Aihe: Baritoni vai "normaali"?
1 2 3 4 5 6
Explorer
14.02.2006 18:51:01
Kyllä mä olisin kuitenkin samoilla linjoilla Juccizen kanssa tuosta 7-kielisestä. Ei siitä tule käytännössä 6-kielistä, vaikka kuinka toivoisi.

Ei tietenkään, ei se 7. kieli sieltä mihinkään häviä.

Toiset tietenkin sopeutuu paremmin, mulle siitä ei tuntunut tulevan mitään.

Niinhän se on. Mutta jos voisin omistaa vain yhden kitaran, olisi se itselläni 7-kielinen. Siksi että voin soittaa sillä normaaleja 6-kielisjuttuja, mutta tarvittaessa voin ottaa vähän lisäräyhää alempaakin.

Toiseksi tuo RG7321 ei mun mielestä ollut mikään kovinkaan kummoinen. Nimenomaan se alin kieli oli kohtuu muovisen kuuloinen ja meni muutenkin kovin helposti muhjuksi.

En ole tuota mallia testannut (edes nähnyt), mutta usein näkee sanottavan, että monasti 7-kielisten kompastuskivi on juuri sen 7. kielen saundi joka puuroutuu pahasti.

Mun seiska ei onneksi kärsi tuosta ominaisuudesta, vaikka on "normaali" 25.5" skaala ja normaalista vähän tiputettu Bb-vire.
oiva tumpeloinen
14.02.2006 18:54:36
Tämä jakaa mielipiteet kahtia aika tarkasti varmaan. Itselleni ei tuota ongelmaa 6-7 kielisten välillä vaihtelemisessa, toisaalta soitin pitkään kuusikielisellä ennen tutustumista 7-kielisiin. Joten ei siis tarvitse "jättää mitään pois", vaan paremminkin sisäistää uusi lisätty kieli.

Tämänpä takia sanoinkin, että toiset soputuu paremmin.....

Mikin vaihto jäi siis kokeilematta, ja siihen hän se homma kaatuu. Jo tavallinenkin V-sarjan Ibanez halpis OEM mikki on tumman puuroinen soundiltaan, ja seitsämänkielisen versio pistää vielä pahemmaksi.

Itseasiassa tuon edellä mainitun syyn takia en enään jaksanut hirveästi ruveta sijoittamaan siihen. Mua muutenkin vähän mietityttää sijoittaa toinen kitaran arvo mikkeihin. Kaiken lisäksi muutama muu 7-kielinen oli mun mielestä huomattavasti parempi tuntumalta ja soinnilta, pikkaisen kalliimmalla kuin uudet mikit + RG7321.

Mutta kaikkien kai se pitää itse kokeilla, mikä sopii ja mikä ei. Sinänsähän tällainen arpominen on aika turhaa....;)
Invader
14.02.2006 18:57:47
Nimenomaan se alin kieli oli kohtuu muovisen kuuloinen ja meni muutenkin kovin helposti muhjuksi. Ei auttanut minkään vahvistimen säätimien kääntäminen, eikä paksummat kielet. Tästä tulee lisää sotimista kyllä, mutta näin mun mielestä....

Joo, aika pitkälti tästä syystä omani myin pois. Muuten se oli kyllä ihan pätevä peli tuossa hintaluokassa mutta se ala-b oli vähän...tumppu.

Jos seiska pitäisi nyt ostaa niin Schecterin 26,5" skaalaiset kepit olisi aika vahvoilla, luulisi sen lisätuuman auttavan siinä soinnissa jonkin verran.
Tai sitten ei..
Santtu_123
14.02.2006 20:01:29

Noihin dropped A# ja B-vireisiin riittää aivan täysin 25.5" skaalainen peruskeppi. Esimerkkinä mainittakoon, että In Flames soittelee 24.75" skaalaisilla drop #A:sta. B-vireestä normaaliskaalaisella soittavia bändejä on miljoona.

