Aihe: RCF-aktiivikaapit+digipöytä
1 2
ÄM
12.02.2006 23:58:59

On luettu FAQ ja linkit ja haku ei toimi jne jne, eli marina pois.

PA-satsi ollaan päivittämässä ja tarkoitus on hommata digi+aktiivit.

Pöytä olis varmaan Yamaha 01V96
Yläkaapit RCF Art 312A
Supparit RCF Art 705AS

Nyt kaipaisin mieluiten käyttäjäkokemuksia lähinnä noista kaapeista.

Eli tää satsi on nyt semmonen, mitä mä oon itse järkeilly olevan meille se oikea, korjatkaa jos olen väärässä. Tarkoitus on pystyä heittämään kaikki PA:han (3xlaulu, syna, rummut, basso, kitara, torvet(trb&trp)). Keikat kokoluokaltaan "seurojentaloja", baareja, ulkoilmaakin, yleisöä ollessa 50-300, mutta useimminten jotain 150 luokkaa. Perus bile-musaa veivataan. Satsia olisi tarkoitus pystyä keikkaolosuhteiden mukaan varioimaan (yläkaapit+supparit, yläkaapit+yks suppari, yläkaapit yksin).

Itse olen siinä käsityksessä, että RCF olis tällä hetkellä aktiivikaappien parhaimmistoa, olenko oikeassa? Vai löytyykö jotain muita varteen otettavia vaihtoehtoja?

Art 312A tuntuisi oikealta valinnalta. Onko Art 310A auttamatta liian hento kuvailemiini tarkoituksiin ja toisaalta piisaako edes 312?

Subbareineen satsista pitäisi saada tukevat tykki-soundit niin, että lahkeet lepattaa, kun basaria polkee. Itse olen ymmärtänyt bandpass-kotelo rakenteen olevan oiva juuri sellaisen jämäkän ja iskevän "punch"-basson aikaan saamiseksi, onko näin?

Potkiiko 705AS kunnolla, vai onko se auttamatta liian voimaton, ja tulisi harkita 4Pro 8002AS-mallia, joka on siis bandpass-kotelolla ja 18" elementillä? Ja jääkö Art 312A taas 8002:sten kanssa alimitoitetuksi?

Nykyinen satsi on:
Yläpäät HK-audio Linear Pro 15"+torvi, vahvistin Yamaha P-5000
Subbarit HK-audio Linear Pro 2x15", vahvistin Yamaha H-7000

Mikseristä vaan sen verran, että vaikka värkki onkin ns. kaikilla herkuilla, niin onko järkevää pistää räkkiin ulkoinen master-EQ, joka esi säädetään mittamikillä ja pinkillä kohinalla? Ja entäpä master-kompura, onko se hyvä olla ulkoinen, vai hoitaako tiskin sisäinen homman?
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
duane
13.02.2006 00:27:11
Hmm...

- Ainakin tuota mikserin input-osastoa pitänee laajentaa, siinä on vain 12mikkietusta.

- RCF -merkkinä herättää luottamusta, oikealla tiellä olette.

- Mitä tarkoitat master eq:n esisäädöllä? Että mittaatte ja säädätte treeniksellä ja pidätte kiinteän säädön koneessa? Ei näin... Master Eq:n pääideana on kompensoida tilan aiheuttamia vääristymiä taajuusvasteessa, ja silloin se pitäisi tehdä aina paikkakohtaisesti. Aktiivikaapeissa on yleensä kiinteä "korjaus-eq", eli ne yleensä soundaa suht järkevältä pakasta vedettynä.

- Masterkompuralle on tuskin tarvetta, tiskissä saa kompressoitua jo tarvittaessa kaikki kanavat erikseen.

- Kai teillä on erillinen äänimies kaitsemassa pöytää? Bändi vaikuttaa aika isolta, tuollaista soppaa on aika mahdoton miksata lavalta käsin...
* - It's Allright
ÄM
13.02.2006 00:43:05

EQ:ssa on siis semmonen homma, että mittamikki saliin ja se säätää itsensä, tuutaten pinknoisea kaapeista, eli juuri tilan mukaan. Esisäädöllä meinasin sitä, että se on hyvä lähtökohta sille equttamiselle, joskin korvalla sitten voi viimeistellä.

