aapiskukko 17.08.2003 16:13:12 (muokattu 17.08.2003 16:14:12) | |
---|
Eli tarttis tietää että montako oktaavia bassonkitaran esim. matalin E-kieli on matalemmalla kuin normaaliviritteisen kitaran matalin E-kieli? Ja hoksasin kyllä että otsikossa on kirjoitusvirhe. |
Härski 17.08.2003 17:11:15 | |
---|
Basso viritetään yhden oktaavin verran alemmas kuin kitara, oli vire mikä hyvänsä. |
Grimmu 17.08.2003 17:12:07 | |
---|
1 oktaavi. "Soita punkkia vitun kusipää!" |
aapiskukko 17.08.2003 17:37:37 | |
---|
Kiitos vastauksista. Tämä riittää. |
Kiitos vastauksista. Tämä riittää. Oletko varma? Pistetään nyt vielä kerran: Basso viritetään yhden (1) oktaavin kitaraa alemmas. Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa. |
Definhel 18.08.2003 18:32:35 | |
---|
Basso (n. 4 kieltä) viritetään yhden (1 one) oktaavin kitaraa (n. 6 kieltä) alemmas(matalempi ääni, ei kielissä alemmas). I've been here and
I've been there
I've been in between... |
pain_killer 21.08.2003 01:36:34 | |
---|
tällaiset kitaran JA basson viritysmittarit varmaankin osaavat itse hoitaa oktaavinsa??? vai? mulla on meinaan sellaine viritysmittari joka käy kitaralle ja bassolle. Bassoa ei oo mutta haluaisinpa silti tietää.. siis olettaen että viritän kitaran normaalivireeseen mittarilla niin basso saadaan automaattisesti viritettyä normaalivireeseen "sopivaksi" vain soitinnappulaa painamalla? kai joku tajusi... |
Cornflake 21.08.2003 10:43:51 | |
---|
pain_killer: tällaiset kitaran JA basson viritysmittarit varmaankin osaavat itse hoitaa oktaavinsa??? vai? Jebulis. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
PIM 21.08.2003 10:46:27 | |
---|
Joskus basson matalimmat kielet on viritysmittarille liian matalia, mutta hätä ei ole tämän näköinen koska aina voi ottaa 12. nauhalta huiluäänen ja virittää sen mukaan. Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele |
Cornflake 21.08.2003 13:11:28 | |
---|
PeteH: Joskus basson matalimmat kielet on viritysmittarille liian matalia Onko näin?! En ole törmännyt. Vaikka 5-kielisellä 1/2 sävelaskeleen alavireessä soitankin. Tosin mittaritkin ovat olleet aina vähintään kohtalaisia. Hyvä mittari on kaveri. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
KMT 21.08.2003 13:31:50 | |
---|
basson mittarilla ei saa kitaran ylempiä kieliä vireeseen... M.net ilman hohottelua on kuin lantakasa ilman lantaa |
Type-XHP 22.08.2003 22:47:33 | |
---|
Tärkeä kriteeri viritintä ostettaessa on se, että basson matalan B-kielen (noin 0.135") voi virittää ko. mittarilla vaivatta. Jos tämä ei onnistu on viritin kyllä aika laaduton, ja ei pitkän päälle siis mikään kovin hyvä investointi. Vaikka ei viritin paljoa maksa, niin kannattaa basistin ostaa tosiaan sellainen viritin joka pystyy lähes jatkuvasti tarkasti osoittamaan soitettavan nuotin korkeuden, ettei sitten myöhemmin kaduta kun on maksanut 20e mittarista jolla 5(tai enemmän)-kielisen basson virittäminen on yhtä tuskaa. Tuo on muuten ihan hyvä idea, että ottaa oktaavia korkeammalta huiluäänen viidettä kieltä virittäessä, eli tätä hieman soveltamalla, voi jo käyttää kitaraviritintä basson virittämiseen. Ei tarvitse kuin ottaa huiluääni kahta oktaavia korkeammalta (5. nauha), ja alkaa kitaraviritinkin toimimaan vakaammin. Itse olen niin laiska että ostin mielummin 40e virittimen joka on riittävä niin kauan kuin sen päälle saa :-) |