2003 22:10:34 | |
---|
No, ite olen armeijasta vapautettu ja työtön. Mä saan vuokratukee mutta omavastuu vuokrasta on, olikohan se nyt 7 prosenttia. Ja sossusta saan toimeentulotukee Hmm.. .Siis saakos tavallinen työtön tuon verran vuokratukea? ~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~ |
aivokuolio 19.08.2003 22:11:01 | |
---|
sehän riippuu siitä missä olet palveluksessa. toiset tarjoavat sinulle asunnon(et siis saa itse valita asuntoa), toiset eivät tarjoa. noista tukiaisista en sitten erikseen osaa sanoa... |
Gypsy 19.08.2003 22:11:54 (muokattu 19.08.2003 22:13:25) | |
---|
Hmm.. .Siis saakos tavallinen työtön tuon verran vuokratukea? En mä oo varma kun osa taitaa tulla sossulta ja osa kelalta siihen vuokraan ja sitten mun pitää vielä siitä toimeentulotuesta maksaa se omavastuu Ja sitä en enää muista paljon se täys sossun toimeentulotuki on kun mulla se on 40% tiputettu. Eli nyt se on jotain alle 300 euroo kuussa |
Deep Shadow 19.08.2003 22:13:31 (muokattu 19.08.2003 22:16:51) | |
---|
En mä oo varma kun osa taitaa tulla sossulta ja osa kelalta siihen vuokraan ja sitten mun pitää vielä siitä toimeentulotuesta maksaa se omavastuu Justiinsa... Oon vasta niin pienen hetken ollu työttömänä, että oon aivan pihalla noista kaikista tukisysteemeistä... Edit: Ja sitä en enää muista paljon se täys sossun toimeentulotuki on kun mulla se on 40% tiputettu. Eli nyt se on jotain alle 300 euroo kuussa Saatko tuon lisäksi kuitenkin jotai peruspäivärahaa vai onko kuukausitulot tuo 300? Jos saa udella =) Edit2: Tämänkin voisi toisaalta kyllä siirtää tuonne turhuuspalstalle... ~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~ |
Gypsy 19.08.2003 22:17:41 (muokattu 19.08.2003 22:37:45) | |
---|
Saatko tuon lisäksi kuitenkin jotai peruspäivärahaa vai onko kuukausitulot tuo 300? Jos saa udella =) En saa mitään muuta. Se on toi alle 300 euroo kuussa. Ja toi alle 300 euroo on siis se 40%:lla tiputettu. Eli toi 40 prossan tiputus on sossun rankasu siitä kun en oo hommannu duunia. Ensin ne tiputtaa 20% ja sitten jonkun ajan päästä toiset 20%. Ja enempää kun ton 40% ne ei voi tiputtaa Mutta jos mä hakisin yhteishaussa 3 eri kouluun ja en pääsis mihinkään niistä, niin sillon mun pitäs ruveta saamaan sitä jotain kelan rahaa mikä taitaa olla jollain työttömyyskorvaus nimikkeellä. Ja se on sitten paljon enempi kun toi sossun tiputettu toimeentulotuki ja se on enempi kun sossun täysmääränen toimeentulotuki. Ja saanhan mä sitten sossulta jotain avustuksia vesimaksuihin ja sähkölaskuihin. Mutta sitten aiheeseen liittyen voin kertoo yhestä sivaritutustani. Sillä oli niin että se olis saanu vapautuksen intistä, mutta sossu sano, että jos se ei mee sivariin niin sossu ei anna rahaa. No, se sitten kävi sen sivarin ja sossu tais maksaa sen elämisen. Itseasiassa ne tais uhata sitä just tolla 40% tiputtamisella jos ei käy sivaria. Siis just tolla mikä multa on tiputettu |
hemmo 19.08.2003 22:37:29 | |
---|
Kun itsellä taitaa sivari koittaa tuossa tammikuun alussa, niin kertokaahan, että maksaako valtio mun vuokrani jos muutan pois kotoa omaan kotiin? Kannattaa selvittää sivaripaikan ja Kelan kanssa tuo seikka. Ainakin silloin kun minä olin "palveluksessa" (noin 20 v. sitten), niin valtio maksoi_osan_ vuokrasta vuokratukena, jos asui palveluspaikkakunnalla (ja joka tapauksessa koulutusajalta). Ei siis koko vuokraa. Jos ei kämppää ollut ennen palvelusaikaa, niin palveluspaikka oli velvollinen hankkimaan jonkun v**un läävän, joka saattoi olla jopa työmaaparakki. Kas kun ei teltta. Kun vieläkin kotona asustelen ja eikä tuo ukkokaan varmaan pidä sitä että tällainen pitkätukkasivarihomomuusikko asuu nurkissa. Suosittelen jättämään sen homo-aspektin heti pois, jos olet hetero. Se on alentavaa ja turhaa. Ellei sitten kuulu joukkoon. Säröä beibi! |