Digitiskissä master-EQ on vissiin 4-alueinen parametrinen, niin jotenkin tuntuis, että monialue EQ:lla on helpompi duunata master-equtusta.

Samoin tää master-kompura kiinnostais, että onko siäinen loistava, vai kokeeko joku paremmaksi pitää laadukasta ulkoista kompuraa masterina?
v_m_kangas
13.02.2006 09:53:50

EQ:ssa on siis semmonen homma, että mittamikki saliin ja se säätää itsensä, tuutaten pinknoisea kaapeista, eli juuri tilan mukaan. Esisäädöllä meinasin sitä, että se on hyvä lähtökohta sille equttamiselle, joskin korvalla sitten voi viimeistellä.

Digitiskissä master-EQ on vissiin 4-alueinen parametrinen, niin jotenkin tuntuis, että monialue EQ:lla on helpompi duunata master-equtusta.

Samoin tää master-kompura kiinnostais, että onko siäinen loistava, vai kokeeko joku paremmaksi pitää laadukasta ulkoista kompuraa masterina?

Kyselin tuota EQ hommelia toisaalla, kun himotti hankkia sellainen analysaattori, mutta asiantuntijat tuumasivat, että rahat menee hukkaan. Totta on, että yleensä tuota säätöä tehdään kun sali on tyhjä. Kun porukka tulee sisään, ne pinkit kohinat on menneet aivan hukkaan.

Basistimme ajatteli ääneen, että voisi kokeilla semmoista automaattista nelialuekompuraa miksuttimen outputtiin. Kuulemma keikkanauhoitusten 'masteroinnissa' se tekee gutaa, mutta lyttääköhän tuo live-esityksen täysin?
Humppaa tai soita humppaa
Teemu Tee
13.02.2006 10:43:12 (muokattu 13.02.2006 10:58:54)
On luettu FAQ ja linkit ja haku ei toimi jne jne, eli marina pois.

Olet ilmeisesti jo tutustunut tähän...

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=660

... mutta linkki kuitenkin jos et sattumalta olis.

PA-satsi ollaan päivittämässä ja tarkoitus on hommata digi+aktiivit.

Pöytä olis varmaan Yamaha 01V96
Yläkaapit RCF Art 312A
Supparit RCF Art 705AS

Nyt kaipaisin mieluiten käyttäjäkokemuksia lähinnä noista kaapeista.

Meillä on käytössä tismalleen tuollainen setup, tosin Yammu vanhempaa mallia.

Eli tää satsi on nyt semmonen, mitä mä oon itse järkeilly olevan meille se oikea, korjatkaa jos olen väärässä. Tarkoitus on pystyä heittämään kaikki PA:han (3xlaulu, syna, rummut, basso, kitara, torvet(trb&trp)). Keikat kokoluokaltaan "seurojentaloja", baareja, ulkoilmaakin, yleisöä ollessa 50-300, mutta useimminten jotain 150 luokkaa. Perus bile-musaa veivataan. Satsia olisi tarkoitus pystyä keikkaolosuhteiden mukaan varioimaan (yläkaapit+supparit, yläkaapit+yks suppari, yläkaapit yksin).

Käytetty ollaan jo jonkinaikaa ja kokemukset ovat olleet pelkästään hyvät. Teillä on varsin laaja kattaus, joten erottelevuus nousee todella tärkeäksi asiaksi. Vertailumme perusteella tämä asia ei varmaankaan tule ongelmaksi ja keikkakäytössä sama on tullut myös huomattua.

Itse olen siinä käsityksessä, että RCF olis tällä hetkellä aktiivikaappien parhaimmistoa, olenko oikeassa? Vai löytyykö jotain muita varteen otettavia vaihtoehtoja?

Onhan niitä muitakin, mutta tuo lienee hintaluokassaan parhaita. Niin monelta saimme itse positiivisen arvion ja hankimme juuri siltä pohjalta.

Art 312A tuntuisi oikealta valinnalta. Onko Art 310A auttamatta liian hento kuvailemiini tarkoituksiin ja toisaalta piisaako edes 312?

310:stä lähtee ihan simona äänenpainetta ja ainoa heikkous on mielestäni ala-middlen lievä ohuus. Equlla sai asiaa hiukan autettua, mutta mieluummin en juurikaan koskis taajuusvasteeseen. 312:sta ei lähde yhtään enempää mökää, 322:stäkin vain 1dB enemmän.

