Kasperi Tervonen 13.02.2006 14:50:30 | |
---|
Elikkäs omistan kitaran, vahvistimen ja tietokoneen, ja tekisi mieli vähän äänitellä omaa soittoa koneelle. Ongelma on se, että jos äänitän koneelle vahvistimeni line outin kautta niin saundi menee aivan sirinäksi. Jos taas pistän kitarasta piuhan suoraan koneeseen, niin soundi on silloinkin aika kuraa koska tuossa välissä ei ole mitään "soundin rankkaa tummumista estävää" härpäkettä (kait joku DI-boxi). Elikkäs mitäs mun kannattaisi hankkia? Pitäisikö mun ostaa joku mikki, line 6 tone port vaiko kenties joku käytetty multiefekti (esim. V-amp). Laittakaapas vähän vinkkiä kehiin? Mikä olisi halvin/käytännöllisin tapa saada äänitettyä soittoa hyvillä saundeilla? Varsinkin tuosta tone portista haluaisin kuulla vähän mielipiteitä. "What do you mean I ain't kind?
Just not your kind." -Dave Mustaine |
Quu 13.02.2006 14:59:54 (muokattu 13.02.2006 15:01:15) | |
---|
Kirkkautta lisää? Soiton äänittämiseen on aika monta tapaa kuitenkin... Njoo... Jos tykkäät sun vahvarin soundeista, niin sen mikittäminen vois olla hyvä vaihtoehto, eli ostat jonkun mikin ja laitat sen siihen vaffarin eteen ja sitte sen mikin isket koneeseen kiinni. Jos ei sillä vahvarin soundilla ole niin väliä, niin jokin multiefekti saattaisi toimia paremmin, ne kun on aikas hyviä juurikin tuohon äänittämiseen. Toneportista en tiedä, kun ei oikeen oo edes auennut sen toiminta... juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle. |
Kasperi Tervonen 13.02.2006 15:18:20 | |
---|
Kirkkautta lisää? No aika pierulta se soundi ainakin toistaiseksi kuulostaa. En mä sitä sen tarkemmin oikein osaa kuvailla. Jos tykkäät sun vahvarin soundeista, niin sen mikittäminen vois olla hyvä vaihtoehto, eli ostat jonkun mikin ja laitat sen siihen vaffarin eteen ja sitte sen mikin isket koneeseen kiinni. Paljonko maksaisi joku kohtalaisen laadukas mikki jolla kehtaisi jo äänitellä? Jos ei sillä vahvarin soundilla ole niin väliä, niin jokin multiefekti saattaisi toimia paremmin, ne kun on aikas hyviä juurikin tuohon äänittämiseen. Jees. Pitäisi ehkä jotain käytettyjä multiefektejä vähän katella.
Jos jollain on tone port, niin saisi laittaa vähän kommenttia... "What do you mean I ain't kind?
askomiko 13.02.2006 15:20:25 | |
---|
Canada! (:þ |
Kasperi Tervonen 13.02.2006 15:26:59 | |
---|
Olen mä ton topicin jo bongannutkin, mutta nyt tiedustelen nimenomaan että mikä noista kaikista edellä mainituista tavoista olisi se paras vaihtoehto äänittelemiseen. "What do you mean I ain't kind?
