Aihe: Yhteinen rumpusetti keikoilla
1 2 3 4
jyrildo
14.02.2006 12:20:40
Keikkaa pukkaa ja edessä olisi yhteinen ilta toisen bändin kanssa. Olen käsittänyt, että tämä on suht yleinen käytäntö, että toisen bändin rumpali tuo settinsä, jolla molemmat voivat soittaa.

Tekisi mieli tuoda oma setti, koska se parantaisi soittosuoritusta ja -mukavuutta merkittävästi. Suurin kysymysmerkki on se, että oma soittovolyymini ja voimankäyttö on melko hiljainen/pientä. Symbaalini ovat melko ohuita ja pelkäänkin, että toisen bändin rumpali takoo ne antaumuksella ruvelle :(

Mitä te yleensä olette tehneet? Luotatteko muihin rumpaleihin ja annatte heidän soittaa teidän setillä, vai soitatteko mieluummin vieraalla itse? Mitä käytännön vinkkejä, joita kannattaisi laittaa korvan taakse?
Niskamies
14.02.2006 12:21:27
Yleinen käytäntö on että pöntöt ovat yhteiset, mutta jokainen rumpali tuo ainakin omat symbaalinsa, pedaalinsa ja virvelinsä.
More is more.
kattila
14.02.2006 12:43:26

Nää henkilökohtaset kamat tuo itse, juuri edellämainitut.

Kuinka monia ärsyttää se, että kun on yhteiskeikka, jonkun bändin rumpalin on pakko vääntää ne rummut juuri sellaiseen settaukseen kun itse tykkää soittaa ja siinä vääntämisessä menee noin 15 minuuttia ja soittoaika venyy, venyy ja venyy. Ja takaisina asettelussakin menee aivan turhaa aikaa. Parhaimmillaan olemme joutuneet jättämään biisin pois settilistasta, kun jälkeemme oli vielä yksi bändi ja heillekkin piti jättää aikaa soittamiseen. Kiroilimme miksaajan kanssa yhdessä, kun kamalalla kiireellä äkkiä settasimme taas setin takaisin normaalin settaukseen.

Itse olen sitä mieltä, että yhteiskeikalla sovitaan se yhteinen perussettaus ja kaikki soittavat sillä. Se joka ei osaa soittaa sillä on vaan paska.
MegaMan Club #008 - Spark Man
Hakki
14.02.2006 12:48:43
Nää henkilökohtaset kamat tuo itse, juuri edellämainitut.

Kuinka monia ärsyttää se, että kun on yhteiskeikka, jonkun bändin rumpalin on pakko vääntää ne rummut juuri sellaiseen settaukseen kun itse tykkää soittaa ja siinä vääntämisessä menee noin 15 minuuttia ja soittoaika venyy, venyy ja venyy. Ja takaisina asettelussakin menee aivan turhaa aikaa. Parhaimmillaan olemme joutuneet jättämään biisin pois settilistasta, kun jälkeemme oli vielä yksi bändi ja heillekkin piti jättää aikaa soittamiseen. Kiroilimme miksaajan kanssa yhdessä, kun kamalalla kiireellä äkkiä settasimme taas setin takaisin normaalin settaukseen.

Itse olen sitä mieltä, että yhteiskeikalla sovitaan se yhteinen perussettaus ja kaikki soittavat sillä. Se joka ei osaa soittaa sillä on vaan paska.

Joskus olen pedaalia tai snarea lainannut, tai antanut lainaan, mutta peltejä en koskaan. Eipähän sitten jää epäselvyyksiä siitä, kuka sen pienen halkeaman siihen crashin reunaan löi.

Myöskin settauksen muuttaminen on vähän niin ja näin. Pakolliset muutokset tietysti saa ja pitää tehdä, esim. pitkänä soittajana on tosi kiva yrittää soittaa 30cm lyhyemmän kaverin kioskilla. Vähän sitä joutuu ruuvaamaan snarea ja lattiatomeja ylöspäin. Mutta jos siellä aletaan hiomaan jotain tomikulmia asteen tarkkuudella tai vaihtamaan tomien ja peltien paikkaa "ku mulla o himas näi" niin ei siitä nyt tule mitään.
while(true) {play(metal);}
moderndrummer88
14.02.2006 12:49:04
sen settaus kenen on rummutkin ja jokainen tuo ite juuri nuo virpat,pedaalit ja pellit
mod. huom. ei näin
ddrum54
14.02.2006 12:49:52

Tän takia kannattaisi ottaa mukaan myös virveliständi. Tomeilla ei ole niin suurta väliä, mutta snare on se tärkein rumpu ja sen asento on jokaisella ihan oma.
2`n 4
Aegis
14.02.2006 12:50:08 (muokattu 14.02.2006 12:51:53)
Kyllä sitä itse joutuu useammin muitten seteillä soittamaan kuin omallaan. Kerran on kyllä pellitkin lainattu, mikä on kyllä harvinaisen uskaliasta toimintaa. Vaikka soitto ei yleensä parhaalla tavalla luonnistukaan lainasetillä, en silti suosi oman setin roudaamista. Varsinkin keikalta lähtiessä keskellä yötä ei kovin suurien tavaramäärien kantaminen liiemmin inspiroi.

