qtm 14.02.2006 12:45:52 | |
---|
no niin, nyt on tullut ilmeisesti puristettua liian kovaa vasemmalla kädellä, kun peukalo on vammautunut. Puristusvoima on täysin kadoksissa ja peukaloon särkee. Ei onnistu kitaransoittokaan enää.. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia alkuaikoina? Mikä lääkkeeksi? Särkylääkettä ja lepoa kai sit vaan. |
Mimi 14.02.2006 19:07:15 | |
---|
Mulla ei kyseessä foni, vaan huilu. Puristan oikean käden peukalolla ja etusormella tuota huilua jotenkin vaistomaisesti liian kovaa ja peukaloon alkaa sattumaan jo hetken soittamisen jälkeen. Huilua ei siis missään nimessä tarvitsisi puristaa, sen kuuluisi levätä siinä peukalon päällä. Itselläni ei tilanne vielä ole kovin pahaksi päässyt. Aina kun peukalo alkaa puutumaan ja sattuu, niin muutaman minuutin tauko ja vähän venyttelyä ja koetan jatkaa rennommin ja puristamatta. Toistaiseksi tuo yleensä on auttanut. Antti1987: "Hanuristi on kuulemma punkkari." Hanuristi: "Antti1987 on kuulemma runkkari." |
Blues_lad 15.02.2006 21:30:05 | |
---|
Mulla on fonin kanssa samaa onklemaa. Mulla ainakin autto kun koitti olla vaan puristamatta ja sit jos kuitenkin alkoi sattuun niin vesihanasta eka niin kylmää vettä kun vaan tulee, ja peukku siihen alle ja sit kun se oli tarpeeksi tunnoton niin lämmintä vettä heti perään. Tätä vaan toistat pari kertaa niin kyllä se siitä rentoutuu. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
no niin, nyt on tullut ilmeisesti puristettua liian kovaa vasemmalla kädellä, kun peukalo on vammautunut. Puristusvoima on täysin kadoksissa ja peukaloon särkee. Ei onnistu kitaransoittokaan enää.. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia alkuaikoina? Mikä lääkkeeksi? Särkylääkettä ja lepoa kai sit vaan. Sama vika, ajoittain. Luonnollisestikin teknisesti vaativammat kuviot ja yleensäkin peukalon liikehdintä aiheuttaa jännittyneisyyttä / kipua. Yksi tärkeimmistä asioista tätä korjataksesi on RENTOUS. Kokeile soittaa painaen läppiä ja nappeja aivan niin vähän ja rennosti kuin suinkin mahdollista. Itse olen huomannut että tämä vie jo paljon eteenpäin. THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING |
codiath 23.02.2006 16:08:51 | |
---|
Sama vika kuin Mimillä, paitsi vasemman peukun kohdalla. Pitäis vaan opetella olemaan puristamatta muka. Itellä tuntuu ettei se venyttelykään auta siihen kipuun, se häviää jos on soittamatta pari viikkoa ja se nyt taas ei soiton kehitykselle oo hyvä juttu... |
musique 01.09.2006 13:43:30 | |
---|
Kyseessä on ylirasitus joka saattaa muuttua krooniseksi, joten huomiota! Jos nyt sattuisi niin ikävästi että jännetupen (tenosynoviitti) tulehdus kroonistuisi, voin kertoa että yksinkertainen leikkaus l. jänteen avaus ja puhdistus auttaa. Siinä poistetaan Tenonin kalvo jännetupesta jolloin ärsytys lakkaa. Tällaiselle soittimen kanssa kehittyvälle tulehdukselle voi olla jo olemassa pohjat joten se ei aina johdu soittimesta. |
T.A 03.09.2006 18:20:31 | |
---|
kyseessä saattaa olla myös pelkkä hermon ärsytys/kompressio jolloin hermon rauhoittaminen on tarpeen tulehduskipu lääkettä viikon kuuri voit koittaa suojata peukalosi teippaamalla ettei hermo ärsyynny. |