Baritonikepeistä puhuttaessa tuolla pidemmällä skaalalla haetaan lähinnä suurempaa kielten jännitystä käytettäessä samaa kielten paksuutta kuin normaaliskaalaisissa. (tai tilaa sormille, jos on isokourainen) Nuo mainitsemasi vireet hoituvat ilman minkäänlaisia ongelmia lyhempiskaalaisellakin, jos vaan junttaat tarpeeksi paksut narut kiinni ja intonaation säätövara riittää. 70-13 kielisetin kun kasailet niin alkaa B-vire taittua, jännitys vastaa tarkalleen 52-10 E-vireessä. Tai sitten tosiaan hommaat sen seiskan, mitä tuossa jo ehdoteltiinkin.

Jos tiiät enemmänkin noista jännitys/skaala/kielenpaksuus hommista, niin pistätkös pikaviestiä, kiinnostas ihan perkuleesti tuo logiikka tuon takana. Tarttis aina arvailla mitä kielisettiä pitäs ostaa mihinkin vireeseen :) Kiitos.
Sala
14.02.2006 20:51:56
Noihin dropped A# ja B-vireisiin riittää aivan täysin 25.5" skaalainen peruskeppi. Esimerkkinä mainittakoon, että In Flames soittelee 24.75" skaalaisilla drop #A:sta. B-vireestä normaaliskaalaisella soittavia bändejä on miljoona.

Nuo mainitsemasi vireet hoituvat ilman minkäänlaisia ongelmia lyhempiskaalaisellakin, jos vaan junttaat tarpeeksi paksut narut kiinni ja intonaation säätövara riittää. 70-13 kielisetin kun kasailet niin alkaa B-vire taittua, jännitys vastaa tarkalleen 52-10 E-vireessä.

Kiitti vinkistä! Loistavaa että normaalin skaalan kitara riittää kuitenkin näihin vireisiin. Taidan siis unohtaa nämä 27" kepit ja hankkia 24,75" Lp:n tai Viperin. Kumpi malli soi paremmin alavire -hevissä?

Oikeastaan suosittelisin että opettelet ensin ihan perus juttuja, esimerkiksi lainakitaralla tai jotain, sitten voit siirtyä taitojen karttuessa soittamaan suosikkibändejäsi matalaan vireeseen säädetyllä/tarkoitetulla kitaralla. Voithan ostaa jonkun hyvän perus kepin ja antaa sen sitten vaihdossa tai myydä eteenpäin kun tulee ajankohtaiseksi sen "matalavireisen hevikepin" hankkiminen.

Mitä tarkoitat perusjutuilla? Kyseessä ei ole ensimmäisen kitaran hankinta, olen soitellut enemmän tai vähemmän aikaisemminkin. Musiikkkimaku on muuttunut ikää kertyessä raskaammaksi ja kitaran päivitys on mielessä tämän takia. Olen kuitenkin sen verran pihi ja kun ainakin toistaiseksi soittelen vain kotona omaksi iloksi, niin en viitsisi sijoittaa ihan hirveästi välineisiin.
Jucciz
14.02.2006 20:57:47
Etenkin nuo peukalon kurkoitukset bassoäänien ottamiseksi saa koko lailla unohtaa jos yrität seiskakielisessä saada niitä kätevästi toisiksi paksummalta kieleltä, joka siis olisi kuusikielisessä paksuin kieli - etenkin kun kaulaprofiileja on monenlaisia, ja en ole tippaakaan kiinnostunut "supernopeista ultraohuista tikkukauloista".

Toisekseen, jos otelaudalla sijaitsevat nuotit on tottunut hahmottamaan niin päin että jokin sävel on "paksuimmasta kielistä lukien n:nnellä kielellä" niin pakka menee aivan sekaisin kun kutosen tilalle isketäänkin yhtäkkiä kouraan seiska. "Kyllähän jokainen osaa laskea ykkösen sijasta kakkoseen, kakkosen sijasta kolmoseen jne", saattavat jotkut ajatella. Teoriassa kyllä, käytännössä ainakin itse menisin täysin sekaisin jos seiskalla pitäisi ruveta veivaamaan tositilanteessa ilman minkäänlaista totuttelua.

