Aihe: Uke!
1 2 3 4 57 8 9 10 1127 28 29 30 31
teli
03.02.2006 17:17:31
Kiitos paljon vinkeistä, täytyy kaukolainata matskua, sillä asun riittävän kaukana Hesasta. Oli muuten hauska video pikkukitaraisesta miehestä!!! Myös tuo UKE hakusana oli hyvä vinkki! Kunhan on paremmin aikaa, niin uppoudun sinne! Miten muuten noista Ukun kielistä? Mulla on siinä Tensonissa alkuperäiset, olikos jollakin teräskielet, vaiko mitkä? Kumpi parempi? Sormiin ottaa kyllä ihan noi nailonitkin vielä, vaikka onhan tässä jo hieman sormenpäät kovettuneet kitaran ja ukun alkeita opetellessa. Kylläähän ne nylonitkin ihan kivasti soi... Mutta nyt saunailtaan työkamujen kans, ja otan Ukuni matkaan.... Jospa soitto soi ja laulu raikaa!
FinnUkeFan
06.02.2006 08:53:45
Moikka Teli! Toivottavasti uke soi saunaillassa ja hyvässä seurassa. Älä laita teräskieliä, vaan vaikka GHS satseja, joita saa Suomesta. Mun mielestä parhaita ovat Aquilat, mutta ne pitäis tilata Italiasta, tai kysyä, onko jousisoitinrakentaja Suihkosella vielä - osoite googlettamalla, tai tuolta jostain tämän langan alkupuolelta...
Sepi
CAUTION: Please be advised that there are unconfirmed rejuvinating side effects of ukulele playing, a possible increased SENSE OF WELL-BEING, a compulsive NEED TO SMILE and reputed INCREASES OF ROMANTIC ACTIVITIES in uke players of all ages.
weelie
06.02.2006 11:07:53 (muokattu 06.02.2006 11:15:15)
Ukulele linkkejä (en tiedä toimivattenko enää):
http://www.alligatorboogaloo.com/uke/links.html

Jos teräskieliä kaipaat, osta mandoliini tai balalaikka tai mitä näitä nyt kaikkia on (enkä tarkoita tätä kettuiluna sua, ukulelea, mandoliinia tai balalaikkaa kohtaan. Itse myös jotain teräskielistä kaipaisin.). Strumstick.com on hauska, vaikka vain yhden sävellajin soitin.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
teli
06.02.2006 11:26:24
Kyllä mun alkuperäiset kielet on ihan hyvät, soi komeesti, ajattelin vaan kysyä, kun ei ole kokemusta muista Ukuista. Pidän alkuperäiset kielet niin kauan kuin kestävät. Kai Ukun kieliä saa musaliikkeistä Suomestakin?!
Kyllä soitto soi ja laulu raikasi! Se on kyllä mahtava soitin, helppo ottaa mukaan melkein mihin vaan. Automatkoillakin näppärä perheen iloksi soitella, ellei itse istu puikoissa...
teli
10.02.2006 10:01:44
Voisiko joku selventää mulle sointutaulukoiden saloja... En oikein ymmärrä, miksi samoilla sormiotteilla tulee muka niin erilaisia soituja, esim: Ddim, Fdim, Abdim ja Bdim?? Näissä kaikissa täsmälleen sama sormitus, samasta kohdasta!
Ei minun juuri nuita soituja tartte opetella, mutta ihmetyttää vaan!
Pysyttelen vielä helpommissa soinnuissa. Mutta jotkut ovat niin turkasen vaikeita saada sormiin taipumaan, niin sitä yrittää etsiä jotain läheistä sointua tilalle.
Esim. E-duuri ei tahdo taipua sormilleni, niin soitankin sen E7.
Noi barresoinnut voisi olla kenties hyvät?? Vai mitä yleensä käytätte? Avo vai barre, vai sekä että?
Olisko oikean käden komppaukseen vinkkejä? Otan mielellään kaikkea soittamiseen liittyvää vinkkiä vastaan, vai olisko niitä tuolla aikaisemmilla sivuilla? Täytynee niitäkin selata.
weelie
10.02.2006 10:49:01 (muokattu 10.02.2006 11:04:30)
dim7-soinnut ovat symmetrisiä (kolme nauhaa äänien välillä), joten mikä tahansa niiden 4:stä sävelestä voi olla juurisävel (eli sama sointu on neljä eri sointua). Tai toisin sanottuna: kun siirrät dim soinnun kolme nauhaa ylöspäin, se on taas sama dim7 sointu! Ei liity erikoisesti ukeen, vaan on sama kaikilla muillakin soittimilla.