Gramer 13.02.2006 15:31:35 | |
---|
Paljonko maksaisi joku kohtalaisen laadukas mikki jolla kehtaisi jo äänitellä? http://www.thomann.de/thoiw3_shure_sm57_lc_prodinfo.html Tuommosta kai ne isot pojat käyttää. Ei henkilökohtaista kokemusta tosin. Minuakin kiinnostaisi tuo toneport. Minkälaaituiset mallinnukset ja saundit se omaa? Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa... |
ReBeat 13.02.2006 15:34:54 | |
---|
Mikittämällä on mahdollista saada luonnollisimman kuuloista jälkeä. Se vaatii tietysti sen, että volumea voi käyttää edes hiukan. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
Olen mä ton topicin jo bongannutkin, mutta nyt tiedustelen nimenomaan että mikä noista kaikista edellä mainituista tavoista olisi se paras vaihtoehto äänittelemiseen. paras on taas aika suhteellinen käsite, mutta tuommoisen mallintavan etusen nauhoittaminen suoraan linjaan on ainakin mun mielestä helpoin tapa. Ei tarvitse kuin ruuvata soundi mallintavaan, laittaa piuhat kiinni ja soittaa. Seuraavaksi helpoin tapa mun mielestä on mikittää vahvari. Tällä saa mun mielestä parhaimmat soundit. Ongelmaksi saattaa tulla sitten esim. kohinoiden yms. kanssa, varsinkin high gain-säröjä nauhoitettaessa. Kevyellä "masteroinnilla" kuitenkin helpohkosti selvitettävä ongelma. Lisäksi usein kotona nauhoitellessa tämän ongelma saattaa olla liika äänekkyys, vahvistin kun usein tykkää pienestä kurittamisesta. ;) Sit on jäljellä vielä DI-boxin kanssa raa'an kitarasoundin vetäminen narulle ja plugareilla pelleily. Tästä mä en henkilökohtaisesti hirveämmin perusta, en ole koskaan perehtynyt tarpeeksi siihen.....lisäksi se tuntuu niin hankalalta saada soitettua sisään jne. Mut toiset tätä käyttää hyvinkin tuloksin. Jos meinaat mikittää vahvarin, niin sellaisia perustoimivia mikkejä keikallekin olisi Shuren sm57 ja Sennheiserin E606. Molemmilla hintaa noin satkun pintaan. E: Jos suntarkoitus on lähinnä saada biisejä talteen muistamista, muita bändikavereita tai jotain vastaavaa varten, mä neuvoisin ehdottomasti hommaamaan jonkun mallintavan. |
Aki 13.02.2006 15:49:21 (muokattu 13.02.2006 15:50:41) | |
---|
Okei. Vaihtoehdot todellakin on esitelty tuossa Askomikon linkissä, eikä sen tarkempaa "parempi"-vaihtoehtoa oikein osata täällä tän tiedon perusteella antaa. Sen takia vaihtoehtoja onkin monta, kun yksikään niistä ei ole "paras". Hyvä vaihtoehto on ostaa DI-boksi, ja käyttää VST-plugarimallinnuksia. Simulanalogit on oikein hyviä. Toinen vaihtoehto on ostaa multa H&K Red Box, joka poimii signaalin kitaravahvistimen ja kaiuttimen välistä (tai etuasteen linjaulostulosta), ja lisää kaiutinsimulaation. Siitä suoraan piuhalla koneelle, niin avot. Toneport korvaisi nuo vaihtoehdot. Hyvälaatuista ääntä olisi luvassa, ja käsittääkseni ei ole toiminnaltaankaan ihan hankalimmasta päästä. Toki vaatii että äänikortin asio-ajurit on kunnossa, muuten tulee iso viive. Asio-ajureita tosin vaatii nuo edellämainitutkin vaihtoehdot. Mikkiä en lähtisi ostamaan pelkästään vahvistimen äänittelyä varten. Se maksaa öbaut yhtä paljon kuin sen tarvitsema mikkietuaste, jotta saisit fiksua ääntä tietokoneelle. Edit: Oivahan tuossa samaan aikaan kirjoitti aikalailla samat asiat. |
pahala 13.02.2006 15:53:57 (muokattu 13.02.2006 15:54:27) | |
---|
8) |
oiva tumpeloinen 13.02.2006 15:56:04 | |
---|
Mallintavan etuasteen omistamisen sellainen pikku bonus on muuten se, että sen voipi ottaa varalle keikalle mukaan. Jos siis sattuisi käymään niin huonosti, että vahvarista pääsisi toimintasavut ulos. |
oiva tumpeloinen 13.02.2006 15:58:51 | |
---|
