Aihe: Millaiset vermeet soiton äänittämiseen?
1 2 3
Aki
13.02.2006 17:08:20

tuleeko tuosta siedettävää soundia jos mikitän vahvistimen ja liitän mikrofonin suoraan äänikorttiin?

Ei. Mikrofoni tarvitsee mikrofoniesivahvistimen, äänikortissasi on linjatasoinen sisääntulo. Ts, sama dilemma kuin kitaramikrofonien kytkemisessä tietokoneeseen, soundi tumppuuntuu eikä kuulosta hyvältä.

Mikrofoniesivahvistin tai pikkumikseri (joka sisältää mikrofoniesivahvistimen) maksaa jotain 50€:sta ylöspäin.

Jos 130€ on liikaa, mites se noin satasen Toneport? Jos se on liikaa, on DI-boksi (tai mun Red Box) melkeinpä ainoat vaihtoehdot.
Hannu H.
13.02.2006 17:09:49

Ja mä toivon, että kun sä lähdet tekemään studioon sitä hittikimaraasi, että sulla olisi joku asettamassa ne mikit paikoilleen. Siis jollain paremmalla kokemuksella, kuin omassa huoneessa tehtyjen nauhoitusten opeilla. ;)

On siellä ammattimiehet juu, mutta jos vaikka osaat ite mikittää sen "sun soundisi" sillä 57:lla niin säästää se aikaa ja vaivaa, kun käyt ite sen nykäsemässä sinne ku että äänittäjä heittäis sen siihen, soitettais, siirrettäis, soitettais, siirrettäis jne =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
oiva tumpeloinen
13.02.2006 17:11:01 (muokattu 13.02.2006 17:15:18)
Tuota, kysyisinkö nyt tässä yhteydessä että tuleeko tuosta siedettävää soundia jos mikitän vahvistimen ja liitän mikrofonin suoraan äänikorttiin? Ja minkälaisella piuhalla tuo edes onnistuu? Vai olisiko siihen väliin tarvetta hankkia jonkinlaista boksia?
Äänikorttina mulla on kuitenkin tuo suhteellisen laadukas M-audio Audiophile.

Kyllähän tuolla pitäisi saada ihan kuunneltavaa jälkeä, riippuen tietenkin mikistä, vahvistimesta jne... :)

Sen mikin pitäisi toimia ihan hyvin, jos tuossa äänikortissa on mikkiliitäntä. Jos siinä on pelkästään linjasisääntulo, niin sitten tarvitset siihen jonkun mikkietusen. Tosin jotkin putke/illa varustetut mikkietuset on tosi kovia, mutta ikävä kyllä aika tyyriitä.

Ei. Mikrofoni tarvitsee mikrofoniesivahvistimen, äänikortissasi on linjatasoinen sisääntulo. Ts, sama dilemma kuin kitaramikrofonien kytkemisessä tietokoneeseen, soundi tumppuuntuu eikä kuulosta hyvältä.

hidas ku mikä....Jos siinä ei siis ole sitä mikkiliitäntää, niin vastaus on tämä....

On siellä ammattimiehet juu, mutta jos vaikka osaat ite mikittää sen "sun soundisi" sillä 57:lla niin säästää se aikaa ja vaivaa, kun käyt ite sen nykäsemässä sinne ku että äänittäjä heittäis sen siihen, soitettais, siirrettäis, soitettais, siirrettäis jne =)

Tämä on ihan ajatusleikkinnä kiva juttu, mutta tässä haettiin kotisoittoon sopivaa äänitymenetelmää. Studioissa niitä vahvareita poltetaan aikaa kovaa, jotta niistä saadaan parempi soundi irti. Samalla mikin reagoiminen luonnollisesti muuttuu. Eipä taida kuitenkaan kotona usein tulla mitään vahvarin luukuttamisesta. :(
pahala
13.02.2006 17:21:45 (muokattu 13.02.2006 17:23:20)

Mikrofoniesivahvistin tai pikkumikseri (joka sisältää mikrofoniesivahvistimen) maksaa jotain 50€:sta ylöspäin.

Jos 130€ on liikaa, mites se noin satasen Toneport? Jos se on liikaa, on DI-boksi (tai mun Red Box) melkeinpä ainoat vaihtoehdot.

Eli toimisiko tämä purkki DI-boksina?

http://www.behringer.com/GDI21/index.cfm?lang=ENG
8)
oiva tumpeloinen
13.02.2006 17:23:24 (muokattu 13.02.2006 17:24:15)
Hetkinen, siis toimiiko tämä purkki tarkoitukseen?

http://www.behringer.com/GDI21/index.cfm?lang=ENG

Kitaran äänitykseen linjavetona? Toimii.

DI-boksina?

Toimii.
Kasperi Tervonen
13.02.2006 17:23:49 (muokattu 13.02.2006 17:24:15)
Jos 130€ on liikaa, mites se noin satasen Toneport?

En tiennytkään että se on noin halpa. Pitää sittenkin vähän funtsia että hommaanko jonku mallintavan etuasteen sijaan tollasen.

Jos joku on äänitellyt joko tone portilla tai joillain mallintavilla etuasteilla niin ääninäyte olisi tervetullutta.
"What do you mean I ain't kind? Just not your kind." -Dave Mustaine
pahala
13.02.2006 17:27:18
Toimii.

