Aihe: Haussa hyvä Fender Mexico Stratocaster
1 2 3
...And Justice For All
16.02.2006 18:16:00
Mun musiikkimakuni on vuosien varrella kehittynyt raskaamman musan puoleen, ja nyt jämähtänyt kiinni Iron Maideniin. Omalla kitarallani Fender Lead II:lla on tullut soitettua tyytyväisenä useita vuosia, mutta nyt kitara on alkanut jäädä jälkeen siitä mitä kitaralta vaadin. Mun soittomotivaatio on ollut alhaalla pidemmän aikaa, ja olen tajunnut osasyynä olevan varmasti omiin tarpeisiin riittämätön kitara.
Eräs tuttuni (musiikin ammattilainen) tokaisi kitarallani soittaessa, että on kyllä kuollut soundi tässä pelissä. Itsekin oikeastaan vasta tuolloin tajusin, että näinhän asia on. Itse kun ei ole paljon muilla kitaroilla tullut soitettua, on periaatteessa jämähtänyt tuohon oman kitaran tyyliin. Kun kitara ei soi, on siinä tarpeeksi lannistajaa, varsinkin sooloja treenatessa on menty jo ihan epätoivoisesti.
Stratocastereista olen aina tykännyt näiden monipuolisuuden ja kevyen soittotatsin perusteella. Strato on aina tuntunut oikealta kitaralta mulle, ja se vastaa kaikkia vaatimuksia mitä kitaralta odotan. Vielä näin vannoutuneena Iron Maiden-fanina on alkanut oman Stratocasterin ostaminen tuntumaan aina vain paremmalta idealta, ja lähipäivien tuskailu vanhan kepin kanssa on asian vahvistanut.
Menen ripille kesällä, ja myös kesätöitä on luvassa. Rahaa säästöön, plus edellisessä mainitsemani tulonlähteet, ja sitten on syksyllä aika vihdoinkin ostaa kitara. Rikastumaan en tule, ja ajattelin noin 700€ etsiä itselleni kelvon Mexico Straton, jolla kelpaisi useampi vuosi soitella. Tarkoituksena on vaihtaa kaula ja tallamikit minihumbuckereihin, ja jättää keskimikki vakioksi puhtaita varten.

Etsin lähinnä hyvin soivaa yksilöä, joka olisi perushyvä kitara, kumminkin edulliseen 700€ hintaan. Mikä puu olisi parasta soinnin suhteen?
Minihumbuckereina on monia vaihtoehtoja. Maidenin leirissä käytetyt DiMarzion Super Distortion, Duncanin Hot Rail ja saman valmistajan Jeff beck Junior ovat kaikki mielessäkäyneitä vaihtoehtoja, mutta muiden kokemuksia mikeistä olisi hyvä saada.
Kuten varmaan huomasitte, haussa on kova output ja heavy soundi näin kitarapuolella. Tiedän tosi hyvin, että vahvistin meinaa kanssa paljon, mutta näin makuuhuonesoittelussa tyydyn tuohon Roland Cube60:een.

Pointtini oli pyytää apua teiltä tämän tulevaisuuden kitarani hankkimisessa.
Aikaahan on vielä paljon, mutta olisi hyvä jo nyt rakennella suuntaa siihen päin, minkälaisen kitaran ostan. Mexico Classic sarja vaikuttaa hintaluokaltaan mielenkiintoiselta, kokemuksia?

Aiheeseen liittyen neuvoja ja muuta, kiitos.
Napoleon roikottaa figuuria bussin ikkunasta, saa pihvistä naamaansa, heittää jonkun vaalipinssin ja juoksee pakoon!
Kelle
16.02.2006 18:24:42
Tolla budjetilla kääntäisin katseeni käytettyjen puoleen. 700 eurolla saa jo käytettynä japanin fenkkua ja saattaapi hyvällä tuurilla irrota ihan amerikkalainenkin. Raskaampaan musaan sitten tallaan joku ykskelasen kokonen humppari.

Arvoasteikko noissa fenkuissa taitaa mennä huonommasta parempaan: mexico, japan, usa. Itse ostaisin japanin tuotoksen
Jacksoni sen olla pitää!!!
32788
16.02.2006 18:26:29
Mitä testailin tuollaista '60 classic-stratoa, se vaikutti hyvältä peliltä. Suosittelen testaamista.
Miljoonannen kerran - me emme liioittele!
...And Justice For All
16.02.2006 18:32:02
Korostan vielä, että haussa on perushyvä Strato, jota ei tarvitsisi huoltaa koko ajan, mutta joka olisi hyvä peruskitara raskaaseen musiikkiin.

