Aihe: Baritoni vai "normaali"?
1 2 3 4 5 6
Sala
14.02.2006 15:30:13
Eli, kitaran hankinta edessä lähiaikoina ja ongelmana etten oikein tiedä kannattaisiko hankkia pitempiskaalainen (esim. LTD:n VB tms.) vai onnistuuko soitot myös perinteisellä kaulanmitalla. Soittaminen on ihan kotisoittoa omaksi iloksi CD-levyjen tahdissa ja vire on usein dropped A# tai B. Koska aikomuksenani on omistaa vain yksi kitara, olisi hienoa mikäli samalla kitaralla pystyisi vaikkapa kieliä vaihtamalla soittamaan myös normaalista E-vireestä. Voiko noita matalia vireitä soittaa esim. LTD:n tai Epiphonen SG- tai LP-malleilla? Budjetti pyörii tuolla 400-500 euron tietämillä, onko kenelläkään heittää hyviä vinkkejä hevikitarasta?
Lego
14.02.2006 15:32:44
Osta baritoni, toimii miten päin vain. Kuten itsekin totesit että vaikkapa kielisettiä vaihtamalla voisi rykiä Eestäkin. Itse pitäisin kyllä kaksi keppiä tuota varten mutta jos pitäisi valita niin ehdottomasti baritoni.

Itse lähtisin myös baritonin himoissani ensimmäiseksi testaamaan ltd:n VB-400:n, vaikuttaa paperilla hyvin lupaavalta.
-K-
14.02.2006 15:33:15
Eipä tahdo tuo soittaminen olla herkkua kun laittaa 23,75" scalen kepin B:hen. Vähintään nyt tuollainen 25.5".

Tuosta kuvauksesta nyt en voi ehdottaa kuin 7kielistä keppiä jos on samalla kitaralla tarkoitus hoitaa sekä normaalit että matalat vireet. Miksi jättää jotain pois jos on mahdollista saada jotain lisää.
Suus kii tai paan sut pesähän !!!
Da Make
14.02.2006 15:33:57
Hmm, kyllä sanoisin että alkuun kannattaa ostaa ihan tavallisella skaalalla oleva kitara ja opetella perustekniikat kuntoon ennen kaikkea. Yksi vaihtoehto on tietnkin 7-kielinen kitara.
Explorer
14.02.2006 15:35:32 (muokattu 14.02.2006 15:36:03)
Tuohon käyttötarkoitukseen sopisi kyllä ilman muuta parhaiten 7-kielinen. Jos unohtaa ala-B:n, on se normaali E-vireinen kitara, normaalikitaran kielituntumalla. Ja sitten kun taas muistaa ala-B:n, voi soitella B-vireellä.

Baritonin pitkä skaala on vähän hankala jos halutaan normaalia viritystä, joudutaan käyttämään melko ohutta kielisettiä ja siltikin ne saattavat olla turhan kireällä.

Torilla olisi jopa myynnissä sopiva keppi tähän, 7-kielinen vastine kehutusta RG321:stä:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=93024
-K-
14.02.2006 15:36:33

Torilla olisi jopa myynnissä sopiva keppi tähän, 7-kielinen vastine kehutusta RG321:stä:

Melko kallista, jos uuden ovh on 495e ja käteishinta varmaan siinä 420e. Toki laukku mutta siitä maks 50e.
Explorer
14.02.2006 15:38:32
Melko kallista, jos uuden ovh on 495e ja käteishinta varmaan siinä 420e. Toki laukku mutta siitä maks 50e.

No, tuo olikin lähinnä esimerkki kysyjälle sopivasta kepistä.
Werde
14.02.2006 16:11:05
Noihin dropped A# ja B-vireisiin riittää aivan täysin 25.5" skaalainen peruskeppi. Esimerkkinä mainittakoon, että In Flames soittelee 24.75" skaalaisilla drop #A:sta. B-vireestä normaaliskaalaisella soittavia bändejä on miljoona.

