Aihe: Screamer kusee koiville..putket?
1 2
Xenon
13.02.2006 17:52:14
Ja itse tarinaan..

Soittelin tuossa pari päivää sitten styrkkarilla ja se sanoin poks ja päälle hirveä metakka. Sammutin ja laitoin takas päälle ja se toimi kuin ennenkin. Menin sitte treeneihin ja siellä se rupesi temppuilemaan: Välillä soi normaalisti ja välillä armoton häiriö ja pörinä. Vaihdoin sitten etusten paikkoja ja saundi tuli takas, mutta helvetin moisen (fyysisen) tärinän ja tausta huminan kanssa.

Kävin sitten ostamassa uudet etuset (JJ) ja asensin ne --> soundi normaali, mutta volaa ei lähde sitten ollenkaan, hyvä että kuulee..

Päättärit kärähtäny vai jotain vakavempaa?

Mistä tietää, että putki on paskana?

Kiitos ja kumarrus!

T: Henkka
Shattered Within
askomiko
13.02.2006 17:56:07
Pääteputket kaiketi. Se on kaunis ilmiö kun soittelee kotona hissukseen, ja sitten koneesta alkaa kuulua ripeästi voimistuvaa hurinaa ja pauketta, takaseinällä loimottaa putkista tulevaa sinistä valoa, ja lopulta melu on järjetön vaikka volumenappi on makuuhuoneasennossa. Se on joku tapahtumaketju pääteputkissa, en ny muista mikä, kun ei ole tarvinnut toista kertaa tuota vielä kokea. Marshallin kanssa kävi miulle noin. Sitäkään en muista onko siinä syyttäminen konetta vai pelkkiä putkia.
Canada! (:ž
ezki82
13.02.2006 17:57:39
Mulla Laneyssa oli toinen pääteputki viallinen sillä seurauksella että vahvistin piti kovaa hurinaa ja ääni pätki. Putken sisällä löi sinistä leimua aina kun rupes hurisemaan... Kannattaa varmaan tarkkailla putkia soittamisen aikana.
Huominen on monesti viikon kiireisin päevä.
Xenon
13.02.2006 17:57:48
Kummallista kyllä, päättärit palavat samalla kauniilla oranssilla valolla kuin ennekin...
Shattered Within
askomiko
13.02.2006 18:04:39 (muokattu 13.02.2006 18:05:26)
Nii nyt, mutta siinä hurinaräjähdystapauksessa ne todennäköisesti hehkuivat kirkkaan sinisenä. Ei ne sen jälkeen välttämäti oikein pelaa.

Putkivahvarin vian diagnosointi on siitä helppoa että 90% ongelmista johtuu hajoavista putkista.
Canada! (:ž
Xenon
13.02.2006 18:29:04
No pittää sitten käydä ostamassa vaikka svetlanat. Toivottavasti löytyy samaa gradea olevia, ettei tarvii viedä biasoitavaks.
Shattered Within
Zeni
13.02.2006 18:30:49 (muokattu 13.02.2006 18:31:03)
Marsussa oli samantyylistä vikaa. Pääteputket oli noin kuukauden vanhat ja biassit tehty. Aluksi ilmestyi yllättäen sellasta helvetinmoista ulinaa,hulinaa ja rohinaa. Joka hävisi mutta ilmestyi aina takas, vaihdoin etuasteputkien järjestystä->loppui. Kun kaikki putket olivat loppu ostin uudet ja homma toimi, mutta pian ilmestyi tuollainen voimakkuuden katoaminen ja ennen tuota äänen tippumista tapahtui aina "rengas puhki" efekti eli vahvarista kuului sellanen "tyhjentyvä" ääni aivan kuin ilmat tulisi renkaasta ulos. Tuota selvittelin kunnes päätin koittaa contact cleaneria putken kannoille->alkoi taas toimia moitteetta. Putkenkannatkin löytyy jo hyllystä ja odottavat vaihtoa.
Aki
13.02.2006 18:54:08

Toivottavasti löytyy samaa gradea olevia, ettei tarvii viedä biasoitavaks.

Toivottavasti ei löydy jotta tulisi biasoitua samalla. Näkemyksiä on tietty monia, mutta olen huomannut hyväksi biasoida joka kerta kun pääteputket vaihtaa, pitäis niiden olla miten samaa gradea tahansa.
Xenon
13.02.2006 22:27:09
Onkos kellään tietoa, että paljon tuollainen biasointi yleensä maksaa?
Shattered Within
Wäiski
13.02.2006 22:38:12
Mistä tietää, että putki on paskana?

Kevyttä naputtelua kynällä tms. kapineella. Hälyäänet paljastavat yleensä viallisen / heikkokuntoisen putken. Minulla on sattunut kerran vastaava ongelma paitsi että silloin vika ilmeni ikävästi satunnaisesti vahvistimen kuumentuessa. Vein combon pajalle jossa sitä luukutettiin urakalla keinokuormaan, ei mitään vikaa. Eiköhän taas seuraavalla keikalla alkanut ryske ja leimahtelu. Kotona vahvistin toimi taas moitteetta vaikka olin luullut sen jo päästäneen viimeiset äänensä. Seuraavissa treeneissä ryskyminen alkoi taas ja silloin vika paikallistui yhteen uuteen JJ:n etuasteputkeen jonka sai sekaisin tärinän ja lämpenemisen yhteisvaikutus. Uusi putki tilalle eikä ongelmista ollut enää tietoakaan.