Paljonko mikkien vaihdattaminen liikkeessä maksaisi noin perstuntumalta?
Napoleon roikottaa figuuria bussin ikkunasta, saa pihvistä naamaansa, heittää jonkun vaalipinssin ja juoksee pakoon!
Räbbänä
16.02.2006 18:35:56 (muokattu 16.02.2006 18:36:41)
No eikös ainakin thomannilla ole joku Mexico fat strato floikalla alle 700€?

EDIT: Muistin oikein http://www.thomann.de/thoiw3_fender_mexfrstdstratsb_prodinfo.html
Öri Öri Öri kansalaiset. "Tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän... eikä lähde sieltä milloinkaan pois...
...And Justice For All
16.02.2006 18:38:24
Mä vähän mietinkin, että onko floikasta mulle hyötyä tai haittaa. Komppipuolella vedellessä jäisi varmaan kammen käyttö vähälle. Toisaalta en tiedä onko siitä haittaakaan. En ole omistanut ikinä floikkakitaraa, enkä oikein tiedä siitä hirveästi. Eikös se pidä säätää jotenkin?
32788
16.02.2006 18:40:31 (muokattu 16.02.2006 18:42:04)
Ei kannata hommata floikallista jos et ihan välttämättä floikkaa tartte. Enemmän haittaa kuin hyötyä. Saa sillä straton tremololla hoideltua jos vinguttaa tarttee. Ei ny mitään divebombeja mut aika harvoin sellasia tarvii soittaa.

Itellä muuten taitaa ainakin olla seuraava kitara tällainen:

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-183266.html

Siihen sitten humppari tallaan.
Miljoonannen kerran - me emme liioittele!
LassiÖ
16.02.2006 18:41:18
Floikka on ennemmin haitta kun hyöty ainakin omasta mielestä, virityksessä kestää 5x normaalia kauemman, kieltenvaihto on perseestä, intonaatiot sun muut rasittavia säätää. Onhan se toisaalta ihan hauska lelu joskus.
IMIK #26 kalamies#17 >-)))>
...And Justice For All
16.02.2006 18:42:03
Ei kannata hommata floikallista jos et ihan välttämättä floikkaa tartte. Enemmän haittaa kuin hyötyä. Saa sillä straton tremololla hoideltua jos vinguttaa tarttee. Ei ny mitään divebombeja mut aika harvoin sellasia tarvii soittaa.

Juuri näin ajattelin itsekin. Floikalle ei ole tarvetta sinänsä. Kiinteä talla saattaisi olla paras, mutta vaihtaminen voisi olla kaltaiselleni tunarille liian vaikeaa. Mutta käsittääkseni normaali Strato-tallasta ei ole vaikea tehdä "kiinteää", eikös se vaadi vain parin jousen lisäämisen jolloin tallasta tulee tarpeeksi jämäkkä?
LassiÖ
16.02.2006 18:44:17
eikös se vaadi vain parin jousen lisäämisen jolloin tallasta tulee tarpeeksi jämäkkä?

Ei välttämättä tarvi edes lisätä jousia, kiristää vaan tiukalle.
IMIK #26 kalamies#17 >-)))>
...And Justice For All
16.02.2006 18:47:57
Mitenkäs puu-asia? Entäs otelaudan materiaali? Vaahteraa, ruusupuuta?

Kiitos asiallisista vastauksista.
Imper
16.02.2006 18:55:52

Jos hevimpää musiikkia soittelet, niin melkein lähtisin ruusupuisten otelautojen suuntaan. Vaahteraotelautaiset on ainakin minun makuuni turhan klangeja isommilla säröillä soitettaessakin.

Tuossa budjetissa minäkin lähtisin varmaan Japsipeliä hakemaan tai sitten tosiaan tota Mehikon Classic-sarjaa.

http://soundstore.fi/index.php/cPath/21_22/sort/2a/page/2

Tuolla noita Japanilaisia Stratoja uutena.
Everyone is a per-son
Country Larry
16.02.2006 19:01:54

Saarni ja leppä ovat hyviä runkopuita, otelaudassa voi olla kumpi vaan silmää miellyttää, ero soundissa on kuitenkin aika pieni: nyrkkisääntönä vaahtera on piirun verran kirkkaampi ja ruusupuu lämpimämpi.

