Aihe: Line6 Guitarport
1 2 3 4 5
Hannu H.
18.08.2003 22:03:44

Heitän alkuun villin arvauksen että asiasta on saatettu joskus jotain puhua, mutta haku on taas poissa käytöstä..

Elikkä. Koska soitteluni on pääosin kotisoittoa, niin olisiko tämä härveli ostamisen arvoinen? Saisin samassa paketissa läjän vahvistimia ja toisen efektejä. Siis näin line6:n kotisivuilla luvattiin.

Mitenkäs tämä sitten toimii ihan in real life? Kokemuksia? Kuullostaako nuo mallinnukset oikeilta? Ja ennen kaikkea, onko hintansa väärtti?
sihvoh
18.08.2003 23:03:26 (muokattu 20.08.2003 19:04:43)
Elikkä. Koska soitteluni on pääosin kotisoittoa, niin olisiko tämä härveli ostamisen arvoinen? Saisin samassa paketissa läjän vahvistimia ja toisen efektejä. Siis näin line6:n kotisivuilla luvattiin.

Mitenkäs tämä sitten toimii ihan in real life? Kokemuksia? Kuullostaako nuo mallinnukset oikeilta? Ja ennen kaikkea, onko hintansa väärtti?

Onhan tuosta puhuttu aiemminkin. Ja itse olen laitetta kehunut tiettyyn käyttöön ja se on juuri kotikäyttö. Uusi versio ohjelmistosta (2.0) toi paljon lisää mitä vanhasta puuttui.

Elikkä mitä voit tehdä Guitarportilla:

1) Käyttää sitä vahvistimena ja monipuolisena sellaisena. Ohjelmisto mallintaa vanhoja ja uusia vahvistimia. Marshall, Mesa, Fender ja akustinen vahvistin. Vahvistinmallinnukset sisältävät kaksi osaa, itse vahvistimen ja sitten sen kanssa käytettävän kaiutinkaapin mallinnuksen. Voi käyttää näitä ristiin miten tykkäät.

2) Kun perussoundit kyllästyttävtä voit muokata niitä efekteillä joita riittää joka lähtöön. Overdrive, reverb, delay, chorus, flanger, vibe, rotary speaker, rotary drum, compressor. Efektit voi kytkeä joko vahvistimen eteen tai sen jälkeen toimiviksi. Lisänä on vielä virtuaalinen mikitys jossa on kolme erilaista mikkityyppiä ja myös niiden etäisyyttä voi säätää.

3) Jotta saa ääntä ulos täytyy olla jonkilainen vahvistin johon GP kytketään. Itse olen käyttänyt tietokoneen kaiuttimia, steroita, kitaravahvistin ja aktiivikaiuttimia. Ja sitten yöllä vielä kuulokkeita. Erittäin mehevät soundit saa kun kytkee laitteen putkipääteasteeseen.

4) Maksamalla n. 7 EUR kuukaudessa saat online portaalin käyttöön josta voit imuroida kaikenlaista kitaran soittoon liittyvää. Oppitunteja eri tyylilajeihin tai artisteihin liittyen malliin "opi soittamaan Billy Gibbons tai Jimmy Hendrix tyylillä". Näiden lisäksi on viikon "lick", "chord", uutisia, tietoa soittajista.

Portaalin ehkä paras puoli ovat taustanauhoitukset joita imuoroimalla saa "bändin kotiin" ja pääsee soittamaan mukana. Ensin voi kuunnella täyden trackin jossa on kitara mukana. Sitten opettelemaan tabulatuureista jotka tulevat mukana. Ja eikun lopuksi taustanuhoitus ilman kitaraa käyntiin ja voit ottaa J. Hendrixin paikan :-) Myös soundeja voi tallettaa ja jakaa käyttäjien kesken. Monessa kirjassa on nykyään CD jossa on samantapaisia taustoja mutta niistä puuttuu yleensä vokalisti joka hankaloitta kappaleen mukana pysymistä. GP -taustoissa on vokalistikin yleensä mukana. Voit myös käyttää MP3, CD, yms.. materiaalia GP:n kera ja osaan CD biiseistä löytyy CD-link joka säätää oikeat vahvistimet ja soundit kappaleen aikana automaattisesti.

Huonoin puoli taustanauhoituksissa on ehkä se että kaikki eivät ainakaan ole minun makuuni sopivia ja niitä tulee vähän hitaahkosti lisää.