Subbareineen satsista pitäisi saada tukevat tykki-soundit niin, että lahkeet lepattaa, kun basaria polkee. Itse olen ymmärtänyt bandpass-kotelo rakenteen olevan oiva juuri sellaisen jämäkän ja iskevän "punch"-basson aikaan saamiseksi, onko näin?

Oltiin Häät 2006 -tapahtuman bändinä Turussa ja yhdellä subilla hoidimme koko homman. Yksi subbari riitti äänenpaineen osalta mainiosti, mutta tasaisen toiston saaminen lähellä lavaa ei aina onnistu. Jos hankkii kaksi subia, tämä homma ei oo enää ongelma. Mutta paineen ja soundin puolesta 705:stäkin riitti joidenkin näytteilleasettajien täydelliseen hermostuttamiseen. Erityisesti tanssiryhmän pomppiessa tuli testattua subbaria ja kyllä lähti!!!

Potkiiko 705AS kunnolla, vai onko se auttamatta liian voimaton, ja tulisi harkita 4Pro 8002AS-mallia, joka on siis bandpass-kotelolla ja 18" elementillä? Ja jääkö Art 312A taas 8002:sten kanssa alimitoitetuksi?

Tarttis testata vierekkäin ennenkuin voi sanoa.
Tyhjän saa pyytämättäkin
ÄM
13.02.2006 17:16:54

Kiitos Teemu Teelle, siinä tulikin jo paljon sitä, mitä halusin kuulla.

Silti askarruttaa, että kannattaako hankkia 312 vai 310? Pitäis toki päästä vierekkäin testaamaan. 310 on melkoisesti kevyempi, jota arvostamme, mutta kuittaako 312:sta taajuustoiston täydellisyys 7kg lisäpainon?

Luin artikkelin ja ymmärsinkö oikein, ettet Teemu kuitenkaan ole RCF:n 312 testannut 310 vieressä? Lukemat tosiaan kertoo mallien samankaltaisuudesta, mutta silti jotenkin salaa toivon, että 312 olisi soundiltaan lisäkoon ja -painon arvoinen. Meillä on monitoreina FTP:n 8" aktiivipöntöt, jotka tuuttaa kanssa niin perkeleesti, että siinä mielessä kyllä uskon 10" RCF:n hönkivän vallan mainiosti.

Pistäkää vaan lisää kommenttia kaikki, joilla asiasta on kokemusta. Bändi on jo saatu suostuleltua hommaan ja hankinta on hyvin lähellä.
JK
13.02.2006 21:08:49
Paan lusikkani soppaan..Olin yksi niistä, jotka Teemulle tota 310Ata suosittelin.

Silti askarruttaa, että kannattaako hankkia 312 vai 310? Pitäis toki päästä vierekkäin testaamaan. 310 on melkoisesti kevyempi, jota arvostamme, mutta kuittaako 312:sta taajuustoiston täydellisyys 7kg lisäpainon?

Meillä on sekä 310At että hiukan vanhemmat 300 kaapit 12" elementillä.
Itse kyllä sanoisin, että jos subbaset on hoitamassa alapään niin siinä ei ole eroa, kumpi malli siellä tolpan päässä on.

Käytännössä olemme ajaneet niin, että 300t on tolpan päässä, 310At ovat olleet monitoreina lavalla. Tosin tähänkin on tulossa muutos kunhan saadaan keikkaräkkiin monitoripääte hankittua ja kämpillä lojuvat passiivikulmat käyttöön.
Siinä vaiheessa luulen, että noi 310At hoitavat yläpään virkaa.

Painoero on kuitenkin melkoinen käytännössä, samoin koko 310:n eduksi.

Jopa niin paljon, että solistimme (joka omistaa nuo isommat) on harkinnut vaihtavansa ne 310 malliin.

Meillä on lisäksi yksi 500w Subbanen. Laitteistoon ajetaan kitarat, laulut, rummut ja basso. Koskettimia ei tässä kokoonpanossa ole.

Pistäkää vaan lisää kommenttia kaikki, joilla asiasta on kokemusta. Bändi on jo saatu suostuleltua hommaan ja hankinta on hyvin lähellä.

