Aihe: Baritoni vai "normaali"?
1 2 3 4 5 6
BulletProof
15.02.2006 16:33:53
Se ainakin "Lie":n videossa soittaa mustalla Ibanez Universellä, ja olen myös melko varma että soittaa Mirrorinkin sellaisella.

Kyllä se levylle on vedetty seiskalla, mutta joskus livenä on soitellut tuota alkua 6-kielisellä.

Omat kokemukset noista 7-kielisistä on sellaiset, että 7-kielisellä en saa soiteltua kaikkia juttuja mitkä 6-kielisellä menee. Lähinnä jotain vaikeimpia ja nopeimpia juttuja ei osaa sillä soittaa kun saattaa kielet mennä sekaisin ja käden asento pitää olla erilainen johtuen leveämmästä kaulasta.
Thule
15.02.2006 16:46:45
Niin nykyisin mutta jotenkin muistelisin että Awaken aikoihin soitti ihan kuusi-kielisellä. Varma en ole tosin mutta joo...

Eipäs soittanutkaan. Kuuntelemalla ainakin selviää että monissa muissa biiseissä on ihan 7-kielistä, tai 6-kielinen B-vireessä, jonka epäilen olevan täysi mahdottomuus tässä tapauksessa.
Only a Gibson is expensive enough.
Zammy
15.02.2006 17:01:45
Tässä ketjussa lienee sopivaa kysäistä, että onko kiinnostusta tuollaiselle Ibanez RG2077XL kepukalle. Eli 27" skaalalla oleva 7-kielinen floikkatallalla ja Dimarzion mikeillä sekä Prestige kaulalla. Mikä on asiantuntijoiden hintasuositus tuollaiselle?
Susikoira Roi Orbison
Jucciz
15.02.2006 17:06:23 (muokattu 15.02.2006 17:08:53)
Eipäs soittanutkaan. Kuuntelemalla ainakin selviää että monissa muissa biiseissä on ihan 7-kielistä, tai 6-kielinen B-vireessä, jonka epäilen olevan täysi mahdottomuus tässä tapauksessa.

Epäilys ei ole tiedon väärti. Totta puhuen vitossoinnun kvinttikäännökset murisevat hyvin paljolti samalla lailla kuin seiskalla otetut "matalemmat versiot", ja eroa hälventää vielä huomattavasti se, jos pitäisi tunnista bändisoiton seasta, kumpi on kumpi.

Ihan normaalilla kuusikielisellä Les Paulilla soitettuna pari DT:n matalempaa riffiä kuulostavat tältä (korvakuulo, ulkomuisti, epätarkkuus jne - antakaa anteeksi!):
http://mp3.jucciz.com/editiontube/dt1.mp3
http://mp3.jucciz.com/editiontube/dt2.mp3
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Aki
15.02.2006 17:12:29

Ihan normaalilla kuusikielisellä Les Paulilla soitettuna pari DT:n matalempaa riffiä kuulostavat tältä (korvakuulo, ulkomuisti, epätarkkuus jne - antakaa anteeksi!):
http://mp3.jucciz.com/editiontube/dt1.mp3
http://mp3.jucciz.com/editiontube/dt2.mp3

Helvetin hyvin hämätty! Harvoin 7-kielisetkään kuulostaa noin hyvältä! Tämä vahvistaa rajusti mielipidettäni 7-kielisen tarpeettomuudesta, ainakin itselleni.
Milkop
15.02.2006 17:21:52

http://www.espguitars.com/guitars_baritone.htm

Tuo MHB-400 himottaisi itseäni, ulkonäöllisesti tuollainen sopivan räheän näköinen. Olisi mukava saada tuommoinen baritoni ja ruveta jyystämään matalia riffejä jostain H:sta.
Da Make
15.02.2006 17:21:56 (muokattu 15.02.2006 17:22:20)
Helvetin hyvin hämätty! Harvoin 7-kielisetkään kuulostaa noin hyvältä! Tämä vahvistaa rajusti mielipidettäni 7-kielisen tarpeettomuudesta, ainakin itselleni.