Ukessa kuten akustisessa kitarassakin, avosoinnut kuullostaa paremmalta. Mutta barreilla voi olla helpompi tehdä ne sointuvaihdot.

E vs E7:
E on vähän niinkuin B kitaralla, eli siis kelju sointu. 4442, 1402 tai niiden sekoitukset on E.

Mutta oli soinnut mitkä vain, ukella on helppo tehdä monimutkaisia sointuja. Ennen vaihtoa soitakin yhtä soinnun säveltä nauhan verran lähempänä seuraavaa sointua, ja oli sen soinnun nimi mikä vaan, niin sehän kuullostaa hyvältä, ja on pian jo melkein jatsia. :P

GHS-kieliä ukelle myy ainakin millbrook.fi
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
teli
10.02.2006 17:25:30
Kiitos Weelie sointuopin selvennyksestä, mulle kun se kitarallakin on outo juttu, pianossa kun ne on niin selvästi, eli en ymmärrä kielisoitinten logiikkaa - vielä.
Mulle nuo 4442 jne numerotkaan eivät kerro mitään, eli jos vaan haluat tarkentaa, niin kiitti vaan! Kaikki yksinkertainen oppi on tervetullutta! Eli siis yritän opetella samalla myös akutista kitaraa ukun kera, muut välit soittelen pianoo. Mulla tämä opettelu on siis sellaista ulkoa opettelua, en osaa mitään käännöksiäkään ottaa kielisoittimilla. Mutta josp sekin joskus aukenee...
FinnUkeFan
13.02.2006 11:18:30
4442 tarkoittaa, että kolme ylintä kieltä painetaan neljännestä välistä ja sitten se alin toisesta - mikäs tuo sointu nyt olikaan? Tällaisen sointumerkintätavan näkee hyvin usein tuolla nettisivuilla ja se onkin ihan selkeä ilman grafiikkaa.
Kyllähän soinnuissa aikaa menee ennen kuin kaikki on selkäytimessä. Sitten huomaakin, että sormituksille löytyy vaihtoehtoja ja vähitellen sitten löytyy oma. Ukessa on hyvä varsinkin kompatessa, että melkein aina soi joku sointu vaikka vahingossa oikein ja pienellä haulla sitten voi sujutella sormet jetsulleen. Soipi vähän ku jatsissa...

Soitin Martin S-O:ta myöskin kk sitten ja kumman pahvinen soundi siinä on. Ei paljoa kaksisempi kuin tuossa 16 € Harley Bentosissa. Säveltarkkuus oli kyllä hyvä. Sopii komppaamiseen ja siihen se lienee tarkoitettukin. Jostain syystä Jennyllä soittelee nimenomaan näppäillen, koska siinä on sellaista sustainia ihan eri lailla. En oo todellakaan katunu vuosi sitten tekemääni ostosta! Jopa vannoisin koko uke homman jääneen päälle tämä helmen löydettyäni! Nyt täällä on jo toinenkin Jenny (tai montako lienee kun ei kaikki täällä kuitenkaan käy?) ja vaikka dollari onkin kalliimpi, niin harvassa soittimessa hinta-laatusuhde on noin hyvä vieläkään.