5) Vahvistimien ja efektien oikealta kuulostaminen on sitten taas pidempi juttu. Riippuu keneltä sitä kysyy. Itse olen rakentanut nyt pari putkivahvistinta ja kolmas on juuri työn alla. Vertaamalla guitarporttia niihin voisin sanoa että jos ei vaadi liikaa niin ainakin osa vahvistinmallinnuksista on melko hyviä. Kyllä niissä putkisoundin tyyli ainakin on. Se mikä puuttuu on ehkä dynamiikka joka on putkissa luonnostaan ja sellainen soundi elävyys. Emulaatio on aina emulaatio. Kuitenkin GP parani oleellisesti 2.0 version myötä koska nyt soundit ovat PODXT -tasoiset.

6) Riittääkö kotikäyttöön, no ainakin minun mielestäni riittää. Mulla on tuossa nurkassa pölyyntymässä Behringer Blue Devil. Sen lisäksi nuo omatekoiset putkivahvistimet. Eniten tulee käytettyä silti Guitarporttia koska siinä on kaikki mitä tarvitsee hiiren ulottuvilla.

Siis jos sulla läppäri niin tätä voipi käyttää vaikka yleisvahvistimena. Läppäri mukaan ja piuha kiinni johonkin vahvistimeen tai äänipöytään ja soittamaan. Roudaaminen on ainakin helppoa.

Huh, tulipas pitkä juttu kun innostuin. Pitäisköhän tehdä ihan arvostelu Guitarportista kun sitä on tullut tosiaankin käytettyä paljon.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
mathias
18.08.2003 23:06:18
Huh, tulipas pitkä juttu kun innostuin. Pitäisköhän tehdä ihan arvostelu Guitarportista kun sitä on tullut tosiaankin käytettyä paljon.

Jos aikaa ja intoa löytyy, tee ihmeessä. Tietämystä ainakin tuntuu löytyvän. +
Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen-
Jaffe
18.08.2003 23:17:03
plussaa tuli jo nyt :)
ja arvostelusta lisää
karkki
19.08.2003 09:04:44

Minun mielestäni Guitarportissa on vikana se, että sen sitoo soittajapoloisen kiinni tietokoneeseen. Soitat aina samassa nurkassa, jossa koneesikin on. Ja jos taloudessa on joku muu, joka haluaa käyttää tietokonetta, on ratkottavana eturistiriita. Samasta syystä olen aina välillä harkinnut irrallisen digitaalitallentimen hankkimista tietokonepohjaisen kotistudion sijasta.
Jos olet satavarma, ettei ainainen kytkeytyminen tietokoneeseen (ja sen mahdollisesti häiriöitä aiheuttavaan monitoriin) tule sinua ikinä häiritsemään, Guitarport voi olla hyvä hankinta. Omiin tarpeisiini hieman halvempi V-Amp2 sopii paremmin - vaikkei siinä tietysti olekaan Guitarportin monia vekkuleita webin mahdollistamia ominaisuuksia. Joista tietenkin maksaisit ekstraa.
t1amatti
19.08.2003 09:14:35
Voiko GuitarPortista tulevaa ääntä vahvistin/efektimallinnusten jälkeen nauhoittaa jollain 'tavallisella' audiosoftalla, samaan tyyliin kuin jos kitaran löisi esivahvistimen kautta line iniin, vai ollaanko täysin GP:n softan nauhurin armoilla?

Plussaa pitkästä selostuksesta yllä.
no näinhän se on.
bubi
19.08.2003 12:51:57 (muokattu 19.08.2003 12:55:12)
Minun mielestäni Guitarportissa on vikana se, että sen sitoo soittajapoloisen kiinni tietokoneeseen. Soitat aina samassa nurkassa, jossa koneesikin on.

tässä PODXT vie voiton, et ole sidottu mihinkään. voit kytkeä sen strereoihin, comboon , PA-setttiin. mihinkä vaan missä on AUXIN. PODXT/guitarport softalla saat guitarport ominaisuudet käyttöön PODXT:ssä, eli 2 eri laitetta yhden hinnalla. Jos pystyy laittamaan 150-200 euroa enemmän, niin PODXTn hankinta on perusteltu GP:hin nähden... tässä tapauksessa en miettisi hetkeäkään kumman ottaisin..
Ostan Digitech Whammy-pedaalin, 7-alueinen EQ(Boss,ibanez,danelectro)
Hannu H.
19.08.2003 13:02:26 (muokattu 19.08.2003 14:31:59)