Seiskoista ei ole vuosien kokemusta, mutta siellä täällä olen niitä soittanut, ja joka ainut kerta on vahvistanut käsitystäni siitä, että ne eivät vaan yksinkertaisesti ole minua varten - kuudessakin kielessä on ihan tarpeeksi ihmettelemistä, enkä niitäkään osaa/ymmärrä lähestulkoonkaan niin hyvin, että katsoisin olevan millään tapaa perusteltua ruveta "valloittamaan uutta aluetta". Tämän sanottuani tahdon painottaa, että seiska ei missään tapauksessa ole (varsinkaan aloittelijalle!) hyvä yleiskitara, sillä HYVIN suuri osa kitaramusiikkia on kuitenkin tarkoitettu soitettavaksi kuusikielisellä. Tällöin siitä ylimääräisestä kielestä on pelkkää haittaa ja sekaannusta varsinkin soittouran alkutaipaleella. Alavireheviin se sopii, mutta mielestäni yleiskitaraksi erittäin huonosti - jos siis yleiskitaralla tarkoitetaan kitaraa, jolla voidaan soittaa mahdollisimman monipuolisesti musiikkia laidasta laitaan.

Kaiken kukkuraksi edustan sitä kantaa, että kitaralle ja bassolle on taajuuskaistalla oma "tonttinsa", ja tässä kuviossa seiskakieliset vaan tulevat armottomasti basson tielle, jonka seurauksena bassoa saa hinata vieläkin alemmaksi, jolloin tuloksena on havaintojeni aika kaoottista murinaa tai epämääräistä lätinää (Korn ehkäpä malliesimerkkinä). Suurin osa alaviremurinakitaroinnista on mielestäni itse asiassa paljon munattomamman kuuloista pörinää kuin tiukasti soitettu (ainakin lähes) normaalivireessä oleva matsku.

Tai sitten aika on ajamassa kovasti ohitseni ja minusta on tulossa kalkkis. :)
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Explorer
14.02.2006 21:30:42
Tai sitten aika on ajamassa kovasti ohitseni ja minusta on tulossa kalkkis. :)

Taistelet täällä ihan suotta todellisuutta vastaan.

On soittajia, jotka pystyvät enempään kuin sinä, ja he hyötyvät sellaisista soittimista joista sinä et ymmärrä mitään.

Esim. 7-kielinen kitara on ja pysyy tärkeänä soittimena niille soittajille, jotka sillä osaavat soittaa. Riippumatta siitä kuinka paljon sinä intät täällä 7-kielisiä vastaan.
Da Make
14.02.2006 21:35:42
Mitä tarkoitat perusjutuilla? Kyseessä ei ole ensimmäisen kitaran hankinta, olen soitellut enemmän tai vähemmän aikaisemminkin. Musiikkkimaku on muuttunut ikää kertyessä raskaammaksi ja kitaran päivitys on mielessä tämän takia. Olen kuitenkin sen verran pihi ja kun ainakin toistaiseksi soittelen vain kotona omaksi iloksi, niin en viitsisi sijoittaa ihan hirveästi välineisiin.

Hyvä, että tämäkin tuli ilmi jo tässä vaiheessa. Pidempiskaalainen matalavirekeppi hankintaan, hakkaa tuntumassaan ja intonaatiossa jne. normaaliskaalaisen kitaran mennen tullen. Minulla oli ennen Ibanez RG1527 mallia tuollainen VB-400 ja olin kovin tyytyväinen, hieman kaulpainoinen soitin kylläkin.
Da Make
14.02.2006 21:59:16
Mitenkäs pidempiskaalainen kitara hakkaa muut intonaation tarkkuudessa?