Sepi
CAUTION: Please be advised that there are unconfirmed rejuvinating side effects of ukulele playing, a possible increased SENSE OF WELL-BEING, a compulsive NEED TO SMILE and reputed INCREASES OF ROMANTIC ACTIVITIES in uke players of all ages.
weelie
13.02.2006 16:17:24 (muokattu 13.02.2006 16:23:31)
Mä tarkoitin niin jotta aloitan kielestä jo on kasvojani lähimpänä (eli ylin kieli maasta katsoen). Ja jokainen numero tarkoittaa mistä nauha välistä sitä kieltä pitää painaa. Eli tuo sointu on kuin kitaran A-sointu kaksi nauhaa ylöspäin siirrettynä.

Sointuteoriaa ukulelelle:
http://www.ukuleles.com/MusicnChords/tyllchrd.html

Sieltä kun tulostaa tämän niin näkee kaikkien sointujen äänten paikat:
http://www.ukuleles.com/MusicnChords/images/tyllchsp.gif
ja tuolta sivulta näkee myös mitä ääniä mikäkin sointu tarvitsee.

Sointulaskuri: http://www.ukulele.nl/chordfinder.php Ei tosin näytä kaikkia sointukäännöksiä (variaatioita saa kun painaa namiskoja useamman kerran peräkkäin).
weelie
14.02.2006 11:16:53
>Paljonkohan mahtaa muuten Jenny maksaa, sitä kun nyt niin kovasti ylistetään? >Kannattaisko Jenkeistä tuotattaa??

Jennyn voi tilata täältä:
http://jumpingflea.com/default.cfm

Onhan tuolla paljon muitakin, mutta jenny on kokonaan kokopuinen eikä siihen nähden kallis, ja ainakin FinnUkeFanin peli soi mahtavasti (näimme kerran Ukulele orchestra of Great Britainin keikalla Helsingissä, ja pääsin hitusen hiplaamaan sitä)!
teli
16.02.2006 19:27:58
Kiva, kun hieman selvennätte soittotekniikoita mullekin! Voi kun vaan olisi joskus aikaa enemmän perehtyä Ukun saloihin, ja kaikkeen muuhunkin.
Melodian näppäily on sitten jo luku sinänsä...mutta pysyttelen vielä sointujen komppauksessa. Kitarallakin se kun on hukassa vielä. Mutta helpoilla soinnuilla jo pääsee tosi pitkälle, eli jos joku joka ei ole Ukuun tutustunut, niin siitä vaan hankkimaan! Soittimen hyvät puolet tosiaankin on ainakin minun mielestä sen pieni koko ja upea ääni, sekä helposti pääsee alkuun!
Katselin netistä Jennyn hintaa, tais olla noin 170 dollaria, joten pysyttelen vielä tässä vaihessa 25 euron Tensionissani. Kun ei ole tietoa paremmasta...
FinnUkeFan
17.02.2006 10:52:46
Teli!
Kolkytvuotta kitaraa helpottaa tietynlaista teoria-soinnutus-tekniikka-hässäkkää, mutta uken soitossa näyttää olevan silloin myös kova työ oppia pois turhista jutuista. Ukulelessä melkein kaikki perustuu käsitteeseen "helpoimmalla tavalla". Mulla on kitaran soinnuista enää rippeet jäljellä, tosin soittelen näppäillen ja melodiaa kuljetellen suurimman osan juttujani. Komppaus on tietty suoraviivaisempaa. Lisäksi jatkuva aivotyö sointujen transponoinnista - joskus jopa kaksinkertaisena vaivana - haittaa kommunikaatiota muiden kanssa. Itse otan vaan sormituksen tosta noin ja varsin vähän ajattelen, mikä sointu nyt oikeasti on - eli pelimanniperiaatteella. Sitten tulee kaveri, joka kysyy, mites F otetaan ja mun täytyy oikeasti miettiä, mitä sanon.
Eli kannattaa todella keskittyä - toivottavasti ukeen - ja perustaa soitto sävellajien hyvään hallintaan. Siellä ne kolme - neljä tuttua sointua soljuu milloin rokkia, milloin balladia. Ajastaan rupee molliysit ja ylinousevat tulemaan kehiin, jazzia ennättää soittaa vähän kypsemmäkin iällä.
Tein tässä havainnon omista jutuistani: ajelen -52 kuplalla, saunon savusaunassa, laskettelen bladeilla ja soitan ukuleleä = olen ehkä viisastunut ja keskityn enää olennaiseen! :-)

