Aihe: Sointu C#7
1
sus
10.02.2006 00:30:42
Sointujenmuodostus on minulla aivan lastenkengissä, eikä pikku sointuvihkosestanikaan mokomaa löytynyt, joten voisitteko kertoa miten soitetaan C#7?
tuo on verbaalista kultaa
Nuages
10.02.2006 00:48:11 (muokattu 10.02.2006 00:50:06)
Sointujenmuodostus on minulla aivan lastenkengissä, eikä pikku sointuvihkosestanikaan mokomaa löytynyt, joten voisitteko kertoa miten soitetaan C#7?

esim. näin:

4
6
4
6
4
X

tai
X
2
4
3
4
X
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
sus
10.02.2006 01:01:42
kiitosta kiitos.
baron
10.02.2006 01:35:38

kiitosta kiitos.

Mahtaisko sun pikku sointuvihkosessa olla Db7?
Se on kitaralla ihan sama.
My name is Baron, Sir Baron.
Makuupussimies
12.02.2006 18:06:08
tai
X
2
4
3
4
X

Tästä on sen verran pakko sanoa, että tämä soveltunee paremmin jazz/blues-pohjaisiin biiseihin. Eli tuo ensimmäinen saundaa paremmin pop-kamassa. Makuasia varmaankin...
Harr "Proge on siis vähän niinkuin pelkkää "normaalin" musiikin sooloa?"
Lennu
12.02.2006 18:08:01

Tästä on sen verran pakko sanoa, että tämä soveltunee paremmin jazz/blues-pohjaisiin biiseihin. Eli tuo ensimmäinen saundaa paremmin pop-kamassa. Makuasia varmaankin...

Raja on häilyvämpi kuin luuliskaan. Riippuu siitä mitä ennen ja jälkeen tuon soinnun tulee. Eli turhaa yleistämistä.
Makuupussimies
12.02.2006 18:09:02 (muokattu 12.02.2006 18:11:00)
Raja on häilyvämpi kuin luuliskaan. Riippuu siitä mitä ennen ja jälkeen tuon soinnun tulee. Eli turhaa yleistämistä.

Ehkäpä näin. En sitten tiedä, en ole pro.

EDIT: Nyt kun testailin, tulin siihen lopputulokseen, että en kyllä soittaisi muussa kuin jazz/blues-henkisessä biisissä. Mut joo, antaa olla.
Harr "Proge on siis vähän niinkuin pelkkää "normaalin" musiikin sooloa?"
Nuages
12.02.2006 19:31:04
Ehkäpä näin. En sitten tiedä, en ole pro.

EDIT: Nyt kun testailin, tulin siihen lopputulokseen, että en kyllä soittaisi muussa kuin jazz/blues-henkisessä biisissä. Mut joo, antaa olla.

Kyllä nuo molemmat menee oikeassa paikassa. Nääs jos septimisointuja ruvetaan viljelemään muualla kuin dominanttina mennään aika rytinällä ulos tuosta "poppisharmoniasta", oli se voicingi minkälainen tahansa. Blues-pohjaisessa meiningissä taidetaan ainoastaan käyttää noita ei-dominanttisina sointuina, ei juurikaan muualla. Korjatkaa viisaammata jos olen väärässä.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
doremi
12.02.2006 20:14:13
Mahtaisko sun pikku sointuvihkosessa olla Db7?
Se on kitaralla ihan sama.

Koska olen varsin tuore kirjoittaja tässä foorumissa, niin tiedustelenkin, että kuinka paljon kannattaa antaa valmiita tietoja "tulevalle" soittajalle? Sointutaulukoitahan on jokatapauksessa netti pullollaan.
Itse muistan kakarana ihmetelleeni kovin paljon esim. sointuja, mutta sitten kun ne selvisi, niin se sitten vaan tajusi. Mystiikkahan hommasta puuttuu täysin. Tosin korvaahan se vaatii lopuksi. kuten olemme todenneet aiemmin.
baron
12.02.2006 21:10:24

Koska olen varsin tuore kirjoittaja tässä foorumissa, niin tiedustelenkin, että kuinka paljon kannattaa antaa valmiita tietoja "tulevalle" soittajalle? Sointutaulukoitahan on jokatapauksessa netti pullollaan.

Kyllähän aloittelijapalstalla on voinut tehdä "aloittelijakysymyksiä" ja saada asiallinen vastaus.
Jollain muulla palstalla vois tulla jotain muuta.
sus
13.02.2006 00:30:18
The Kinksin Victoria-kappaleessa sanotaan aivan selkeästi "Pokemon".
doremi
13.02.2006 16:56:39
Kyllähän aloittelijapalstalla on voinut tehdä "aloittelijakysymyksiä" ja saada asiallinen vastaus.
Jollain muulla palstalla vois tulla jotain muuta.

Niinpä tietysti. Tänään kävi "hassu" juttu koulussa. Vedettiin vanhaa kunnon Annie´s Songia huomista ystävänpäiväkonserttia varten, jossa itse olen kitaran varressa kiinni. Jotenkin se oli jo jonkin aikaan kuulostanut oudolta joissain kohdissa. Päätin sitten itse kuunnella äänitarkkailijana bändiä. Lähinnä laulujen kuuluvuuteen keskityin.
Huomasin, että ei h....ti: luottokosketinsoittajani veti C#m:n ja F#m:n duureina jousisoundeilla. Läksytin kunnolla, mutta huumorilla selvittiin. Kysyin, ettäkö ei oikeasti häirinnyt korvaa? Ilmeisesti ei.
Opetan siis lähinnä ei-soittajia ja niihinhän pitää suhtautua pitkämielisesti.
Nuages
13.02.2006 19:19:21
Niinpä tietysti. Tänään kävi "hassu" juttu koulussa. Vedettiin vanhaa kunnon Annie´s Songia huomista ystävänpäiväkonserttia varten, jossa itse olen kitaran varressa kiinni. Jotenkin se oli jo jonkin aikaan kuulostanut oudolta joissain kohdissa. Päätin sitten itse kuunnella äänitarkkailijana bändiä. Lähinnä laulujen kuuluvuuteen keskityin.
Huomasin, että ei h....ti: luottokosketinsoittajani veti C#m:n ja F#m:n duureina jousisoundeilla. Läksytin kunnolla, mutta huumorilla selvittiin. Kysyin, ettäkö ei oikeasti häirinnyt korvaa? Ilmeisesti ei.
Opetan siis lähinnä ei-soittajia ja niihinhän pitää suhtautua pitkämielisesti.

Ruumiillinen kuritus kunniaan näissä hommissa.
doremi
13.02.2006 20:24:03
Ruumiillinen kuritus kunniaan näissä hommissa.

Henkinen väkivalta, huumorilla höystettynä, toimii parhaiten. Viimeksi, kun hakkautin oppilaan huonosta soitosta, lähimoottoripyöräjengin toimesta, niin huomasin, ettei nörtti enää kyennyt keikalle.
baron
13.02.2006 23:38:14 (muokattu 13.02.2006 23:39:16)

Henkinen väkivalta, huumorilla höystettynä, toimii parhaiten. Viimeksi, kun hakkautin oppilaan huonosta soitosta, lähimoottoripyöräjengin toimesta, niin huomasin, ettei nörtti enää kyennyt keikalle.

Vika oppilaassa vai opettajassa:-)

(En tarkoita moottoripyöräjengiä vaan Fis-mollia)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)