Aihe: studioon vai ei?
1
Murmeli
14.02.2006 12:46:57
Ollaan tässä hevanderiä soiteltu n.4 vuotta vaihtelevalla menestyksellä ja jäsenistöllä. Studioon pitäs mennä hiihtolomalla, ajat varattu jo piuoli vuotta sitten, mutta puoli bändiä nurisee että tulee kiire(!)
Parin biisin pikku demoa oltas vääntämässä.
Eihän tuo nyt niin kauhea homma ois, vai pelottaako niitä pienempiä poikia vaan, mitä veikkaatte?
"No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia."
Bonham
14.02.2006 12:53:28
No mikä on päämäärä? Ei siitä studiosta kai ikinä kelleen haittaa ole ollut...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Murmeli
14.02.2006 13:04:48
meistä pitäs tulla maailman isoimmat starat tällä demolla :D
no ei, huviksihan ja ehkä hyödyksi tässä soitellaan.
mitenhän niillä ei sisu riitä?
paavi
14.02.2006 14:11:00
Kuulostaa pikkasen tutulta. Nyt vaan sinne studioon! Ei se siitä mikskään muutu, samaa jauhamista tulee olemaan, jos ei mitään konkreettista päätetä. Päätätte päivämäärän milloin ootte studiossa ja silloin on kaikkien syytä osata hommansa niin että se menee periaatteessa kerralla purkkiin.
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
Salieri
15.02.2006 08:38:27
Studioon mars! Hyvä demo on kuitenkin aloittelevan bändin tärkein promootioväline niin keikoille, yleisölle kuin levy-yhtiöihinkin. Ja koska treenikämpällä ja kotona tehdyn pohjatyön määrä on suoraan verrannollinen nauhoitusten lopputuloksen laatuun, suosittelen että käytätte kaiken liikenevän ajan nauhoitettavien biisien treenaamiseksi huippukuntoon. Studiossa teette sitten parhaanne ja asenteella! Yrityksen puute jää vaan jälkeenpäin ottamaan päähän.
Paskimmillaankin hevi on parasta.
kivi
16.02.2006 10:56:20
Eihän tuo nyt niin kauhea homma ois, vai pelottaako niitä pienempiä poikia vaan, mitä veikkaatte?

Studiohommia ei opi kuin menemällä sinne studioon. Ihan sama, mitä olette lukeneet intternetistä, kirjoista ja lehdistä, kuunnelkaa sitä äänittäjää ja esittäkää kohtuullisia toivomuksia.

Se on kuitenkin ihan eri asia kuin kotiäänittely, ja opettaa rutkasti enemmän.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Murmeli
16.02.2006 12:43:23
siinähän se vitsi piileekin, kotiäänityksiä mä ja basisti ollaan tehty n.15 v lähtien, "oikeassa" studiossa ollaan saman jannun kaa oltu 2 kertaa.. :P
muut ei vaan tiiä yhtään mikä sielläki on homman nimi.
Studiohan on "kiva paikka" johon ei stressin kans kannata lähteä..
klikkikammo niillä ainaki on kauhea..
kivi
16.02.2006 12:50:37

No jos ei klikin kanssa osaa vetää, niin antaa huojua. Perempi niin, kuin että tulis eloton esitys.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Sir Härö
16.02.2006 16:23:05
Me mennään maaliskuussa studiolle. Ollaan suunniteltu että yks biisi per viikonloppu ja kolme viikonloppua ollaan saatu varattua.

Se mikä minua huolestuttaa, on se että kuinka tulemme toistemme kanssa toimeen?
Soitannollisesti soittajien kemiat kohtaavat hyvin, kaikki ovat hyvin lahjakkaita (paitsi minä) ja kaikilla on tavoitteet kohdallaan, mutta kun homma on mennyt vähän metallicaksi eli vitun moista kiukuttelua ja mullittelua puolin jos toisin.

