Aihe: Stereolukkopasistit
1 2 3
Basismi
15.02.2006 12:46:43
Miksikäs tuo lukotettiin, ei edes lähtenyt lapasesta. Vielä.
Viistous helpottaa soittamista!
balzary
15.02.2006 12:48:10

Miksikäs tuo lukotettiin, ei edes lähtenyt lapasesta. Vielä.

Aloittajan käyttäjätunnus poistettu, joten kaikki ko. heebon ketjut napsahti lukkoon automaagisesti. Jatkamme jutustelua täällä.
Basismi
15.02.2006 13:03:58
Ok.

Koskamissä Geddy on stereopassotellut?

Victor wootenilla oli ainakin yhteen aikaan metkoja juttuja, kun basson eri kielet oli panoroitu eri puolille stereokuvaa. Kuulosti yllättävän toimivalta.
doaf
15.02.2006 13:05:36
Wau! Saaks kysyä, että mikä ritsa on kyseessä?

Jep. Danelectron Rumor bassohan se on.
http://images.google.fi/images?q=da … p;hl=fi&lr=&sa=N&tab=wi
sirdickyj
15.02.2006 13:08:12
Ok.

Koskamissä Geddy on stereopassotellut?

Rickenbackerilla vedellessään
"Niillä mennään mitä on, ja mitä ei oo, niin ne ostetaan" -Silvio-
sirdickyj
15.02.2006 13:08:29
Sirdickyj
Nelikielipiru
15.02.2006 14:14:42 (muokattu 15.02.2006 14:26:42)

Mä oon joskus kokeillu ihan huvikseen kun rikussa on 2 jakkia. Kumpaakin voi käyttää jos ei työnnä toiseen jakkiin plugii ihan pohjaan joka on tuttua meille..

Edit. sirdickyjiin "pyynnöstä" sanamuotoja muutettu.
Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta.
sirdickyj
15.02.2006 14:20:32
Mikä on stereo, kuluu kysymys? Se bassohan ei sinänsä ole stereofoninen soitin, siitä tulee vaan kaks erillistä ulostuloa, yksi molemmista mikeistä.
Groovelover
15.02.2006 19:19:24
Hyvä kysymys. Tuli lisäksi mieleen että basso on soittimena perusluonteeltaan monofoninen (= soitetaan yleensä vain yksi ääni kerrallaan), mutta se on kokonaan toinen asia. Stereofonisuus bassossa on ongelmallinen jo ihan matalien taajuuksien suurten aallonpituuksien takia: esimerkiksi ala-E on 41,2 Hz, jolloin aallonpituus on 8,37 metriä. Avoimen G-kielen taajuus on 98 Hz ja aallonpituus on 3,52 metriä. Koska käytännössä kaikki bassokaapit ja kaiutinelementit ovat pienempiä kuin toistettavat perustaajuudet, seuraa siitä se että matalat taajuudet ovat ympärisäteileviä eivätkä sen takia paikallistu stereokuvassa samalla tavoin kuin korkeat taajuudet. Taajuuksista ja aallonpituuksista löysin kätevän taulukon: http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html

Grateful Deadin 1970-luvun alkupuolella käyttämä "Wall Of Sound" PA-systeemi taitaa olla vieläkin ainoa PA joka pystyi toistamaan bassotaajuudet täysin suuntaavasti. Logistisesti (roudaus, pystytys jne) täysin järjetön laitteisto, mutta ihan hillitön kokeiluna. Phil Lesh käytti kvadrofonista bassoa: jokaisella kielellä oli oma mikki ja bassossa oli neljä ulostuloa. Basson jokaisen kielen äänet vahvistettiin itsenäisesti ja toistettiin oman kaiutinsysteemin läpi. Suurten aallonpituuksien toistamiseksi systeemissä käytettiin 15-tuumaisia JBL:n elementtejä suljetuissa koteloissa stäkättynä niin korkeiksi pinoiksi että ne pystyivät toistamaan basson alimpienkin taajuuksien ääniaallot täysimittaisina. Pystysuunnassa pinottuna tuollainen stäkki erillisiä kaiutinkoteloita käyttäytyy akustisesti suunnilleen samoin kuin jos tilalla olisi yksi vastaavankokoinen kaiutinelementti.