Sepi
weelie
17.02.2006 15:34:09 (muokattu 17.02.2006 15:35:55)
Bob Brozman on kitaran soittajana aivan ylitse pääsemätön (vaikkei oma suosikkini kuitenkaan). Hän on kiinnostunut myös havaijimeinigistä, ja siksi tehnyt ukulele videon. Ja tuo video on lainattavissa Oulun kirjastosta:

AINEISTOLAJI DVD-videolevy ID 383033
PÄÄTEKIJÄ BROZMAN, Bob (esitt.)
NIMEKE Ukulele tunes & techniques Videotallenne
JULKAISUKIELI englanti
JULKAISUTIEDOT 2004
ULKOASU 1 DVD-videolevy
ISBN/HINTA 1-932-96478-9

Varmasti vaikuttava paketti! Tässä klippi: http://homespun.powerusermedia.com/ … spun_Tapes/VD-BOB-UK01_Ukulele1.wmv

Myös joy of ukesta klippi täällä:
http://homespun.powerusermedia.com/ … _Tapes/Ukulele_Hands_On_Beloff1.wmv
weelie
21.02.2006 15:33:39
Tuosta suomalaisesta uku-kirjasta:
"UKULELE SUURI TIETOKIRJA
JARI KELHO

Maailmalla äärettömän suosittu soitin saa nyt vihdoinkin soitto-oppaan suomeksi! Kuinka ukulele viritetään? Minkälaisia malleja on olemassa? Kuka oli Joao Fernandes? Mitä sointuja ukulelella voi soittaa? Mitä sana ''ukulele'' tarkoittaa? Mikä on Ravenscrag? Mikä on elämän tarkoitus? Miten ukulelea soitetaan? Näihin kaikkiin (lähes kaikkiin), monia askarruttaviin kysymyksiin, saat vastauksen tästämaailman ensimmäisestä suomenkielisestä 8-sivuisesta Ukulele -vihkosesta.

Meidän hinta: 9,50 €
"

...8 sivuisesta... hmmm... suuruus on katsojan silmässä tms...
FinnUkeFan
24.02.2006 14:42:05 (muokattu 24.02.2006 14:42:16)
Kumma juttu, olin jo hilkulla tilata Bushmanilta tweed kotelon ukelle, kun luin vinkin saksasta löytyvistä vastaavista. Malli ei täsmää ihan, mutta materiaalit näyttäis olevan samoja. Bushman maksaa jenkeissä lähes 90 USD + lähetys ja verot, mutta tämä saksassa myytävä alle 30,- ja posti. Arvaisin tulevan kolmasosa hinnalla. Tilasin saksalaisen ystäväni kautta saman tien. Harmittelua vois jatkaa muistelemalla viime keväistä kokeilua oman kotelon teosta, johon pelkkiin materiaaleihin meni 30... ja nyt nekin turakkeet on jo poltettu ajat sitten...
Sepi
weelie
24.02.2006 16:12:51 (muokattu 24.02.2006 16:14:00)
Kumma juttu, olin jo hilkulla tilata Bushmanilta tweed kotelon ukelle, kun luin vinkin saksasta löytyvistä vastaavista. Malli ei täsmää ihan, mutta materiaalit näyttäis olevan samoja. Bushman maksaa jenkeissä lähes 90 USD + lähetys ja verot, mutta tämä saksassa myytävä alle 30,- ja posti.
Sepi

