Aihe: Puhdasta soundia bändikäyttöön
1 2
Da Make
12.02.2006 18:30:17
Tervehdys!

Nyt on jo pidemmän aikaa ollut mielessä kunnollisen puhdassoudisen vahvarin hommaaminen bändikämpälle. Tarkoituksena olisi käyttää A/B pedaalia "kanavan valitsemiseksi", joten vahvistemesta ei tarvita muuta kuin hyvä puhdas soundi.

Budjetti on tavan mukaan n.500 euroa.
Katselin mm. torilta vaihtoehtoja, mutta siinä tutkiessa tulikin mieleen että kuinka paljon tehoa olisi riittävästi? Riippuu tietysti vahvistimen luonteesta täysin, mutta jotain suuntaa antavaa ohjeistusta olisi kiva saada.

Tällä hetkellä erityisesti mielessä:
Tech 21 TM60 (analogimallintava puolijohdetoteutus, edullinen käytettynä, ei omaa kokemusta)
Fender HotRod Deluxe (40w täysputki, minusta tehoonsa nähden kylläkin järjettömän äänekäs)

Saatte kommentoida vapaasti tietysti.
J.Ahonen
12.02.2006 18:37:34
Soittelin tollasella deluxella tossa yksi viikonloppu. En kyllä pysty pahaa sanomaan. Ei huono veto, luulin et siinä on joku 60-80 wattia, ääntä kyllä lähti.

Murea, luulisin et puhtaat pelaa kovallakin.
saastara
12.02.2006 19:24:43 (muokattu 12.02.2006 19:25:32)
Minäkin olisin tuon Hot Rod Deluxen kannalla.

Hivenen hintavahan se on mutta cleani on korvia hivelevän loistava ja mökää riittää ajan loppuun saakka.

Techin cleanit eivät ole koskaan oikein uponneet. Kyllähän ne asiansa ajavat mutta aika vaisuilta kuulostavat tuon Hot Rodin edessä.
Sinun postimerkkisi palavat.
N33m0
12.02.2006 21:02:46

JC-120, klassikko ;)
slow music for slow people
Da Make
12.02.2006 22:03:19
JC-120, klassikko ;)

Totta totta, noita on vaan vähän nihkeämmin liikkeellä. Sitä paitsi en välttämättä tarvitse mitään klassista.

Kiitos tähän asti vastanneista. Eihän se nyt maailman viimeinen päätös ole, mutta olisi kiva hankkia kerralla tietysti kunnollista.
Kampuzzjeah!
12.02.2006 23:00:37 (muokattu 12.02.2006 23:02:03)
Peavey studio pro 112

http://muusikoiden.net/demostudio/esittely.php?id=8

kuunteles se mp3,se on nauhoitettu Studio prolla!

E.ja tuo linkki on otettu täältä
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=108564&o=0&#p3774994
IHFC #3
benny
13.02.2006 01:28:32 (muokattu 13.02.2006 01:30:21)

Onko paha ehdotus tuollainen Laney VC-30:n joka on itselläni?
Sen puhtaat miellyttävät ainakin omaa korvaani.

Ei se mikää Fenderi ole, mutta noh. Tuohon hintaryhmään menee ja hyvä peli on.
shitfuck inc.
Aki
13.02.2006 08:58:29

HotRod Deluxessa on vähän pistävä diskantti ja kolkko keskialue ollakseen Fenderi. En ole hyvillä putkilla varustettua HR Deluxea soittanut, joten niillä saattaa saada vehkeestä mainion pelin.

Itse valitsisin Vox AD50VT:n. Hintaa kalleimmillaan 395€, ja löytyy mainiot cleanit, kirkkaat tai tummat, tai minkäluonteiset tahansa. Ja mökä riittää aika pitkälle.