Minun mielestäni Guitarportissa on vikana se, että sen sitoo soittajapoloisen kiinni tietokoneeseen. Soitat aina samassa nurkassa, jossa koneesikin on. Ja jos taloudessa on joku muu, joka haluaa käyttää tietokonetta, on ratkottavana eturistiriita. Samasta syystä olen aina välillä harkinnut irrallisen digitaalitallentimen hankkimista tietokonepohjaisen kotistudion sijasta.
Jos olet satavarma, ettei ainainen kytkeytyminen tietokoneeseen (ja sen mahdollisesti häiriöitä aiheuttavaan monitoriin) tule sinua ikinä häiritsemään, Guitarport voi olla hyvä hankinta. Omiin tarpeisiini hieman halvempi V-Amp2 sopii paremmin - vaikkei siinä tietysti olekaan Guitarportin monia vekkuleita webin mahdollistamia ominaisuuksia. Joista tietenkin maksaisit ekstraa.

Niin tuon V-ampin saa myös kitaran ja vahvistimen väliin?

EDIT: Hätäsen kysymyksen päälle lisää juttua:
eli noita netti härveleitä en tartte, joten tuo v-amp2 olis siinämielessä parempi. Onko jotain muita vastaavia v-ampin kanssa samassa hintaluokassa pyöriviä laitteita tarjolla?
karkki
19.08.2003 14:35:20

Niin tuon V-ampin saa myös kitaran ja vahvistimen väliin?

Toki, mutta vahvistimessa on syytä olla efektilenkki. Pikku-Peaveyn inputiin liitettynä tuli ilmoille semmoista sirkkeliä, ettei sitä voinut kuunnella. Usein suositeltu vaihtoehto on käyttää V-amppia jonkin keyboard-vahvistimen tai vastaavan kanssa, siis sellaisen joka ei väritä soundia kuten kitarastyrkkarin etuvahvistimet.
Ratkaisu riippuu aika lailla siitä, missä aiot soittaa. Kotona voit laittaa sen kiinni vaikka stereoihin tai hommata kevolliset aktiivikaiuttimet vaikka kuulokeliitäntään kytkettäväksi (ei 20 euron tietokonekaiuttimia). Minun mielestäni V-Amp on parhaimmillaan kuulokkeilla: hyvää soundia ei pilaa mikään ja saa soittaa niin kovaa kuin korvat ja sielu sietävät.
Tästä on aika paljon kirjoiteltu tälläkin alueella, joten kokeile josko haku tuottaisi perusteellisempia selvityksiä.
Hannu H.
19.08.2003 14:48:02

Kokeilen haulla heti kun se vain toimii...
Spiralmind
19.08.2003 14:58:37

Huu... pitää tähänki topicciin sitte mainostaa.. :p ..ja miks..? - ku mä en tykkää line 6:n soundista.. (v-amp se tosin vasta kamala on)..

Eli ilmaiseksi on saatavilla parempia softapohjasia mallinnuksia & efektejä! http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=7307cc9638&co=60

Mitenkäs tämä sitten toimii ihan in real life? Kokemuksia? Kuullostaako nuo mallinnukset oikeilta?

Mä en ole vielä kuullut mallinnusta joka mun mielestä kuulostaisi oikealta. Hyvin lähelle pääsee tuo SimulAnalog ilman Line 6-tyyppistä ominaissoundia (väittäsin että erotan missä tahansa levyllä kun tarkemmin kuuntelen jos on Line 6:n mallinnuksia käytetty).
Ite kyllä mallinnusta enemmän tykkään emulaatiosta eli analogisesta "mallinnuksesta" kuten Tech 21 SansAmp laitteet jotka soveltuu samaan tarkotukseen eli suoraan piuhasta ilman vahvistimia ja mikityksiä vaikka stereoiden kautta soittamiseen ja nauhottamiseen.

Ja ennen kaikkea, onko hintansa väärtti?

On ja ei ole... siin mieles ei ole et SimulAnalogin mallinnukset on ilmasia ja soundaa paremmalta. Mut toisaalta eihän se n. 150 euroa paljon rahaa ole monesta vahvistinmallinnuksesta...
sihvoh
20.08.2003 21:23:58
En edes ole huomannut että gp:ssä olisi oma nauhoitus softa....pitäisi varmasti tutkia sitä vähän tarkemmin.