No niin, kiitos. Kun mulla on mahdollisuus tuollaisen purkin käyttöön, niin voisi alustavasti testata tuon kautta, kunhan saan sen mikin. Eli mikitän vahvistimen ja vedän mikin tuon purkin kautta äänikortille?
Vielä kun löytäisi sopivat piuhat tuolta thomannin valikoimista... kiitellään mahdollisesta avusta jo etukäteen.
8)
pahala
13.02.2006 17:48:03
Toi boksi on ilmeisestikin ensisijaisesti tarkoitettu siis kitaran äänittämiseen linjatasoisena. Siis laittamalla suoraan kitaran siihen piuhalla ja sitten toinen piuha boksista koneeseen. Siinä pitäis ilmeisesti olla jotain efektejäkin tuohon nauhoitteluun. En sitten tiedä, saako noita efektejä ja mallinnuksia pois päältä pelkästään DI-boksina käyttöön. Tuossa mainoksessa tosin sanotaan notta DI-box.

Behringerin sivulla lukee

"Use the GDI21 either for direct recording output with a speaker simulation or as a standard active direct injection box in bypass mode."

Että ilmeisesti pitäis pelittää?

Äänikortti syö RCA-mallisia plugeja. Tuossa purkissa on tuo XLR-ulostulo, että pitäisikö tässä nyt käyttää sitä äänikortille?
8)
oiva tumpeloinen
13.02.2006 17:50:23
Behringerin sivulla lukee

"Use the GDI21 either for direct recording output with a speaker simulation or as a standard active direct injection box in bypass mode."

Että ilmeisesti pitäis pelittää?

Jos siellä noin lukee, niin juuh.

Äänikortti syö RCA-mallisia plugeja. Tuossa purkissa on tuo XLR-ulostulo, että pitäisikö tässä nyt käyttää sitä äänikortille?

Mä luulen, että sä joudut tekemään sen piuhan itse. Eipä varmaan ainakaan helposti tuollaista tule vastaan.
pahala
13.02.2006 17:56:34
Mä luulen, että sä joudut tekemään sen piuhan itse. Eipä varmaan ainakaan helposti tuollaista tule vastaan.

On tuossa purkissa "kitarapiuha" ulostulokin ja 1/4" -> RCA piuhaa multa jo löytyykin. En nyt vaan tiedä että pitäisikö tuota XLR:ää käyttää jos vedän sen mikin tuon purkin kautta?
8)
tommiot
13.02.2006 17:57:24
Jos joku on äänitellyt joko tone portilla tai joillain mallintavilla etuasteilla niin ääninäyte olisi tervetullutta.

http://koti.mbnet.fi/explorer/toneport/Wasted%20Years.mp3

Toneportilla vedetty. Soitto kuraa mutta minkäs teet ^^
Kasperi Tervonen
13.02.2006 18:04:48
http://koti.mbnet.fi/explorer/toneport/Wasted%20Years.mp3

Toneportilla vedetty. Soitto kuraa mutta minkäs teet ^^

Ihan komeat soundithan tuossa on. Ja on sitä huonompaakin soittoa kuultu (esimerkiksi omaani). Ja vielä (hymiö)
Kasperi Tervonen
13.02.2006 18:06:37
Jostain mallintavista etuasteista olisi ihan kiva vielä saada näytettä vertailun vuoksi.
tenkainen
13.02.2006 18:10:20

On tuossa purkissa "kitarapiuha" ulostulokin ja 1/4" -> RCA piuhaa multa jo löytyykin. En nyt vaan tiedä että pitäisikö tuota XLR:ää käyttää jos vedän sen mikin tuon purkin kautta?

Siinä XLR:ssä on Ground Lift, joka ei toimi plugiulostulossa. Joten XLR:n käyttö on näin ajatellen hurinattomampaa.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
JartZA
13.02.2006 18:47:52 (muokattu 13.02.2006 18:52:57)
Tässä Trademark 10:llä XLR-piuhan kautta suoraan koneeseen vetästy biisi. Jäljen pitäisi vastata suurinpiirtein sitä, millaista tolla behringerin purkilla saa aikaan suoraan linjaan vetämällä: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=173237&type=hi
E: Toi sirinä joissain kohdissa johtuu siitä, että sähelsin ground liftin kanssa, eikä se ollut kokoajan päällä.
"SG - nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
Aki
13.02.2006 18:49:26 (muokattu 13.02.2006 18:51:21)

Pahala, tuo GDI21 tosiaan EI ole mikrofoniesivahvistin, eli tuohon törkätään kitara suoraan, eikä käytetä kitaravahvistinta ollenkaan.

Mulla on SimulAnalogilla tehtyjä ääninäytteitä täällä:

http://www.savefile.com/projects/274540

Edit: Simulanalog on siis ilmainen VST-plugari. Noi näytteet on soitettu koneelle DI-boksin kautta, ja käytetty Simulanalog-kitaravahvistinsimulaattoripluginia Cubasessa.
pahala
13.02.2006 19:04:49
Pahala, tuo GDI21 tosiaan EI ole mikrofoniesivahvistin, eli tuohon törkätään kitara suoraan, eikä käytetä kitaravahvistinta ollenkaan..

Jaahas. Kun käsitin että nimenomaan DI-boksia tuohon tarkoitukseen voi käyttää niin mitä tämä sitten tarkoittaa...

direct injection box in bypass mode
8)
Aki
13.02.2006 19:13:32

direct injection box in bypass mode

Se tarkoittaa DI-boksia. Kitaran ja basson saa tietokoneelle DI-boksilla, mikrofoni (SM57 tms) tarvitsee esivahvistimen.
Fin_Rocker
13.02.2006 19:59:24
Mulla on pari vuotta vanha MD soitin. Voisin ostaa mikin sille vahvarin nauhoitteluun Siihenhän tarvitsee vai? jonkun esivahvistimen väliin. Ehdottakaa jotain hyvää ja halpaa ei mitää EQ:ta (tai ainakaa monipuolista semmosta) sisältävää vaan pelkkä joku gain ja mahd halpa. jollain softalla sitten voi miksailla kun koneelle siirtää
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)