Asiaa selventää ehkä valokuva Wall Of Sound-PA:sta. http://www.wallofsound.ws/pages/1/page1.html?refresh=1113150618921

Tässä vielä pieni tekninen selostus laitteistosta: http://www.dead.net/cavenweb/deadfile/newsletter19soundrap.html
2541
15.02.2006 21:28:52

Entwistle myös "stereo"bassotteli Alembicilla soittaessaan ja harrasti signaalin jakamista muutenkin jo ihan 60 -luvulta lähtien. Toinen pioneeri oli Jack Casady, hänen Jazzbassossaan oli kaulan vieressä P-mikki, mille oli oma ulostulo. En tiedä jakoiko seuraavista soittimistaan (Guild Starfire, Alembic yms.) signaalin samaan tapaan.

Cheap Trickin Tom Peterssonin ensimmäinen Hamerin 12-kielinen oli quadrophoninen. Bassossa quadrophoninen mikki, josta sai kaikki neljä kielirypästä jaettua omiin kanaviinsa. Hirvittävä määrä potikoita soittimessa ja kuulemma kuulosti vain hyvältä yksinään kuulokkeilla kuunneltuna: jäi käyttämättä.:)
80- ja 90 -luvuilla hän jakoi 12 -kielistensä kolmen mikin signaalit eri kanaviin, onko se sitten 3.1 systeemi?:) Ja mikäs Bootsyllä sitten on, 5.1?!!

Omistaako kukaan Ric-O-Sound boxia, millä Rickenbackerin signaalin jakaminen mikkien välillä onnistuu ilman Y-piuhaa?
sirdickyj
15.02.2006 22:08:03 (muokattu 15.02.2006 22:55:50)
Hyvä kysymys. Tuli lisäksi mieleen että basso on soittimena perusluonteeltaan monofoninen (= soitetaan yleensä vain yksi ääni kerrallaan), mutta se on kokonaan toinen asia.

Jep. Siis selvennettäköön, ennenku tänne taas kerkii joku pirkko-kullervo itkemään että "yaas toi sirdickyj vänkää" että kyllä mun puolesta voidaan puhua stereobassona esim. tosta meikäläisen Sheehanista, mutta tarkalleen ottaen ei se BASSO mikään stereo ole, sikli kun mä käsitän stereon.

Monesti on tapana puhua esim. kitarasta stereona "joo sil tuli stereona kitara", vaikka eihän se KITARA minään stereona tule, vaan siinä käytettävät efektit. Mun mielestä siis. Kaks styrkkaria, joihin signaali jaetaan esim. stereochoruksella, niin onhan se stereo se chorus, mutta ei se kitara.

Sensijaan tuossa 2451:n (vai mikä se oli, sorry, pitäs muistaa kyllä) ja jonkun muunkin kuvailemassa tapauksessa jolloin kielet menee eri mikkeihin ja siitä eri styrkkareihin, on kyse mielestäni astetta enemmän stereosta, kun siinä on erillisiä äänilähteitä.

Yksinkertaistettuna; kaksi torvea (siis vaikka foni ja pasuuna) on stereo, rumpusetti on stereo, pianisti ja laulaja on stereo, mutta perinteinen sähköinen kielisoitin ei. Silti on yksinkertaisempaa puhua stereosta kuin "bassosta jossa on kaksi erillistä ulostuloa, jotka molemmat on mahdollista kytkeä omiin erillisiin vahvistimiinsa"
"Niillä mennään mitä on, ja mitä ei oo, ne ostetaan" -Silvio-
Basismi
16.02.2006 14:13:34
Vitsit että vänkääminen on kivaa.

Yksinkertaistettuna; kaksi torvea (siis vaikka foni ja pasuuna) on stereo, rumpusetti on stereo, pianisti ja laulaja on stereo, mutta perinteinen sähköinen kielisoitin ei. Silti on yksinkertaisempaa puhua stereosta kuin "bassosta jossa on kaksi erillistä ulostuloa, jotka molemmat on mahdollista kytkeä omiin erillisiin vahvistimiinsa"

Eli mikitetty bassovahvari (ei ihan kartion juuresta vaan niin että huonetta on mukana) on myös stereo?
sirdickyj
16.02.2006 14:17:18
Vitsit että vänkääminen on kivaa.

Jos ei oo itsetarkoituksellista...

Eli mikitetty bassovahvari (ei ihan kartion juuresta vaan niin että huonetta on mukana) on myös stereo?

En mä tiedä, onko se. Tekeekö sit jotain semmosta että sen ois syytä olla stereo? Onhan siinä tietty kaks äänilähdettä jos tiukaks menee, mut niinhän on bassossaki mis on kaks ulostuloa. Mut ne molemmat toistaa kumminki sitä ihan samaa asiaa periaatteessa, niin en mä sit tiedä.

Mitäs muut mieltä?
hemmo
16.02.2006 14:19:39

Mitäs muut mieltä?