En meinaa sitä että välit olisivat huonot, mutta kaikilla on lyhyt pinna ja heti jos on vähänkin aihetta, ruvetaan riitelemään. Riitely ei estä soittamista vaan soittaminen jatkuu ja "tiimi toimii", mutta riitely ja pässisttely tekevät ainakin minulle vaivautuneen olon. Kitaristi/laulaja sekä soolokitaristi ovat keskenään serkuksia joten se saattaa ainakin olla yksi syy miksi pojat ärtyvät toisiinsa. Rumpali sanoo mielipiteensä vain jos on innostunut. Muutoin hän on äkäinen ja hänen asenteensa on hyökkäävä.

Minä tulin bändiin vasta hiljattain, joten minä en ole vielä kerinnyt käymään kenenkään hermoille (hope so...). Olen pyrkinyt "väistelemään" riitatilanteet ja yrittänyt kääntää muiden tappelut huumoriksi. Laulaja kehuikin minua sanoen että on hyvä että jaksan ottaa asiat huumorilla vaikka tilanne olisi kuinka riitaisa tahansa...

Voi tietysti olla että äijät eivät jaksa keskittyä riitelemiseen koska on siellä studiolla muutakin tekemistä.
"Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz. Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua."
Wk
16.02.2006 16:51:28 (muokattu 16.02.2006 16:54:58)
On toisaalta hyvä että on edes jonkinlaista kiistelyä biiseistä / koko hommasta. Edesmenny bändini kun teki ainoan varsinaisen demonsa sillä periaatteella että jokainen vain kävi soittamassa osuutensa, ei paljoa analysoitu / keskusteltu että onko hyvä vai huono otto. Nyt kun sitä demoa kuuntelee niin ei voi kuin ihmetellä miksi siihen rahaa tuli pistettyä...Fiilistä hommaan pitää olla, muuten ei ole järkeä studioon lähteä.
http://www.mikseri.net/users/108413.php
Antero
16.02.2006 17:41:48
siinähän se vitsi piileekin, kotiäänityksiä mä ja basisti ollaan tehty n.15 v lähtien, "oikeassa" studiossa ollaan saman jannun kaa oltu 2 kertaa.. :P
muut ei vaan tiiä yhtään mikä sielläki on homman nimi.
Studiohan on "kiva paikka" johon ei stressin kans kannata lähteä..

Pieni vinkki tohon klikkiin jos sillä haluatte vetää.
Koittakaa hakee siihen joku svengaava rumpu tai perkka komppi. Pohjalta bossanova tai joku muu latino. Jos teillä on treenikämpällä rumpukone niin laittakaa rumpali kokeileen. Eikä siinä klikissä tarvi natsina olla kiinni. Soitto klikillä ja kuuntelu ilman. Jos ei huomaa huojuntaa niin se on ihan ok.
Atommic
17.02.2006 12:19:20 (muokattu 17.02.2006 12:20:04)
Studioon vaan rohkeasti. Opettaa aivan helvetisti jos vaan muistaa olla vastaanottimet päällä.

Oikeaan studioon menemisessä on se hyvä puoli että ajankohdat tulee yleensä sovittua etukäteen jolloin on selkeä deadline. Tuolloin biisien pitää olla kunnossa, soiton kulkea jne. Kotiäänittelyihin kun lähdetään monesti turhan vähillä eväillä.

Pari muistettavaa asiaa:
- rumpalille klikki korviin treeneissä, mikäli sen kanssa halutaan
vedellä studiossa. Tällöin myös muut soittajat oppivat soittamaan "oikeassa tempossa".

- Jokainen soittaja osaa vetää osuutensa vaikka yksin pelkän klikin kanssa, eli tunnetaan nauhoitettava materiaali hyvin.

- Vetäkää vaikka c-kasetille biiseistä treenikämppädemot. Kuunnelkaa sovituksia: toimiiko kaikki osat, soitetaanko liikaa/liian vähän, toimiiko laulu/sanat. Tarvitaanko studiossa millaisia päällesoittoja, mausteita (koskettimia tms).

- Vermeet on kunnossa kun lähdetään studiolle. Ei tartte alkaa kuluttamaan äänittäjän aikaa kolvaamalla piuhoja.

- Äänittäjältä voi ja pitääkin rohkeasti kysellä. Hyvällä keskustelulla saadaan parempi lopputulos.

Kyl se siitä!
Ambition makes you look pretty ugly
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)