Aihe: DI-boxin valinta
1
miffe
17.02.2006 13:11:04
Nyt kun täällä näyttäisi muutama kokeneempikin kehäkettu olevan liikenteessä, niin kysyisin mieliteitä DI-bokseista.

Kerta toisensa jälkeen näkee ridereita, joissa vaaditaan jotain spesifistä DI-boksia. Onko kellään ollut ongelmia vakuuttaa joku ääniheebo koettamaan esimerkiksi Klarkin tai BSS:n boksia sen vaaditun Countrymanin (tai Radial tai you-name-it) tilalle, koska sellaisen saaminen olisi tapahtuman tilaajan budjetin ylittävä? Tarkoitan nyt siis ihan suomalaisia miksaajia ja tuollaisia yleiskäyttöisiä DI-bokseja (ei mitään H&K Redboxeja tai Avaloneja - ne saavat suosiolla tuoda itse mukanaan, jos kerta niin rakastavat).

Ja miten on - kelpaako LA Audio/SCV siinä missä jo aiemmin mainitut Klark/BSS/Countryman? Olisi ainakin noin teorissa kohtuullisesti edullisempi ja itse en ole soundissa mitään vikaa havainnut.

miffe
pitk
17.02.2006 13:31:52

Kyllä kaikki asialliset pro-boksit on hyväksytty. Jotkut hakuavast ehdottomasti aktiivibokseja (näin yleensä), mutta vastaan on tullut myös raideri, jossa ehdoton vaatimus oli passiivinen.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
LHU
17.02.2006 13:34:04
Koltsu on jo muutaman kesän tarjonnut Kirjurinluodossa Behringereitä ja hyvin on kuulemma ulkomaan jampoille kelvannut. Nirppanokat tosin ovat tuoneet omiaan. Onhan esim. BSS tietenkin "vakuuttavamman" näköinen ja saattaa kestää norsun tallauksen paremmin mut keikat missä nuo kaksi asiaa kohtaavat, ovat ainakin näillä leveysasteilla aika harvinaisia. Montahan norsua suomessa on?
"Expertus dico"
PL
17.02.2006 14:07:44 (muokattu 17.02.2006 14:08:47)
Kyllä minullekkin on kaikki ehjät kelvanneet, jos nyt eivät tolkuttomasti ole suhisseet tai syöneet soundia. Joskun on tullut tilanteita joissa tarjolla ei ole ollut kuin passiivisia ja ne eivät ole esim. kaikkien piezovärkkien kanssa toimineet, mutta tällöin asiaan on itse varauduttu ja käytetty omia.

niin ja kyllä siellä lavalla joskus jonkinvärisiä norsujakin on näkynyt pikku-ukkojen joukossa..
LHU
17.02.2006 14:14:49
niin ja kyllä siellä lavalla joskus jonkinvärisiä norsujakin on näkynyt pikku-ukkojen joukossa..

Mut harvoin ne fyysisesti painaa tonnia, henkisesti kyllä helposti enemmänkin...:)
"Expertus dico"
miffe
17.02.2006 22:16:19
Kyllä kaikki asialliset pro-boksit on hyväksytty. Jotkut hakuavast ehdottomasti aktiivibokseja (näin yleensä), mutta vastaan on tullut myös raideri, jossa ehdoton vaatimus oli passiivinen.

Eilen näin riderin, jossa saliäänen tiskille vaadittiin 115dBA (slow). Kuulemma miksaajan ensimmäiset sanat keikalle tullessa olivat "kuinka lujaa täällä saa vetää". Sitten vedeltiin parikyt debbaa alle limitterien (~100dBA slow)..

Jos ne B-rinkelit sitten kelpaa nykyisin lähes kaikille niin eivät vissiin ole koskaan sellaista SVT:n päälle laittaneet. BSS maksaa juurikin niin paljon sen erityisen hyvin suojatun muuntajansa takia - ja sen kuulee - tai siis on kuulematta julmettuna brummina, jota jotkut boksit aiheuttavat. Itsellä on hätävaroiksi aikoinaan hankitut boksit vaihtumassa ja taitaa tuo LA Audio saada voiton bulkkiboksina. Basisteja varten sit se BSS (juuri sen hyvän suojauksen takia).

