Aihe: 2x10" vai 1x15" ?
1
PnukBassist
13.02.2006 11:50:29

No niin nyt no sitten viimein rahatukku taskussa ja pitäis ryhtyä ostoksia tekemään. Semmoista rupesin vielä miettimään, että kumpihan kaappi sopisi tuommoiselle paketille toiseksi kaapiksi parhaiten?

http://www.gallien-krueger.com/products_bl_hd_600bl.html
+
http://www.gallien-krueger.com/products_artist_ca_410sbx.html

Joten siis tuostahan backlinestä pitää saada kaikki tehot ulos, eli pari kaappiahan siihen sitten pitää kaveriksi ostaa. 2x10 olis siinä mielessä hyvä että se on pienemmän kokoinen, joten sitä olisi helpompi roudailla ja ottaa vaikka vain se mukaan jollekin pikkukeikalle. Niin ja olisihan siinä hintakin pikkuisen alhaisempi.
Tuo 1x15 olisi sitten muuten vaan mukava. Aina kun oon soittanu paketilla jossa on 4x10 ja 1x15 kaapit niin on ollu kyllä tosi mukava veivata kun on lahkeet lepattanu bassoa paukuttaessa. Tietenkin se maksaa enemmän, eikä ole niin pienikokoinen kuin 2x10, mutta ala-äänet kai siitä sitten paremmin lähtee ja ehkäpä juuri tuo koko onkin sitten se hyvä puoli.
Mutta niin kertokaahan omia mielipiteitänne asiasta niin saatte minut vielä entistäkin mietteliäämmäksi. Hehe.

Niin ja kyselin tässä taannoin Ibanezin bassoista, ja onnistuin tinkimään itselleni muutaman vuoden vanhan SR800 vempeleen 250 euroon, mikä ei mielestäni ole ihan kauhea hinta noin hyvästä pelistä.
Ei tullut paskasta konvehtia.
Hullu basisti
13.02.2006 12:10:35
Voihan veikkonen... noh. Tää on hankala. Parhaiten tietty sais kuvan kun pääsis testaan molemmilla, mutta kun ei oo sitä maahantuojaa noille.

2X10 ja 1X15 on kartiopinta-alaltaan aikas lailla samaa kokoluokkaa, että siltä kantilta kait on ihan sama. 2X10 soundillisesti ehkä mätsäis paremmin ton 4X10 kanssa, mutta vastaavasti 1X15 lisää sitä alakertaa varmastikkin erilailla kuin kaksi pienempää elementtiä. Kerroit että olet tottunut veteleen 4X10 ja 1X15 setillä, joten lähtisin sillä etenemään.

1X15 on tietty hankalampi roudattava suuremman kokonsa takia, läjä tulee isommaksi tällä.

GK merkkinä mulle on ihan outo joten tää on ihan mutu fiilistelyä. Enemmänkin noin yleisesti elementtien koosta höpöttelen tässä.

Itse ottaisin ehkä 2X10 ja 1X15 kaapit ja jättäsin ton 4X10 pois, mutta tää oli vaan mun makuasia. En tiedä mikä olis paras ratkaisu.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
jiisee
13.02.2006 18:38:24
Jos tykkäät että basso humisee ja hönkii siellä jossain, 1x15" on sopiva.

No, jos ei ole kokemusta Ampegista, voi noin sanoakin...
Jesus Muerte
13.02.2006 19:32:05
Oman (lyhyen) kokemuksen perusteella voisin sanoa, että 4*10+1*15 on aika ihanteellinen yhdistelmä. Varsinkin oman bändin kanssa tuo 15" on aika nappiratkaisu, kun soitetaan kokosävelaskeleen normivirettä alempana, niin tarvitsee sitä alapäätoistoakin aika paljon.

Valitsin vielä sen 4*10 kaapin sen mukaan, että siinäkin on mahdollisimman alas ulottuva toistoalue, jotta voin ottaa sen yksinään keikoille mukaan. Kahden särökitaran alta erottumiseen tuo yhteenlaskettu kaiutinpinta-ala on myös aika olennainen juttu.

Toki jos oma bändi soittaa suht hiljaisella, niin se 2*10 on varmasti hyvä ratkaisu. Säästää ainakin selkää ja lompakkoa.
piivei
13.02.2006 19:53:59
Tuon kokoiselle vahvistimelle vois kannattaa hommata yksi kaappi joka on 4 ohminen. Löytyiskö GK:lta neliohmista 4x10:ä? Ampegilta ainakin löytyy ja EBS:ltä.
J.Hollström
13.02.2006 20:15:44
Jos tykkäät että basso humisee ja hönkii siellä jossain, 1x15" on sopiva.
Jos tykkäät että basso potkii ja iskee, 2x10" on sopiva.

Kyllä potkivaa ja iskevää saa vaikka 2x18" ämyristä.
PnukBassist
13.02.2006 20:17:58

Joo löytyyhän GK:lta semmoinenkin, mutta kun se pari kaappia olisi hyvä että tulisi semmoinen kunnon stäkki sinne selän taakse murisemaan niin olisihan se yhtä juhlaa. Eli pari kaappia hommaan varmasti. Ja niin olen vielä vähän kahden vaiheilla että ottaakko 700RB-II vai tuo Backline 600 vahvariksi. Pitää nyt vielä jahkailla...

Ja niin itse en kyllä osaa yhtään vieläkään päättää että kumpi kaappi olisi jees. Soitellaan punkkia eli aika isoäänistä mutta itse sitten kuitenkin soittelen suurimmaksi osaksi semmoisia tilulilujuttuja että se alapään jylinä ei ole niinkään omalle soitolle tärkeää.

Tää on taas niin tätä.
Ei tullut paskasta konvehtia.
piivei
13.02.2006 20:56:55
Onhan se juhlavaa kun potkii hyvin siellä selän takana varsinkin kun kovaäänisestä musasta kysymys ja kyllä basistilla mielellään saa kaksikin kaappia olla. Annan myös ääneni kymppituumaisille ratkaisuille kaikissa muodoissa, niitä sitten vain keräilee sen tarvittavan määrän:)
Basismi
14.02.2006 10:31:30
Vaikka kovasti kymppituumaisista tykkäänkin, niin kaksi niitä on kyllä liian vähän. Melkein viistoistaisen ottaisin sitten mieluummin. Jos vain mahdollista niin kannattaa yrittää testailla vaihtoehtoja ja mieluiten tositoimissa. Yleensä ei ole mahdollista. :(
Viistous helpottaa soittamista!
Ossy-57
03.04.2006 21:27:42
Mulla on 700 rb.n perässä molemmat, hyvin toimii! Mutta jos on pieni paikka niin 2x10.stä lähtee ihan riittävästi (liikaakin) painetta. 2x10 on kyllä pienempi, mutta myös painavampi roudattava. Summa summarum, molempi parempi.
Bass players do the bottoms !
jauheliha
04.04.2006 00:01:29
En tiiä mitä taikuutta tämä on, mutta juuri äsken katselin itelle tuolta saksanmarkkinoilta ton oman GK-läjän (Backline 600 ja 410BLX) jatkoksi tuota Backline 2x10 kaappia ja heti on täällä keskustelua siitä. Ite oon tuota hankkimassa lähinnä sen takia, että helpompi kannella paikasta toiseen tuota pienempää kaappia ja tietenkin fallos-symboliksi sinne selän taakse.. ;)
"Vejetään vaan tatsilla."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)