Ässähihasta olisi Farfisa TR-70. 2x12" suljettu combo 70-luvulta, ja upeaa cleania löytyy vaikka muille jakaa. Ostin omani taannoin 400mk:lla, möin liian ison koon takia 1400mk:lla. Kaduttaa. Noita tulee tosin varmasti harvemmin vastaan kuin käsillään käveleviä sotainvalideja.
Da Make
13.02.2006 10:20:57
HotRod Deluxessa on vähän pistävä diskantti ja kolkko keskialue ollakseen Fenderi. En ole hyvillä putkilla varustettua HR Deluxea soittanut, joten niillä saattaa saada vehkeestä mainion pelin.

No pistävyys tarkoittaa ehkä läpileikkaavaa soundia bändikäytössä, ja tosiaan putkillahan saa soundia muokattua.

Itse valitsisin Vox AD50VT:n. Hintaa kalleimmillaan 395€, ja löytyy mainiot cleanit, kirkkaat tai tummat, tai minkäluonteiset tahansa. Ja mökä riittää aika pitkälle.

Ei kiitos, ihan turha maksaa monipuolisesta digitaalihärvelistä vain yhden hyvän soundin takia.

Ässähihasta olisi Farfisa TR-70. 2x12" suljettu combo 70-luvulta, ja upeaa cleania löytyy vaikka muille jakaa. Ostin omani taannoin 400mk:lla, möin liian ison koon takia 1400mk:lla. Kaduttaa. Noita tulee tosin varmasti harvemmin vastaan kuin käsillään käveleviä sotainvalideja.

Niin, pitääkin seurailla käytettyjä vehkeitä. Helmiä ja sikoja.
Dr. Muff
13.02.2006 13:10:10

Tost on myös Limited malli missä on eri elementti. Siinä on pirusti eläväisempi soundi.

Jos kaupassa kilon pussi pähkinöitä on halvempi kuin puoli kiloa, mielestäni on järkevämpää ostaa kilon pussi ja heittää vaikka puolet pois.

Ameriikan meininkiä, ei Afrikan.
Let my love open the door.
Aki
13.02.2006 13:15:49

Tost on myös Limited malli missä on eri elementti. Siinä on pirusti eläväisempi soundi.

Se Jensen-versio? Njuu, ero ei ollut ollenkaan niin suuri mitä olisin kaivannut.

Ameriikan meininkiä, ei Afrikan.

Jeh... Eli soundihädän takia ei kannata ostaa mallintavaa, menee moni soundi hukkaan kun jotkut Afrikassa on ihan kokonaan ilman soundia? Hyvä periaate. Mä taas tuen mieluiten Kiinan kansantaloutta, onpahan pientä toivoa saada maan talouselämää tasapainoon.
Dr. Muff
13.02.2006 13:20:42
Se Jensen-versio? Njuu, ero ei ollut ollenkaan niin suuri mitä olisin kaivannut.

Jep. Ei silläkään nyt kuuhun mennä mutta on se silti mun mielestä oleellisesti parempi.

Jeh... Eli soundihädän takia ei kannata ostaa mallintavaa, menee moni soundi hukkaan kun jotkut Afrikassa on ihan kokonaan ilman soundia? Hyvä periaate. Mä taas tuen mieluiten Kiinan kansantaloutta, onpahan pientä toivoa saada maan talouselämää tasapainoon.

wOOt? :) Puhuin niistä pähkinöistä.

Mut joo. Joo kyl kiinalaista kannattaa tukea. Siinä saa sentään samalla tuhottua kiinan ympäristöä että riistettyä kiinalaista työntekijää. Se on myös hyvä kannustin että täältä siirretään työpaikat sinne jolloin päästään riistämään vielä enemmän. Täytyy vaan tehä sit sellasia duuneja mitä ei voida siirtää sinne.
Da Make
13.02.2006 13:29:17 (muokattu 13.02.2006 13:31:03)
Minä olen siis kokeillut noita edullisia ValveTronix sarjan vahvareita, ovat _ihan hyvää_ tavaraa.
Mutta minulla on tapana ajatella "Miksi ostaa mallintavaa kun voi hankkia sen alkuperäis soundin?". Tämän takia ostin 2204 marsun enkä PODia.