Munsta mono-siknaali jaettuna 2 erilliseen vaffariin ja kaappiin voidaan tietyssä katsantokannassa tulkita stereoksi. Niinko.
FenderGibsonMarshallMonster
Värinä
16.02.2006 14:23:24

Yhdellä mikillä: ei tietenkään (vaikka olisi naapurissa se mikki)...
Kahdella mikillä: ei siinä ole oikein mitään järkeä bassoa stereona äänittää. siis jos ajatellaan vasen-oikea asettelua, mutta esimerkiksi DI-ulostulo ja mikitetty yhdessä on usein aika toimiva ratkaisu. Tai miksei kaksi mikkiäkin, mutta en kylläkään lähtisi niitä stereoksi miksaamaan.
Rock and/or Roll
sirdickyj
16.02.2006 15:02:50
Yhdellä mikillä: ei tietenkään (vaikka olisi naapurissa se mikki)...
Kahdella mikillä: ei siinä ole oikein mitään järkeä bassoa stereona äänittää. siis jos ajatellaan vasen-oikea asettelua, mutta esimerkiksi DI-ulostulo ja mikitetty yhdessä on usein aika toimiva ratkaisu. Tai miksei kaksi mikkiäkin, mutta en kylläkään lähtisi niitä stereoksi miksaamaan.

...eikä se mikitetty ja linjasignaalikaan kyllä ihan sinänsä mikään stereo oo, kun edelleen se on sitä samaa äänilähdettä. Mun logiikalla.
Värinä
16.02.2006 15:08:38 (muokattu 16.02.2006 15:11:55)
...eikä se mikitetty ja linjasignaalikaan kyllä ihan sinänsä mikään stereo oo, kun edelleen se on sitä samaa äänilähdettä. Mun logiikalla.

No kyllä linjasignaali ja mikin signaali aika lailla toisistaan eroaa. Itse mikitän yleensä esim. akustisen kitaran kahdella mikillä. Toinen kaulan kohdilla ja toinen sitten enemmän siellä kopan suunnilla. Väitän tätäkin ehdottomasti ja absoluuttisesti stereoksi, vaikka samaa äänilähdettä kummatkin äänittävät.

e: Niin ja sanoisin vielä, että itselleni tulee ensimmäisenä stereo-sanasta mieleen vasen-oikea asettelu. Että jos kaksi eri signaalia on jaettu vasemmalle ja oikealle, niin kyllä se sillon mun mielestä stereo on. Eri asiaa on huomaako kukaan, että se on stereona. Varsinkaan bassosta. Tämä siis vaan oma mielipiteeni ja käsitykseni.
Rock and/or Roll
Keny
16.02.2006 15:15:23
Alembicin stereo perustuu siihen että kummallekin mikille on oma ulostulonsa ja jos ne eekuttaa hyvin ja jakaa kahteen stäkkiin lavan kummallekin puolelle niin eikös se oo stereo.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
sirdickyj
16.02.2006 15:44:47
No kyllä linjasignaali ja mikin signaali aika lailla toisistaan eroaa. Itse mikitän yleensä esim. akustisen kitaran kahdella mikillä. Toinen kaulan kohdilla ja toinen sitten enemmän siellä kopan suunnilla. Väitän tätäkin ehdottomasti ja absoluuttisesti stereoksi, vaikka samaa äänilähdettä kummatkin äänittävät.

Ok, mitäs tos tärisemään. Samasta asiasta puhutaan kumminki. Mä aattelen sitä vaan niin, että se kyseinen soitin ei oo stereofoninen soitin. Mut joo, mitäs tota samaa jauhamaan. Pikkujuttuja. Perustelin oman kantani jo tuola, ja se ei oo mihinkään se peruste muuttunu.

e: Niin ja sanoisin vielä, että itselleni tulee ensimmäisenä stereo-sanasta mieleen vasen-oikea asettelu. Että jos kaksi eri signaalia on jaettu vasemmalle ja oikealle, niin kyllä se sillon mun mielestä stereo on. Eri asiaa on huomaako kukaan, että se on stereona. Varsinkaan bassosta. Tämä siis vaan oma mielipiteeni ja käsitykseni.

Juu, kyllä on totta. Mä tossa yritinki vaan painottaa aiemmin, että signaali on kyllä stereo, esim. chrus kyllä kuulostaa laajemmalta josse on stereona käytetty efekti, mutta itse soitin on monofoninen soitin. Mut tulihan tota jo tossa, kuten sanoin, niin tämä on oma käsitykseni asiasta, joku varmaan osaa perustella paremmin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)