-Ossi- 15.02.2006 22:16:32 | |
---|
Pystyykö musiikkikaupoissa yleensä maksamaan tuotteet jonkinlaisella osamaksusysteemillä? I think we probably took the two-guitar thing, which was originally one of the first bands with probably Wishbone Ash to do that. I think we just took it into another area. - Adrian Smith |
Landola59 15.02.2006 22:19:30 | |
---|
sopimuksen mukaan. en ole kyllä tämmösestä käytännöstä kuullu. tuttujen kans tohtii todennäköisesti. vuonna 1988 syntyi maailman turhin ikäryhmä.
Punttisika #7 IMIK #36
IHFC #1 Perustajajäsen |
Jake24-25 15.02.2006 22:53:45 (muokattu 15.02.2006 23:26:54) | |
---|
Pystyykö musiikkikaupoissa yleensä maksamaan tuotteet jonkinlaisella osamaksusysteemillä? Useimmissa musakaupoissa (ja myös monissa muissakin kaupoissa) on mahdollisuus maksaa Käyttöluotolla, joka on käsittääkseni osamaksusysteemi ja toimii tarkoitukseen räätälöidyllä luottokortilla. En tarkkaan tiedä kaikkia Käyttöluoton ehtoja yms. joten ne kannattaa lukea sivustolta: http://www.kayttoluotto.fi/liite/s/kluotto/include/index.htmlSen kyllä melko varmasti tiedän, että Käyttöluottoa saa ainoastaan raha-asiansa tunnollisesti hoitanut (lue: ei maksuhäiriöitä) täysi-ikäinen henkilö, jolla on säännölliset tulot. EDIT: Kun tarkemmin luin Käyttöluoton sivuja selvisi, että kyseessähän on periaatteessa normaali luottokortti. Ero perinteiseen luottokorttiin on -mikäli oikein olen käsittänyt - on se, että Käyttöluotossa ostohetkellä asiakas saa ostoon tarvittavan summan kun perinteisessä luottokortissa rahaa ei liikutella konkreettisesti vaan asiakkaalta laskutetaan ostot jälkikäteen. Kyllähän Käyttöluotossakin asiakkaalle käyttöön annettu summa laskutetaan jälkikäteen, mutta toimintaperiaate on käsittääkseni hieman erilainen. Toisaalta kun ajattelee niin eivätkös kaikki luottokortit ole ylipäätään välineitä osamaksuun? Eli kun hankkii jonkin luottokortin voi periaatteessa maksaa osamaksulla niin musaliikkeissä kuin missä tahansa muussakin kaupassa - edellytyksenä tietenkin että kauppa hyväksyy luottokortit. Useimmat kaupat nykyisin hyväksyvät ainakin jonkin luottokortin (VISA, Mastercard, AMEX, Diner´s Club jne.) maksuvälineenä. |
Jucciz 16.02.2006 00:05:38 | |
---|
Itse lähtisin siitä, että ostan jotain vasta sitten kun minulla on siihen rahaa. Poislukien asunto ehkä, mutta siis kaikki tavarat nyt sentään. Osamaksulla kerjää vain ongelmia itselleen, sillä edes osamaksun pohtiminen on yleensä merkki siitä, ettei osaa hoitaa raha-asioitaan (kun kerran ei ole varaa ostaa haluamaansa saman tien). |
Kimmo72 16.02.2006 00:28:49 | |
---|
Itse lähtisin siitä, että ostan jotain vasta sitten kun minulla on siihen rahaa. Poislukien asunto ehkä, mutta siis kaikki tavarat nyt sentään. Osamaksulla kerjää vain ongelmia itselleen, sillä edes osamaksun pohtiminen on yleensä merkki siitä, ettei osaa hoitaa raha-asioitaan (kun kerran ei ole varaa ostaa haluamaansa saman tien). Eipäs. Jos esim. allekirjoittaneella on nostoraja €1000/vuorokausi ja piti ostaa 2k€ systeemi. Sanoin vaan että tulen huomenna maksamaan loput. Tavaranhan sain tietenkin heti kotiin kuljetettuna ja seuraavana päivänä kävin maksamassa loput. Näin hyvää palvelua siis saa Turun Fasulla. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..."