Veit sanat suustani.
Juuri sattumalta kuuntelin Steve Vain Bad Horsieta 5sekuntia ennen tätä.. ja en kyllä osaisi sanoa kumpi on "oikeasti" matalassa vireessä. Helkkarin hyvä havainnollistus.

edit: Hienot soundit myös! H&K Edition Tubellahan vetäsit?
Jucciz
15.02.2006 17:23:12
Helkkarin hyvä havainnollistus.

Kiitos. Yleensä kun jotain erehtyy sanomaan niin ei auta muu kuin perustella se äänipätkillä. Muuten pian luulevat, että olen joskus väärässä. :)

Hienot soundit myös! H&K Edition Tubellahan vetäsit?

Sillä vetäsin.
kalamies#11 >-)))>
Thule
15.02.2006 17:43:45 (muokattu 15.02.2006 17:45:57)
Epäilys ei ole tiedon väärti. Totta puhuen vitossoinnun kvinttikäännökset murisevat hyvin paljolti samalla lailla kuin seiskalla otetut "matalemmat versiot", ja eroa hälventää vielä huomattavasti se, jos pitäisi tunnista bändisoiton seasta, kumpi on kumpi.

Tuolla edellisellä en nimenomaan tarkoittanut Lien alkua, vaan muita biisejä, kuten mielestäni varsin selkeästi ilmaisin. Niitä riffejä mitä ei yksinkertaisesti pysty soittamaan 6-kielisellä normaalivireellä.
Only a Gibson is expensive enough.
Jucciz
15.02.2006 18:00:27
Mikä tässä nyt Jucciz on pointti?

Pointti oli se, että jonkinlaista murinaa saa tarvittaessa ilman seiskaakin. Ethän leiki tyhmää? :)

Huh huh, et suvaitse seitsenkielisiä tahi niiden soittajia, joojoo tämä on kyllä tullut useampaan otteeseen selväksi.

Tästä ei ole ollut missään vaiheessa kyse. Olen vaan tuonut perustellun näkemykseni esiin siitä, miksi minä en tarvitse seiskaa ja miksi ehkä joku muukaan sitä ei saattaisi tarvita, jos tarkemmin miettii. Ei minulla ole seiskalla soittajia vastaan mitään - vihamielisyys sikseen.

Jos et sinä tarvitse 7-kielistä kitaraa niin tarkoittaako se ettei kukaan muukaan tarvitse?

Jos minä tykkään piimästä nakkikeiton kera, tarkoittaako se että muidenkin on tykättävä?
kalamies#11 >-)))>
Lego
15.02.2006 18:45:00
Pointti oli se, että jonkinlaista murinaa saa tarvittaessa ilman seiskaakin. Ethän leiki tyhmää? :)

Alleviivataan tuo 'jonkinlaista'.

Jos minä tykkään piimästä nakkikeiton kera, tarkoittaako se että muidenkin on tykättävä?

Ethän vain leiki tyhmeliiniä ;) :) 8P
Sala
15.02.2006 19:26:19
Baritoni kitara on ihan jotain muuta kuin 27" scale ja B-vire. Tuo baritoni nimitys on vaan yleistynyt noiden kanssa.

Ihan mielenkiinnosta ja asian vierestä, millainen skaala on niissä oikeissa baritoneissa ja mihin ne yleensä viritetään?

Kiinnostavaa/kiihkeätä keskustelua herännyt aiheesta, mutta vielä yksi monivalintatehtävä liittyen alkuperäiseen aiheeseen: 27" vai 24,75" vai yks hailee lopputuloksen (vireeseen saamisen) kannalta?
Carpenter
15.02.2006 20:38:22

Kumma juttu, että kun soittaa vitossoinnut kääntäen, niin säröllä saundiin ilmestyy se matalin sävel kuin tyhjästä. Hyvänä esimerkkinä juuri nämä Juccizen ääninäytteet. Voi joku antaa selityksen ilmiölle?
Da Make
15.02.2006 21:47:38
Kumma juttu, että kun soittaa vitossoinnut kääntäen, niin säröllä saundiin ilmestyy se matalin sävel kuin tyhjästä. Hyvänä esimerkkinä juuri nämä Juccizen ääninäytteet. Voi joku antaa selityksen ilmiölle?