No varmasti Bushman vetää kovempaa hintaa, onhan se jo jonkinsortin brändi. Ja myyvät kaikkea uke-sillisalaattia kuuluisuutta saaneiden Jennyjen kaveriksi. Joku aloituspaketti on muun muassa. ja kiinassahan ne on tehty nuo Jennyt, että varmaan samalta lafkalta tulee ties mitä, Bushman pyytää customoituna itselleen sopivaksi ja maksaa siksi enemmän kuin muut.
teli
27.02.2006 21:12:15
Yritin saada Brozmanin DVD:n kirjaston kautta, mutta vaikka mulla oli loistavat tiedot siitä (kiitos Weelie), niin kirjaston väki ei sitä löytänyt... ei edes Oulusta! Sinne kuulema ollut aikeissa hankkia!? Vai oletko Weelie sen sieltä saanut lainaksi?
Löysin kuitenkin loistavan kirjan: Beloff Jim: Jumpin' Jim's ukulele tips 'n' tunes,
A beginner's method & songbook. Täytyy tutustua tarkemmin itsekin!
Kiitos Sepi myös hienoista ajatuksistasi, varmaan se pelimannimeininki on Uken soitossakin hyvä juttu, ellei nyt ihan sinfoniaorkesterissa tartte soittaa...
Onko muuten teillä kellään kokemusta guitarlelestä??? Tekis mieli sellainen hommata! Thomannilla näytti olevan 66 €. Siinä myös hieno soitin! Ymmärtääkseni 6 kieltä, eri viritys kun kitarassa, mutta kitaran otteet, sointuu kivasti kitaran kanssa. Voin olla väärässäkin, kun olen vaan kerran pikaisesti nähnyt soittimen.
Mutta jos tiedätte tarkemmin, niin mielellään kommenttia. Täytynee katsoa, onko oma keskustelupalsta ko. soittimesta.
weelie
28.02.2006 09:49:25 (muokattu 28.02.2006 09:55:46)
Kirjastojen aineistojen haku täällä:
http://monihaku.kirjastot.fi/ (laita hauksi vaikka asiasana: ukulele)

Guitarlele taitaa olla Yamahan viritelmä. Tai kait ukulele.de_kin niitä sähkösinä tekee. Kitaransoittajalle helppo tietty. Mutta ukulelesaundia siinä ei kait sitten ole (kun ylin kieli on alin ääneltään ja kieliä on se 6 eikä 4). Kiva olisi kokeilla, tietty, mutta ei se varmaan tuntuisi oikealta soittimelta. Mutta matkakitaraksi, siis treenaamiseen, se voisi soveltua. Mutta se ukulelen idea että on vain neljä kieltä ja sointukäännösten tekeminen on helppoa, tavallaan katoaa. No voihan tietty soittaa vaan neljää kieltä vaikka niitä 6 onkin. :)

Enemmän mua kuitenkin ehkä kiinnostaisi kokeilla ukulelebanjoa (banjolele). Eli siis banjon koppa mutta ukulelen kaula ja kielet.

Joo, sori se DVD onkin vasta hankinnassa:
http://oukasrv6.ouka.fi:8001/Intro? ... celi=67595&index=0&max=12&ulang=fin
varakeef
28.02.2006 11:01:04
Onko muuten teillä kellään kokemusta guitarlelestä??? Tekis mieli sellainen hommata! Thomannilla näytti olevan 66 €.

Guitalele on 3/4 mittakaavainen nylon-kielinen kitara, joka viritetään suhteellisesti ottaen samaan vireeseen kuin kitara, tosin kvartin verran ylemmäs. Siis kuten kitara, jossa olisi capo viidennellä nauhalla.

Sillä ei ole mitään tekemistä ukulelen kanssa. Yamahan vehje on kyllä sinänsä aivan mahtava soitin, hieno sointi, matkakitaroiden aatelia.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)