Aihe: Edirol UA-25 (usb-audiointerface) ongelmia 1 | |
---|---|
![]() 10.02.2006 21:53:45 | |
Kertokaas mikä voisi olla vikana kun juuri ostamani Edirol UA-25 pätkii normaalissa XP:ssä niin, että mistään ei tule mitään. Vaikka winampilla kuuntelisin normaalia mp3:sta niin ääni pätkii (katkeilee) kuin joskus aikoja sitten kun koneet eivät jaksaneet pyörittää mp3sia. x64-windowsissa ongelma on paljon pienempi mutta Cubasella nauhoitettaessa ilmenee napinaa ja naksumista. Hauskaa tässä asiassa on, että vaihdoin Tascamin US-122 pois kyseisen vian takia, eli melko varmasti koneessani on jotain vikaa. Koneen speksejä: CPU: AMD Athlon 3000+ 64 RAM: 1 Gt 360 Gt kovoa ASUSksen perus EMO 8 USB-paikkaa USB-väylissä ei ole muita laitteita kiinni ja olen asentanut ajurit moneen kertaan ohjeiden mukaan. System requirementsissa ei puhuta AMD:stä mitään. Voisko vääränlainen prosessori olla vikana? Auttakaa nyt. Alkaa tulla hätä! Pian on taas maanantai | |
![]() 11.02.2006 23:42:33 (muokattu 11.02.2006 23:50:37) | |
Käytät sitä ilmeisesti advanced-tilassa, kun olet joutunut asentamaan ajureita? Ohjauspaneelista löytyy appletti, jolla voi driverin asetuksia muuttaa ja kasvattaa puskurin kokoa. Advanced-tilassa laite käyttää 24-bittisiä sampleja. Mikä sample rate asetus sinulla on laitteessa? Voi olla, ettei kokonaisuus ylipäätänsä toimi ollenkaan, jos winamppi puskee 44kHz/16-bit -tavaraa ja laite on vaikka 48Khz/24-bit -tilassa. Toimiiko toisto, jos UA-25 on standard-tilassa, jolloin se käyttää 44kHz/16-bit -asetuksia? EDIT: Ei ole prosessorista kiinni. Minulla toimii AMD Athlon 2800:n kanssa. Itse käytän "normaalissa" käytössä 44kHz/16-bit-tiedostoille toista äänikorttia ja UA-25:sta sekvensserin ja äänieditorin kanssa advanced-tilassa (48Khz/24-bit). EDIT2: Aina kun vaihtaa standard-tilasta advanced-tilaan joutuu asentamaan ajurit uudestaan :-( Ajurin asentamisen päätteeksi saa kehotuksen käynnistää tietokoneen uudestaan. Olen huomannut, että ajurien asentamisen jälkeen riittää, kun irrottaa USB-kaapelin laitteesta ja asentaa sen takaisin, niin ei tarvi buutata konetta. | |
![]() 12.02.2006 19:02:02 | |
Suurkiitos sinulle! Aikani vaihtelin näytteenottotaajuutta ja räpelsin ajurien kanssa. Nyt tuntuisi toimivan. Olin jo menettänyt toivon. Vinkissäsi oli paljon sellaista mitä en ollut ottanut huomioon. Plussan saat siitä! Pian on taas maanantai | |
![]() 12.02.2006 22:15:09 | |
Ole hyvä vain. Voisin vielä mainita, että omassa käytössä olen huomannut sellaisen ongelman, että jos UA-25 on kytketty toiseen äänikorttiin tai samaan vahvistimeen toisen äänikortin kanssa, niin UA-25:n analogisessa ulostulossa on korvin kuultava hurina. Laite oli Saksassa huollossakin, mutta hurina ei hävinnyt. Kyseessä on ilmeisesti maalenkki ja huono suunnittelu. Hankin galvaanisen erottimen (Biltemasta) ulostuloon, joka paransi