miffe
LHU
17.02.2006 22:33:51
Niin, hyvä on hyvä ja huono on huono. DI-boxien kohdalla on oikeasti paha vetää rajaa vehkeiden välille joiden hintaero on 100 euroa. Noi B:t jotka kelpaa Pori Jazzissa ulkomaan hepuille on samoja laatikoita jotka on olleet meillä kolme vuotta bussissa, ilman ongelman ongelmaa. Itse asiassa ainoat B:t minkä kanssa ei ole koskaan tarvinnut painia.
"Expertus dico"
markotetri
18.02.2006 00:32:44
B:n DI100 on ihan toimiva boxi, niitä vaan on (mutu) näkyny rikkinäisinä useammin kuin muita. Ja se DI20, eli se halpa stereoboksi on rehellisesti sanottuna erittäin huono. Kohisee, vaimennus päälle niin kohisee ihan prkleesti... Kanavaerottelu (yksilökohtaisesti) heikko tai tosi heikko. Niin, ja kummatkin menee särölle tosi pienestä. Rumasti. Kohtuukäyttäjälle kyllä kelpo pelejä, mutta en ihmettele tippaakaan mikse noita näy "oikeiden" vuokrafirmojen roudauslaatikoissa...

Mut muuten mulle on ainakin suht sama mikä boksi siellä lavalla on, kunhan se toimittaa asiansa. Antaa soundin sellaisena kuin se on eikä aiheuta ongelmia.
Artificiality is normal to the medium.
Reddie
18.02.2006 05:25:19
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
santtus
18.02.2006 10:01:51
Mulle on jäänyt LA/SCV bokseista sellainen olo, etteivät ne sisuskalut ole kunnolla kiinni. Varsinkin vanhemmissa bokseissa on ollut todella paljon heliseviä yksilöitä. Ovat tietenkin saattaneet parantua, en tiedä.

BSS-, Countryman- ja Klark-boksit ovat olleet luotettavia ja studio kuuntelutesteissä erittäin hyvän kuuloisia. Niissäkin on oikeasti eroja.

Kyllä mulle se Behringerin BSS-kopioboksikin käy, tosin otan mielelläni ne pad namiskat irti, koska heppoisuuden takia ne tuppaavat aina menemään itsekseen päälle...

Taas kerran olen silti sitä mieltä, että jos tekee ammatikseen, ostaa hyviä.
miffe
18.02.2006 13:01:18
B:n DI100 on ihan toimiva boxi, niitä vaan on (mutu) näkyny rikkinäisinä useammin kuin muita.

Ensimmäinen oma kokemus kesäkuussa 2000. Ostettiin niitä 10 kpl kovaan tarpeeseen rahan akuutissa puutteessa. Alettiin käymään niitä läpi ennen keikalle lähtemistä (yleinen epäluottamus B-rinkeliin painoi kovasti päälle) kytkien aktiviielektroniikalla varustettua Warwickin bassoa niihin. En tiedä voiko testiä pitää kovinkaan onnistuneena, kun seitsemän boksia kuoli testisession aikana. Loput kolme ovat vieläkin viikottaisessa käytössä. Mutta en ole ainut, jolla näitä olisi kuollut - toisilla ne ovat sattuneet keskelle keikkaa.

Ja se DI20, eli se halpa stereoboksi on rehellisesti sanottuna erittäin huono. Kohisee, vaimennus päälle niin kohisee ihan prkleesti... Kanavaerottelu (yksilökohtaisesti) heikko tai tosi heikko. Niin, ja kummatkin menee särölle tosi pienestä. Rumasti. Kohtuukäyttäjälle kyllä kelpo pelejä, mutta en ihmettele tippaakaan mikse noita näy "oikeiden" vuokrafirmojen roudauslaatikoissa...

Ja noitahan mulla on pari ollut varapeleinä (+ Leem NDR-40 passiivi-DI) ja kaikki ovat joskus joutuneet käyttöön. Toi Leem on suorastaan laatupeli DI120 verrattuna :) Lisäksi noissa stereobokseissa on kanavakohtaiset erot (toleranssit) aivan valtavia. Ja se yliohjaussärö saa Big Muffin häpeämään.

Mut muuten mulle on ainakin suht sama mikä boksi siellä lavalla on, kunhan se toimittaa asiansa. Antaa soundin sellaisena kuin se on eikä aiheuta ongelmia.

Tuo Santun postaus sai aikaan flashbackin LA/SCV rakenteesta. Niissä tosiaan olen itsekin kuullut kolinaa, mutta tiedä sitten millaiseen käsittelyyn ovat boksit joutuneet. Countryman ei sellaista ääntä edes voi pitää, kun se elektroniikka on valettu epoksiin. Mut se on suljettu pois hankintana hintansa puolesta. Klark olisi ihan ok valinta nyt kun siinä on se XLR-sisäänmeno ja kooltaan kompaktimpi kuin BSS.