EDIT: Niin ja kyllä lainasettiä pitää saada säätää, tolkun rajoissa tietenkin. "Mihinkään et sitten koske" asenne on vähintään yhtä perseestä kuin setin kääntäminen vasenkätiseksi muitten bändien ajan kustannuksella.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Strumbali
14.02.2006 13:26:07 (muokattu 14.02.2006 13:53:43)
Oman penkin voi ottaa myös mukaan, että saa sen istumakorkeuden het kohilleen.
Aina oma istumakorkeus ei kuitenkaan sovi toisen rumpalin settiasentoon ja säätöä täytyy tehdä jomman kumman suhteen.

Kaksia rumpuja en ole.. öö.. kantanut kyllä kovinkaan moneen kertaan samalle keikalle. Ihan niinkuin joskus joku olisi vaatinut tuomaan oman setin. En kyllä nyt ihan varma ole....

Ja tuosta vasuriksi käännöstä, että kyllä se onnistuu kolmen bändinkin illassa, jos bändien rumpalit on keskenään asialla ja roudaa vähän porukalla. Kannattaako sitä vasuribändiä laittaa soittamaan kakkosena on toinen juttu.
ettäjotta
Simbe
14.02.2006 13:26:28
Eniten harmittaa näissä yhteissettikeikoissa sellaiset rumpalit, jotka sen settinsä sitten tuovat ja asettavat sen ihan lavan takalaitaan niin, että seinän ja virvelin väliin mahtuu penkki juuri ja juuri. Pitää ensi töikseen työntää settiä metri lavalla eteenpäin, että mahtuu edes jalat väliin.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass.
Speedy
14.02.2006 13:40:03

Yleinen käytäntö on että pöntöt ovat yhteiset, mutta jokainen rumpali tuo ainakin omat symbaalinsa, pedaalinsa ja virvelinsä.

Näinpä se.. olen tenhyt niin monasti hummpakeikoilla, kun aikaa on vähän settien välissä, että soitetaan esim minun rummuilla ja toisen pelleillä, reilu peli molemmin puolin.. Sitten taas se kenen setti niin sen säädöt..

Rokki hommissa sitten vähän eri kun on aikaa vaihtaa pellit ja muut..

Kannattaa sopia asiasta etukäteen jos meinaa soittaa toisen setillä, ei tule sitten yllätyksiä kumminkaan päin ja molemmilla on parempi mieli..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
18is9
14.02.2006 13:51:41

Jees, kannattaa myös muistaa näistä asioistakeskustellessa mainita jos on erikoisempaa asettelua omassa setissä. Oma settini oli aikanaan rakennettu todella syvän virvelin ympärille, jolloin kaikki rummut olivat tottumattomalle aika korkealla. Tällöin oli yleensä helpompaa suosiolla soittaa jonkun muun setilla kuin pakottaa kaikkia muita soittamaan omalla asettelullani. Kun vielä kamaa on paljon niin aivan helposti ei asettelun säätäminen aina edes onnistu.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
ramzuz
14.02.2006 13:57:33 (muokattu 14.02.2006 13:59:04)
Ite oon aina aatellu et ottaa yhteyttä toiseen rumpaliin ja kysyy mitä voi käyttää. Ite olin tossa joku aika takaperin keikalla ja toinen rumpali olis antanu käyttää vaikka kapuloitakin. Et ei sitä ainakaan mitään turhaa kannata kantaa mukana. Virppa pedali ja pellit on jees olla mukana. Ite otan niin vähän ku vaan on mahollista. Ja kyllä sitä aika monenlaisilla asetteluilla pystyy soittamaan:) ekassa biisissä saattaa vähän sekasin mennä.
rock!
miän vain
14.02.2006 14:02:53

Joo, pellit ja virveli on omat aina, pedaalitkin yleensä. Asettelua säädetään mahdollisimman vähän ja nopeasti, yleisö on katsomassa bändejä eikä roudausta.

Sitten kun osuu omalle kohdalle setinlainausvuoro, kannattaa katsoa että se on hyvässä iskussa. Sitten on kaikilla kivempaa. Ikävää, kun sattuu sellaisia tapauksia kuin tuossa taannoin - setti saapuu puoli tuntia tsekkiajan päättymisen jälkeen, basarikalvo on puhki, tomeja yksi vähemmän kuin oli puhetta ja mikään ei ole minkäänlaisessa vireessä. No, keikka vedettiin ja lopulta kaikilla oli kivaa, mutta turhaa tuskailua ja harmitusta oli aluksi vähintään riittävästi. Eipähän tarvinnut kysellä, josko järkkäiltäis lisää yhteiskeikkoja.