-Kevin Moore |
Pnctocn 16.02.2006 08:23:52 | |
---|
Osamaksun saa neuvoteltua ym. käyttöluoton avulla, harmina tässä vaan se että tarvitsee maksaa korkojakin - entisvanhaan tutun kauppiaan kanssa vahvarista pystyi neuvottelemaan että maksan pyyntihinnan, mutta pienemmissä osissa. Tarvittaessa opintolainastakin voi olla hyötyä. "Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin" |
Jake24-25 16.02.2006 12:00:49 (muokattu 16.02.2006 12:20:40) | |
---|
Itse lähtisin siitä, että ostan jotain vasta sitten kun minulla on siihen rahaa. Poislukien asunto ehkä, mutta siis kaikki tavarat nyt sentään. Osamaksulla kerjää vain ongelmia itselleen, sillä edes osamaksun pohtiminen on yleensä merkki siitä, ettei osaa hoitaa raha-asioitaan (kun kerran ei ole varaa ostaa haluamaansa saman tien). Sinänsä hyvä periaate tuo sinun olematta ostamatta velaksi, Jucciz! Toisaalta kaikkea ei hyvin talouttaan hoitavakaan ja suhteellisen hyvätuloinenkaan voi ostaa maksamalla sitä heti käteiskauppana. Elämiseen (vuokra/asuntolainan lyhennys, ruoat yms. välttämättömät) menevän jälkeen käteen ei jää yleensä ainakaan niin paljoa että voisi - tai pikemmin kannattaisi - esim. sanotaan nyt pesukoneen yms. suuremman ostoksen maksaa heti joten mielestäni velaksi ostaminen ei ole välttämättä merkki huonosta taloudenpidosta. Tietenkin harrastaja voi lykätä soittimen ostamisen myöhemmäksi, mutta esim. ammattilaiselle soitin on yhtä tärkeä iso ostos kuin esim. pesukone yms. vastaava ns. "tavikselle". Säästää voi ja kannattaa eikä se välttämättä ole merkittävästi pois kulutuksesta mikäli osaa budjetoida taloutensa oikein. |
Shaft 16.02.2006 16:18:33 | |
---|
Itse lähtisin siitä, että ostan jotain vasta sitten kun minulla on siihen rahaa. Poislukien asunto ehkä, mutta siis kaikki tavarat nyt sentään. Osamaksulla kerjää vain ongelmia itselleen, sillä edes osamaksun pohtiminen on yleensä merkki siitä, ettei osaa hoitaa raha-asioitaan (kun kerran ei ole varaa ostaa haluamaansa saman tien). Asiat taitavat olla varsin mukavasti, jos asuntoakin varten otetaan lainaa vain "ehkä".. Mutta kyllä osamaksulla tms maksaminen voi olla hyvinkin perusteltua joissakin tilanteissa, eikä sinällään vielä merkki leväperäisestä taloudenpidosta. Tottakai harrastusvälineiden ja muiden vähemmän välttämättömien hyödykkeiden kohdalla on aihetta erityiseen kriittisyyteen. |
Räbbänä 16.02.2006 16:24:08 | |
---|
Oulun musiikki kullaksella on ainakin sellanen että voit ostaa osamaksulla. Maksat summan kolmessa kuukaudessa niin ei tule mitään lisäkulujakaan. Öri Öri Öri kansalaiset.
"Tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän... eikä lähde sieltä milloinkaan pois... |
starsailor 16.02.2006 16:27:49 (muokattu 16.02.2006 16:29:06) | |
---|
Ei osamaksussa ole mielestäni mitään vikaa, mutta kannattaisi aina pitää jonkinnäköinen kuri itsellä, kun ostaa velaksi. Eli, maksaa osan aina käteisenä, eikä osta mitään pelkällä "kortilla". Tällätavoin rahan menettäminen on sulle konkreettisempaa ja todellakin huomaat mitä asiat maksavat. Kun ostaa mentaliteetilla: Maksan kaiken myöhemmin, joutuu usein katumaan ostoksiaan ja velkakierre on helposti valmis. Kannattaa myös miettiä miten paljon pystyy maksamaan kuukaudessa osamaksuvelkaa pois ja miten pitkään joutuu ostosta maksamaan. Väittäisin ettei kannata harrastuslaitteista maksella puoltavuotta pidempia aikaja, koska ainakin kitarakamoissa sitä haluaa kaikenlaista uutta ja parempaa jo tuolla aikavälillä. Itse olen rikkonut näitä kaikkia sääntöjä, joten tiedän mistä puhun :D |
Ukko 16.02.2006 17:03:25 | |
---|