Sitten se syy miksi asiaa aloin edes kyselemään. Suomessa listahinnat ovat aivan poskettomia (BSS 220e alv. 22%, Klark 228e alv. 22%) ja tuo LA Audio 135e hintaisena olisi vielä sellainen, joka kannustaisi ostamaan kotimaasta.

miffe
PL
18.02.2006 14:57:55
Noita löytyy muutama, ajavat asiansa eivätkä ole kovin kalliita, lähtö taitaa olla 70€:n hujakoilla.

http://www.hosatech.com/hosa/products/dib-307.html

Studiotec tuo maahan
miffe
18.02.2006 20:20:24
Noita löytyy muutama, ajavat asiansa eivätkä ole kovin kalliita, lähtö taitaa olla 70€:n hujakoilla.

http://www.hosatech.com/hosa/products/dib-307.html

Merkkinä Hosa tuo mieleen korjauskelvottomat (= valetut) halpisletkut eikä varmasti mene ilman selittämistä kellekään läpi.

Eli se on sit Klark tai BSS, vaikka miten joutus näkemään nälkää. Riskiä en näiden investointien kans ota, vaikka pääasiassa käyttö on ihan omaa, mutta noissa alihankintahommissa helpottaa kamojen vuokrausta oman työn ohessa, kun on sellasta, josta ei turhaan kysellä vaan kytketään se kiinni ja annetaan mennä.

miffe
pooki
19.02.2006 21:26:36
http://www.monacor.com/int/en/produ … mp;ukatid=0&spr=EN&brand=IS

Mulla on noita ylimpiä pari.Passiivisia ovat. Ihan laadukkailta vaikuttavat, mutta jos keikkapaikalta joitain muita tarjotaan niin olen käyttänyt niitä. Paljolti kyllä senkin takia että enpä viitsi ruveta vääntämään siitä onko ne minun vai herra miksaajan boxit nyt sitten parempia ;) . Nämä kulkevat kyllä aina mukana koska aina ei tiedä onko noita bokseja joka keikkapaikalla.
duane
19.02.2006 21:57:35 (muokattu 19.02.2006 21:58:46)
Koltsu on jo muutaman kesän tarjonnut Kirjurinluodossa Behringereitä ja hyvin on kuulemma ulkomaan jampoille kelvannut. Nirppanokat tosin ovat tuoneet omiaan. Onhan esim. BSS tietenkin "vakuuttavamman" näköinen ja saattaa kestää norsun tallauksen paremmin mut keikat missä nuo kaksi asiaa kohtaavat, ovat ainakin näillä leveysasteilla aika harvinaisia. Montahan norsua suomessa on?

Onhan siellä ollut aika läjä mm. ACS -bokseja (muistuttaa KT-boksia), joita on käytetty pääasiassa ja nuo ultraDI:t on sitten tarpeen mukaan. Muistuipas tuossa mieleen, kun laitoin toissa kesänä kirjurilla jonkun popparin kovikseen aluksi b-merkin bokseja (8kpl) niin lopputuloksena oli valtava häiriöäänimekkala. Korjaantui boksien vaihdolla.

Jos ne B-rinkelit sitten kelpaa nykyisin lähes kaikille niin eivät vissiin ole koskaan sellaista SVT:n päälle laittaneet.

Ja tuskin kukaan oikeasti sijoittaa di-boksia SVT:n päälle? Siellä on kuitenkin aikamoinen muuntaja kätkettynä, häiriöt pesee paremmankin boksin suojauksen...
* - It's Allright
miffe
20.02.2006 19:17:41
Ja tuskin kukaan oikeasti sijoittaa di-boksia SVT:n päälle? Siellä on kuitenkin aikamoinen muuntaja kätkettynä, häiriöt pesee paremmankin boksin suojauksen...

Kerran meinasin saada yhdeltä jurpolta nekkuun, kun ehdotin DI-boksin kytkemistä ennen nuppia. Salli sitten sillä ehdolla, että käytin lyhintä mahdollista plugipiuhaa, joka löytyi. Oli luokkaa 25 senttiä ja DI (BSS) oli SVT:n päällä. Ei hurissut. Kyseisen heppusen oma letku kylläkin sitten oli täyttä kuraa.

miffe
miffe
02.03.2006 12:55:17
Klark olisi ihan ok valinta nyt kun siinä on se XLR-sisäänmeno ja kooltaan kompaktimpi kuin BSS.

On se kyl melkonen halko toi uus Klarkki...

Niin eli jos se ketään ny kiinnostaa, niin Klarkkeja (DN100) menin pari ostamaan. Samaan pakettiin tarttui Audio-Technica AE3000 ihmeteltäväksi. Ko. mikki on vähän kuin kutistettu AKG C3000.

miffe
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)