Mexicon Classic-stratot on tosiaan hyviä, mutta niissä on pienet nauhat ja aika kupera otelauta (radius 7,25), joka ei ole paras mahdollinen kielen venyttämiseen. Moderneimmissa malleissa on radius 9,5 ja medium-jumbo-nauhat jotka on jo sormiystävällisemmät venytyksille. Eikö siinä Iron Maidenissa venytetä aika paljon?

Floikasta on tosiaan enempi haittaa kuin hyötyä, jos sitä ei erityisesti halua käyttää. Jos kieli katkeaa kesken biisin menee KOKO kitara epävireeseen ja on soittokelvoton siihen asti että kieli on vaihdettu ja KAIKKI kielet uudelleen viritetty. Plussaa floikassa on tietenkin se että sillä voi tehdä hurjia temppuja, joita ei voi mitenkään muuten tehdä, mutta vähän se on sellaista temppuilua... makuasioita. Vielä se kannattaa ottaa huomioon, että floikka soundaa kirkaammalta kuin perustalla.

Mites noi Highway 1 stratot? Semmoinen irtoaisi varmaan 700 eskon pintaan ja siinä on leppärunko, 9,5 radius otelauta valinnan mukaan ruuspuuta tai vaahteraa. Runko on vedetty ohuenohuella polyuretaanilakalla joka antaa rungon soida kivasti akustisesti. Käytetyt on tietty kans hyvä vaihtoehto, kannattaa seurata Toria ja kauppojen nettisivuja. Itse olen sitä mieltä ettei tähän maailman tarvi valmistaa enää yhtään uutta kitaraa, kun melkein mitä vaan löytää netistä käytettynä. Ekologiaa voi ajatella joskus...
Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille.
tommijk
16.02.2006 19:14:32
OSTAKAA mun valvetroniksi!
...And Justice For All
16.02.2006 19:39:40
^ Näyttää hyvältä. Mutta mikä tuosta tekee noin halvan jos se on Jenkki? Missä asiassa on tingitty?
rainmaker
16.02.2006 19:41:42
Tuolla rahalla saa helposti käytetyn japanialaisen, joten sinuna toria seurailisin. Varmaan selviät mikkipuolella sillä, että tallamikiksi vaihdat SD:n hot railsin tai jbjr:n.
Ja tuon mikin vaihto ei ole mikään vaikea operaatio, jos vain suinkin haluat yhtään tutustua kitaran sielunelämään, niin vaihda ihmeessä se mikki itse. SD:n sivuilta saa erittäin selviä ohjeita mikä johto tulee kytkeä minnekkin.
Daavidin fuzz!!
tommijk
16.02.2006 19:52:15
^ Näyttää hyvältä. Mutta mikä tuosta tekee noin halvan jos se on Jenkki? Missä asiassa on tingitty?

Viimeistely ei ole ehkä ihan yhtä tasokasta kuin vaikkapa american standard stratocasterilla. Silti pesee mielestäni meksikolaiset ja japanilaiset versiot. Mikit on myös ehkä hieman huonompilaatuiset. Talla on vintage mallinen eli halvempi. Nämä siis kalliimpiin amerikan malleihin verrattuna.

Tuohon hintaan kyllä mielestäni loistokeppi.
OSTAKAA mun valvetroniksi!
...And Justice For All
16.02.2006 19:59:34
^ Tuohan kuulostaa sikäli hyvältä, että mikit ovat jokatapauksesaa menossa vaihtoon. Ja tuohon saisi tallaankin normaalikokoisen humbuckerin kätevästi.
pliksu
16.02.2006 20:08:24
Torilta japan strato ja tarvittaessa hot rails taakse, niin ei tarvi alkaa jyystämään. En ole vielä yhtään haukkua kuullut japanilaisista. Omassakin tasoero on huima sitä edeltäviin meksikaanoihin.
Stuck inside of Mobile with the Memphis blues again | Myynnissä: Peavey Classic 30 / Ostetaan Orange AD-30 nuppi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)