Kultakorvaksi sanovat, mutta minusta aito "fenderimäinen" cleani on ihan eri juttu kuin hyvä digitaali mallinnus siitä. Dynamiikka on minulle erittäin tärkeä asia. Soittelen kotona mallintavan laitteen kanssa ja se riittää minulle.

Kiitos vaihtoehdosta kuitenkin!
Unohdetaan pähkinät.

Täytyy vaan tehä sit sellasia duuneja mitä ei voida siirtää sinne.
Aivan, näinhän se menee. Kohta suomessa on pelkkiä kampaajia ja autokauppiaita.
Aki
13.02.2006 14:33:41

Mut joo. Joo kyl kiinalaista kannattaa tukea. Siinä saa sentään samalla tuhottua kiinan ympäristöä että riistettyä kiinalaista työntekijää.

Njuu, niillä riistetyillä työntekijöillä vaan ei ole sitä vaihtoehtoa että "rupeanpa kampaajaksi". Parempi heidänkin rakentaa Voxeja kuin ei mitään. No juu, politiikka sikseen, etenkin kun minä siitä mitään tiedä.

Minä olen siis kokeillut noita edullisia ValveTronix sarjan vahvareita, ovat _ihan hyvää_ tavaraa.
Ookoo, sillähän se selvisi.

Mutta minulla on tapana ajatella "Miksi ostaa mallintavaa kun voi hankkia sen alkuperäis soundin?". Tämän takia ostin 2204 marsun enkä PODia.

Podi nyt on taas aika eri maailmasta. Kuten ehkä itsekin olet huomannut, Valvetronixeissa on paljon sellaisia "oikeita" vahvistinpiirteitä joita Line6-vahvistimissa ei ole. Ja XT:tä vanhemmat Podit ovat leluiksi ihan hauskoja, mutta eihän niistä saa mitään laadukasta puhdasta soundia.

Kultakorvaksi sanovat, mutta minusta aito "fenderimäinen" cleani on ihan eri juttu kuin hyvä digitaali mallinnus siitä.

Toki, eikä mallintavilla vahvistimilla "samaa" soundia saakaan, mutta samantyylisiä useita. Käytän paljon Plexi-mallinnusta, mutta on täysin mahdollista ettei alkuperäinen kuulostaisi mun korvaan edes hyvältä. Elementti ja kotelo tekee todella ison osan soundista.

Jottei nyt (taas) omalta osaltani ihan jankaamiseksi menisi, niin torillahan on laitetta jotka saattais toimia clean-vahvistimena mainiosti. Torilla Peavey Delta Blues 210 tai 115, Fender trankku-Deluxe, ja H&K Edition Tube.

Ja mitä tehoihin tulee, Hyvin tehdyt 15W riittäisi mulle bänditouhuissa mainiosti, 5W jos murulle on tarkoitus mennä. Jotkut taasen tarttee sen 50W. Eri laitteissa on se säröytymiskynnys niin erilainen, että vaikea sanoa mikä sun korvaan kuulostaa hyvältä.
Da Make
13.02.2006 14:51:52
Ookoo, sillähän se selvisi.

Podi nyt on taas aika eri maailmasta. Kuten ehkä itsekin olet huomannut, Valvetronixeissa on paljon sellaisia "oikeita" vahvistinpiirteitä joita Line6-vahvistimissa ei ole. Ja XT:tä vanhemmat Podit ovat leluiksi ihan hauskoja, mutta eihän niistä saa mitään laadukasta puhdasta soundia.

Kyllä, noinhan se menee. Line6 puhdas on ollut se Sparkle-clean, eli karmea piezotyylinen ping poing.

Toki, eikä mallintavilla vahvistimilla "samaa" soundia saakaan, mutta samantyylisiä useita. Käytän paljon Plexi-mallinnusta, mutta on täysin mahdollista ettei alkuperäinen kuulostaisi mun korvaan edes hyvältä. Elementti ja kotelo tekee todella ison osan soundista.