Usein matalien vireiden kanssa tulee ongelmia soitettaessa korkeammilla nauhoilla. En tiedä mistä se johtuu, mutta se on kuultavissa ja häiritsi merkittävästi ainakin minua.
oiva tumpeloinen
14.02.2006 22:13:48
Usein matalien vireiden kanssa tulee ongelmia soitettaessa korkeammilla nauhoilla. En tiedä mistä se johtuu, mutta se on kuultavissa ja häiritsi merkittävästi ainakin minua.

Jaa.....voihan se olla noinkin. Tosin mulla ei ollut moisia ongelmia, mutta enpä epäilisi tuota ollenkaan.
iso paha susi
15.02.2006 01:00:26
Kaiken kukkuraksi edustan sitä kantaa, että kitaralle ja bassolle on taajuuskaistalla oma "tonttinsa", ja tässä kuviossa seiskakieliset vaan tulevat armottomasti basson tielle, jonka seurauksena bassoa saa hinata vieläkin alemmaksi, jolloin tuloksena on havaintojeni aika kaoottista murinaa tai epämääräistä lätinää (Korn ehkäpä malliesimerkkinä)

Korn on tuohon todella huono esimerkki. Kornin musassa kun on haettukin sellaista hiphopille ominaista raskasta lihavaa poljentoa.

On lukemattomia artisteja jotka vetävät helvetin tiukasti helvetin matalalta. Esim. Fear Factory ja Nevermore. Entä Meshuggah? Hallittua ja täsmällistä.
"Enks mä tiedä kuka mä oon?"
Aki
15.02.2006 01:40:58

Mitenkäs pidempiskaalainen kitara hakkaa muut intonaation tarkkuudessa?

Kielen paksuuden ja pituuden suhde muuttuu, kielien kiinnityskohtien värähtelykitka pienenee. Tän takiahan lyhytskaalaiset (24.75") ovat tukkosemman kuuloisia kuin pitkäskaalaiset (25.5").
McNulty
15.02.2006 02:44:20
Eipä tahdo tuo soittaminen olla herkkua kun laittaa 23,75" scalen kepin B:hen. Vähintään nyt tuollainen 25.5".

Nyt on pakko tarkistuksen vuoksi kysäistä, että missä skebassa on 23,75" skaala?
Ilmeisesti tuossa on vain tuuman typo kyseessä? 24,75"

Itselläni on 25.5" skaalalla oleva skeba C# vireessä, kielisettinä DR:n Hi-Voltage 10-52 ja erittäin hyvä tatsi soitella. Kielet eivät ole mitenkään erikoisen "löysät" ja spaghetti-ilmiöön on vielä matkaa. Toki baritoni on aina parempi mitä matalammaksi vire käy, ja 7-kieliseen siinä on se etu ettei tarvitse miettiä sormituksia uudestaan.

Minulle tuli 7-kielisen kera ainakin aimo annos virhelyöntejä kun:
E|-2
B|-0

on ihan eri asia kuin:
A|-2
E|-0

6-kielisen baritonin kanssa ei siis tarvitse ruveta muuttamaan jo opittua soittotekniikka/-tapaa/-tyyliä. Itse kyllä vierastan kovasti alle C-vireen meneviä kitarajuttuja, kun monesti niitä pystyy "kompensoimaan" kivasti normi sixstringerillä "käänteisinä kvintteinä" ja antaa basson hoidella loput. Toimii paljon paremmin ja selkeämmin esim. reeniksellä. Liian usein olen joutunut toteamaan että 7-kieliset ja muut alavireiset kuulostavat mössöltä kovaa tuutattuna. Tähän on tietysti monia keinoja saada soundista erottelevampi, joten se ei ole yksistään vireen "vika".
Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime
-K-
15.02.2006 09:30:10
Ilmeisesti tuossa on vain tuuman typo kyseessä? 24,75"

Jep typoa pukkaa.

