Aihe: "LED upotukset"
1
mr.morkkis
14.02.2006 19:23:53
morjens!

oon ruotsalainen, en kuitenkaan svedu, eli suomen ruotsalainen =)
Ja mitä mun mielessä pyörii on että voiko pistää LED-valot niihin "upotuksiin" eli noitten pilkkujen sijaan otelaudalla.?? Näin nimittäin sellasen kitaran netissä mut vaikuttaako se soundiin??tai johonkin muuhun? musta se olis aika hienoo=)=).. ja vielä: jos se on mahdollista niin voiks pistää ne ledit valmiiks ostettuun otelautaan eli et porais reiät ja pistäis ne sinne??..Toivottavasti jollain on kokemusta tästa ja voi autaa!! Ja sori jos tätä on jo kysytty mutta mä en ole ainakin vielä löytäny mitään..Toivottavasti ymmärsitte mitä mä meinaan!! =)
spyykko
14.02.2006 20:40:21 (muokattu 14.02.2006 20:41:34)

Ja mitä mun mielessä pyörii on että voiko pistää LED-valot niihin "upotuksiin" eli noitten pilkkujen sijaan otelaudalla.??

Eipä ole tällä foorumilla suuremmin ollut aiheesta juttua ei. Käy kuitenkin vilkaisemassa tuo kansainvälinen osasto, kiiltävää rakastavat jenkit ovat olleet aiheesta kovin innoissaan.

http://projectguitar.ibforums.com/i … _type=topics&highlite=Led+Inlay

Samalla kannattaa tsekata nuo valokuitukeskustelut kanssa.
http://projectguitar.ibforums.com/i … ype=topics&highlite=Fiber+Optic

Valitettavasti iso osa juttujen kuvista on lakannut toimimasta :-(
Ite olis taas tarvinnu tehdä
fox
14.02.2006 22:18:43

Samalla kannattaa tsekata nuo valokuitukeskustelut kanssa.

Itse yhden valokuitujutun tehneenä kannattaisin kyseisen menetelmän käyttöä.. Valokuidut on toki käytännölliset siinä otelaudan sivumerkkeinä (itse tein siihen) mutta toki itse otelaudan pinnassa voi myös käyttää, isommalla linssillä saa ison markkerin.

Etuja valokuidussa seuraavaa: virrankulutus liki olematon verrattuna siihen, että joka ainoa otelautamerkki olisi erillinen ledi, lisäksi mahdollisessa ledin palamistapauksessa korjaaminen on liki mahdotonta, jos ne ledit on upotettu otelautaan, sen sijaan jos se (hi-bri) led on siellä kitaran "konehuoneessa", on vaihto kovin yksinkertaista, ja värin vaihtokin on mahdollinen..

Valokuitua siis, sanoo kettu! ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
kilroy
15.02.2006 20:03:27
putket kuuluu taloihin ja maan alle ei vahvistimiin...
okabass
16.02.2006 04:16:20
morjens!

oon ruotsalainen, en kuitenkaan svedu, eli suomen ruotsalainen =)
Ja mitä mun mielessä pyörii on että voiko pistää LED-valot niihin "upotuksiin" eli noitten pilkkujen sijaan otelaudalla.?? Näin nimittäin sellasen kitaran netissä mut vaikuttaako se soundiin??tai johonkin muuhun? musta se olis aika hienoo=)=).. ja vielä: jos se on mahdollista niin voiks pistää ne ledit valmiiks ostettuun otelautaan eli et porais reiät ja pistäis ne sinne??..Toivottavasti jollain on kokemusta tästa ja voi autaa!! Ja sori jos tätä on jo kysytty mutta mä en ole ainakin vielä löytäny mitään..Toivottavasti ymmärsitte mitä mä meinaan!! =)

Laitoin mun Wal-bassoon siniset ledit jälkiasennuksena; taisi olla vuonna 2000. Aika iso homma, koska otelautaa ei voinut tietenkään ottaa pois. Mukavan näköiset ne kyllä on. 3 mm super bright LED:it -12 kpl-on otelautamerkkien alla, ja siitä on vedetty optisen kaapelin pätkällä sivutäplät.