Pitänee ilmeisesti käydä uudemman kerran tutkimassa VOXit, paneutuen erityisesti siihen puhtaaseen soundiin. Mallintavan en tahtoisi menevän murolle, pitää siis kokeilla avata vähän sitä hanaa.

Jottei nyt (taas) omalta osaltani ihan jankaamiseksi menisi, niin torillahan on laitetta jotka saattais toimia clean-vahvistimena mainiosti. Torilla Peavey Delta Blues 210 tai 115, Fender trankku-Deluxe, ja H&K Edition Tube.

Noitahan minäkin vilkuilin. Delta Blues ja H&K Edition Tube vaikuttavat kiintoisilta, onko kenelläkään jakaa kokemuksia? Lisäksi kiinostaisi myös Roland Blues Cube, vaikka sekin on mallintava.

Ja mitä tehoihin tulee, Hyvin tehdyt 15W riittäisi mulle bänditouhuissa mainiosti, 5W jos murulle on tarkoitus mennä. Jotkut taasen tarttee sen 50W. Eri laitteissa on se säröytymiskynnys niin erilainen, että vaikea sanoa mikä sun korvaan kuulostaa hyvältä.

Se on totta että 5w peli on riittävä mökän perusteella, mutta head room jää alhaiseksi. Hyvä ominaisuus jos haetaan kermaista soundia. Ex-Cream sound omistajana tiedä millaista herkkua on tarjolla. Nyt olisi kuitenkin haussa puhdasta puhdastasoundia.
Dr. Muff
13.02.2006 15:09:30
Njuu, niillä riistetyillä työntekijöillä vaan ei ole sitä vaihtoehtoa että "rupeanpa kampaajaksi".

Joo ei ole. Ja jos vaikka sairastuu eikä pääse töihin otetaan jonosta seuraava, eikä muutenkaan työtekijän asema ole kehuttava, eikä palkka. Ei muuten saatais niin paljoa voittoa osakkeenomistajille eikä kulutushyödykkeitä halvalla länsimaisille kuluttajille. Vähän ehkä heppoisat perusteet jos ostamalla voxia ajattelit tukea kiinalaista duunaria. Siellä talouskavu menee kaiken edelle. Mut joo hyvin menee. Propagandaministeri tiesi kertoa ettei tonnit bentseeniä joessa mitään haittaa. Kalat vaan tsillailee vatta ylöspäin. Noh, kasvun rajat tulee vastaan ja sit ne varmaan tajuaa et rahaa ei voi syödä eikä viljellä. Aimut ne kellä sitä rahaa on eivät tosiaan paini tommosten ongelmien kanssa.
Da Make
13.02.2006 15:15:37
Aimut ne kellä sitä rahaa on eivät tosiaan paini tommosten ongelmien kanssa.

No ei tosiaan. Jätetään maailmanpoliitiikka jonnekkin muualle, vaikka onhan se aina ajankohtainen aihe tietenkin. Jos rahaa olisi niin ostaisin ainakin Blackface Twinin, Bassmanin ja JC:n.
Dr. Muff
13.02.2006 15:20:05
Jos rahaa olisi niin ostaisin ainakin Blackface Twinin, Bassmanin ja JC:n.

Joo. Siihen asti ideologiat on kuumaa hottia kunnes pitää tehdä valinta missä raha ratkaisee. Joo anteeks, nyt menen ja vedän itteeni jakarilla päähän.
Kapane
13.02.2006 17:04:21 (muokattu 13.02.2006 17:17:32)

Mainos:
Voisit ostaa mun Line 6 Duoverbin, joka on siihen ihan omiaan, mutta en pysty myymään 500e.

Se on kyllä puhtaisiin hyvä ja hätätilanteessa ja muutenkin siitä vetää säröt kuin säröt boosteri pedaalin kanssa, jonka voin tarvittaessa myydä mukaan. Ilman boosteria säröt ovat kylä aika vaisut. Laitteella voi myös nauhoitella suoraan linjaan ja koneessa on helvetin komea reverb.

Mutta jos et kaipaa digiä.
Skenehuora jo 4 vuotta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)