waskikaarme 19.08.2003 22:42:17 | |
---|
Takaisin alkuperäiseen aiheeseen... Eli jos haluat valtion tai jonkun muun maksavan inttiaikaisen kämppäsi, niin ensimmäisenä sinun tulee olla asunut siinä ennen sivarin/armeijan alkua kolme kuukautta. (tällä kai estetään, ettei kukaan hommaa mitään penthousea helsingin sydämestä armeija-ajakseen). Toki hyvät perustelut voivat auttaa asiaa jos asunto on alle tuon 3 kk:ta vanha. Ei siinä kai muuta ollut kuin toimittaa kelaan asiaankuuluvat paperit (kannattaa ottaa homma ajoissa hoitaakseen). Tämähän pätee lähinnä siihen lapinjärven koulutusjaksoon. Työpalveluun siirryttäessä työpaikka on velvollinen osoittamaan sinulle palveluksenaikaisen asunnon ja hoitamaan siihen liittyvät kulungit. Joillakin työpalveluspaikoilla on myös omia kämppiänsä joihin ihanaiset sivarinsa pukkaavat. Periaatteessa siis jos työpaikalle sopii, niin se osoittaa sinun majapaikaksesi oman asuntosi ja maksaa sen vuokrat (jos esim. avokki, niin sitten sinun osuutesi vuokrasta). Käytäntö on taas sitten kovin monenkirjavaa ja harva palveluslaitos on halukas maksamaan sinun vuokriasi, joten sinut kirjataan asumaan työpaikalla, jolloin kela hoitaa sinun kämppäsi vuokran. Paperilla siis asut työpaikallasi, mutta irl (in real life (nörttimurretta)) asut siis kämpässäsi. Eikös elämä ole mukavaa |
WyW 19.08.2003 22:44:27 | |
---|
Jos olet asunut 3kk pois kotoa (ennen palveluksen alkua) niin Kela maksaa sun asumises kokonaan. Ja tämä on tieto. Kysyt vaan joltain miten täytät ne paperit. Palveluspaikka kannattaa hommata ennen Lapinjärvijaksoa niin ei joudu missään nimessä legioonaan. Palveluspaikka myöskin saattaa tarjota asunnon. Pööp. |
waskikaarme 19.08.2003 22:45:05 | |
---|
Jos ei kämppää ollut ennen palvelusaikaa, niin palveluspaikka oli velvollinen hankkimaan jonkun v**un läävän, joka saattoi olla jopa työmaaparakki. Kas kun ei teltta. Mepäs asuttiin toissa kesänä lapinjärvellä työmaaparakeissa kun ne asuntolat oli rempassa. Ne oli laitettu sisältä ihan hienoon kuntoon (panelointia yms), mutta siltikin se oli vain rivitalo työmaaparakeista. |
Stain 19.08.2003 22:45:43 | |
---|
Tietääkö kukaan muuten miten helpolla pääsisi kirjastolle tai johonkin kouluun sivariin? Mitäs muita paikkoja olisi? En ole päättänyt viellä menenkö sivariin vai armeijaan.. Koulu on harjoitusta tulevaisuutta varten. Harjoitus tekee täydellisen. Kukaan ei ole täydellinen joten miksi vaivautua harjoittelemaan? |
Gypsy 19.08.2003 22:52:35 | |
---|
Mitäs muita paikkoja olisi? Yhen tiiän olleen ainakin vanhainkodilla sivarissa. Mikäs sen rattosampaa kun vaihtaa vaippoja vanhuksille |
waskikaarme 19.08.2003 23:04:05 | |
---|
Yhen tiiän olleen ainakin vanhainkodilla sivarissa. Mikäs sen rattosampaa kun vaihtaa vaippoja vanhuksille Mikäs sen rattoisampaa kuin antaa edes parille vanhukselle aikaa ja mahdollisuuden vanheta ihmisarvonsa säilyttäen. Se on kuules asennekysymys. muihin kysymyksiin vastauksia löytyy http://www.sivarikeskus.fi/ |
Lennu 19.08.2003 23:23:24 | |
---|
Mikäs sen rattoisampaa kuin antaa edes parille vanhukselle aikaa ja mahdollisuuden vanheta ihmisarvonsa säilyttäen. Se on kuules asennekysymys.