Vilpittömästi suosittelen edelleenkin.
"Paras tapa päästä juttusille naisten kanssa on harrastaa seksiä. Naiset haluaa aina jutella jälkeenpäin"
ÄM
13.02.2006 21:43:05

Milloin teillä on jätkät keikkoja, noi pitäis melkein livenä kuulla? Vaikka varmaan kauppaan mennään vertailemaan, niin ei siellä koko totuutta nää.

Toinen vaihtoehto olis ottaa liikkeestä molemmat testiin keikalle.

Nyky kamoilla on ajettu pelkkiin yläpäihinkin rumpuja, joka on ollut kiva optio. Ehkä sen takia näin mutu-meiningillä haluais uskotella itselleen sen 12" olevat meille parempi, jos vaikka se subbarien mukaan ottamisen kynnys pysyis suht samassa. Sähkörummuilla tulee myös välillä myrkytettyä, jolloin kyseessä on siis tosi pikkukeikka ja näin ollen vain yläkaapit käytössä. Juuri niissä tilanteissa on tärkeää, että yläkomeroista löytyy myös bassoa tarpeeksi.
temppari
14.02.2006 11:24:09 (muokattu 14.02.2006 11:25:47)
Tuon viimeisen kommentin luettuani suosittelen 312 mallia, varsinaista alapäätä noista ei toista kumpikaan, mutta 312:sen tuhdimpi alamiddle jeesaa noitten sähkörumpujen kanssa silloin kun mennään pelkillä yläpäillä. Sillä 7 kg:n painoerolla ei mielestäni ole mitään merkitystä, kunnon tolpat vaan alle.
Olen omistanut sekä 300a:t että 312a:t ja muistuttaisin vielä että ei niitä tolpan nokkaan sijoitettuna ja vähän reippaammalla äänenvoimakkuudella soitettaessa voi optimistisinkaan kaveri kokoaluekaapeiksi sanoa.
300a on myös kokeilemisen arvoinen, itse pidän niiden soundista enemmän kuin 312a mallin. Makuasia.
Teemu Tee
14.02.2006 13:51:07 (muokattu 14.02.2006 13:51:52)
Tuon viimeisen kommentin luettuani suosittelen 312 mallia, varsinaista alapäätä noista ei toista kumpikaan, mutta 312:sen tuhdimpi alamiddle jeesaa noitten sähkörumpujen kanssa silloin kun mennään pelkillä yläpäillä. Sillä 7 kg:n painoerolla ei mielestäni ole mitään merkitystä, kunnon tolpat vaan alle.
Olen omistanut sekä 300a:t että 312a:t ja muistuttaisin vielä että ei niitä tolpan nokkaan sijoitettuna ja vähän reippaammalla äänenvoimakkuudella soitettaessa voi optimistisinkaan kaveri kokoaluekaapeiksi sanoa.
300a on myös kokeilemisen arvoinen, itse pidän niiden soundista enemmän kuin 312a mallin. Makuasia.

Yks vaihtoeho vois olla vielä se isompi 322A, jossa tehoa on vielä enemmän ja isompi kompressiodraiveri. Alapään elementti on (muistaakseni) myös järeämpää kalustoa, joten alapään toistuminen tuskin huononee. Kahden tällaisen hinnalla saakin sitten kolme 310A:ta ja kasan sälää kaupanpäällä.

EDIT: Ja onhan sitten vielä 15" versiot 315A ja 325A, joissa botnea on taatusti lisää
Tyhjän saa pyytämättäkin
ÄM
14.02.2006 22:23:18

Yks vaihtoeho vois olla vielä se isompi 322A, jossa tehoa on vielä enemmän ja isompi kompressiodraiveri. Alapään elementti on (muistaakseni) myös järeämpää kalustoa, joten alapään toistuminen tuskin huononee. Kahden tällaisen hinnalla saakin sitten kolme 310A:ta ja kasan sälää kaupanpäällä.

EDIT: Ja onhan sitten vielä 15" versiot 315A ja 325A, joissa botnea on taatusti lisää

Kyl mä uskon, että noi 312:t ajaa vallan mainiosti asian, sähkörumpujen ollessa kyseessä. 310 sen sijaan vähän tuntuu epävarmalta. Silloin kun sähkäreillä mennään, niin kyse todella pienistä keikoista, jolloin akustisilla ei enää yksinkertaisesti voi soittaa. Tulipa mieleen, että taidan ottaa rumpumodulin mukaan, kun kaappeja lähdetään katsastamaan, niin siitähän sen saa suoraan käsityksen, miten ne sähkökioskia toistaa.

