Aihe: Vahvistin rikki - Mikä avuksi?
1
Zealot
14.02.2006 10:28:21
Vanha Ibanezin 37W GT40 -kitaravahistimeni sanoi yhtäkkiä sopimuksensa irti. Olin treenaamassa ja vahvistin toimi ensin normaalisti. Sitten kävin pikaisesti neuvomassa rumpalia, ja kun palasin soittimeni ääreen, ei vahvistimesta kuulunut enää pihaustakaan.

Kärräsin vahvistimen kotiin ja tarkistin josko sille voisi tehdä jotain. Kaikki näkyvissä olevat piuhat ovat ehjiä, samoin sulake on kunnossa. Mitään päällepäin näkyvää ei ole rikki.

Phones (kuuloke)-liitännästä kuuluu ääni läpi, mutta Line Outista tai vahvistimen kaiuttimesta ei mitään. Olisin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa josko jotain olisi itse tehtävissä. Uuteen vahvistimeen ei ole varaa, joten tällä olisi pärjättävä vielä jonkin aikaa.

Onko kellään kokemusta vastaanvanlaisesta tilanteesta? Onko edessä reissu soitinhuoltoon vai saako vian korjattua kotikonstein peruselektroniikkaosaamisella ja vastavalmistuneen sähköinsinöörin avustuksella?
They let it rock, I let it roll! Scorpionsfani jo kolmannessa polvessa! zekkaa bändini kotisivut!
Tympee Huttunen
14.02.2006 10:42:56
Mulla on juuri samanlainen ongelma meneillään:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=116900
Minä Vaihdan Shure Vocal Master-kaapit toimivaan ja hyväkuntoiseen PodXT:n.
Zeni
14.02.2006 11:51:22
Kannattaa tarkistaa onko itse laitteen sisällä vielä lisää sulakkeita. Marsu oli myös mykkä kun sieltä sisältä oli palanut sulake ja pääsulake oli ehjä.
Aki
14.02.2006 15:25:30

Eikös tuo phones-out ole vasta pääteasteen jälkeen? Ts, vaikuttaako master volume siihen? Mun järjen mukaan line out on ennen tota phonesia, joten vika ei välttämättä ole täysin perustavaa laatua.

Line-out ja power-amp in -jakit sattaa olla oikosulussa tai muutoin sökönä. Taannoisessa GT60:sessäni potikat oli niin pahasti hapettuneet että aiheuttivat jo ihan kummia orieita, muuta vikaa ei ollut.
Zealot
14.02.2006 23:01:46
Kyselin tuossa yhdeltä hieman enemmän soittimiin perehtyneeltä ystävältäni mikä voisi olla vika. Hän arveli monenlaista kyseltyään että vahvistinkela olisi mennyt. En tiedä vielä kuinka on, kun ei ole välineitä kotona. Huomenna tulee eräs toinen ystäväni (sähköinsinööriksi juuri valmistunut) mittaamaan meneekö sieltä mikään läpi.

Kerron kun tiedän tarkemmin.
They let it rock, I let it roll! Scorpionsfani jo kolmannessa polvessa! zekkaa bändini kotisivut!
Aki
15.02.2006 01:30:31

arveli monenlaista kyseltyään että vahvistinkela olisi mennyt.

Tarkoittanee päätemuuntajaa. Mahdollista, mutta jos linjalähdöstäkään ei mitään kuulu, niin vika voi hyvin olla myös muualla. Itse tosiaan tarkastaisin kaikki liittimet ihan ensimmäisenä.
Tympee Huttunen
15.02.2006 09:22:32
Voisin tähän jatkaa juttua myös tosta mun vahvistinongelmasta, kun elektroniikkapuolen sedät eivät aihetta huomioi juuri lainkaan.

Eilen kävin juotoksia uudelleen läpi ja juotin niitä uudelleen. Tärähdyksestä alkoi vahvistin yht'äkkiä toimimaan. Vika on siis kylmäjuotos, eikä enää mikään komponenttipuolen vika. Epäilykseni menivät (tämän topicin ansiosta) kuulokeinputtiin. Kun sain vahvistimesta ääntä kuuluviin ronklasin kuulokeinputtia johdolla ja ääni katosi taas. Ilmeisesti jonkin sortin oikosulku inputissa on. En vain tiedä millainen, sillä Marshallin "avonaiset" inputit eivät oikein jätä arvailujen varaa. Kenties joku jalka voisi olla poikkikin tms. Täytyy päivällä jatkaa tutkimista ja irrottaa input.
Tympee Huttunen
15.02.2006 12:56:01
Kuulokeulostuloliittimessä on kytkin, joka on altis hapettumaan. Vahvistin siis usein luulee että kuulokkeet on kytkettynä vaikka ne eivät ole, tän takia ääni mykistyy. Ongelma poistuu vaihtamalla kytkimellinen jakki uuteen. Samaisia ongelmia tuottaa usein efektiloopin liitin, nekin on kytkimellisiä.

Kiitos neuvoista. Koitan varmaan tänään ohittaa koko kuulokeulostulon. Äsken hakkasin vahvistimen kylkeä ja ääni palasi jälleen. Voi olla myös, että kuulokeulostulon jalka tms. on poikki. Kolvauksia eilen kävin läpi ja juotin uudelleen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)