Baritonikepeistä puhuttaessa tuolla pidemmällä skaalalla haetaan lähinnä suurempaa kielten jännitystä käytettäessä samaa kielten paksuutta kuin normaaliskaalaisissa. (tai tilaa sormille, jos on isokourainen) Nuo mainitsemasi vireet hoituvat ilman minkäänlaisia ongelmia lyhempiskaalaisellakin, jos vaan junttaat tarpeeksi paksut narut kiinni ja intonaation säätövara riittää. 70-13 kielisetin kun kasailet niin alkaa B-vire taittua, jännitys vastaa tarkalleen 52-10 E-vireessä. Tai sitten tosiaan hommaat sen seiskan, mitä tuossa jo ehdoteltiinkin.
"Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen"
Sala
14.02.2006 16:34:43
Kiitoksia paljon kaikille hyvistä vastauksista! Soitinliikkeistä kun ei ole kunnon vastauksia vielä saanut näihin kysymyksiin.. Eipä ole muuten hirveätä eroa skaalan pituudessa LTD:n baritonissa (27") verrattuna tavalliseen SG:n tai LP:n, about 2"... Onko nämä nyt sitten enemmän niitä "pitempiskaalaisia hevikeppejä" kuin baritoneja, kuten aikaisemmin on jossain viestiketjussa mainittu?

Mietinkin tässä muutamana päivänä uutta In Flamesia nauttiessani millä kitaroilla oikein soittavat noin matalalta. Kiva kuulla että tavallisellakin taipuu noihin vireisiin... Onko muuten mainittavia eroja soundeissa esim. LTD:n tai Epiphonen Viperin ja EC/LP:n välillä?
Aki
14.02.2006 16:48:53

Eipä ole muuten hirveätä eroa skaalan pituudessa LTD:n baritonissa (27") verrattuna tavalliseen SG:n tai LP:n, about 2"...

Se on aika paljon. Kun LP:n ja Straton ero on 0,75" joka on minulle jo soittimen ostamisen estämisen kokoinen ero, Stratosta 1,5" lisää kuulostaa taasen jo tosi isolta normaalisoittoon.

Pieni varovainen suositus multa olisi tottua soittamaan normaalimensuurisella kitaralla, ja laajentaa palettia sitten myöhemmin, mikäli tarvetta. Sama koskee 7-kielistä, ensin perusasiat haltuun. Perusasiat tulee jokatapauksessa myöhemmin esille, ja sekös ketuttaa kun joutuu väkisin opettelemaan tylsiä perusasioita jotka joskus on skipannu.
-K-
14.02.2006 16:55:28
Kyllä tuo ero on todella tuntuva soitettavuudessa. Usko pois. Ja tuo LTD on juuri niitä "pitempiskaalaisia hevikeppejä". Baritoni kitara on ihan jotain muuta kuin 27" scale ja B-vire. Tuo baritoni nimitys on vaan yleistynyt noiden kanssa.
pahala
14.02.2006 16:58:26
Laittaisin normaalin 25.5" skaalaisen. drop-B vire taipuu kevyesti kun laittaa kielisetiksi jotain vähän vahvempaa. Jos jotain A-vire örinää vaaditaan niin sitten seiskakielistä. Baritonit unohtaisin kokonaan.
8)
nakedzen
14.02.2006 17:55:00

Taisin itse kyseisestä kepistä maksaa Tampereen Musiikissa 350€ uutena.
"Only dead fish go with the flow" Framus Cobra ääninäytteitä
iso paha susi
14.02.2006 18:26:14
Kaikkein kovimmat jätkät soittavat tietenkin 27" skaalan 7-kielisillä!

http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/159/sc607b.phtml

Sääli ettei oikein ole hyllykamaa tuollainen, ei pääse testamaan sormiensa venymisrajoja missään.
"Enks mä tiedä kuka mä oon?"
Explorer
14.02.2006 18:27:12
Tästä on käyty keskustelua ennenkin, mutta 7-kielisestä ei todellakaan tule normaalia kuusikielistä "ihan vaan unohtamalla" se seitsemäs kieli, sillä se tulee olemaan tiellä ja hämäävänä tekijänä muutamille tekniikoille, joita normaalilla kutosella soitettaessa käytetään.

Puhutko kokemuksesta, ts. oletko omistanut 7-kielistä tai ainakin soitellut sellaisella paljon? (5min testiä kaverin tai kaupan kitaralla ei lasketa).

Kyllä sen 7. kielen voi jättää "normaalissa" soittossa huomiotta, ihan helposti jopa. Ei se hämää eikä ole edes tiellä. Ainoastaan peukkutekniikoissa se aiheuttaa hieman kurottelemisen tarvetta mutta onnistuu nekin.

Ei nyt silti aleta taistelemaan, kuten sanoit tästä on ollut taistelua jo ennestään.
Explorer
14.02.2006 18:30:04
Kaikkein kovimmat jätkät soittavat tietenkin 27" skaalan 7-kielisillä!

http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/159/sc607b.phtml

Sääli ettei oikein ole hyllykamaa tuollainen, ei pääse testamaan sormiensa venymisrajoja missään.