JJ:n putkia kehutaan kovasti ja hyvältä ne toimiessaan kuulostavatkin, mutta ainakin minulle on sattunut luvattoman paljon susikappaleita. Edellä mainitun lisäksi yksi pääteputki pamahti noin kolmen tunnin hiljaisen soiton jälkeen polttaen samalla hilavastuksen vahvistimesta. Viimeksi JJ:n tasasuuntausputki pamahti muutaman kuukauden vähäisen käytön jälkeen. Nyt vahvistin toipui pelkillä sulakkeiden vaihdoilla. Vikatiheys on melkoinen ottaen huomioon, että käyttämistäni putkista alle kolmannes on ollut JJ:tä ja missään muissa merkeissä en ole kohdannut koskaan ongelmia.
Jag
14.02.2006 00:22:05

riippuu hyvin pitkälti siitä missä asut. Täällä maksaa aivan liikaa. En tiedä mitä siellä.
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
Groove Man
14.02.2006 00:41:21

Ehkäpä kybän. Aika helppo duunata myös itsekin, jos nurkista löytyy a.) yleismittari, b.) pienikärkinen ruuvari ja c.) pientä hajua mitä em. tavaroilla tehdään.
SirElwood
14.02.2006 01:50:51
Ehkäpä kybän. Aika helppo duunata myös itsekin, jos nurkista löytyy a.) yleismittari, b.) pienikärkinen ruuvari ja c.) pientä hajua mitä em. tavaroilla tehdään.

d.) tarvittavan maltin ja tarkkuuden homman tekemiseen turvallisesti.
Nazareth
14.02.2006 04:50:46 (muokattu 14.02.2006 04:56:44)
d.) tarvittavan maltin ja tarkkuuden homman tekemiseen turvallisesti.

e) ja tietoa että miten tuo urakka suoritetaan

http://www.uraltone.com -tuol o jotai infoa biasoinnista. Hurjantuntusta touhua, en kyl ite uskaltais.

EDIT: hurjasta puheenollen, jos vähänkin biasointihommat epäilyttää teetä ne ammattilaisella. Voisin vielä lisätä äskeiseen listaan että

f) VAROITUS: putkivahvistimissa on tappava jännite.
Mulla on valokuvamuisti. Se kait vaikuttaa ehkä ku mä unohdin linssinsuojuksen päälle.IMIK #27 AKKK#6
Nazareth
14.02.2006 04:56:19 (muokattu 14.02.2006 04:59:01)
tupla - miksi tyytyä yhteen
Mulla on valokuvamuisti. Se kait vaikuttaa ehkä ku mä unohdin linssinsuojuksen päälle.IMIK #27 AKKK#6
Vainhaalee
14.02.2006 08:56:10 (muokattu 14.02.2006 08:56:53)
Mainostan THD:n Yellow Jacketseja... Asensin ne screameriini tuossa männä-viikolla ja ai että miten murisee... Eikä tarvi biasoida...

EDIT: Yritän saada aikaiseksi artikkelia näistä...
Det wörks?
Dr. Muff
14.02.2006 13:15:28
Mainostan THD:n Yellow Jacketseja... Asensin ne screameriini tuossa männä-viikolla ja ai että miten murisee... Eikä tarvi biasoida...

EDIT: Yritän saada aikaiseksi artikkelia näistä...

Kerro toki lisää! Saatko nauhoitettua klippejä? Olis kyllä mielenkiintoista kokeilla.
Let my love open the door.
Groove Man
14.02.2006 17:22:10
e) ja tietoa että miten tuo urakka suoritetaan

f) VAROITUS: putkivahvistimissa on tappava jännite.

Totta nämäkin kyllä.

Hurjantuntusta touhua, en kyl ite uskaltais.

Näin mäkin olen ajatellut. Perehtymättömälle tuntuu itse asiassa hurjemmalle kuin mitä oikeasti onkaan.

Ko. tapauksessa parista kohdasta mitataan jännitteet ja vastusarvot -> tehdään muutama laskutoimenpide -> säädetään ruuvista. Toistetaan tämä muutaman kerran, kunnes saadaan iteroimalla arvo kohilleen. Voilį!

Aika kylminä tuntuvat käyvän Englit tehtaalta tulessa. Osaltaan vaikuttaa kylmän kireeseen soundiin, putkista otettavaan tehoon ja sitä kautta esim. kliinin headroomiin. Jäävät tehtaan suosittelemillakin bias arvoilla kohtuu kauas tuosta perinteisestä optimista, ainakin 6L6 'C' Svetlanoilla (jotka on erittäin asialliset putket muuten, mutta herää kunnolla henkiin vasta oikein biasoituna. Kokeiltu on.).
Xenon
14.02.2006 17:22:47
Joo, en sitä biasointia itse uskalla tehdä. Käräytän vielä itseni ja nupin lisäks... No huoltoon sen tänään sitten vein.
Shattered Within
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)