Oulun musiikki kullaksella on ainakin sellanen että voit ostaa osamaksulla. Maksat summan kolmessa kuukaudessa niin ei tule mitään lisäkulujakaan. Se siis onnistuu vielä. 70-luvulla tuo oli käytäntö joka musakaupassa. Eikä ne aina edes muistaneet karhuta viimeisiä maksettavia. |
lukeman 17.02.2006 14:37:21 | |
---|
Itsellä on sujunut hyvinkin joustavasti sopia aina "paikallisten" musaliikkeiden kanssa suoraan maksaminen muutamassa erässä. Se on melkoisen kallista rahaa kun tekee rahoitusyhtiön kanssa osarisopimuksen. |
superfly 17.02.2006 15:00:35 | |
---|
Onpas Jucciz-maailma taas mustavalkoinen. Mä olen oikeastaan kaikki soittovehkeeni aina ostanut osarilla tai luottokortilla. Se on yksi hyvä tapa hankkia kalliita vermeitä tälläisille selkärangattomille, jotka eivät ikinä saa penniäkään säästöön. Loppuhintaa en ole jaksanut itkeä vaikka tiedän että kalliiksi tulee. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
tapa hankkia kalliita vermeitä tälläisille selkärangattomille, jotka eivät ikinä saa penniäkään säästöön. Juuri tätä tarkoitin. Itsehän säästän mieluummin niin ei tarvitse ainakaan maksaa ylimääräistä. :) Eri juttu sitten noissa täysin korottomissa osamaksusysteemeissä. Toisaalta, kun maksaa kerralla pois, tietää, minkä verran oikeasti on varaa vielä investoida kun ei ole tulossa "yllättäviä" maksueriä. Yksinkertainen on kaunista. |
Ben_D 17.02.2006 16:32:23 (muokattu 17.02.2006 16:37:49) | |
---|
Juccizella luultavasti helvetin iso tili. Luotot ovat sitä varten, että tavallinen normaalituloinen ihminen pystyy ostamaan jotain säästämättä ensin viittä vuotta. Ja kyllä..osaan hoitaa raha-asiani, vaikka mulla onkin kulutusluotto tai itseasiassa balanssiluotto. Miksi balanssiluotto? Siksi, että normaalikulutusluotoissa korko on luokkaa 14-20 pinnaa ja balanssiluotossa alle 10. Kyllä se järkeistää huomattavasti asioita kun on muitakin ruokittavia kun oma suunsa. |
Jucciz 17.02.2006 16:44:54 | |
---|
Juccizella luultavasti helvetin iso tili. On. Se tosin ei kerro vielä yhtään, paljonko siellä on rahaa. :) |
Ukko 17.02.2006 18:20:14 | |
---|
Kyllä se järkeistää huomattavasti asioita kun on muitakin ruokittavia kun oma suunsa. Joo. Niitä on ollut jo yli kakskytvuotta. |
kk80 17.02.2006 19:28:51 | |
---|
Luotot ovat sitä varten, että tavallinen normaalituloinen ihminen pystyy ostamaan jotain säästämättä ensin viittä vuotta. Ehkäpä Juzziz tarkoitti, että osamaksua / luottoa otetaan nykyään liian kevein perustein. Itse ainakin moralisoin ihmisiä, jotka ostavat taulutelkkarin tai muuta luksustavaraa kalliilla luotolla. Lehdistä saa lukea ihan uskomattomiakin tapauksia, mm. etelänmatkoista ollaan nautittu ja jouduttu ongelmiin kun maksu on tullut ajankohtaiseksi. Jenkkilässä, tuossa visan vinguttajien luvatussa maassa ollaan tässäkin vielä pidemmällä. Hesarissa oli ajat sitten juttua siitä, että luottohäiriöt ovat oikea trendi etenkin nuorten keskuudessa. Toki pesukoneet yms. on ihan järkevä hommata luotolla jos muukaan ei auta. Pro Helminen. Raipe Torinoon 2006! |
Kuha 17.02.2006 20:15:21 | |
---|
Mun neuvo on, että jos on hyvä kitaradiili kiikarissa niin kannattaa ostaa luotolla tai ilman luottoa. Oikean merkkisen ja mallisen kitaran arvo pysyy tai kasvaa. Taulutelkkarit ja muu krääsä on tovin jälkeen ongelmajätettä! Muistakaa venytellä. |
pekurides 17.02.2006 20:17:12 | |
---|
Jos tavalliselle duunarille ei jostain tipahda syliin kasa rahaa tai pappa betalar, ni luotto on ainoa kein saada kalliita vermeitä ilman vuosien säästämistä. Ja kyllä se maksu motivaatio kummasti pysyy jos viedään lelut muuten pois:) ..et minusta noi jucciczen jutut kuulostaa lähinnä vittuilulta! |