Minulla tuo 10.52 riittää juuri ja juuri D-vireseen, toki tykkään pitää suht paksuja kieliä. Koitas piruuttas DR:n 10.56 settiä tohon C# vireeseen, luulisi sopivan.
Suus kii tai paan sut pesähän !!!
Jucciz
15.02.2006 13:16:09
6-kielisen baritonin kanssa ei siis tarvitse ruveta muuttamaan jo opittua soittotekniikka/-tapaa/-tyyliä. Itse kyllä vierastan kovasti alle C-vireen meneviä kitarajuttuja, kun monesti niitä pystyy "kompensoimaan" kivasti normi sixstringerillä "käänteisinä kvintteinä" ja antaa basson hoidella loput. Toimii paljon paremmin ja selkeämmin esim. reeniksellä. Liian usein olen joutunut toteamaan että 7-kieliset ja muut alavireiset kuulostavat mössöltä kovaa tuutattuna.

My point exactly. Muuten paitsi että D-vire alkaa olla jo järkevyyden rajoilla. Käänteisillä kvinteillähän esimerkiksi Dream Theaterin "The Mirror"-biisin raskas B:stä menevä riffi on soitettu. Basso tuo sen lisätukevuuden kokonaisuuteen.

Eli jos vaikkapa B5-sointu kuulostaa liian vaisulta otteella x244xx, niin siihen voi aivan hyvin lisätä yhden kvintin myös perussävelen alapuolelta, eli otteeksi tulee tällöin 2244xx. Tuo tekniikka vähentää merkittävästi seiskakielisen tarvetta, eräs sen tunnettu käyttäjä on Dave Mustaine. Hän itse kertoo, että kuvittelee paksun E-kielen alapuolelle vielä yhden ylimääräisen kielen, ja valitsee valitsee juurisävelen kieleltä, jota ei todellisuudessa ole - siis täysin päinvastainen ajatusmalli kuin seiskakielisen muuttaminen kutoseksi kuvittelemalla, ettei sitä seitsemättä kieltä ole. :)
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
saha
15.02.2006 13:51:56
Muistattehan, että kitarassa tärkein ominaisuus on kuitenkin se ulkonäkö. Osta komein, pistä se mieleiseesi vireeseen ja soita. Ihan sama niiden epävireyksien kanssa kunhan näytät hyvältä.
>-)))> #2
"Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo."
- topl1his
Makelele
15.02.2006 15:49:01
My point exactly. Muuten paitsi että D-vire alkaa olla jo järkevyyden rajoilla. Käänteisillä kvinteillähän esimerkiksi Dream Theaterin "The Mirror"-biisin raskas B:stä menevä riffi on soitettu. Basso tuo sen lisätukevuuden kokonaisuuteen.

Petrucci soittaa kyllä sen biisin seiskakielisellä. Myös "Lie" ja aika moni muu Dream Theaterin kappale on soitettu seiskakielisellä.
Boltsa
15.02.2006 16:21:59
Petrucci soittaa kyllä sen biisin seiskakielisellä. Myös "Lie" ja aika moni muu Dream Theaterin kappale on soitettu seiskakielisellä.

Niin nykyisin mutta jotenkin muistelisin että Awaken aikoihin soitti ihan kuusi-kielisellä. Varma en ole tosin mutta joo...
Oman bändin, nimeltään [core], ensidemo pian ulkona, kotisivuni www.boltsa.org kertovat lisää piakkoin.
Makelele
15.02.2006 16:23:37
Niin nykyisin mutta jotenkin muistelisin että Awaken aikoihin soitti ihan kuusi-kielisellä. Varma en ole tosin mutta joo...

Se ainakin "Lie":n videossa soittaa mustalla Ibanez Universellä, ja olen myös melko varma että soittaa Mirrorinkin sellaisella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)