Onkohan olemassa gobomakeria markkinoilla? Mikä aparaatti (laserko) tekisi goboja eli valomaskeja suoraan netin kuvatiedostosta? Palautteesta kiitollinen. |
hörhö 14.02.2006 14:10:04 | |
---|
Peltisakset on hyväksi havaittu jos budjettia ei ole. Sitten kun tehdään vähän haastavampia juttuja, loppuukin tietämys. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) |
Sir Attila 14.02.2006 17:34:27 | |
---|
Netistä napattu kuva harvoin on suoraan siinä muodossa että mikään kone sitä suoraan ymmärtää mutta tietyin reunaehdoin voi kuvia kääntää esim cam-tiedostoiksi joilla erilaisia työstökoneita ohjataan. Goboja tehdään kai yleisimmin laser-leikkurilla mutta myös plasmaleikkuri käy. Joskus yksi kaveri teki mulle muutamia kiekkoja nc-ohjatulla syövyttävällä lankasahalla. Noitten lelujen ikävä puoli on hinta, puhutaan aina kymmenistä tuhansista eli käytännössä goboja tehdään firmoissa joilla on nuo koneet ennestään ja tällaiset hommat on jollekin asiansa osaavalle metallimiehelle harrastus/sivubisnes. Omatekemiäkin goboja on tullut väsättyä tolla peltisaksimetodilla, kevyemmätkin releet riittää kun ottaa materiaaliksi riittävän ohutta alumiinia. Esim. kaljatölkin alumiinia voi leikata ihan tavallisilla tukevilla saksilla ja vaikka mattopuukolla. Tarkkuus ei tietenkään ole samaa luokkaa, jos pitää saada jotain oikeita kuvia (firman logo tai teksti) niin pitää muistaa skaalaus: jos suurentaa 5 cm gobokuvion viiden metrin heijastuskuvioksi, myös gobon teossa syntynyt työstövirhe satakertaistuu. Siksi goboja teetetään kalliilla koneilla joilla työstötarkkuus on millin sadasosia. |
samuel 14.02.2006 18:55:40 | |
---|
Onkohan olemassa gobomakeria markkinoilla? Mikä aparaatti (laserko) tekisi goboja eli valomaskeja suoraan netin kuvatiedostosta? Palautteesta kiitollinen. Itse en ole tehnyt mutt aolen kuullut, että ei kannata koittaakkaan jos haluaa siistiä aikaan. Täältä ainankin itse meinasin tilailla goboja... http://www.westlighting.com/ "it's nice to be important, but it's more important to be nice"... |
Kumiankka 15.02.2006 07:20:30 | |
---|
Asiasta en mitään tiedä mutta tulee mieleen että periaatteessa kai voisi yrittää syövyttämista |
mathias 04.03.2006 16:58:26 | |
---|
Mattoveitsellä olen muutaman gobon väsännyt. Melko hidasta touhua, mutta onnistuu kyllä. Mitä enemmän yksityiskohtia, sitä hankalampaa tulee olemaan. |
hörhö 05.03.2006 19:09:55 | |
---|
Kun ei pitkään polttanut, niin eiliseen proggikseen tuli ihan toimiva batman logo päällekkäin taitellusta foliosta ja alumiiniteipistä. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) |