Ei siinä omaa softaa ole vaan mahdollisuus käyttää muita ohjelmia. Tuettuja protokollia ovat:

- ASIO
- DirectSound
- MNE
- KS Audio

Nämä siis digitaaliseen "äänitykseen". Näissä voipi tulla ongelmia latenssin kanssa mutta ohjeissa on kyllä juttua senkin vähentämisestä. Elikkä periaatteessa tuo onnistuu.

Itse olen käyttänyt analogista nauhoistusta toisella koneella "Loop recorder" -ohjelman avulla. Sillä voi nauhoittaa pätkän jonka soittaa. Lopuksi voi pätkäistä alusta ja lopusta ei toivotut palat pois ja tallentaa MP3 -muotoon.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
sihvoh
20.08.2003 21:28:15
Eli ilmaiseksi on saatavilla parempia softapohjasia mallinnuksia & efektejä!

...siin mieles ei ole et SimulAnalogin mallinnukset on ilmasia ja soundaa paremmalta. Mut toisaalta eihän se n. 150 euroa paljon rahaa ole monesta vahvistinmallinnuksesta...

Ohjelmat on ilmaisia mutta laitteet joilla nauhoitus tehdään ovatkin jo toinen juttu. Normaalien äänikorttien latenssi on haitta jota on vaikea korjata. Kyllä hyvä äänikortti (musakäyttöön) jossa ei ole latenssia maksaa aika paljon...
Spiralmind
20.08.2003 21:56:08

Ohjelmat on ilmaisia mutta laitteet joilla nauhoitus tehdään ovatkin jo toinen juttu. Normaalien äänikorttien latenssi on haitta jota on vaikea korjata. Kyllä hyvä äänikortti (musakäyttöön) jossa ei ole latenssia maksaa aika paljon...

No Audigylla latenssi on Cubasessa mulla 4ms ilman häiriöitä äänessä. Eli riittää mun mielestä ihan hyvin reaaliajassa soitteluun efektien kanssa. Maksoin aikoinaan Audigystani jotain 60 euroa, että ei se nyt niin älytöntä investointia vaadi... Tosin tarkotus mulla ois kuitenkin jossain vaiheessa ostaa joku musakäyttöön suunnattu äänikortti jossa latenssi ois vielä pienempi ja äänenlaatu parempi. Käsittääkseni semmosenkin ihan pätevän saa uutena alle 200 eurolla.
Migo
28.01.2005 19:59:53
Mites se on pystyykös tuolla soittelemaan pelkät kuulokkeet päässä?? Eli itselläni on kannettava niin siihen liittää gp ja kuulokkeet päähän ja soittamaan?? Mites toi äänityshomma (ei ole selvinnyt) toimii pitääkö olla joku toinen ohjelma, että pystyy äänittämään vai onko gp:ssä sellainen ominaisuus. Kiitos olen Tyhmä.
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
Ben_D
28.01.2005 20:06:30

Mites se on pystyykös tuolla soittelemaan pelkät kuulokkeet päässä?? Eli itselläni on kannettava niin siihen liittää gp ja kuulokkeet päähän ja soittamaan?? Mites toi äänityshomma (ei ole selvinnyt) toimii pitääkö olla joku toinen ohjelma, että pystyy äänittämään vai onko gp:ssä sellainen ominaisuus. Kiitos olen Tyhmä.

GuitarPortissa on kuulokeliitäntä. Asennettaessa GuitarPortin asentuu myös ajuri, jonka kautta signaalia pystyy käyttämään suoraan ainakin Steinbergin tuotteissa eli Nuendossa ja Cubasessa.
Migo
28.01.2005 20:14:41
GuitarPortissa on kuulokeliitäntä. Asennettaessa GuitarPortin asentuu myös ajuri, jonka kautta signaalia pystyy käyttämään suoraan ainakin Steinbergin tuotteissa eli Nuendossa ja Cubasessa.
Tuollasen cubasen saako netistä jonkun kokeiluversion?
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
Ben_D
28.01.2005 20:17:47

Tuollasen cubasen saako netistä jonkun kokeiluversion?

Kts. http://www.steinberg.net/
McNulty
28.01.2005 20:18:16
Itse ainakin totesin L6 GP:n aika tarpeettomaksi. Se oli oikeastaan enemmän säätämistä kuin soittamista. Ja loppupeleissä todella vähän mitään käyttökelpoista. Tämä nyt tosin päivän ruuvailulla ja soittelulla, mutta Bossin GT-6 omasi tuossa vaiheessa niin paljon enemmän käytettävyyden kannalta parempia juttuja että jäi L6 GP kaupan hyllylle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)