Aihe: Nauhojen plaanaaminen itse?
1
Jankku
13.02.2006 17:51:58 (muokattu 13.02.2006 17:52:24)
En oikein tiennyt kuuluuko tämä tuonne "Soitinrakennus" puolelle, mutta menipä nyt tänne.

Eli tuosta nauhahionnasta kysyisin, että voiko sen tehdä kotikonstein?, kun se maksaa aika hunajaa teettää ammattilaisella ja kun tuo ko. kitara johon se olisi tarkoitus tehdä ei ole mistään kalleimmasta päästä, niin tuntuu turhalta maksaa siitä 80€ kun se on puolet kitaran arvosta =)

Joten jos jollain olisi hyviä neuvoja/vinkkejä niin antaa tulla vaan =)
Hell is where the heart is!
Manicci
13.02.2006 17:55:55
Kyllähä noita nauhaviiloja jne tarvikkeita ainakin näkee myynnissä, että luulisi sen mahdollista olevan. Enempää en sitten tiedäkkään :)

Nii, mut pirun tarkkaa hommaa, luulisin.
Rock'n'Roll nousee
Aki
13.02.2006 18:26:10

Kotikonstein tekeminen vaatii erikoistyökaluja, ammattitaitoa ja kokemusta. Jos yhtä kitaraa olet operoimassa soittokunnon parantamiseksi, ammattilaiselle se vaan on vietävä. Jos taas haluat perehtyä aiheeseen, opetella prosessin yksityiskohdat, ja käyttää paljon aikaa, soitinrakennuksen FAQ:ista löytynee asiaa.

On mahdollista metsästää täältä mnetistä heppu joka on tota tehnyt, ja kysyä jos olisi kiinnostusta moinen operaatio tehdä. Rahaa säästyy, mutta jälki _saattaa_ olla ihan hyvää.
Les Fender
13.02.2006 19:12:45
Ilman nauhaviilaakin onnistuu, mutta syö aikaa ja hermoja. Ei suositeltavaa. Jos tuon teet itse kunnolla niin tiedät ainakin senjälkeen miksi se maksaa niinkinpaljon. Nauha ei hetkessä muutu viilan jäljiltä kiiltäväksi.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
rattledad
14.02.2006 00:03:32 (muokattu 14.02.2006 00:04:41)

Fretwork is an art that requires skill, patience and good tools...

http://www.guitarsessions.com/feb06/guitar_maker.asp
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
Shaft
14.02.2006 00:06:32
Ilman nauhaviilaakin onnistuu, mutta syö aikaa ja hermoja. Ei suositeltavaa.

Homma hoituu kolmioviilalla ihan hyvin, joskin vaatii tarkkuutta. Eihän tuo nauhojen laitto mikään älyttömän hankala homma ole, jos vaan malttaa perehtyä asiaan ja miettii mitä tekee.
kojones
14.02.2006 08:44:40 (muokattu 14.02.2006 10:29:19)
Kotikonstein tekeminen vaatii erikoistyökaluja, ammattitaitoa ja kokemusta. Jos yhtä kitaraa olet operoimassa soittokunnon parantamiseksi, ammattilaiselle se vaan on vietävä.

Ei välttämättä. Itse opettelin homman alusta asti, ensin Charvelin Mod 4:en. Välineinä hiekkapaperia ja pala paneelia. Käytin liikkeessä, "mitäs tästä sais vaihdossa?" "Kukas tän kaulan on tuhonnut, ootko ite reenaillu? Ei oo ees kiillotettu!" "Ei, tällasena ostin." No joo, tästä opin että pelkkä kaulan suuntainen hionta ei riitä, otin avuksi paneelin naaraspontin ja vesihiomapaperia. Hyvä tuli. Myöhemmin myin kaulan eteenpäin, ostaja antoi oikein hyvää palautetta. Ja nykyään olenkin kaikki nauhojen hionnan tarpeessa olevat kitarat hoitanut itse, aina olen ollut tyytyväinen tulokseen, ennemmin tai myöhemmin. En kyllä hyviä kitaroita uskaltais ruveta, Westone Strato ja Samickin Pauli on tullut käsiteltyä. Muita ei ainakaan tule mieleen. Ja molemmat soivat hienosti vielä nytkin, lähipiiriin poistanut.

EDIT:

Mutta ei muiden silti tyhmiks tarvii ruveta.
Les Fender
14.02.2006 20:19:19
Homma hoituu kolmioviilalla ihan hyvin, joskin vaatii tarkkuutta. Eihän tuo nauhojen laitto mikään älyttömän hankala homma ole, jos vaan malttaa perehtyä asiaan ja miettii mitä tekee.

Itse olen tuolla tavalla myös pariin kertaan tehnyt. Lisäksi tein hiomakivestä sellaisen köyhänmiehen nauhaviilan viilamalla siihen sopivia uria.

Tuossa on hyviä ohjeita jos toimeen ryhtyy:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=47834&o=20

Varsinkin tuo jyrki i:n tekemä lista/työjärjestys on hyvä. Onnistuu kunhan varaa aikaa ja malttia.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
tommijk
14.02.2006 20:44:24
kun se maksaa aika hunajaa teettää ammattilaisella ja kun tuo ko. kitara johon se olisi tarkoitus tehdä ei ole mistään kalleimmasta päästä, niin tuntuu turhalta maksaa siitä 80€ kun se on puolet kitaran arvosta =)

Ei se nyt niiiin kallista ole. Mä oon maksanut 50 e plaanauksesta + säädöistä (intonaatio, action jne.)
OSTAKAA mun valvetroniksi!
askomiko
14.02.2006 22:37:58
Joka kerta luen otsikoksi "nauhoen pilaaminen itse". Niin minä sen tekisin.
Canada! (:þ
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)