En osaa sanoa juuta eikä jaata, kvinttikäännökset kuulostavat kuitekin tajuttoman herkullisilta! Tänään bändikämpällä tuli fiilisteltyä, riffeihin tuli aivan uutta eloa toisen kitaristin soittaessa tavallisilla vitosilla. Eihän tämä nyt mikään uusi keksintö minulle ollut, mutta en käsittänyt aiemmin sen vaikuttavan näin suurella tavalla.

Olisi hienoa, jos jollakulla olisi ehdottaa teoriaa tuon tuhdin soundin selittämiseksi?
-K-
15.02.2006 21:50:27 (muokattu 15.02.2006 21:57:51)
Ihan mielenkiinnosta ja asian vierestä, millainen skaala on niissä oikeissa baritoneissa ja mihin ne yleensä viritetään?

Kiinnostavaa/kiihkeätä keskustelua herännyt aiheesta, mutta vielä yksi monivalintatehtävä liittyen alkuperäiseen aiheeseen: 27" vai 24,75" vai yks hailee lopputuloksen (vireeseen saamisen) kannalta?

scale on 29"-30" ja virettä en tähän hätään muista. Esim olp mm5 on malli naista oikeista baritoineista.

EDIT ja tuohon 27" vs 24,75" kysymykseen niin kyllä itse valitsen tasapainoisesti soivan 56setin Bvireessä 27" scalella kuin huonosoundisen 70setin B-vireessä 24,75" scalessa. Nimimerkillä muutaman vuoden alavirehommia soitellut ja kaikenlaisia keppejä ja kielipaksuuksia käyttänyt. Jos muut pärjää ilman niin hieno homma, mutta havaitsemani asia on se että kyllä pitkällä scalella ja ohuemmilla kielillä se soundi on niin paljon tasapainoisempi ja soivempi muiden kielien kesken että oksat pois.
Suus kii tai paan sut pesähän !!!
Quu
15.02.2006 21:56:26

Täällä on puhuttu käänteisetä kvintistä, joka ainakin minua sekoittaa kun ei nuo termit ole hallussa.

Eli jos 7-kielisen B5 on
E|-2-|
B|-0-|

niin onko silloin tämä käänteinen B-kvintti 6-kielisellä:
A|-2-|
E|-2-|

Thanks in advance.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
Carpenter
15.02.2006 21:59:33
Täällä on puhuttu käänteisetä kvintistä, joka ainakin minua sekoittaa kun ei nuo termit ole hallussa.

Eli jos 7-kielisen B5 on
E|-2-|
B|-0-|

A|-2-|
E|-2-|

Thanks in advance.

Juu. Ite soitan yleensä vielä yhden sävelen tohon päälle.

D-4-
A-2-
E-2-
oiva tumpeloinen
15.02.2006 21:59:57 (muokattu 15.02.2006 22:00:30)

Eli jos 7-kielisen B5 on
E|-2-|
B|-0-|

A|-2-|
E|-2-|

Thanks in advance.

On.

Edit: Hidas p*ska...
Da Make
15.02.2006 22:01:20 (muokattu 15.02.2006 22:04:22)

Eli jos 7-kielisen B5 on
E|-2-|
B|-0-|

A|-2-|
E|-2-|

Thanks in advance.

e-----
B-----
G--4--
D--4--
A--2--
E--2--

Tuollein.

Sitten on vielä olemassa niitä jotain kvintti juttuja jotka menee:

e--------
B--------
G--------
D--2-----
A--2--2--
E--4--4--

Noiden nimeä en tiedä.

edit: hitain
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)