tilannetta. Toinen asia, joka hurinaan vaikuttaa, on USB-portti. Kun käytän virtalähteellistä USB-hubia, niin hurisee vähemmän kuin, jos käyttää tietokoneen USB-porttia. Asensin myös USB-kaapeliin +5V:n johdon ja maajohdon väliin elektrolyyttikondensaattorin suodattamaan hurinoita. Phantom-virran päällä pitäminen aiheuttaa kanssa ylimääräistä hurinaa, jos äänittää jotain muuta kuin kondensaattorimikkiä. Eli, UA-25:n laatu on ollut pettymys. En ostaisi toista kertaa. | |
![]() 13.02.2006 09:32:03 (muokattu 13.02.2006 09:33:15) | |
Phantom-virran päällä pitäminen aiheuttaa kanssa ylimääräistä hurinaa, jos äänittää jotain muuta kuin kondensaattorimikkiä. Eli, UA-25:n laatu on ollut pettymys. En ostaisi toista kertaa. Mulla on myös UA-25. Aluksi oli maahurinoiden kanssa ongelmia, kuten luultavasti muillakin äänikorteilla olisi ollut(?). Sitten vedin maadoitusjohdon UA-25:n rungosta tietokoneen runkoon, niin hurina katosi. Huomasin myös, että Phantom-jännite aiheuttaa hurinaa. Phantom onkin kytkettävä aina päältä pois, jos ei nauhoita konkkamikillä, kuten ohjekirjakin sanoo. Kuitenkin, kun yritin nauhoittaa oman virtalähteen sisältävästä digi-pianosta, niin aiheutti edelleen pahoja hurinaongelmia. Tein erikois-audiojohdon soittimen ja äänikortin väliin, joka poisti hurinat. Erikoisjohdon käytön mahdollistaa UA-25:n balanssoidut tulot. Nyt olen UA-25:een tyytyväinen, ei aiheuta minkäänlaisia hurinoita. | |
![]() 13.02.2006 11:54:02 | |
Nuolaisin ennenkuin tipahti. Cubasella nauhoitettaessa samanlainen rätinä/pätkiminen jatkuu...Täytyy soittaa valmistajalle. Pian on taas maanantai | |
![]() 13.02.2006 12:42:40 (muokattu 13.02.2006 12:48:40) | |
Hauskaa tässä asiassa on, että vaihdoin Tascamin US-122 pois kyseisen vian takia, eli melko varmasti koneessani on jotain vikaa. Mutta ei kait audio-interfacessa varmaankaan vika ole, jos samaa teki jo sillä aikaisemmalla äänikortilla? Mä yrittäsin seuraavaksi asentaa Windows-ohjelmia uudelleen - tai koko Windowsin. Oletko muuten defragmentoinut kovalevysi? EDIT: Kokeile vielä poistaa UA-25 ja kuuntele, pätkiikö koneen omalla - sisäisellä äänikortilla. | |
![]() 13.02.2006 15:10:39 (muokattu 13.02.2006 15:11:09) | |
Sitten vedin maadoitusjohdon UA-25:n rungosta tietokoneen runkoon, niin hurina katosi. Kokeilin kanssa tuota, mutta ei minulla auttanut. Ei tällaisten ylimääräisten viritysten tarve kyllä mielestäni laadusta hyvää kerro. Teknisissä tiedoissa ilmoitetaan analogisen ulostulon signal-noise ratioksi 105 dB. Itsellä on ehkä noin 80 desibelissä. juhajuha, Olethan käynyt täällä mainitut kohdat läpi (XP:n viritys musakäyttöön): http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=68978 | |
![]() 13.02.2006 15:45:00 (muokattu 13.02.2006 15:45:23) | |
