Aihe: sormilla sahaus
1 2 3
Pitsa
04.12.2003 20:38:37
No niin, nyt tuli sitten virallinen vahvistus asiaan, plekullahan se sen on ainakin levylle soittanut :)

Kyllä saisi aika ihmeelliset sormet olla, jos sellaisen soundin sormilla saisi aikaan. Itselle tekee kyllä plekullakin tiukkaa tuo biisi vetää kunnolla läpi. Semmoinen tekniikkavirhe on minulla plekusoitossa, että tuppaan aina jotenkin jännittämään koko käsivartta, ja usein tuossa biisissä aletaan jo olla lähellä kramppia.

Sama vika, käsi vetää jumiin, kun jännitän jollakin kummallisella tavalla plektralla soitettaessa. Hassua. Oiskohan kellään mitään vinkkejä tähän? Oon kuitenki jo aika pitkään kokeillu tehä asialle jotain
Ei me tämmösiä
Karlsson
04.12.2003 20:42:06
Mulla on semmoinen haövahko bassonsoiton opas, jossa basisti vetelee about kaikki 16-osanuoitit tuolleen sormella sahaamalla ja kamalalta kuulostaa. Soundi on epätasainen ja kynsikin osuu välillä kieleen aiheuttaen kolinaa ja ei kyllä ole taimin kannalta hirmu tarkka tekniikka. Ainakaan sillä heebolla.
Basso on (ala)pääasia!
Pancamo
04.12.2003 22:20:45
Huisaatana! Luin nopeasti: Sormien sahaus

Tony Iommi-jutut löytyvät jostain muualta... =)
patiska
14.02.2006 09:42:53 (muokattu 14.02.2006 09:46:29)
Kolmella sormella kyllä pystyy näpyttelemään tosi nopeaa, mutta se tarkkuus on se ainainen ongelma. Miten saisi esim. 16-osat kulkemaan tasaisesti? Erityisen vaikeaa se on mm. vapaalta A-kieleltä(en tiedä mistä johtuu).

Ja se myös, että etu-ja keskisormissa on nahka parkkiintunut ihan mukavasti, mutta nimettömässä ei. Koska on tullut soiteltua lähinnä kaksisormitekniikalla. Kuinkas kauan tuota kolmen sormen tekniikkaa pitäisi treenata että nimettömänkin nahka alkaisi kovettua? Olisiko silleen hyvä treenata, että näppäilisi vain keskarilla ja nimettömällä?
PnukBassist
14.02.2006 09:59:13 (muokattu 14.02.2006 10:00:00)

Ite soittelen kolmella sormella kynsiä säästäen eli yhteen suuntaan. Niin ja soitan ihan kaiken kolmella sormella, enkä pelkästään nopeita kohtia.
Mutta jos joku on nähny semmoisen räkäpunkkiryhmän livenä kuin Neuroottiset Pelimannit niin siinä kyllä se basisti tumputtaa ihan menen tullen niillä sormilla. Muutenkin sillä Inkoolla on melkoisen jännä tyyli siinä soitossa, varsinkin oikean käden puolelta. Tai että itse en ole ainakaan semmoista nähnyt kenenkään muun tekevän. ...ja niin enhän minä sitä selittää osaa tietenkään =)
Ei tullut paskasta konvehtia.
Oan
14.02.2006 13:35:13
Kuinkas kauan tuota kolmen sormen tekniikkaa pitäisi treenata että nimettömänkin nahka alkaisi kovettua? Olisiko silleen hyvä treenata, että näppäilisi vain keskarilla ja nimettömällä?

Kauanko meni, että etu- ja keskisormen nahka kovettui tarpeeksi? Vähän hankala heittää mitään aikamäärettä tuohon; riippuu ihan siitä miten ja kuinka paljon treenaat.
Hyvää sormen totuttelua on soitella vain ja ainoastaan sillä yhdellä sormella. Ja tokihan kannattaa kokeilla kombinaatioita nimetön-keskari ja nimetön-etusormi. Eiköhän se siitä pikku hiljaa lähde.
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. http://www.stevedigiorgio.com
JurviZ
14.02.2006 14:00:47
Mikäs se oli niistä Metallican entisistä basisteista joka kuulemma veteli sormillaan ihan plekumaisia juttuja? Jollain niistä oli kuulemma semmoinen "plekusormi"... En tosin muista että mikä sormi mahtoi olla kyseessä, varmaan ihan etusormi kai...