Noi isommat tietysti houkuttelee arvojensa takia, mutta sitten ollaan äkkiä taas melko painavissa systeemeissä. Nykyiset yläpäät painaa 26kg ja juuri niihin nähden toi 19kg tuntuu houkuttelevalta. Nykyisiä ei ihan, vaaratilanteita aiheuttamatta, yks mies tolppaan nosta, mutta 312:nen menee varmaan helposti. Nykyiset on myös about kaks kertaa kookkaammat.

322:ssa on tosiaan eri basso, kuin 312:ssa. "64mm edge wound aluminium coil" löytyy 312:sta ja 322:ssa on joku "75mm in/out aluminium coil". Mielenkiintoista on, että 310:ssä on saman tyyppinen, kuin 322:ssa eli "64mm in/out aluminium coil", mitä lie sitten tarkoittaakaan.
RE
15.02.2006 02:13:20
JOS ON YLÄKERTANA 312A,322A,310A TAI VANHA 300A TAI 200A NIIN 705AS SUBBI JÄÄ VÄHÄN PIENEKSI. HOMMAA YLÄKERRAN PARIKSI 8002AS, NIIN EI KADUTA MYÖHEMMIN.
Sonor Hi-lite
ÄM
15.02.2006 07:17:33

JOS ON YLÄKERTANA 312A,322A,310A TAI VANHA 300A TAI 200A NIIN 705AS SUBBI JÄÄ VÄHÄN PIENEKSI. HOMMAA YLÄKERRAN PARIKSI 8002AS, NIIN EI KADUTA MYÖHEMMIN.

Pariksi, eli meinaatko, että kaksikaan ei riitä (siis yks molemmilla puolilla)?
JK
15.02.2006 17:30:50
Juuri niin.

HöpöHöpö.

Varmasti riittää 1 / puoli tuohon käyttöön.

Keikat kokoluokaltaan "seurojentaloja", baareja, ulkoilmaakin, yleisöä ollessa 50-300, mutta useimminten jotain 150 luokkaa. Perus bile-musaa veivataan.
"Paras tapa päästä juttusille naisten kanssa on harrastaa seksiä. Naiset haluaa aina jutella jälkeenpäin"
RE
16.02.2006 01:27:57
HöpöHöpö.

Varmasti riittää 1 / puoli tuohon käyttöön.

NIIN SIITÄHÄN OLI KYSYMYS.
JA JOS RAJOILLA VEDETÄÄN NIIN LOPPUU ALAKERTAOSASTO TÄLLÄKIN SETAPILLA
ENSIN.
Sonor Hi-lite
JK
16.02.2006 08:01:38
NIIN SIITÄHÄN OLI KYSYMYS.
JA JOS RAJOILLA VEDETÄÄN NIIN LOPPUU ALAKERTAOSASTO TÄLLÄKIN SETAPILLA
ENSIN.

1) Ota se Caps Lock pois päältä
2) Edelleenkin, jos keikkapaikat on tuota kokoluokkaa niin
tuskin tarvitsee likikään rajoilla vetää millään edellämainituilla
kokoonpanoilla.

Stadionkeikait erikseen, niistä ei tässä ollut kysymys. Kyllähän joka laitteilla
tulee jossain vaiheessa rajat vastaan, eikö?
Pieni rumpalipoika
16.02.2006 09:51:58

Joku tais tosin puhua jostain lahkeidenlepattelustakin ja siihen hommaan tarvitaan kyllä aika läjä alakertaa vaikka soittais yksiössä. Ei muuta...
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
PL
16.02.2006 10:28:50
Joku tais tosin puhua jostain lahkeidenlepattelustakin ja siihen hommaan tarvitaan kyllä aika läjä alakertaa vaikka soittais yksiössä. Ei muuta...

Raskaammalle musiikille sopiva setti voisi olla 1 yläkerta keskellä ja parisenkymmentä alamidle ja supparikomeroa, niin saadaan bassarit ja kitarat kuulumaan.
Pieni rumpalipoika
16.02.2006 10:37:44

Se ykskin yläpää on turha, kun ei siitä "laulusta" kukaan oo kiinnostunu kuitenkaan. Hoho.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)