Mutta ei kait audio-interfacessa varmaankaan vika ole, jos samaa teki jo sillä aikaisemmalla äänikortilla? No kyllä samaa mieltä olen kanssasi. Mä yrittäsin seuraavaksi asentaa Windows-ohjelmia uudelleen - tai koko Windowsin. Oletko muuten defragmentoinut kovalevysi? Kahdessa eri windowsissa sama juttu. Defragmentoinnin voisin kyllä tehdä. EDIT: Kokeile vielä poistaa UA-25 ja kuuntele, pätkiikö koneen omalla - sisäisellä äänikortilla. Joo kokeiltu on, ei pätki. Pian on taas maanantai | |
![]() 13.02.2006 16:25:50 | |
Jyurki_i: mistä laitteesta tuot signaalia UA-25 sisäänmenoon? Oletko tutkinut, mihin Ohjauspaneelissa UA-25 -kuvakkeen takana oleva puskurisäätö vaikuttaa? | |
![]() 13.02.2006 18:19:51 (muokattu 13.02.2006 18:48:52) | |
Jyurki_i: mistä laitteesta tuot signaalia UA-25 sisäänmenoon? Oletko tutkinut, mihin Ohjauspaneelissa UA-25 -kuvakkeen takana oleva puskurisäätö vaikuttaa? Äänitän lähinnä kondensaattorimikkiä ja kitaraa suoraan Hi-Z nappi alhaalla. Joskus kitaraa X V-Ampin kautta. Puskurin koko vaikuttaa ainakin suoraan latenssiin: pieni puskuri - > pieni latenssi. Minulla on puskurin koko puolessa välissä ja latenssi Sonarissa 9.7 ms. Puolenkymmentä audioraitaa ja DX/VST-plugia alkaa jo vetää Sonarin CPU%-mittaria vihreeltä punaiselle. Siinä 70 - 80 prosentin paikkeilla alkaa tulla ääneen ritinää ja puskuria/latenssia pitäisi kasvattaa. Toistaiseksi olen sietänyt ritinän. Pienimmällä puskurin koolla latenssi on vähän päälle 2 ms, mutta ritinä alkaa jo n. kahdella raidalla. Mielessä on ollut kokeilla ASIO2ALL-ajuria, auttaako asiaa vai viekö vain lisää CPU-tehoa. UA-25:n pitäisi toimia myös Linuxin kanssa, joten sitäkin pitää varmaan jossain välissä kokeilla. Nyt on käyttiksenä Windows 2000. EDIT: Toi CPU-kuorma riippuu erittäin vahvasti siitä mitä plugeja käyttää. Toiset on syöpömpiä kuin toiset. EDIT2: Tein pikku kokeen. Kun biisi ei soi Sonarissa, CPU-kuorma on 10-15%. Viisi audioraitaa ilman plugeja nostaa kuorman n. 20 prosenttiin. Sitten noin 10 plugia (3 virtuaalisointinta mukana) käyttöön toiston aikana ja kuorma nousee 70-80 prosenttiin. Lievää ritinää tulee välillä. | |
![]() 13.02.2006 19:11:54 | |
Äänitän lähinnä kondensaattorimikkiä ja kitaraa suoraan Hi-Z nappi alhaalla. Joskus kitaraa X V-Ampin kautta. Mä äänitän myös joskus akustista kitaraa konkkamikin kautta. Järjestelmä ei aiheuta oikeastaan (juuri) mitään häiriötä ääneen. Jos todella tarkaan kuuntelee, niin aavistuksenomainen - 65 eur maksaneen mikin aiheuttama suhina. Äänitän myös V-Amp2:n kautta sähkökitaraa. Sen kanssa - tai itse tuo vamppi - aiheuttaa kitaran kanssa kyllä hurinaa, josta pääsee käyttämällä vampin noise gatea, sekä maadoittamalla kitara rautaosistaan itseeni (jos ei onnistu koko soiton ajan pitämään kitaran kielistä kiinni). Kiiparista otan sitten muut äänet; sekin toimii ilman häiriöitä. Kiitti siitä puskurinkäyttötiedosta..hyvä tietää, kun/jos ongelmia tulee. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)