Hyvin sanottu. Kaikkia meitä tarvitaan. Toivottavasti kaikista myös huolehditaan, kun omat rahkeet ei riitä. Ei voi aliarvioida hommaa, jossa toisesta samanarvoisesta ihmisestä pidetään huolta. |
Gypsy 19.08.2003 23:43:15 (muokattu 19.08.2003 23:52:25) | |
---|
Mikäs sen rattoisampaa kuin antaa edes parille vanhukselle aikaa ja mahdollisuuden vanheta ihmisarvonsa säilyttäen. Se on kuules asennekysymys. Niimpä. Mä vaan luulisin etten oksentamatta pystyis. Ja ite en odota, että joku musta huolehtis JOS elän vanhaks. Tosin tuskinpa elän |
Jormaz 19.08.2003 23:52:01 | |
---|
Palveluspaikka kannattaa hommata ennen Lapinjärvijaksoa niin ei joudu missään nimessä legioonaan. Sivarista legioonaan! Siinä sitä riittää kontrastia! Joo, tiedän kyllä... Back to the 80's |
min 20.08.2003 07:14:59 | |
---|
Tietääkö kukaan muuten miten helpolla pääsisi kirjastolle tai johonkin kouluun sivariin? Mitäs muita paikkoja olisi? En ole päättänyt viellä menenkö sivariin vai armeijaan.. Mene nyt helvetti vaan armeijaan!!! |
Jokkeri 20.08.2003 08:22:04 | |
---|
Suosittelen jättämään sen homo-aspektin heti pois, jos olet hetero. Menee pian homoilta maine. :) Asia puoli tulikin tuossa jo oikein. Mutta pari sanaa vielä sivari / armeeja valinnoita. Itse sivarin käyneenä tiedän millaista porukaa sivariin hakeutuu. Ei siinä enään paljon aatteen paloa ole kun "vempulat" valuu lapinjärvelle. Kehoittaisin teitä nuoret miehet miettimään mitä armeeja tai sivari voisi teille antaa tai mitä se ottaa. Valitsin sivarin koska opiskelut oli venähtäneet ja ne piti päästä viemään loppuun ja samalla kiinni työ elämään. Järjetin kouluutusta vastaavan työpalvelu paikan ja tein loppu työn samalla. Ei siis mitään aatteen paloa. Olen kuitenkin sitä mieltä että suurimmalle osalle tämän päivän sivareista olisi parempi mennä inttiin. Se että oppii ryhmä kuria ja yhteistoimintaa, vastuun kantamista ja jakamista ei tekisin näille "vempuloille" pahaa. No tulihan sitä taas vuodatettua. |
Fortune 20.08.2003 09:15:05 (muokattu 20.08.2003 09:15:36) | |
---|
Käsittääkseni tuon vuokrakysymyksen kanssa on sama, käykö intin vai sivarin (ainakin se olisi oikeudenmukaisinta), eli valtio maksaa vuokran asunnosta, jossa olet asunut ennen palveluksen alkua tietyn ajan (oliko se nyt 3kk), eli ns. "asunto valtion piikkiin viikko ennen palvelusta" -meininki ei onnistu. Itselläni oli (ja on) kämppä puoliksi vaimokkeen kanssa ja valtio hyvitti täysimääräisenä osuuteni vuokrasta, kun tarvittavat todistukset oli toimitettu Kelaan. Kannattaa hoitaa ennen inttiä/sivaria. Eipä niillä päivärahoilla paljon olisikaan vuokria makseltu, ihan hyvä homma. EDIT: Se karenssiaika tulikin aiemmin esille, ok. "Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks" |