Peukullahan on kanssa ihan kiva sahata edestakas. Victor Wooten on semmoista tekniikka ainakin esitellyt että yhellä ja samalla kielellä voi vetää peukulla molempiin suuntiiin ja sitten vielä pluckit päälle. Eihän tuo varmaan juuri se maailman nopein tapa ole, mutta kuulostaa ainakin vähän erilaiselta kuin mikään muu tekniikka. Jos ihan puhdasta noeputta vaan haluaa niin luulisi että tarpeeksi kovalla treenamisella molempiin suuntiin vetäminen on aina nopeampaa kuin yhteen suuntaan jyystäminen.
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
TommiW.
14.02.2006 14:07:23
Mikäs se oli niistä Metallican entisistä basisteista joka kuulemma veteli sormillaan ihan plekumaisia juttuja? Jollain niistä oli kuulemma semmoinen "plekusormi"... En tosin muista että mikä sormi mahtoi olla kyseessä, varmaan ihan etusormi kai...

Cliff Burton. Hieno mies.

Peukullahan on kanssa ihan kiva sahata edestakas. Victor Wooten on semmoista tekniikka ainakin esitellyt että yhellä ja samalla kielellä voi vetää peukulla molempiin suuntiiin ja sitten vielä pluckit päälle. Eihän tuo varmaan juuri se maailman nopein tapa ole, mutta kuulostaa ainakin vähän erilaiselta kuin mikään muu tekniikka. Jos ihan puhdasta noeputta vaan haluaa niin luulisi että tarpeeksi kovalla treenamisella molempiin suuntiin vetäminen on aina nopeampaa kuin yhteen suuntaan jyystäminen.

Joo, son sitä doublethumbia.

Jos sitä nopeutta tahtoo hankkia ihan perussormitekniikkaan, niin semmoset kolmen-neljän sormien tekniikoiden reenaamiset on aika kova sana, kuhan muistaa treenata aluksi hitaasti.
"Joo, kyllä se on poop-hammer aina tarkkana että B on tarpeeks tiukka." -Pardy
patiska
14.02.2006 14:08:48
Kauanko meni, että etu- ja keskisormen nahka kovettui tarpeeksi? Vähän hankala heittää mitään aikamäärettä tuohon; riippuu ihan siitä miten ja kuinka paljon treenaat.
Hyvää sormen totuttelua on soitella vain ja ainoastaan sillä yhdellä sormella. Ja tokihan kannattaa kokeilla kombinaatioita nimetön-keskari ja nimetön-etusormi. Eiköhän se siitä pikku hiljaa lähde.

No jos soittelee esmes. kolmen sormen tekniikalla n. 3 tuntia/päivä?
Johnny Buzz
14.02.2006 14:56:29

muistelisin, että Hjalliksen hallissa muutama vuosi sitten ukko veteli ihan sormipelillä, joten eiköhän se studiossakin ole samaan pystynyt.

Kyl se Flea ton biisin vetää plekulla livenä ja varmasti myös levyllä.
www.soulstab.com
Soulstab live 10.2.2006 @ Gloria, Helsinki w/ Viola & Employee of the Month
Oan
14.02.2006 18:22:36
No jos soittelee esmes. kolmen sormen tekniikalla n. 3 tuntia/päivä?

Kokeile, niin näet. Ei tähän voi antaa yksiselitteistä vastausta. Mutta ei siihen vuosia mene. Nahka kovettunee hyvinkin pian, motoriikka sitten erikseen.
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. http://www.stevedigiorgio.com
stenel
14.02.2006 18:38:15
Missä ovat ne m.netin basistit, jotka soittavat 16-osia 200 bpm?
"Vaikka meille annettaisiin kookoo..."
stenel
14.02.2006 19:58:27
Ei ne tämmösille amatööripalstoille kirjoittele kun ne on niin kovii jätkii. Niiq.

Ainiijoo.
"Vaikka meille annettaisiin kookoo..."
Nieby
14.02.2006 20:22:14
peukalosoitot on homoja varten...
Karlsson
14.02.2006 20:23:57
peukalosoitot on homoja varten...

Ei ku just tän seksuaalisen suuntautumisen edustajat ei soita peukulla, koska se peukku on jossain ihan muualla kuin basson kielillä.
Nieby
14.02.2006 20:54:08
ainoniinno xD
Aki
15.02.2006 00:56:51

Mulla meni ihan biisit sekasin, luulin että tässä puhutaan siitä Right on Time -biisin oktaaviriffistä ja aattelin että miten ihmiset voi luulla sitä plekulla soitetuksi... Kuuleehan sen että Parallel on soitettu plekulla, ei tollasta legatoa sormilla saa. Right on time -riffi sen sijaan on mainio sormitekniikkaharjoitus. Iteltä ei vielä mee koko biisiä.
ozmo
15.02.2006 09:46:45
ei tollasta legatoa sormilla saa

Saapas! :)
"What's the connection between American beer, and making love in a canoe? -They're both fucking close to water."
Overdozea:http://www.mikseri.net/artists/?id=49946
Robert Trujillo
16.02.2006 16:21:48
Kyl se Flea ton biisin vetää plekulla livenä.

eipäs vetäny ku sormilla ku olivat viimeks Harwallilla...lälläslää!!!1!!1!!
"Muijan saa unohtaa ja lapsen saa hukata, mutta bassoa ei jätetä!"-Jani The Rock
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)