Mahdollisuuksien mukaan tietenkin se paras saatavilla oleva setti lavalle. Jos epäilyttää, kysy tarkemmin. "Joo, nää on hyvät, Tamat." voi tarkoittaa että vastassa on '85 swinkut alkuperäisillä, jesarilla paikatuilla tehdaskalvoilla...
How come you rhyme monosyllabically?
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
mr_b
14.02.2006 15:29:29

Tän takia kannattaisi ottaa mukaan myös virveliständi. Tomeilla ei ole niin suurta väliä, mutta snare on se tärkein rumpu ja sen asento on jokaisella ihan oma.

Ja lisäksi sen snareständin kanssa kyykyssä räplääminen siinä pimeällä lavalla on tuskastuttavaa ja aikaavievää.

Minä koetan aina tuoda (peltien ja virvelin lisäksi) virveli- ja haitsuständin ja oman penkin + yhden extraständin ihan varmuuden vuoksi. Menee vaihdot aika nopeasti kun 1) nostaa pois edellisen virvelin ja haitsun ja penkin 2) laittaa omat tilalle. Ja sitten vielä parit pellit paikalleen. Ei siinä monta minuuttia mene.
Chicks dig dig d-i-g dig dig metaphors.
WyW
14.02.2006 16:20:28

Juu... tuossa on tosi hyvä peruslistaus. Itse lisäisin listaan kyllä vielä penkin ja pari puomiständiä. Ständejä kannattaa roudata ihan senkin takia, että huonossa ständissä pelti ei pääse vapaasti heilumaan ja on täten huonossa tilassa ottamaan lyöntejä vastaan.

Keskustelutaito kannattaa ottaa kanssa mukaan. Asioista yleensä selviää sopimalla ja jos on hevikioskia niin autetaan niitä toisia. 15 minuuttia bändien vaihtojen välissä on mun mielestä semmoinen hyvä aika.
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
ramzuz
14.02.2006 22:34:25
Joo toi Snare ständi penkki haitsuständi on tosi hyvä keino! jos jaksaa mukaan ottaa!! nopeentaa aivan mielettömästi. Tä oli muuten hyvä aihe.
rock!
Kosminen
14.02.2006 23:07:19

Kaiken varalta kannattaa olla sopeutuvainen erilaisiin rumpujen säätöihin. Esim. itellä on menny yks keikka aivan vituilleen kun lämppärin rumpali (sinänsä taitava) oli väännelly tomit mihin sattuu ja niitä yritin säädellä huonolla menestyksellä.. nykyään (vaikka ei oo sittemmin lämppäreissä ollu rumpaleita) ei oo niin millilleen nuo säädöt, kuhan suunnilleen kohilleen heittää rummut.
"Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28) Kalamies#16 >-)))>
Ruutikallo
14.02.2006 23:17:04
Näinpä tämä, symbaalit, snare, pedaali mukaan lainakamakeikalle.
Eikä ole pahitteeksi omaa settiä ruuvailla eri asentoihin vähän väliä niin tottuu muuhunkin kuin just siihen omaan millilleen kaikki just näin.
Soitettavat hommat tarkentuvat kun joudut enemmän keskittymään asetteluun ja pitää liikeratoja muuttaa.
It´s the space between the notes....
Bobana
15.02.2006 07:49:38
Jos asiaan perehdytään niin totaalinenkaan setin muutos ei vie kuin reilut 5 min eli ei ole aikakysymys. Tästä selvitään yhteistyöllä.

Eräällä keikalla: Soitettiin minun setillä. No, tarjosin tietenkin apuani setin muuntelussa koska tunnen omat romuni ja kaikista vikkelimmin olisi homma hoidettu että minä väännän pytyt paikalleen annettujen ohjeiden mukaisesti. Tämä ei käynyt tälle eräälle suharille ollenkaan. Se jätkä nussi niitä vehkeitä 30 min edestakaisin eikä loppua näyttänyt tulevan. Kaikki aseteltiin 0.5 asteen tarkkuudella... voi zeesus! Lisäksi se kiersi kaikki ständien ruuvit niin kireälle kuin käsistä irti sai. Sydän verillä sitä touhua sitten kaseltiin vierestä ja oli siinä naurussa pitelemistä kun kaikesta hinkkaamisesta huolimatta tällä jätkällä ekan biisin aikana ride-ständi rämähti pelteineen lattiatomin päälle. Siis vittu mikä amatööri!

Oli taasen erittäin mukava katsella kun tunnetun suomalaisen trash bändin rumpali vetäisi ammattitaidolla vehkeet mieleisekseen alle 10 min, veti settinsä eikä mitään ongelmia.

Noh, mutta niin kuin aiemmin jo todettu että jokainen tuo omat pellit, pedaalin(t), snaren ja tikut tietty. Itse raahaan myös snare-ständin aina mukaan sillä se myös säästää huomattavasti aikaa kun sound check:ssa haetaan paikka virpalle ja sitten keikan alkaessa vaan nostetaan entinen virveli pois ja nostetaan oma tilalle. Säästää paljon aikaa eikä myöskään nosta juurikaan roudattavan rojun määrää.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)