Toihan on muuten prikulleen sama malli kuin mitä Devin Townsend esitteli Synchestra-LP:n bonus-DVD:llä studio-osuudessa. Se käytti siis tuota mallia äänityskitarana levyllä. LTD:tä kehui kovasti. Yhdellä raidalla kertoi käyttäneensä Gibson SG:tä.
oiva tumpeloinen
14.02.2006 18:41:04
Puhutko kokemuksesta, ts. oletko omistanut 7-kielistä tai ainakin soitellut sellaisella paljon? (5min testiä kaverin tai kaupan kitaralla ei lasketa).

Kyllä sen 7. kielen voi jättää "normaalissa" soittossa huomiotta, ihan helposti jopa. Ei se hämää eikä ole edes tiellä. Ainoastaan peukkutekniikoissa se aiheuttaa hieman kurottelemisen tarvetta mutta onnistuu nekin.

Ei nyt silti aleta taistelemaan, kuten sanoit tästä on ollut taistelua jo ennestään.

Kyllä mä olisin kuitenkin samoilla linjoilla Juccizen kanssa tuosta 7-kielisestä. Ei siitä tule käytännössä 6-kielistä, vaikka kuinka toivoisi. Toiset tietenkin sopeutuu paremmin, mulle siitä ei tuntunut tulevan mitään.

Toiseksi tuo RG7321 ei mun mielestä ollut mikään kovinkaan kummoinen. Nimenomaan se alin kieli oli kohtuu muovisen kuuloinen ja meni muutenkin kovin helposti muhjuksi. Ei auttanut minkään vahvistimen säätimien kääntäminen, eikä paksummat kielet. Tästä tulee lisää sotimista kyllä, mutta näin mun mielestä....
Da Make
14.02.2006 18:47:32
Kyllä mä olisin kuitenkin samoilla linjoilla Juccizen kanssa tuosta 7-kielisestä. Ei siitä tule käytännössä 6-kielistä, vaikka kuinka toivoisi. Toiset tietenkin sopeutuu paremmin, mulle siitä ei tuntunut tulevan mitään.

Tämä jakaa mielipiteet kahtia aika tarkasti varmaan. Itselleni ei tuota ongelmaa 6-7 kielisten välillä vaihtelemisessa, toisaalta soitin pitkään kuusikielisellä ennen tutustumista 7-kielisiin. Joten ei siis tarvitse "jättää mitään pois", vaan paremminkin sisäistää uusi lisätty kieli.

Toiseksi tuo RG7321 ei mun mielestä ollut mikään kovinkaan kummoinen. Nimenomaan se alin kieli oli kohtuu muovisen kuuloinen ja meni muutenkin kovin helposti muhjuksi. Ei auttanut minkään vahvistimen säätimien kääntäminen, eikä paksummat kielet. Tästä tulee lisää sotimista kyllä, mutta näin mun mielestä....

Mikin vaihto jäi siis kokeilematta, ja siihen hän se homma kaatuu. Jo tavallinenkin V-sarjan Ibanez halpis OEM mikki on tumman puuroinen soundiltaan, ja seitsämänkielisen versio pistää vielä pahemmaksi.

Oikeastaan suosittelisin että opettelet ensin ihan perus juttuja, esimerkiksi lainakitaralla tai jotain, sitten voit siirtyä taitojen karttuessa soittamaan suosikkibändejäsi matalaan vireeseen säädetyllä/tarkoitetulla kitaralla. Voithan ostaa jonkun hyvän perus kepin ja antaa sen sitten vaihdossa tai myydä eteenpäin kun tulee ajankohtaiseksi sen "matalavireisen hevikepin" hankkiminen.
Quu
14.02.2006 18:49:04

Toihan on muuten prikulleen sama malli kuin mitä Devin Townsend esitteli Synchestra-LP:n bonus-DVD:llä studio-osuudessa. Se käytti siis tuota mallia äänityskitarana levyllä. LTD:tä kehui kovasti. Yhdellä raidalla kertoi käyttäneensä Gibson SG:tä.

LTD:tä hän käytti myös "For those aboot to rock"-dvd:llä... Niitä explorer-malleja.
Kertaakaan en olis nähnyt, että olisi lukenu lavassa jotain muuta kuin LTD, vaikka kitara vaihtuikin kerran tai pari.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)