Lisäksi laitoin siihen elektroniikan (555-piirillä), joka säästää patteria. Eli ne ledit on "oikeasti" päällä vain muistaakseni n.10% ajasta. Koska ne välkkyy n. 200 Hz:n taajuudella, niin silmä ei huomaa välkkymistä.
tilujätkä
16.02.2006 12:21:17
okabass, millasia ledejä käytit siinä? Onko ne jotain litteitä ettei koko kaulaa ja otelautaa tarvi tuhota meinaan mulle tuli mieleen että jos sinne meinais sellatteet ihan perus ledit änkee niin tarvis aika kivoja koloja porailla...
Tim
16.02.2006 12:29:09

Aika iso homma, koska otelautaa ei voinut tietenkään ottaa pois. Mukavan näköiset ne kyllä on. 3 mm super bright LED:it -12 kpl-on otelautamerkkien alla, ja siitä on vedetty optisen kaapelin pätkällä sivutäplät.
Miten/mistä sä johdot vedit jos et otelautaa poistanut? Patteri bodyssä?
efunkelist
16.02.2006 17:24:00 (muokattu 16.02.2006 17:24:28)

Lisäksi laitoin siihen elektroniikan (555-piirillä), joka säästää patteria. Eli ne ledit on "oikeasti" päällä vain muistaakseni n.10% ajasta. Koska ne välkkyy n. 200 Hz:n taajuudella, niin silmä ei huomaa välkkymistä.

Huippuidea! Miten tuo toimii? (edit: siis miten se tehdään?)

Ja arvaa tuliko samalla mieleen voisiko samaa toteuttaa säröpedaaliin? Vai aiheutuisiko siitä sitten 200Hz pörinä soundiin? ;)
32788
16.02.2006 17:37:15
Huippuidea! Miten tuo toimii? (edit: siis miten se tehdään?)

Ja arvaa tuliko samalla mieleen voisiko samaa toteuttaa säröpedaaliin? Vai aiheutuisiko siitä sitten 200Hz pörinä soundiin? ;)

Siitä kitarastahan tulee muutenkin vitosia veivatessa 200 Hz pörinä niin ei sitä kukaan huomaa ;)
Miljoonannen kerran - me emme liioittele!
okabass
16.02.2006 19:57:32
Kumpa olis ollu digikamera silloin käytössä. Käytin normaaleja 3 mm super bright ledejä. Jokaiseen juotin vielä sarjavastuksen (pintaliitosvastus). Led+vastus oli muistaakseni n.9mm korkea. Kyllä ne sinne mahtui. Voi olla, että kaikkiin kauloihin eivät mahtuisi. Laittaminen onnistui sen verran hyvin, että kun ledit on sammutettu, ei huomaa mitään outoa bassossa. Minusta homma ei muuttanut soittimen ominaisuuksia.
Johdot -parikierretty käämilanka- sain ujutettua kaularaudan viertä pitkin. 9V:n patteri ja elektroniikka ovat rungossa.
Osviittaa kytkennästä voi katsoa :http://www.doctronics.co.uk/555.htm#more%20astables
Kohdasta "More astables/ Extended duty cycle astable". Tuo kytkentä pukkaa kanttiaaltopulssia, jossa "on" aika n. 10 % ja ""off" noin 90%. Tuli mieleen, että käytin 7555-piiriä->pienempi virrankulutus kuin 555.

Tuskin tuota piiriä kannattaa petaalissa käyttää: nykyiset super brightit ovat (liiankin) kirkkaita jo n. 1mA virralla (8k2 sarjavastus 9 voltilla). 555- kytkentä voi aiheuttaa häiriöitä, mutta suodatus ja sopiva sijoituspaikka auttavat.
Tatuo
17.02.2006 23:26:42 (muokattu 17.02.2006 23:34:30)
ja niitten laittattaminen maksaa paljonki?

olis aika kivat 8'D
en tiiä mahtuuko yamaha rbx270 basson kaulaan(n 1.5cm-2 cm)
don't worry i wont hurt you
okabass
18.02.2006 10:46:06
ja niitten laittattaminen maksaa paljonki?

olis aika kivat 8'D
en tiiä mahtuuko yamaha rbx270 basson kaulaan(n 1.5cm-2 cm)

No joo. Kyllähän ne kustantaa jonnii verran. En ole tarkemmin miettinyt. Kyllähän siinä menee aikaa helposti pari päivää, ja tarkkaa spesiaalihommaa. Tuossa esimerkkinä Sims-firman hinnastoa.

Choose from Side Edge L.E.Ds only, Front Face L.E.Ds only or have both sets together, the choice is yours!

09 L.E.Ds fitted = €415.00
10 L.E.Ds fitted = €430.00
12 L.E.Ds fitted = €460.00
13 L.E.Ds fitted = €475.00

The above prices are for Side Edge or Front Face L.E.Ds only.

18 L.E.Ds fitted = €545.00
20 L.E.Ds fitted = €575.00
24 L.E.Ds fitted = €630.00
26 L.E.Ds fitted = €660.00

The above prices are for Side Edge and Front Face L.E.Ds fitted together. Available colours include Aqua Blue, Electric Blue, Fiesta Red, Gold, Green, Pink, Purple and Red. Please see the L.E.Ds page for examples.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)