Itse tilasin kotiäänittelyihin testin vuoksi tämmöisen http://www.thomann.de/thoiw3_tbone_mb55_prodinfo.html Kun isot pojat kertoivat ettei tuon ja shuren välillä korvin kuultavaa eroa ole. ;) Noista Tbonen mikeistä on kuulunut kaikenlaista.....;) Niidenhän pitäisi olla suoria kopioita muiden valmistajien mikeistä. En tosin nyt tähän hätään muista, että mikä malli apinoi mitäkin valmistajaa. Tässä ne hyvät puolet.... Huonona puolena on sitten mainittu laadunvaihtelua noissa mikeissä. Kaksi samanlaista mikkiä vierekkäin voi kuulostaa täysin erilaisilta. |
Hannu H. 13.02.2006 16:06:21 | |
---|
Tuota mikkiä voisi sitten käyttää keikallakin, kun tarttee kitara saada pöytään.. Mallintava jää pelkästään kotiin ja sen joutuu joskus kummiskin vaihtamaan poies tai myymään kun ei koe tarvitsevansa. SM57 kestää isältä pojalle ja on kummallekin hyödyksi =) Kotona mikittelystä tuskin on haittaa, sitten kun mennään sitä hittilevyä vääntämään studioon.. (nyt sataa paskaa niskaan mallintavien suosijoilta..) |
oiva tumpeloinen 13.02.2006 16:14:34 | |
---|
Tuota mikkiä... (nyt sataa paskaa niskaan mallintavien suosijoilta..) Enpä mä nyt tiedä, että voiko sitä paskaa tommosesta hirveesti sataa...niin kuin sanottu, ei mikään noista tavoista ole ainoa oikea. Mikki on ihan hyvä vaihtoehto, tosin mielestäni vaivalloisempi kuin mallintava. Keikalle lähtiessä jollain yleensä on mikki lainata, jos ei sellaista järjesty talon puolesta. Silloinkin se mallintava toimisi hyvin varalla, jos jokin ei toimikaan. Ja mä toivon, että kun sä lähdet tekemään studioon sitä hittikimaraasi, että sulla olisi joku asettamassa ne mikit paikoilleen. Siis jollain paremmalla kokemuksella, kuin omassa huoneessa tehtyjen nauhoitusten opeilla. ;) |
Kasperi Tervonen 13.02.2006 16:22:01 | |
---|
Jos suntarkoitus on lähinnä saada biisejä talteen muistamista, muita bändikavereita tai jotain vastaavaa varten, mä neuvoisin ehdottomasti hommaamaan jonkun mallintavan. Etuasteen siis? Ajattelin että voisin lähteä metsästämään jotain käytettyä v-amppia/podia tms. Tuo mikeillä tai tone portilla leikkiminen tulisi ehkä vähän turhan kalliiksi. Eli menisikö tuo äänityshomma sitten niin että kitarasta piuhat koneeseen ja väliin joku mallintava härpäke (esim. v-amp). Tajusin muuten että laittamalla säröpedaalin kitaran ja vahvistimen väliin, saan toistaiseksi aikaan ihan siedettävää pörinää. Mutta ei kuitenkaan ihan niin hyvää jälkeä etteikö joku etuaste vähän houkuttelisi. "What do you mean I ain't kind?
oiva tumpeloinen 13.02.2006 16:23:03 (muokattu 13.02.2006 16:23:23) | |
---|
Tajusin muuten että laittamalla säröpedaalin kitaran ja vahvistimen väliin, saan toistaiseksi aikaan ihan siedettävää pörinää. Mutta ei kuitenkaan ihan niin hyvää jälkeä etteikö joku etuaste vähän houkuttelisi. Samaan paikkaan laitat jonkin etuasteen, niin homma toimii. E: siis mallintavan |
nakedzen 13.02.2006 16:27:25 | |
---|
|
Kasperi Tervonen 13.02.2006 16:30:50 | |
---|
Samaan paikkaan laitat jonkin etuasteen, niin homma toimii. E: siis mallintavan Näin mä voisin varmaankin tehdä. Mikäköhän olisi hyvä (ja mieluiten mahdollisimman halpakin) vaihtoehto? Ajattelin että voisin jonkin suht. laadukkaan härpäkkeen koittaa hommata, olisi nimittäin kiva jos sillä saisi vahvistimenkin kanssa aikaan käyttökelpoisia soundeja. "What do you mean I ain't kind?
Kasperi Tervonen 13.02.2006 16:32:24 | |
---|
Tuossa olisi vaihtoehto mallintaville: http://www.thomann.de/thoiw3_art_tu ... sn=2c65836b2b880f831012a05420c7fc66 ja SM57 hinta n. 100€ + piuha ja ständi, n. 30€. Opit mikitystekniikkaa ja muutenkin paljon enemmän äänittämisestä kun tuolla lähtee liikkeelle. Tuo tulisi kyllä jo liian kalliiksi. :/ "What do you mean I ain't kind?
pahala 13.02.2006 17:00:06 (muokattu 13.02.2006 17:01:32) | |
---|
Tuota, kysyisinkö nyt tässä yhteydessä että tuleeko tuosta siedettävää soundia jos mikitän vahvistimen ja liitän mikrofonin suoraan äänikorttiin? Ja minkälaisella piuhalla tuo edes onnistuu? Vai olisiko siihen väliin tarvetta hankkia jonkinlaista boksia? Äänikorttina mulla on kuitenkin tuo suhteellisen laadukas M-audio Audiophile. 8) |